Sikkerhed i forbundne biler: Hvad der er på spil?

| Af Greg Lensch, General Manager, AT&T Nordic | Tip redaktionen om en historie

Vores største frygt, når vi tænker på biler, er risikoen for uheld og sammenstød. Men når de intelligente og forbundne biler rammer vejene, er der også brug for en airbag til bilens netværk for at undgå en ny type uheld.

Sikkerhedsforanstaltningerne i bilernes netværk skal tages lige så alvorligt som de konsekvenser, et sammenstød kan have. Hvis vi ikke taler om emnet, og tager cybersikkerhed i forbundne biler alvorligt, kan der her gemme sig en stor potentiel trussel.

Beskyttelse af bilens sikkerhed er vigtig for at kunne drage nytte af forbundne biler og for at beskytte fører og passagerer. Enhver forbundet bil er en del af et netværk med et hav af værdifuld og privat information. Vi skal gøre alt for at beskytte det. 

Her er de vigtigste ting som alle, der har med forbundne biler at gøre, skal være opmærksomme på:

Teleselskaber og bilproducenter er nødt til at samarbejde
Når funktionerne i de intelligente biler i stigende grad bliver netværksbaseret og forbundet til nettet, og når softwareopdateringer og downloads bliver mere udbredt, vil den indbyrdes afhængighed af de to platforme kun stige.

Når forholdet mellem biler og netværk vokser, skal forholdet mellem teleselskaber og bilproducenter også vokse. Det er en nødvendighed for at levere en bedre sikkerhed fra platform til platform, forbedret end-to-end sikkerhed og, vigtigst af alt, øget sikkerhed for bilens passagerer og deres omgivelser. 

Der er 4 risikofaktorer for køretøjer – og man skal forberede sig på alle
Den amerikanske trafiksikkerhedsadministration, NHTSA, har identificeret direkte cybertrusler mod fire typer af data eller kontrol:

  1. Privatliv og sikkerhed
  2. Uønskede eller uautoriserede transaktioner
  3. Operationel interferens uden sikkerhed
  4. Sikkerhedsrelateret driftsinterferens

Alle disse risici kræver end-to-end sikkerhed mellem bilen og teleselskabernes platforme. Dette kræver meget sikre kommunikationsveje uden for køretøjet, såvel som i det miljø, der udgør den interne køretøjsplatform. Sikkerheden omfatter:

  • End-to-end sikkerhed uden for køretøjet: at forbinde bilen når den kommunikerer med skyen, specifikke servere eller med enkeltpersoner.
  • End-to-end sikkerhed inde i selve køretøjet: Mellem bilproducenter og deres leverandører (det gælder også for software- og hardwareleverandørerne) om de kritiske data og kommunikationsveje inde i bilen.

Udover cyberangreb rettet mod køretøjet er det også muligt at lave angreb mod de cloudbaserede platforme, der tilbyder tilsluttede services. Hvis disse services er sårbare, kan angriberen udnytte selve bilflådens brugerflader såvel som de eksterne kommercielle og forretningsmæssige grænseflader til samarbejdspartnere.

Disse tjenester vil sandsynligvis være attraktive mål for angreb, da de kan indeholde for eksempel brugernes finansielle data.

Teleselskabernes rolle inden for netværkssikkerhed
Med ovenstående in mente har teleselskaberne en vigtig rolle at spille for at hjælpe med at sikre forbindelse til og fra cloudtjenester, eksterne servere og enkeltpersoner.

Netværkssikkerhed bør være en kernekompetence for netværksudbyderne. Sikkerhedsfunktionerne skal udformes i kommunikationsinfrastrukturen for at kunne tilbyde meget sikre forbindelser i slutbrugerenheden.

En effektiv cybersikkerhedsstrategi skal behandle de mange kommunikationsveje ind i det forbundne køretøj, og udbyderne har derfor brug for en effektiv tilgang. Da teleselskaber arbejder sammen med bilproducenterne for at levere sikre strategier, kan et omfattende end-to-end siikkerhedsframework hjælpe med at sikre, at alle delelementer og veje bliver sikre.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Nyhedsbrev

Tank i det billigste land og spar penge

Online Avis Arkiv

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Send til en kollega

0.278