Sikkerhed i forbundne biler: Hvad der er på spil?

| Af Greg Lensch, General Manager, AT&T Nordic | Tip redaktionen om en historie

Vores største frygt, når vi tænker på biler, er risikoen for uheld og sammenstød. Men når de intelligente og forbundne biler rammer vejene, er der også brug for en airbag til bilens netværk for at undgå en ny type uheld.

Sikkerhedsforanstaltningerne i bilernes netværk skal tages lige så alvorligt som de konsekvenser, et sammenstød kan have. Hvis vi ikke taler om emnet, og tager cybersikkerhed i forbundne biler alvorligt, kan der her gemme sig en stor potentiel trussel.

Beskyttelse af bilens sikkerhed er vigtig for at kunne drage nytte af forbundne biler og for at beskytte fører og passagerer. Enhver forbundet bil er en del af et netværk med et hav af værdifuld og privat information. Vi skal gøre alt for at beskytte det. 

Her er de vigtigste ting som alle, der har med forbundne biler at gøre, skal være opmærksomme på:

Teleselskaber og bilproducenter er nødt til at samarbejde
Når funktionerne i de intelligente biler i stigende grad bliver netværksbaseret og forbundet til nettet, og når softwareopdateringer og downloads bliver mere udbredt, vil den indbyrdes afhængighed af de to platforme kun stige.

Når forholdet mellem biler og netværk vokser, skal forholdet mellem teleselskaber og bilproducenter også vokse. Det er en nødvendighed for at levere en bedre sikkerhed fra platform til platform, forbedret end-to-end sikkerhed og, vigtigst af alt, øget sikkerhed for bilens passagerer og deres omgivelser. 

Der er 4 risikofaktorer for køretøjer – og man skal forberede sig på alle
Den amerikanske trafiksikkerhedsadministration, NHTSA, har identificeret direkte cybertrusler mod fire typer af data eller kontrol:

  1. Privatliv og sikkerhed
  2. Uønskede eller uautoriserede transaktioner
  3. Operationel interferens uden sikkerhed
  4. Sikkerhedsrelateret driftsinterferens

Alle disse risici kræver end-to-end sikkerhed mellem bilen og teleselskabernes platforme. Dette kræver meget sikre kommunikationsveje uden for køretøjet, såvel som i det miljø, der udgør den interne køretøjsplatform. Sikkerheden omfatter:

  • End-to-end sikkerhed uden for køretøjet: at forbinde bilen når den kommunikerer med skyen, specifikke servere eller med enkeltpersoner.
  • End-to-end sikkerhed inde i selve køretøjet: Mellem bilproducenter og deres leverandører (det gælder også for software- og hardwareleverandørerne) om de kritiske data og kommunikationsveje inde i bilen.

Udover cyberangreb rettet mod køretøjet er det også muligt at lave angreb mod de cloudbaserede platforme, der tilbyder tilsluttede services. Hvis disse services er sårbare, kan angriberen udnytte selve bilflådens brugerflader såvel som de eksterne kommercielle og forretningsmæssige grænseflader til samarbejdspartnere.

Disse tjenester vil sandsynligvis være attraktive mål for angreb, da de kan indeholde for eksempel brugernes finansielle data.

Teleselskabernes rolle inden for netværkssikkerhed
Med ovenstående in mente har teleselskaberne en vigtig rolle at spille for at hjælpe med at sikre forbindelse til og fra cloudtjenester, eksterne servere og enkeltpersoner.

Netværkssikkerhed bør være en kernekompetence for netværksudbyderne. Sikkerhedsfunktionerne skal udformes i kommunikationsinfrastrukturen for at kunne tilbyde meget sikre forbindelser i slutbrugerenheden.

En effektiv cybersikkerhedsstrategi skal behandle de mange kommunikationsveje ind i det forbundne køretøj, og udbyderne har derfor brug for en effektiv tilgang. Da teleselskaber arbejder sammen med bilproducenterne for at levere sikre strategier, kan et omfattende end-to-end siikkerhedsframework hjælpe med at sikre, at alle delelementer og veje bliver sikre.

Mere om:


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Top 10'ere: Hvem er bedst i transportbranchen?

Hvilke transportvirksomheder tabte mest i seneste regnskabsår? Voksede mest? Ansatte flest? Se svarene og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets brancheanalyse

Børssucces kan forgylde DSV-ansatte

Transportfirma chokerer med lav betaling

En prisliste fra NTG har fået flere parter på barrikaderne: Ekspert, vognmand og fagforening mener, det er umuligt at betale dansk løn med prisen

Video
Tunnel til milliarder skal fra mandag aflaste trafikken i København

Nordhavnsvej blev indviet søndag. Projektet har taget syv år, og vejen skal aflaste biltrafikken i København

En ny vognmandspolitiker er født

Vognmandskonen Britt Skousen Andersen var en uge i praktik som politiker på Christiansborg

Test
Scania G er god til distribution

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Nyhedsbrev

Medie: Kapitalfond gør klar til salg af Scandlines

Scandlines vurderes ifølge medie at kunne indbringe kapitalfond mere end fem milliarder kroner

Online Avis Arkiv

Ny motor fra Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Digital totalløsning til eksportører og speditører

Eksportportalen.dk samler alle eksportdokumenterne og certifikaterne ét sted

Direktør stopper i Danske Havne

DI forudser ny retssag

Nye regler om alkolåse skal holde spritbilister fra flasken

Rådet for Sikker Trafik forventer, at nye regler om alkolåse betyder færre spritbilister.

Blue Water opkøber vognmandsforretning

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Nu skal vi lære at bruge Ziik

Danske lastbiler har mindre at lave trods høj vækst

Danske lastvogne har det seneste år kørt færre kilometer og med mindre gods end året forinden

Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Formandsskifte på Horsens Havn

Slut med køkkenbords-aftaler

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Frank Nørager & Co. solgt

Transportvirksomheden Ville Silvasti køber Frank Nørager & Co. A/S og bliver størst I Nordeuropa.

Unge skal fortælle transport-historier

Forsker: Droner kan levere pakker til din hoveddør om få år

Danish Transport Award 2018 åben for nomineringer

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Næstformand går på pension

Tyrkisk chauffør varetægtsfængslet

Det nye vinterdæk til traileren

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Ny lagerhal til Thyborøn Stevedore

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Husk Early Bird-rabat på AUTODRIVE 2018 indtil d. 15/1 - bl.a. med "Mr. Robobus" fra Finland

NYHED! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, højkvalitets motorolie med API CK og VOLVO VDS 4.5. godkendelse.

Sådan kommer du i gang med at spare på energien – helt gratis

Vil du ligesom Bodycote Varmebehandling have en komplet pakke hos én leverandør?

Hyva cylinder DP og DA 129/149 Dobbeltvirkende

Få det optimale ud af dit ERP-system med EDI-integration

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Send til en kollega

0.183