Gør op med de gamle vaner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mange vognmænd har faste rutiner for, hvordan de opbevarer oplysninger - men den nye persondatalovgivning gør det nødvendigt at ændre gamle vaner.

Fra maj næste år skal alle virksomheder, der håndterer persondata, leve op til persondataforordningen. Den stiller skrappe krav til, hvordan og hvor længe data skal opbevares. Det handler om at beskytte den enkeltes personlige oplysninger så godt som muligt.

ATL har derfor udtænkt en række scenarier, der er gode eksempler på den type vaner, man skal huske at ændre efter den nye lovgivning.

Personlige oplysninger skal låses inde
På chefens kontor står ringbind med medarbejdernes ansættelseskontrakter, adresser og oplysninger om pårørende.

- Det vil være let for uvedkommende at gå ind på chefens kontor og finde frem til personlige oplysninger om en medarbejder. Og det går ikke, siger Stine Kenneth Larsen, der er chefkonsulent i ATL.

- Hvis man ønsker at have oplysninger i et ringbind, skal ringbindet låses inde i et skab, hvor der kun er adgang for chefen, en HR-medarbejder og de få andre, som har brug for oplysningerne.

- Alternativt skal man scanne dokumenterne ind og gemme dem digitalt i et lukket netværk, siger Stine Kenneth Larsen.

Takografen er også persondata
Oplysningerne fra takografen ligger på en usb-nøgle på et skrivebord.

- De færreste tænker på, at oplysningerne på takografen er persondata. Men hvis en usb-nøgle med oplysningerne ligger frit tilgængelig, kan alle sætte den i en computer og ændre i oplysningerne, siger Stine Kenneth Larsen.

- Oplysningerne fra takografen skal altså overføres til en computer, som skal være forsynet med et backup­system, der forhindrer, at data går tabt. Bagefter skal man huske at slette data på usb-nøglen.

- ATL tilbyder medlemmerne at bruge TachoWeb, men der er flere andre systemer, som opfylder samme krav, siger Stine Kenneth Larsen

Ud med gamle kontrakter
Oplysninger om tidligere medarbejdere bliver gemt i mange år efter, at medarbejderen er fratrådt.

- Der findes vognmænd, som gemmer kontrakter, advarsler og andre oplysninger om tidligere medarbejdere i årevis. Men det må man ikke, fortæller Stine Kenneth Larsen.

- Oplysningerne skal smides ud senest fem år efter at medarbejderen er fratrådt. Og det gælder uanset om oplysningerne er gemt digitalt eller på papir, siger hun.

Jobsøgere skal give samtykke
Ansøgninger bliver gemt – også selvom ansøgeren ikke får jobbet.

- Det kan være fristende at gemme en ansøgning, selvom ansøgeren ikke får jobbet, for tænk nu hvis vi kan bruge hende en anden gang. Men også her gælder det om at være påpasselig, siger Stine Kenneth Larsen.

- Man må gerne opbevare ansøgning og CV fra en afvist ansøger, hvis ansøgeren har givet samtykke til det. I loven er der ingen klar grænse for, hvor længe man må opbevare oplysningerne. Men vi anbefaler, at du maksimalt opbevarer ansøgningen i et halvt år, hvis ansøgeren har givet sit samtykke.

- Hvis en ansøgning ikke har jeres interesse, bør I slette den med det samme, siger Stine Kenneth Larsen.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dirty driving med Volvo i grusgraven

Åben Grusgrav 2017 er skudt i gang - og det var en våd og mudret omgang ved første arrangement i Hedehusene, hvor vi var med

Molslinjen: Det bliver svært at konkurrere med Storebæltsbroen

Minister besøger vognmandens dag

Integrationsministeren vil sparke dæk med vognmændene i Hobro

Lastas sælger Carsten Noer

Frasalget skal styrke Lastas-koncernens kerneområder

Åben grusgrav kommer til Jylland

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nye leveringer

Se et udvalg af det nyeste materiel, som er leveret til vognmænd og transportfirmaerne

Online Avis Arkiv

Tre spor over Vestfyn og lavere brotakster

Regeringen og DF: Vi vil styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark.

Både glæde og kritik fra branchen

ITD jubler over tre spor hen over Fyn, mens DTL kritiserer aftalen for kun at give personbilstrafikken takstnedsættelser på Storebælt.

Sådan omlægges bilafgifterne

Grenaa Havn ramte over målet

Debat
Sikkerhed i forbundne biler: Hvad der er på spil?

Volvo snupper produktchef fra konkurrenten

Ny-ansat Renault Trucks produktchef hos Volvo Danmark A/S har stor viden om varebiler i bagagen

Røde tal hos RAL

Containerkørsel til dagspriser

Dania Trucking introducerer en online markedsplads for køb af containerkørsel til spotpriser.

Blue Water ser store muligheder i havneudvidelse

Fokus på chaufførers rolle under dyretransport

Kæmpeordre til Volvo

Nye leveringer

Salget af materiel til vognmændene fortsætter med at gå godt. Den seneste uge er der blandt leveret dette materiel

Fylder rundt og fejrer 25 års jubilæum

Hackere skærer stor luns af pakkegigants overskud

Cyberangreb og orkanen Harvey koster den amerikanske forsendelseskoncern FedEx dyrt

Scandlines-højsæson med én million køretøjer

Lovændring sætter alle sager om køre- og hviletid på pause

En ny lovændring kan først træde i kraft, når ny it-løsning er på plads. Derfor udsættes sager om hviletid.

Kø på motorvej koster dyrt for Bruun & Nielsen

Den fynske vognmandsforretning mister formue på chauffører, der holder i kø på det overbelastede vejnet

Freja styrker sin svenske organisation

Københavns Lufthavn skal håndtere 1 mio. tons gods om året

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Innovation vil ændre transporten

Færre internationale ture til danske lastvogne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aktivt ejerskab skal sikre ATP langsigtet gevinst i lufthavn

Motorvejsstrækning åbnede i maj: Nu er der allerede problemer

Transportminister står fast: Broløb lukker og slukker

Hvem har ansvaret, når det går galt?

Forsvar for Vejle Havn i ny sag om havnelovbrud

14 nye kilometer motorvej klar til november

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

0.177