23948sdkhjf

Thortrans: Møbeltransport er forandret til ukendelighed på få år

Man kan blive hængt ud på Facebook og miste kontakten til kunden, men omvæltningen er kommet for at blive

Én ting har voldsomt forandret møbellogistikken, Thortrans-koncernen og arbejdsgangene i hovedkvarteret i Randers.

På bare 5 år er andelen af direkte privatleveringer steget fra 5 til 45 procent.

Altså færre møbler bliver kørt fra producent og til butik. Markant flere bliver kørt fra producent og til slutkunde.

Og dét kan så mærkes på kontorgangene i Randers, fortæller Lars Thomas Kristensen, medejer og direktør.

Private folk udfordrer
At køre hen til en kantsten i stedet for et lager, er at møde en helt ny type kunde, og det er udfordrende.

Han fortæller, at de på kort tid har gjort sig dygtige til at finde kontakttelefonnumre på kunder. Uanset hvor vanskeligt, det kan være.

- Det er simpelthen nødvendigt for at komme af med vores varer. At få kontakt med kunden kan være en udfordring, som man ikke har med andre typer af kunder, fortæller han.

Det er altså i langt højere grad blevet et arbejde med mennesker, og derfor er det vigtigt at afstemme forventningen med kunden. Skal en sofa til 3 personer bæres ind, så skal det afstemmes, og mindst 2 personer skal ankomme med varen.

Udfordrende nok i sig selv. For mange handler er gennemført online uden menneskekontakt til sælgersiden. Og den eneste hånd, der har rørt noget, er hånden, der har klistret en pakkelabel og sendt varen afsted.

Hængt ud på Facebook
Privatleveringer kan give anledning til bøvl, man slet ikke kender fra erhvervsleveringer.

Tag for eksempel Facebook. Som digital gabestok.

- Der er kommet en lovliggjort selvjustits, hvor man kan sige, nøjagtigt hvad man har lyst til om hvem som helst, uden man nødvendigvis havde en ret. Vi havde en chauffør, der blev filmet på video, mens han vendte sin lastbil, og hængt ud for noget i en gruppe. Og så viste det sig, at han ikke var skyld i noget, fortæller Lars Thomas Kristensen.

Thortrans opruster sin indsats ved at implementere et system, der skal smidiggøre kontakten til privatkunder. Et system, der skal højne informationsniveauet og dokumentationen.

Hvad har egentlig skubbet til den her udvikling med flere privatleveringer?

- Folk vil have varerne med det samme, og jeg kender det godt selv. Bestiller jeg et fjernsyn onsdag, skal det være her inden fredag. Ellers bliver jeg småmopset. Vi ser, at produktionstiderne også bliver kortere, fordi produktionen bliver mere effektiv. Ingen vil længere vente på, at noget sendes forbi et lager for at blive sendt videre.

Hvis lageret springes over, betyder det vel færre kilometer på landevejene. Er udviklingen så god for jer?

- Ja, det synes jeg. Og hvis vi overhovedet vil være med i det her, så er vi nødt til at gå med. Det kommer os til gode, fordi vi har alle funktioner i samme hus. Vi kan levere til kantstenene, eller vi kan også komme og sætte de reoler op, vi har leveret. Det er der stadig flere, der efterspørger. Så jeg synes også, at udviklingen er god for os.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08