Gør op med de gamle vaner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mange vognmænd har faste rutiner for, hvordan de opbevarer oplysninger - men den nye persondatalovgivning gør det nødvendigt at ændre gamle vaner.

Fra maj næste år skal alle virksomheder, der håndterer persondata, leve op til persondataforordningen. Den stiller skrappe krav til, hvordan og hvor længe data skal opbevares. Det handler om at beskytte den enkeltes personlige oplysninger så godt som muligt.

ATL har derfor udtænkt en række scenarier, der er gode eksempler på den type vaner, man skal huske at ændre efter den nye lovgivning.

Personlige oplysninger skal låses inde
På chefens kontor står ringbind med medarbejdernes ansættelseskontrakter, adresser og oplysninger om pårørende.

- Det vil være let for uvedkommende at gå ind på chefens kontor og finde frem til personlige oplysninger om en medarbejder. Og det går ikke, siger Stine Kenneth Larsen, der er chefkonsulent i ATL.

- Hvis man ønsker at have oplysninger i et ringbind, skal ringbindet låses inde i et skab, hvor der kun er adgang for chefen, en HR-medarbejder og de få andre, som har brug for oplysningerne.

- Alternativt skal man scanne dokumenterne ind og gemme dem digitalt i et lukket netværk, siger Stine Kenneth Larsen.

Takografen er også persondata
Oplysningerne fra takografen ligger på en usb-nøgle på et skrivebord.

- De færreste tænker på, at oplysningerne på takografen er persondata. Men hvis en usb-nøgle med oplysningerne ligger frit tilgængelig, kan alle sætte den i en computer og ændre i oplysningerne, siger Stine Kenneth Larsen.

- Oplysningerne fra takografen skal altså overføres til en computer, som skal være forsynet med et backup­system, der forhindrer, at data går tabt. Bagefter skal man huske at slette data på usb-nøglen.

- ATL tilbyder medlemmerne at bruge TachoWeb, men der er flere andre systemer, som opfylder samme krav, siger Stine Kenneth Larsen

Ud med gamle kontrakter
Oplysninger om tidligere medarbejdere bliver gemt i mange år efter, at medarbejderen er fratrådt.

- Der findes vognmænd, som gemmer kontrakter, advarsler og andre oplysninger om tidligere medarbejdere i årevis. Men det må man ikke, fortæller Stine Kenneth Larsen.

- Oplysningerne skal smides ud senest fem år efter at medarbejderen er fratrådt. Og det gælder uanset om oplysningerne er gemt digitalt eller på papir, siger hun.

Jobsøgere skal give samtykke
Ansøgninger bliver gemt – også selvom ansøgeren ikke får jobbet.

- Det kan være fristende at gemme en ansøgning, selvom ansøgeren ikke får jobbet, for tænk nu hvis vi kan bruge hende en anden gang. Men også her gælder det om at være påpasselig, siger Stine Kenneth Larsen.

- Man må gerne opbevare ansøgning og CV fra en afvist ansøger, hvis ansøgeren har givet samtykke til det. I loven er der ingen klar grænse for, hvor længe man må opbevare oplysningerne. Men vi anbefaler, at du maksimalt opbevarer ansøgningen i et halvt år, hvis ansøgeren har givet sit samtykke.

- Hvis en ansøgning ikke har jeres interesse, bør I slette den med det samme, siger Stine Kenneth Larsen.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

Nyhedsbrev

Tesla lancerer elektrisk lastbil

Online Avis Arkiv

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Hver femte lastbil snød med forureningen

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

ADP annoncerer ny feederrute til Danmark

Rederiet Hapag Lloyd udvider sin feederrute fra Hamburg med et nyt anløb på Fredericia Havn

Torm i minus

Trafikråd: Chauffører skal være alkoholfrie

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister og erhvervschauffører. Danske politikere er skeptiske

Rederiet Torm vil på børsen i USA

Ny forsinkelse truer milliarddyrt togprojekt

Færdselsstyrelsen øger kontrolbesøg

Den seneste tid har flere vognmænd oplevet, at Færdselsstyrelsen har intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet

Medie: Rådgiver skeptisk ved grundlag for havneudvidelse

Forhøjede afgifter i Oslo-området

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

Video
Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Det nye anlæg er en investering på 100 millioner euro og sætter nye standarder for kvalitet, effektivitet og miljøvenlighed

Nu får flere Københavnere bedre veje

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Dansk anlæg omdanner plast til diesel

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Vil vokse med havneudvidelse

Lokale vognmænd vil have en bid af Apple

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralsmøring hos JO Hydraulics

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jense...

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Send til en kollega

0.152