23948sdkhjf

Både glæde og kritik fra branchen

ITD jubler over tre spor hen over Fyn, mens DTL kritiserer aftalen for kun at give personbilstrafikken takstnedsættelser på Storebælt.

- Der er al mulig grund til at rose regeringen og Dansk Folkeparti for at vise handlekraft og nu endelig at samles om at prioritere de nødvendige midler til en fremtidssikret løsning for E20.

Sådan siger ITDs administrerende direktør Carina Christensen om aftalen om at styrke mobiliteten i Danmark.

- Det er til gavn for vores medlemmer og for væksten i hele Danmark, at E20 nu udvides til tre spor. Motorvejen over Fyn er bindeleddet i det danske motorvejsnet, og E20 er afgørende for sammenhængskraften og transporten mellem øst og vest. Hele Danmark vinder ved, at der nu kommer en fremtidssikret og bæredygtig løsning på trængselsproblemerne på E20, som er en væsentlig dansk hovedfærdselsåre. Vi forventer, at der hurtigt kommer konkrete modeller på bordet, så arbejdet kan gå i gang, siger Carina Christensen, som også glæder sig over, at det hidtidige forslag om at inddrage nødsporet på Fyn droppes.

- Nødsporsløsningen kunne på ingen måde løse problemet trafikvæksten, som vil fortsætte i årene fremover.

Taksterne ned på Storebælt
ITD ser også frem til en reduktion af taksterne på Storebælt.

- En takstnedsættelse er positiv for transportbranchen, men den er først og fremmest positiv for det danske erhvervsliv, som transport- og logistikvirksomheder hver dag året rundt servicerer med transportløsninger på tværs af landet, siger Carina Christensen.

Takstnedsættelse kun for persontrafik
DTL deler ikke ITD’s begejstring, fordi DTL takstnedsættelserne på Storebælt - ifølge aftaleteksten - kun kommer til at gælde til at gælde personbiler.

- Det betyder kun én ting: Flere personbiler, mere trafik, mere kø og tabt produktivitet for godsvognmændene og det øvrige erhvervsliv, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

- Aftalen lefler for et særligt segment hos vælgerne og ser fuldstændig bort fra, at transportpolitik er et spørgsmål om at afbalancere fremkommeligheden og infrastrukturen for alle parter. Man har helt ignoreret transportpolitikken.

DTL: Brug penge fra Storebælt til finansiering
- Der er rigtig gang i gryden med valgflæsk, siger DTL-direktøren, der synes, at aftalerne bærer præg af, at politikere med forstand på transportpolitik ikke har været med på råd under processen.

- Det er ikke fordi, jeg ikke under den almindelige borger billigere biler, bredere veje og nedsatte takster; men det her land er nu engang bygget på det faktum, at det er det private erhvervsliv, der skaber værdierne i velfærdssamfundet.

- Erhvervslivet kommer til at lide under, at vejene fyldes op med personbiler, mens den kollektive transport fuldstændig ignoreres.

- Vores klare holdning er, at det er positivt, at kapaciteten på Fyn på sigt opgraderes. Vi ser derfor hellere, at der bruges penge fra Storebælt til at finansiere yderligere hårdt tiltrængte infrastrukturinvesteringer. En sænkelse af taksten på Storebælt vil kun forstærke trængslen og reelt blive en merudgift for vognmandserhvervet, så længe trængselsproblemet ikke er løst, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047