23948sdkhjf

EU-efteruddannelse får et løft

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er store forbedringer på vej af den udskældte EU-efteruddannelse for chauffører

Den obligatoriske EU-efteruddannelse for chauffører har gennem mange år været en kilde til irritation hos vognmænd og chauffører. Ikke fordi den er unødvendig, men fordi kravene til dens sammensætning gjorde, at den landede mellem flere stole. Det viste blandt andet en undersøgelse foretaget af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

– Chaufførerne har oplevet, at de sad i en meget blandet gruppe, hvor undervisningen ikke var målrettet dem, der rent faktisk var til stede, siger Niels Henning Holm Jørgensen, chefkonsulent med ansvar for uddannelse i ATL.

Derfor var der stor begejstring hos alle parter i branchen, da Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i begyndelsen af året fremlagde et forslag til en helt ny sammensætning af uddannelsen.

– Vi har haft en god dialog om problemerne med den eksisterende obligatoriske efteruddannelse. Med den nye efteruddannelse tror vi, at vi har skabt en dynamisk og tidssvarende model, der både kan sikre motivationen hos den enkelte chauffør og udvikle branchen, siger Johnny Bengtson, der er uddannelseskonsulent i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Mere relevante kurser
Den store forskel er det nye brancherettede jobrelevante modul. Her er der nu afsat to dage til et målrettet brancherelevant kursus. Med den valgfrie dag til slut får chaufførerne hermed tre ud af fem dage, der bliver til relevant efteruddannelse for chaufførerne i forhold til netop deres behov og dermed også i forhold til virksomhedernes.

– Det er en stor forbedring, siger Niels Henning Holm Jørgensen, ATL, og tilføjer, at det har været bemærkelsesværdigt i denne proces, at alle parter har været enige lige fra starten:

– Da styrelsen spillede ud med den nye opbygning, så sagde vi alle: Jo, det ser fornuftigt ud! siger Niels Henning Holm Jørgensen.

Vognmændene er afgørende
Ændringerne kan træde i kraft, når en ny bekendtgørelse har været i høring og er godkendt. For at både chauffører og branchen kan høste alle fordelene, kræver det dog to ting. Først og fremmest skal TUR nu i gang med at udvikle de målrettede kurser sammen med AMU-skolerne.

Men uden vognmændenes aktive deltagelse bliver det ikke til noget, for det afgørende er, at virksomhederne vælger de relevante uddannelser – også selv om de ikke lige findes på den nærmeste AMU-skole.

– For at være helt ærlig, så søger man ofte det nærmeste, for det er jo nemmest bare at gå hen om hjørnet. Fremover håber vi, at man vil søge målrettet mod de brancherelaterede kurser, der udvikler chaufførerne bedst, selv om det måske betyder, at man skal gå lidt længere, siger Johnny Bengtson, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Også Niels Henning Holm Jørgensen understreger, at en del af vognmandsvirksomhederne skal ændre adfærd og tænke nyt.

– Virksomhederne skal jo under alle omstændigheder bruge fem dage pr. chauffør hvert femte år, så brug dem dog fornuftigt, så jeres chauffører kommer hjem og siger: Der lærte vi virkelig noget, vi kan bruge.

Niels Henning Holm Jørgensen erkender dog, at det begrænsende tilskud til kost og logi, virksomhederne kan få, kan være en hæmsko for at rejse længere efter et relevant kursus. Derfor arbejder ATL også på at få forhøjet tilskuddet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spændende år gav rekordresultat hos Alpi

H.J. Hansen skifter topledelsen ud

Nye leveringer

Speditionsuddannelsen tilbage i Mommark

Sådan får du en lærling på krogen

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

LGT folder møbelleverancerne ud

Online Avis Arkiv

Spaceinvader hædret med start-up pris

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Klar til karriere i Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Ny guide for transport af levende dyr

ADP finder ny topchef i egne rækker

Leman frygter ikke Brexit

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Forøget effektivitet hos Unicon med hjælp fra AMCS

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Ny Trailer til MSC Transport !!

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Poul Eli Nymann

Bell hus fra KTR

Container-løsning

Skal du med i certificeringsklubben i efteråret?

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Pou...

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

Send til en kollega

0.195