Gør op med de gamle vaner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mange vognmænd har faste rutiner for, hvordan de opbevarer oplysninger - men den nye persondatalovgivning gør det nødvendigt at ændre gamle vaner.

Fra maj næste år skal alle virksomheder, der håndterer persondata, leve op til persondataforordningen. Den stiller skrappe krav til, hvordan og hvor længe data skal opbevares. Det handler om at beskytte den enkeltes personlige oplysninger så godt som muligt.

ATL har derfor udtænkt en række scenarier, der er gode eksempler på den type vaner, man skal huske at ændre efter den nye lovgivning.

Personlige oplysninger skal låses inde
På chefens kontor står ringbind med medarbejdernes ansættelseskontrakter, adresser og oplysninger om pårørende.

- Det vil være let for uvedkommende at gå ind på chefens kontor og finde frem til personlige oplysninger om en medarbejder. Og det går ikke, siger Stine Kenneth Larsen, der er chefkonsulent i ATL.

- Hvis man ønsker at have oplysninger i et ringbind, skal ringbindet låses inde i et skab, hvor der kun er adgang for chefen, en HR-medarbejder og de få andre, som har brug for oplysningerne.

- Alternativt skal man scanne dokumenterne ind og gemme dem digitalt i et lukket netværk, siger Stine Kenneth Larsen.

Takografen er også persondata
Oplysningerne fra takografen ligger på en usb-nøgle på et skrivebord.

- De færreste tænker på, at oplysningerne på takografen er persondata. Men hvis en usb-nøgle med oplysningerne ligger frit tilgængelig, kan alle sætte den i en computer og ændre i oplysningerne, siger Stine Kenneth Larsen.

- Oplysningerne fra takografen skal altså overføres til en computer, som skal være forsynet med et backup­system, der forhindrer, at data går tabt. Bagefter skal man huske at slette data på usb-nøglen.

- ATL tilbyder medlemmerne at bruge TachoWeb, men der er flere andre systemer, som opfylder samme krav, siger Stine Kenneth Larsen

Ud med gamle kontrakter
Oplysninger om tidligere medarbejdere bliver gemt i mange år efter, at medarbejderen er fratrådt.

- Der findes vognmænd, som gemmer kontrakter, advarsler og andre oplysninger om tidligere medarbejdere i årevis. Men det må man ikke, fortæller Stine Kenneth Larsen.

- Oplysningerne skal smides ud senest fem år efter at medarbejderen er fratrådt. Og det gælder uanset om oplysningerne er gemt digitalt eller på papir, siger hun.

Jobsøgere skal give samtykke
Ansøgninger bliver gemt – også selvom ansøgeren ikke får jobbet.

- Det kan være fristende at gemme en ansøgning, selvom ansøgeren ikke får jobbet, for tænk nu hvis vi kan bruge hende en anden gang. Men også her gælder det om at være påpasselig, siger Stine Kenneth Larsen.

- Man må gerne opbevare ansøgning og CV fra en afvist ansøger, hvis ansøgeren har givet samtykke til det. I loven er der ingen klar grænse for, hvor længe man må opbevare oplysningerne. Men vi anbefaler, at du maksimalt opbevarer ansøgningen i et halvt år, hvis ansøgeren har givet sit samtykke.

- Hvis en ansøgning ikke har jeres interesse, bør I slette den med det samme, siger Stine Kenneth Larsen.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Der er også i denne uge leveret nye lastbiler og trailere til vognmændene herhjemme. Her er et lille udvalg af det seneste materiel

Ordrebogen fuld hos VM Tarm

Unifeeder binder Holland sammen med Skandinavien

DSV frygter ikke Amazon

Transportvirksomheder over hele verden frygter tabte markedsandele til teknologigiganter som Amazon - men danske DSV tager det roligt

Mærsk placerer nyt selskab i New York

Kæmpe fundamenter over Køge Havn til Kriegers Flak

Nyhedsbrev

ITD mødes fredag med EU-Kommissionen om Postnord-klage

Online Avis Arkiv

Massehyring: Bornholmslinjen vil ansætte 300

Når Bornholmslinjen fra september skal sejle til og fra Bornholm, bliver det med en organisation på cirka 300 ansatte. Cirka 250 til søs og 50 på land

Nu starter udbygningen af Østjyske Motorvej for alvor

Vejle Havn: Efterforskning stoppet i sag om brud på tavshedspligt

Det bliver dyrere at køre på vejene

Euro 5- og 6-lastbiler slipper for stigning i vejafgiften

Fra køreteknisk anlæg til glatte veje i Norge

Jesper Rasmussen er ved at uddanne sig til godschauffør. Her fortæller han, hvordan det er

Mærsk starter nyt selskab

A.P. Møller - Mærsk og IBM etablerer fælles selskab, der går digitale veje for at forbedre verdenshandel

15 tiptrailere til SCT i Gilleleje

Kameraspejle giver chauffører bedre overblik

Trafiksikkerheden kan øges med digitale bakspejle på lastbiler, viser lovende svensk forsøg

N.C. Nielsen stiller skarpt på lageret

Ny teknisk salgschef skal være med til at udvikle tilbud om helhedsløsninger på intern logistik

Kran og hejs til Gladsaxe

Speditører er imod protektionisme

Blue Water har travlt i Brasilien

City Container øger driften – men resultaterne udebliver

Bundlinjen i regnskaberne er faldende over de seneste fem år, takket være stigende omkostninger – nu er ny direktør kommet til

Optimistiske europæere løfter dansk eksport med milliarder

Mangel på lastbilchauffører: Uddannelsessted lover job

Manglen på lastbilchauffører er nu så stor, at der tilbydes jobgaranti, hvis du har et stort kørekort

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Ny Truck Diesel station ved Horsens Syd

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Folketingsflertal vil sløjfe ny omstridt parkeringsregel

Grønt lys for modulvogntog fra Kjellerup til Silkeborg

Rekordmange direktører får karantæne

Fredericia Shipping på juleindkøb

Stor udskiftning i Hirtshals Havns bestyrelse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Farligt gods koster stor bøde

Er der en DM i Skills-deltager nær dig?

Biltrafikken over Øresund satte også rekord i 2017

DSB siger farvel til 100 ansatte i administrationen

Direktør: Sådan skal Super Dæk Service udvikle sig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny MAX Trailer til PK Transport.

HMF 50-T til Trailerforum ApS

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Viborg Varetransport ApS

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Kranhjælp inde i din container

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Vognmand Kim Christensen

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Q-System introducerer Q-Log

Produkt nyhed fra Ermax

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

HMF 2620-K5 til Samn Forsyning ApS

At løfte korrekt er vigtigt, men at løfte sikkert er afgørende

Hvad koster et lavere sygefravær?

Gratis webinar: Hvad er EDI?

Kran og hejs til Gladsaxe

Ny sælger til BEVOLA

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Meldgaard vægt til gravemaskiner

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Schneider Electric sikrer fremdrift i deres digitale projekter med konsulen...

KTR Bowex FLE-PA flagekobling til entreprenør- og landbrugsmaskiner

Send til en kollega

0.216