Hvad gør vi, hvis udlændingene bliver hjemme?

| Af Lars William Wesch, ATL | Tip redaktionen om en historie

Direktør for ATL Lars William Wesch mener, at tiden for østeuropæsik arbejdskraft i Danmark kan være ved at løbe ud

I branchen har vi længe talt om, at der kommer en dag, hvor den polske eller tyske chauffør hellere vil blive hjemme end at rejse ud i Europa for at arbejde. Velstanden i Østeuropa stiger, lønningerne er på vej op, og der er bud efter chaufførerne i deres hjemland. Så hvorfor rejse væk fra familie og venner, hvis man kan få et arbejde til stort set samme løn derhjemme?

Måske er den dag, hvor udlændingene bliver hjemme, tættere på end vi tror. Jyllands Posten skrev i sidste uge om transportvirksomhedernes problemer med at skaffe arbejdskraft. Flere virksomheder peger på, at færre østeuropæere søger mod Danmark.

Der er mange transportvirksomheder, som har østeuropæere ansat. De får en løn efter overenskomsten, og de er bogstaveligt talt med til at holde hjulene i gang.

Nogen tror, at udenlandsk arbejdskraft i danske virksomheder er en trussel mod velfærden. Men det er og bliver en myte. Det er helt urealistisk at tro, at ledige danskere vil kunne udfylde hullerne, hvis de udenlandske chauffører vælger at rejse hjem.

Sagen er, at vi har brug for både de ledige danskere og udlændinge, som har lyst til at komme til Danmark for at arbejde.

Vi skal gøre alt, vi kan for at få ledige danskere i arbejde. Og vi skal byde udlændingene velkommen. Ellers vil virksomhederne ikke være i stand til at følge med efterspørgslen.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Nyhedsbrev

Tank i det billigste land og spar penge

Online Avis Arkiv

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Havneudvidelse på vej til Ystad

Ny bestyrelse i Erria

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Send til en kollega

0.248