23948sdkhjf

Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

Når et køretøj er bygget op, skal det igennem en ny brændstof- og miljøtest, som kan dokumentere brændstofforbruget og miljøpåvirkningen. Det kan blive en stor udfordring for opbyggerne

Dieselgate, den store svindelsag om software-manipulation af emissions-tests på visse VW diesel motorer, har haft store konsekvenser for bilproducenter generelt - og får det nu også konsekvenser for opbyggerbranchen.

Både stor og små opbygger er i fare for at blive ramt, fordi forurening fra dieselbiler er blevet et stort tema i hele verden.

Ikke alene er der givet store bøder til bilproducenterne, men der er også indført ny lovgivning i en række lande for at dæmme op for snyderiet.

Lovgivningen skal sikre, at miljøpåvirkningen fra dieselbiler faktisk bliver reduceret - et ønske som de fleste samfund i vesten - inklusiv Danmark - går meget højt op i.

Udledning af udstødningsgasser og CO2 skal reduceres. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne, der producerer eller opbygger køretøjerne, også bliver ansvarlige for dokumentationen af brændstofforbruget og miljøpåvirkningen.

EU har vedtaget et nyt direktiv 2017/1151/EF, der gør opbyggeren ansvarlig for bevisførelse og dokumentation af forureningen fra det færdigopbyggede køretøj.

1. september 2017 og 2018
Det nye EU-direktiv gælder med virkning fra den 1. september 2017. Der er indført en ny miljøklasse - Euro 6d-TEMP. Det gælder for køretøjer i klasse M og N1. Det er personbiler, busser og varebiler under 3,5 ton.

Til næste år - med virkning fra den 1. september 2018 - gælder direktivet for klassen N2 og N3. Det er henholdsvis lastbiler op til og over 12 ton.

Problemstillingen med forkerte forureningsopgørelser, for høje km-tal pr. liter og dieselproblemstillingen er medvirkende til at der nu stilles mere skarpt på udfordringen.

Hvad er RDE?
Den meget omtalte WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), som i daglig omtale kaldes for RDE (Real Drive Emission), er den politiske korrekte metode til at komme høj forurening til livs.

Opbygninger ændrer væsentligt på de af bilfabrikkerne fremstillede chassiser. Her er der både tale om påvirkning af vægt og luftmodstand (CV-værdi). Det er her hvor opbyggerens ansvar udvides.

Tre godkendelsesmetoder
Det nye direktiv griber ind i det allerede kendte opbyggerdirektiv 2007/46/EF. I dette direktiv er der tale om tre forskellige godkendelsesmetoder:

1. WVTA (Helbilsgodkendelse) - typisk bilproducenter og serieopbyggere.

2. Småserie produktion - typisk dem, der fremstiller flere hundrede køretøjer af samme type om året.

3. Enkeltstyksproduktion - den metode vi bruger i Danmark, hvor et hvert køretøj skal synes individuelt.

WVTA gælder i hele EU, mens de to andre godkendelsesmetoder gælder i de pågældende land, hvor godkendelsen har fundet sted.

Det skal opbyggerne
Lige nu diskuterer EU kommissionen de forhold der omhandler Helbilsgodkendelsen, og hvilket ansvar bilproducenter og de store serieopbyggere har.

Her skal bilproducenten levere alle nødvendige dokumenter og prøvningsresultater, så opbyggeren kan bruge dem til at gennemføre afprøvning i henhold til WLTP-normen (RDE) på den færdige opbygning.

Når dette er gjort på et køretøj, så vil der udfærdiges en typegodkendelse, der kan anvendes til serieproduktion.

Omfattende tests
At teste RDE er meget omfattende og kræver både luftmodstandsmålinger og et specielt anlæg, der kan håndtere dette. Der findes få prøvningslaboratorier, der er i besiddelse af sådanne dyre anlæg, og så vidt det er undertegnede bekendt, findes disse ikke i Danmark.

Problemstillingen, som SKAD har en dialog om med andre søsterforeninger indenfor vores internationale forening AIRC, går ud på, hvordan netop Småserieproducenter og Enkeltstyksproducenter kan blive påvirkes af dette nye direktiv.

Ikke taget stilling
Der er i skrivende stund ikke taget stilling til dette hos EU-kommissionen; men vi er alle meget bekymret for, om kommissionen også vil kræve dokumentation af de mindre opbyggere.

Det kan komme til at sætte en stopper for de opbyggere, der opbygger køretøjer efter kundens krav og specifikationer.

Omkostningerne ved afprøvning vil simpelthen være for store for små og mellemstore virksomheder.

Som altid med EU direktiver, så skal disse først implementeres af den danske regering, før Enkeltstyksgodkendelser påvirkes. Det er Transportministeriet og dermed Færdselsstyrelsen, der har ansvar for dette område.

Her er fokus heldigvis på at bevare arbejdspladser; men vi ser samtidig, at flere lande allerede har meldt ud, at de ønsker af forbyde dieselbiler allerede i 2030 eller 2040. Det er også en udfordring for de danske opbyggere.

Vores opfordring er, at opbyggere bruger miljøfokusset til at udvikle opbygninger, der tilgodeser RDE. Desuden bør man investere i fremtiden med nye produkter og have fokus på alternative drivmidler. Vi rådgiver vores medlemmer individuelt på området, så konkurrencemuligheder på et hårdt trængt marked kan opretholdes. Samtidigt arbejder vi tæt sammen med vores søsterforeninger, for at stå stærkt overfor EU-kommissionen.

Thomas Krebs er direktør for SKAD, der er opbyggernes brancheforening.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235