Sikkerhed i forbundne biler: Hvad der er på spil?

| Af Greg Lensch, General Manager, AT&T Nordic | Tip redaktionen om en historie

Vores største frygt, når vi tænker på biler, er risikoen for uheld og sammenstød. Men når de intelligente og forbundne biler rammer vejene, er der også brug for en airbag til bilens netværk for at undgå en ny type uheld.

Sikkerhedsforanstaltningerne i bilernes netværk skal tages lige så alvorligt som de konsekvenser, et sammenstød kan have. Hvis vi ikke taler om emnet, og tager cybersikkerhed i forbundne biler alvorligt, kan der her gemme sig en stor potentiel trussel.

Beskyttelse af bilens sikkerhed er vigtig for at kunne drage nytte af forbundne biler og for at beskytte fører og passagerer. Enhver forbundet bil er en del af et netværk med et hav af værdifuld og privat information. Vi skal gøre alt for at beskytte det. 

Her er de vigtigste ting som alle, der har med forbundne biler at gøre, skal være opmærksomme på:

Teleselskaber og bilproducenter er nødt til at samarbejde
Når funktionerne i de intelligente biler i stigende grad bliver netværksbaseret og forbundet til nettet, og når softwareopdateringer og downloads bliver mere udbredt, vil den indbyrdes afhængighed af de to platforme kun stige.

Når forholdet mellem biler og netværk vokser, skal forholdet mellem teleselskaber og bilproducenter også vokse. Det er en nødvendighed for at levere en bedre sikkerhed fra platform til platform, forbedret end-to-end sikkerhed og, vigtigst af alt, øget sikkerhed for bilens passagerer og deres omgivelser. 

Der er 4 risikofaktorer for køretøjer – og man skal forberede sig på alle
Den amerikanske trafiksikkerhedsadministration, NHTSA, har identificeret direkte cybertrusler mod fire typer af data eller kontrol:

  1. Privatliv og sikkerhed
  2. Uønskede eller uautoriserede transaktioner
  3. Operationel interferens uden sikkerhed
  4. Sikkerhedsrelateret driftsinterferens

Alle disse risici kræver end-to-end sikkerhed mellem bilen og teleselskabernes platforme. Dette kræver meget sikre kommunikationsveje uden for køretøjet, såvel som i det miljø, der udgør den interne køretøjsplatform. Sikkerheden omfatter:

  • End-to-end sikkerhed uden for køretøjet: at forbinde bilen når den kommunikerer med skyen, specifikke servere eller med enkeltpersoner.
  • End-to-end sikkerhed inde i selve køretøjet: Mellem bilproducenter og deres leverandører (det gælder også for software- og hardwareleverandørerne) om de kritiske data og kommunikationsveje inde i bilen.

Udover cyberangreb rettet mod køretøjet er det også muligt at lave angreb mod de cloudbaserede platforme, der tilbyder tilsluttede services. Hvis disse services er sårbare, kan angriberen udnytte selve bilflådens brugerflader såvel som de eksterne kommercielle og forretningsmæssige grænseflader til samarbejdspartnere.

Disse tjenester vil sandsynligvis være attraktive mål for angreb, da de kan indeholde for eksempel brugernes finansielle data.

Teleselskabernes rolle inden for netværkssikkerhed
Med ovenstående in mente har teleselskaberne en vigtig rolle at spille for at hjælpe med at sikre forbindelse til og fra cloudtjenester, eksterne servere og enkeltpersoner.

Netværkssikkerhed bør være en kernekompetence for netværksudbyderne. Sikkerhedsfunktionerne skal udformes i kommunikationsinfrastrukturen for at kunne tilbyde meget sikre forbindelser i slutbrugerenheden.

En effektiv cybersikkerhedsstrategi skal behandle de mange kommunikationsveje ind i det forbundne køretøj, og udbyderne har derfor brug for en effektiv tilgang. Da teleselskaber arbejder sammen med bilproducenterne for at levere sikre strategier, kan et omfattende end-to-end siikkerhedsframework hjælpe med at sikre, at alle delelementer og veje bliver sikre.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Voldsom Scania til Aalborg Vognmandsforretning

Det er den femte Stiholt-levering til AVAS inden for det seneste år

Danmark og Sverige arbejder på løsning for Postnord

Professor: Det er også godt at det går skidt for Postnord

Bil efter vognmandens hoved

Skrantende iværksætterselskaber giver staten millionregning

Britisk forbud mod ugehvil i førerhuset

Storbritannien følger nu efter Tyskland, Frankrig og flere andre lande med et forbud mod at holde det lange ugentlige hvil i lastbilens førerhus

Stadig for mange snuble-ulykker

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Her er gang i leverancerne fra opbyggerne og bilhusene for tiden. Se blot på denne uges udvalg af materiel til vognmændene og entreprenørerne.

- Vi skal tale branchen op

Elever fra erhvervsuddannelser fortalte onsdag 230 elever fra 10. Aabenraa om de mange muligheder i transportbranchen

Færgeterminal flytter en million til Molslinjen

Trods konkurskarantæne: Fortsætter arbejdet i transportbranchen

Svenskerne scorer stort på milliardsalg af danske posthuse

Slaget om Postnord er på vej mod afgørelse

15 nye forslag til regelforenkling for transport

Erfaren transportmand til Nagel

Opførelsen af Kalundborgs Ny Vesthavn er ”kastet” i gang

Store transporter til Aalborg

25 store vognlæs med fiskeindustrigrej er kørt til DanFish messen, der åbner i dag i Aalborg.

Vognmand køber kæmpegrund ved Odense

Har brug for mere plads til materiel og vognpark.

Specialbygget knækladsbil til København

Flere tyverier fra varebilerne

Beregninger: Lærlinge giver lynhurtigt overskud

Lillebæltsbroen sætter kabelarbejde på pause

Spørg om jura: Lærlingen der sov i skurvognen

Grønt lys til Fredericia Shippings kæmpeprojekt

Aarhus Letbane vil på skinner inden syv uger

Virksomheder får mange flere påbud om ligestilling

Frank Jensen vil smide nye dieselbiler ud af København

Spor til selvkørende biler inden for 15 år

Her er politiets IT-problem

ITD støtter højere bøder for fusk med AdBlue

Usikkerhed om varebilers afgift

Der er gode job i transportbranchen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Avis: Postforhandlinger er gået i hårdknude

Mød Jacob Forman i Roskilde

Fransk opgave til Blue Water

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GPS Tyverisikring og overvågning

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Ny super flot fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE MEGAMAX til Norge !

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Johs Sørensen & Sønner Århus A/S

Oplev Scania NextGen hos Stiholt

SAWO Udstilling

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Torben Jørgensen Eftf. ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Har du set alle vores tilbudskampagner?

Lad os klare det lovpligtige eftersyn af løfteudstyr, kraner, faldsikring, surringsmateriel m.m.

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Alfred Nielsen A/S

Mere end 90 % af virksomhederne i Brasilien oplever forsinkede betalinger.

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Du kan stadig nå det: Kursus i dansk miljølovgivning for miljøauditorer og systemansvarlige

Krav til højere tryk imødekommes af ny 15000 psi "double block and bleed" ventil

Elbek & Vejrup når største omsætning og overskud nogensinde

Modstrøm hjælper Hundested Kro & Hotel med at spare penge på strømmen med e...

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 leveret til Niels J. Philipsen T...

Oplev Scania NextGen hos Stiholt

Antallet af forsinkede betalinger i Nord- og Sydamerika forbliver konstant ...

Send til en kollega

0.166