23948sdkhjf

EU-efteruddannelse får et løft

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er store forbedringer på vej af den udskældte EU-efteruddannelse for chauffører

Den obligatoriske EU-efteruddannelse for chauffører har gennem mange år været en kilde til irritation hos vognmænd og chauffører. Ikke fordi den er unødvendig, men fordi kravene til dens sammensætning gjorde, at den landede mellem flere stole. Det viste blandt andet en undersøgelse foretaget af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

– Chaufførerne har oplevet, at de sad i en meget blandet gruppe, hvor undervisningen ikke var målrettet dem, der rent faktisk var til stede, siger Niels Henning Holm Jørgensen, chefkonsulent med ansvar for uddannelse i ATL.

Derfor var der stor begejstring hos alle parter i branchen, da Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i begyndelsen af året fremlagde et forslag til en helt ny sammensætning af uddannelsen.

– Vi har haft en god dialog om problemerne med den eksisterende obligatoriske efteruddannelse. Med den nye efteruddannelse tror vi, at vi har skabt en dynamisk og tidssvarende model, der både kan sikre motivationen hos den enkelte chauffør og udvikle branchen, siger Johnny Bengtson, der er uddannelseskonsulent i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Mere relevante kurser
Den store forskel er det nye brancherettede jobrelevante modul. Her er der nu afsat to dage til et målrettet brancherelevant kursus. Med den valgfrie dag til slut får chaufførerne hermed tre ud af fem dage, der bliver til relevant efteruddannelse for chaufførerne i forhold til netop deres behov og dermed også i forhold til virksomhedernes.

– Det er en stor forbedring, siger Niels Henning Holm Jørgensen, ATL, og tilføjer, at det har været bemærkelsesværdigt i denne proces, at alle parter har været enige lige fra starten:

– Da styrelsen spillede ud med den nye opbygning, så sagde vi alle: Jo, det ser fornuftigt ud! siger Niels Henning Holm Jørgensen.

Vognmændene er afgørende
Ændringerne kan træde i kraft, når en ny bekendtgørelse har været i høring og er godkendt. For at både chauffører og branchen kan høste alle fordelene, kræver det dog to ting. Først og fremmest skal TUR nu i gang med at udvikle de målrettede kurser sammen med AMU-skolerne.

Men uden vognmændenes aktive deltagelse bliver det ikke til noget, for det afgørende er, at virksomhederne vælger de relevante uddannelser – også selv om de ikke lige findes på den nærmeste AMU-skole.

– For at være helt ærlig, så søger man ofte det nærmeste, for det er jo nemmest bare at gå hen om hjørnet. Fremover håber vi, at man vil søge målrettet mod de brancherelaterede kurser, der udvikler chaufførerne bedst, selv om det måske betyder, at man skal gå lidt længere, siger Johnny Bengtson, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Også Niels Henning Holm Jørgensen understreger, at en del af vognmandsvirksomhederne skal ændre adfærd og tænke nyt.

– Virksomhederne skal jo under alle omstændigheder bruge fem dage pr. chauffør hvert femte år, så brug dem dog fornuftigt, så jeres chauffører kommer hjem og siger: Der lærte vi virkelig noget, vi kan bruge.

Niels Henning Holm Jørgensen erkender dog, at det begrænsende tilskud til kost og logi, virksomhederne kan få, kan være en hæmsko for at rejse længere efter et relevant kursus. Derfor arbejder ATL også på at få forhøjet tilskuddet.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kina indvier verdens længste bro over vand

Kina og Hongkong rykker tættere på hinanden, når en 55 kilometer lang broforbindelse tirsdag bliver indviet. Det imponerende byggeri vækker dog ikke kun glæde

Fremtidens Chauffør
Lidt flere unge vil være chauffør

Fremtidens Chauffør
Styrelse slæber sig af sted: Lang ventetid på kørekort

Ventetiden er lang for folk med mulige trafik-farlige sygdomme, der kræver godkendelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Hybridfærge sejler derudaf

Når lastbilerne i fremtiden kører ombord på overfarten Frederikshavn-Gøteborg, sejler færgen udelukkende på batterier

Stop snyd: Lastbilvognmænd vil have kontrol hele døgnet

Danske Fragtmænd flytter i nyt

Nyhedsbrev

HCS tager over efter Renonorden

Online Avis Arkiv

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

HH Ferries er klar til batteridrift

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis temamøde i Ullerslev: Fra usund til sund arbejdspladskultur

Nyt produktkatalog med nye og spændende produkter

ER DU også klar til at spare tid med ERGOLASH surringer?

Forbedrede vintermåtter forlænger byggesæsonen

S22 Pro kapasitiv touch-kontakt

Få hjælp hver eftermiddag - 15 timer kan gøre en forskel

O45 afspærringshegn

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af va...

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Send til en kollega

0.225