Professor: Det er også godt at det går skidt for Postnord

| Af /ritzau/ | Tip redaktionen om en historie

Selv om Postnord har økonomiske problemer, har danskerne intet at frygte. Det er ligefrem godt, mener ekspert

Danskerne har ingen grund til at frygte, at de om få uger ikke vil kunne sende eller modtage breve og pakker, i tilfælde af at Postnord løber tør for penge.

Læs også: Svensk erhvervsmand foreslået som ny formand i Postnord

Det mener Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.

- Det mest sandsynlige er, at det svenske moderselskab vil give et lån, der vil strække likviditeten i en eller to måneder. Så vil man forhåbentligt finde en løsning inden da.

Det danske postvæsen er en del af det dansk-svenske selskab Postnord. Den svenske stat ejer 60 procent, og Danmark ejer 40 procent.

Selv hvis den danske afdeling går konkurs, vil posten fortsat blive bragt ud, indtil der er fundet en løsning, siger han.

Læs også: PostNord går videre med tusindvis af fyringer

Ifølge Per Nikolaj Bukh er det også positivt, at det går skidt for den danske postafdeling. Det er nemlig et tegn på, at vi har været gode til at digitalisere i Danmark, mener han.

- Det, at vi ikke sender mange breve, skal vi ikke ærgre os over. Det skal vi glæde os over. Vi skal huske, at vi har store samfundsmæssige gevinster på et par milliarder kroner om året på grund af digitalisering, siger han.

Økonomiprofessoren mener, at selv om postvæsnet er en underskudsforretning, er der stadig et marked for det.

Der skal stadig deles breve ud, og danskerne vil ikke risikere at stå en dag uden postomdeling.

Læs også: PostNord Danmark taber igen millioner i første kvartal

- Vi kan ikke have et samfund uden postvæsen. Vi har oplevet, at et firma, der stod for ambulancekørsel, gik konkurs. Det betød ikke, at ambulancerne stoppede med at køre. På samme måde vil vi blive ved med at kunne sende og modtage breve, selv hvis det sker, at PostNord går konkurs.

Per Nikolaj Bukh tilføjer, at der er mange samfundsopgaver, der koster penge, og her er postvæsnet efterhånden ingen undtagelse. Overordnet set tjener Danmark flere penge på digitaliseringen, end der tabes på postvæsnet.

/ritzau/

Mere om: PostNord


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Send til en kollega

0.304