23948sdkhjf

Mærsks speditør-drømme skræmmer investorer

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

A.P. Møller - Mærsk åbner for, at den pressede speditør Damco foretager opkøb for at komme i mål med koncernens forkromede strategi. Bekymrende, mener investorer

 A.P. Møller - Mærsks idé om at kaste penge efter den pressede speditørforretning Damco falder ikke i god jord hos investorer. Det skriver Finans. 

Shippingkoncernen har i det seneste kvartal investeret i teknologi til speditøren, som er en vigtig brik i Mærsks strategi om at lave en integreret transport- og logistikløsning. Ledelsen er også åben over for at kigge på opkøb for at styrke forretningen, lyder det fra Jakob Stausholm, koncernfinansdirektør i Mærsk. 

- Vi vil gøre, hvad der skal gøres for at gennemføre vores strategi så hurtigt som muligt, siger han til Finans. 

Men Damcos resultater har aldrig været prangende, og  A.P. Møller - Mærsk risikerer at skræmme værdifulde kunder væk ved at satse på forretningen, mener investorer.

- De har med næsten statistisk signifikans bevist, at de ikke kan drive Damco som en rentabel forretning. Som A.P. Møller - Mærsk-aktionær ville jeg blive meget urolig, hvis de begyndt at lave en akkvisitiv strategi inden for det område, modsat på containersiden, hvor et opkøb som Hamburg Süd giver god mening, siger Niels Andersen, porteføljeforvalter i Bankinvest.

Læs også: Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

I Formuepleje, der følger selskabets strategi tæt, er aktiestrateg Otto Friedrichsen enig.

- Den absolutte ambition er at skabe forretningsområder, hvor Mærsk har en stærk konkurrencemæssig og markedsmæssig position for at kunne levere et højt afkast. Spedition er et ret fragmenteret marked, og der er en anden loyalitet, siger han.

Formuepleje ejer i øjeblikket ingen aktier i A.P. Møller - Mærsk.

A.P. Møller - Mærsks store udfordring er, at Damco relativt set er langt mindre end containerrederiet Maersk Line. Samtidig er Damcos løsninger lige i hjertet af, hvad koncernen ønsker at tilbyde kunderne fremover. Derfor vil ledelsen kæmpe for, at man bliver i stand til at bruge Damcos produkter bredere til mere af den volumen, der går igennem Maersk Line.

Læs også: Damco-tjeneste lagt ind under Maersk Line

Koncernens strategiske dilemma er, at Damco ofte konkurrerer med Maersk Lines kunder. Verdens største speditører er storkunder hos containerrederiet, og integreres Damco og Maersk Line i endnu højere grad risikerer Mærsk at støde vigtige kunder væk, mener Niels Andersen.

- De vil integrere alle led i logistikkæden - altså tage forretning fra speditørerne, men de skal træde varsomt, for op imod halvdelen af deres kunder er speditører, siger han.

Jakob Stausholm afviser, at strategien om at samle transport og logistik i én samlet løsning vil skræmme kunder væk.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Alpi åbner i trekantområdet

Danske Fragtmænd har godt fat i de ufaglærte

Grundig oplæring, dansk på jobbet og nul-tolerance over for racisme er fundamentet i succes med at holde på ufaglærte medarbejdere

Opgørelse: Chaufførerne knokler mest

Lastbilchaufførerne hører til blandt dem, der arbejder mest i Danmark. Det viser en opgørelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Nyhedsbrev

Jernbaneterminal til 100 mio. kr. samler fortsat støv på Esbjerg Havn

Online Avis Arkiv

Regering vil udrulle klimaasfalt på hele vejnettet

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Skal vi køre ad Afgifts Allé?

DSV sælger kæmpeejendom ved Horsens

BMS tilkaldt til børnehjem

Skulle løfte bronzefigur på plads med stor-kran.

Molslinjen: Grønt lys til køb af Danske Færger

Salget af statens og Clipper Groups halvparter i Danske Færger til Molslinjen er nu godkendt af Konkurrencestyrelsen

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

For nylig fik Forsvaret leveret 22 spritnye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye lastbiler over de næste syv år skudt i gang

Lastbilsalget stiger

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

EU-lande vil mindske CO2 fra biler med 35 procent

20 EU-lande stemte sent tirsdag aften for at reducere biler og varevognes CO2-udledning. Fire stemte imod

Nye leveringer

Salget af materiel fortsætter med at ligge i top. Her viser vi et udpluk fra de seneste leveringer.

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Fremtidens Chauffør
Her er hver fjerde ansatte en lærling

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

EU-lande kræver hurtigere farvel til diesel- og benzinbiler

Et skærpet klimamål vil koste job i den tyske bilindustri, men det skaber også nye job, siger EU-Kommissionen

Lastbilerne er næsten fyldt op

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

DSV gør sig klar til Brexit

Svenskere vil optimere dansk transport

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Trailere til Tyrkiet på en uge

ITD: Postnord bør droppe oprustning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Minister afviser tilskud til elbiler: Utilstrækkelig klimagevinst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny ansættelse i HF

Solceller i glas - facader og glaspartier

KTR Koblinger til pumper og kompressorer

Univar Lubesnake - den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Blockchain-teknologi i logistikbranchen

Åbent hus hos SAWO, Thisted

Så er det nu, du skal få styr på AB18, ABR18 og ABT18, inden de nye aftalevilkår tages i brug!

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

CERTEX Danmark er en del af noget stort

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Danløft A/S kan nu kalde sig leverandør af Eepos skinner og kransystemer

2 flotte nye Kel-Berg rundbuede tiptrailere til Demstrup Autotransport - Pr...

Send til en kollega

0.282