Sager om køre/hviletid hober sig op

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Retssager om køre/hviletidsovertrædelser stilles i bero, indtil politiets IT-løsning er klar i 2018

Sager om køre/hviletider vil hobe sig op frem til næste sommer, mens politiet fikser en IT-løsning, som indarbejder de nye, lempeligere lovregler. Indtil da vil alle færdselssager om overtrædelse af køre/hviletid blive sat øjeblikkeligt i bero. Det meddelte rigsadvokaturen i sidste uge.

- Der vil stadig blive rejst sigtelser for overtrædelser af køre/hviletidsreglerne i den mellemliggende periode. Sagerne vil dog først blive ført og afgjort, når IT-løsningen er klar, og lovændringen er trådt i kraft, skriver statsadvokat Jens Røn i en pressemeddelelse.

Lovændringen er ikke trådt officielt i kraft, selv om Folketinget vedtog de lempeligere lovregler i foråret. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har nemlig udskudt lovens formelle ikrafttrædelse af hensyn til politiets elektroniske system.

Alligevel har by- og landsretterne landet over sat køre/hviletidssagerne i bero, efterhånden som anklagemyndigheden anlagde dem - og nu opgiver rigsadvokaten forsøget på at køre sagerne igennem efter de gamle regler.

Næstbedste løsning
- Det er den næstbedste løsning, siger underdirektør Frank Davidsen, DTL. Det var dybt uretfærdigt at blive ved med at sanktionere efter det gamle regelsæt, når Folketinget nu har besluttet, at reglerne skal lempes, siger han.

Han mener dog, at man godt kunne have behandlet sagerne efter de nye regler, så længe sagerne ikke involverer frakendelse af kørekortet.

Læs også: Forbud tvinger chauffører ud i boligområder

Udfordringerne er netop de sager, hvor der sker en frakendelse af kørekortet. Efter de nye regler, som altså ikke er trådt i kraft endnu, kan chaufføren godt blive frakendt det store kørekort og samtidig beholde førerretten til person- og varebiler. Det kunne man ikke efter den gamle lov.

Domme går mod politiet
Hele syv byretskendelser og to landsretskendelser er gået imod anklagemyndighedens ønske om at pådømme sagerne efter de gamle regler.

- I Straffelovens §3 står der, at en sag skal pådømmes efter ny lovgivning, hvis de nye regler er mildere, forkarer Jacob Forman. .

- De verserende sager fra før lovændringerne skal revurderes og sandsynligvis starte forfra i retsprocessen, der typisk varer halvandet til to år. Den ældste sag, som risikerer yderligere udskydelse, er den såkaldte magnetsag fra Hanstholm, der involverer 21 chauffører. Det har kørt i syv år nu - og her kan de involverede forvente at skulle vente yderligere i to-tre år.

Ikke godt nok
På Christiansborg er transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) stadig uforstående overfor, at det tager så lang tid at justere politiets it-systemer.

- Jeg sporer en manglende vilje til at få det til at fungere hurtigt. Ved at råbe vagt i gevær har vi i hvert fald opnået, at ingen bliver sanktioneret efter de gamle regler, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Det er irriterende for de vognmænd, der skal vente trekvart år mere på en afgørelse, så det er ikke godt nok, men vi kan dårligt gøre mere ud over at spørge til status for sagen med jævne mellemrum, slutter han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny motor fra Scania

Digital totalløsning til eksportører og speditører

Eksportportalen.dk samler alle eksportdokumenterne og certifikaterne ét sted

DI forudser ny retssag

Blue Water opkøber vognmandsforretning

Slut med køkkenbords-aftaler

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Nyhedsbrev

Nu skal vi lære at bruge Ziik

Online Avis Arkiv

Danske lastbiler har mindre at lave trods høj vækst

Danske lastvogne har det seneste år kørt færre kilometer og med mindre gods end året forinden

Frank Nørager & Co. solgt

Transportvirksomheden Ville Silvasti køber Frank Nørager & Co. A/S og bliver størst I Nordeuropa.

Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

Unge skal fortælle transport-historier

Copenhagen Truck Wash udvider

Lastbiltrafik ind i Danmark sætter ny rekord

DTL: Rasteplads-indgreb er nødvendigt

Forslaget om at tidsbegrænse lastbilernes ophold på rastepladserne er et forsøg på at dæmme op for østchaufførernes camping i dagevis, mener DTL

Danish Transport Award 2018 åben for nomineringer

Ulla er vognmand - og fløjtenist

Hun er vognmand, kører for DSV Transport - og så er hun klassisk fløjtenist

Ancotrans overtager containerkørsel

Stærkt samarbejde omkring Årets Opbygning 2018

Transport 2019 og Vestfyn Trækker er gået sammen om kåringen af Årets Opbygning i 2018

Lavere priser på Storebælt fra 2018

Branchen: Fordele og mangler i finansloven

Thortrans køber op på Sjælland

I samarbejde med Peter Hvejsel Holding ApS overtager Randers-virksomheden 100% af aktierne i flyttefirma

Næstformand går på pension

Det nye vinterdæk til traileren

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Vognmænd fik nej fra vælgerne

BHS Logistics sikrer stor serviceaftale

Træf i Folketinget om superlogistik

Netværksmøde hos DSV

Bæredygtig bil er årets bedste

Beskæftigelsen og arbejdsstyrken bliver stadigt større

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Forhøjede afgifter i Oslo-området

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Glædelig jul og godt nytår fra os alle hos BSV Krantilbehør!

Få en effektiv samhandel med dine kunder og leverandører

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din væ...

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Kunde nummer 1000 på Tacho Online - John Just Povlsen, Kvistgård

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Viborg Renovation ApS

Send til en kollega

0.281