23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dirty driving med Volvo i grusgraven

Åben Grusgrav 2017 er skudt i gang - og det var en våd og mudret omgang ved første arrangement i Hedehusene, hvor vi var med

Åben Grusgrav er kommet igen, og vi var på plads ved første arrangement i Kallerup Grusgrav ved Hedehusene.

Arrangementet er kommet i stand som et samarbejde mellem Volvo Entreprenørmaskiner og Volvo Group Trucks Danmark, som stiller både med Volvo- og Renault entreprenørbiler samt Renault varebiler. SAWO havde stået for opbygningerne.

Ved arrangementet i Hedehusene deltog også Volvo Cars ved Nellemann i Roskilde, og medarrangører var tillige Aksel Benzin med sine knuseanlæg og Sylvester A/S med udstyr til entreprenørmaskiner.

Besøgende blev holdt på behørig afstand af de store dumpere, gummihjulslæsere og lastbiler, og alle skulle bære sikkerhedsvest.

Det er lidt af en showdag - og der er også tid til en pølse og en vand. Fra Volvo stillede Henrik Gulager med sin Sweet Eye Candy lastbil med showtrailer, hvor der gode Volvo-historier - samt kaffe, vand og småkager.

Volvo lastbilerne bestod af en Volvo FMX og to Volvo FH med krybegear og Volvo Dynamisk Styring. Alle med forskellig opsætning og SAWO opbygning.

Premiere i grusgraven fejrede Renaults "C" Construction lastbil, som også kunne prøves i en 520 hk udgave.

Renault stillede også med to Master - en kassevogn og en kroghejsbil.

Entreprenørlastbilerne er et naturligt indslag i et entreprenør-arrangementet som dette, og de fleste af kunderne til gummihjulslæssere og dumpere er da også ejere af adskillige lastbiler. Teknisk er de meget ens på flere punkter - bl.a. er motorerne basalt set de samme, produceret af Volvo Powertrain.

Arrangementet varer i fire uger i alt - udover i Hedehusene også i Horsens, i Aars og i Rødekro.

Tovholder på arrangementet i dag er Thomas Larsen fra Volvo Entreprenørmaskiner. Han tog over for et par år siden fra Per Buhl, som startede Åben Grusgrav op. Han er stadig med - nu som sælges for Sylvest A/S

Fakta om bilerne 
Bil 1: 
Volvo FMX 540 8x4 langchassis, luft, høj. 
Max vogntogsvægt: 60 tons. 
Moment: 2.600 Nm ved 1.000-1.450 omdr. 
Gear: I shift og krybegear. 
Luftaffjedret tandembagaksel. 
Bagakseludveksling 3.09:1. 
Styretøj: Volvo Dynamisk Styring. 
Sawo 3-vejs Wirehejs. 
Hiab X-Hipro 22 tm kran m. radiostyring. 
Containerlad. 
 
Bil 2: 
Volvo FH 500 8x4 tridem tag, langchassis, luft, hydraulisk styret løbeaksel, medium. 
Max. vogntogsvægt: 70 tons. 
Moment: 2.500 Nm v. 1.000-1.400 omdr. 
Gear: I Shift og krybegear. 
El-hydraulisk styret løbeaksel. 
Luftaffjedret tamdemboggie. 
Bagakseludveksling 2.83:1. 
Styretøj: Volvo Dynamisk styring. 
SAWO Multilift radiostyret kroghejs. 

Bil 3: 
Volvo FH 500 8x4 langchassis, luft, høj. 
Max. vogntogsvægt: 60 tons. 
Moment: 2.500 Nm v. 1.000-1.400 omdr. 
Gear: I Shift og krybegear. 
Tandemakselløft.
Bagakseludveksling: 3.09:1. 
Styretøj: Volvo Dynamisk Styring. 
SAWO Hiab Hipro 30 tm kran. 
XS radiostyring 
NOPA pendeltip. 
NOPA KTS 3-akslet kærre m. 3-vejstip.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.123|instance-web01