Sager om køre/hviletid hober sig op

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Retssager om køre/hviletidsovertrædelser stilles i bero, indtil politiets IT-løsning er klar i 2018

Sager om køre/hviletider vil hobe sig op frem til næste sommer, mens politiet fikser en IT-løsning, som indarbejder de nye, lempeligere lovregler. Indtil da vil alle færdselssager om overtrædelse af køre/hviletid blive sat øjeblikkeligt i bero. Det meddelte rigsadvokaturen i sidste uge.

- Der vil stadig blive rejst sigtelser for overtrædelser af køre/hviletidsreglerne i den mellemliggende periode. Sagerne vil dog først blive ført og afgjort, når IT-løsningen er klar, og lovændringen er trådt i kraft, skriver statsadvokat Jens Røn i en pressemeddelelse.

Lovændringen er ikke trådt officielt i kraft, selv om Folketinget vedtog de lempeligere lovregler i foråret. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har nemlig udskudt lovens formelle ikrafttrædelse af hensyn til politiets elektroniske system.

Alligevel har by- og landsretterne landet over sat køre/hviletidssagerne i bero, efterhånden som anklagemyndigheden anlagde dem - og nu opgiver rigsadvokaten forsøget på at køre sagerne igennem efter de gamle regler.

Næstbedste løsning
- Det er den næstbedste løsning, siger underdirektør Frank Davidsen, DTL. Det var dybt uretfærdigt at blive ved med at sanktionere efter det gamle regelsæt, når Folketinget nu har besluttet, at reglerne skal lempes, siger han.

Han mener dog, at man godt kunne have behandlet sagerne efter de nye regler, så længe sagerne ikke involverer frakendelse af kørekortet.

Læs også: Forbud tvinger chauffører ud i boligområder

Udfordringerne er netop de sager, hvor der sker en frakendelse af kørekortet. Efter de nye regler, som altså ikke er trådt i kraft endnu, kan chaufføren godt blive frakendt det store kørekort og samtidig beholde førerretten til person- og varebiler. Det kunne man ikke efter den gamle lov.

Domme går mod politiet
Hele syv byretskendelser og to landsretskendelser er gået imod anklagemyndighedens ønske om at pådømme sagerne efter de gamle regler.

- I Straffelovens §3 står der, at en sag skal pådømmes efter ny lovgivning, hvis de nye regler er mildere, forkarer Jacob Forman. .

- De verserende sager fra før lovændringerne skal revurderes og sandsynligvis starte forfra i retsprocessen, der typisk varer halvandet til to år. Den ældste sag, som risikerer yderligere udskydelse, er den såkaldte magnetsag fra Hanstholm, der involverer 21 chauffører. Det har kørt i syv år nu - og her kan de involverede forvente at skulle vente yderligere i to-tre år.

Ikke godt nok
På Christiansborg er transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) stadig uforstående overfor, at det tager så lang tid at justere politiets it-systemer.

- Jeg sporer en manglende vilje til at få det til at fungere hurtigt. Ved at råbe vagt i gevær har vi i hvert fald opnået, at ingen bliver sanktioneret efter de gamle regler, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Det er irriterende for de vognmænd, der skal vente trekvart år mere på en afgørelse, så det er ikke godt nok, men vi kan dårligt gøre mere ud over at spørge til status for sagen med jævne mellemrum, slutter han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Voldsom Scania til Aalborg Vognmandsforretning

Det er den femte Stiholt-levering til AVAS inden for det seneste år

Professor: Det er også godt at det går skidt for Postnord

Bil efter vognmandens hoved

Britisk forbud mod ugehvil i førerhuset

Storbritannien følger nu efter Tyskland, Frankrig og flere andre lande med et forbud mod at holde det lange ugentlige hvil i lastbilens førerhus

Stadig for mange snuble-ulykker

Nye leveringer

Her er gang i leverancerne fra opbyggerne og bilhusene for tiden. Se blot på denne uges udvalg af materiel til vognmændene og entreprenørerne.

- Vi skal tale branchen op

Elever fra erhvervsuddannelser fortalte onsdag 230 elever fra 10. Aabenraa om de mange muligheder i transportbranchen

Online Avis Arkiv

Færgeterminal flytter en million til Molslinjen

Trods konkurskarantæne: Fortsætter arbejdet i transportbranchen

15 nye forslag til regelforenkling for transport

Erfaren transportmand til Nagel

Store transporter til Aalborg

25 store vognlæs med fiskeindustrigrej er kørt til DanFish messen, der åbner i dag i Aalborg.

Vognmand køber kæmpegrund ved Odense

Har brug for mere plads til materiel og vognpark.

Specialbygget knækladsbil til København

Flere tyverier fra varebilerne

Lillebæltsbroen sætter kabelarbejde på pause

DSV overhaler Carlsberg og Danish Crown

Top 10: Logistik- og transportkoncern rykker fire pladser frem på listen over Danmarks største virksomheder.

Havne laver milliardinvestering i Taulov

ADP og PFA går sammen om udvikling af transportcentret i Taulov. I samarbejdet ligger investeringer på op mod 2,0 mia. kroner over de næste 10 år

Lærlinge er en god investering

Beregninger, som ATL og 3F har lavet, viser, at lærlinge allerede efter kort tid giver et økonomisk overskud til virksomheden

Affaldsreform kan redde vognmænd og genbrug

DTL kritiserer kommuner for urealistiske prisvurderinger, når de "afprivatiserer" affaldskørslen.

Spor til selvkørende biler inden for 15 år

Sager om køre/hviletid hober sig op

Retssager om køre/hviletidsovertrædelser stilles i bero, indtil politiets IT-løsning er klar i 2018

Usikkerhed om varebilers afgift

Der er gode job i transportbranchen

Transportgigant bygger nyt stort lager i Odense

Virksomheder skrotter jobcentre i jobjagt og tyr til sociale medier

Leasing med "all inclusive"

Fjern køreprøverne fra overbelastet politi

Varm sushi i hård kuling

Større frihed skal få flere til at blive håndværker eller chauffør

TIP fortsætter væksten i Norden

Chauffør føler sig jaget af kommunen

Debat
Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

Også takstnedsættelse for lastbiler

Motorvej på Vestfyn kan være færdig i 2022

Sådan omlægges bilafgifterne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GPS Tyverisikring og overvågning

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Ny super flot fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE MEGAMAX til Norge !

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Johs Sørensen & Sønner Århus A/S

Oplev Scania NextGen hos Stiholt

SAWO Udstilling

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Torben Jørgensen Eftf. ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Har du set alle vores tilbudskampagner?

Lad os klare det lovpligtige eftersyn af løfteudstyr, kraner, faldsikring, surringsmateriel m.m.

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Alfred Nielsen A/S

Mere end 90 % af virksomhederne i Brasilien oplever forsinkede betalinger.

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Du kan stadig nå det: Kursus i dansk miljølovgivning for miljøauditorer og systemansvarlige

Krav til højere tryk imødekommes af ny 15000 psi "double block and bleed" ventil

Elbek & Vejrup når største omsætning og overskud nogensinde

Modstrøm hjælper Hundested Kro & Hotel med at spare penge på strømmen med e...

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 leveret til Niels J. Philipsen T...

Oplev Scania NextGen hos Stiholt

Antallet af forsinkede betalinger i Nord- og Sydamerika forbliver konstant ...

Send til en kollega

0.241