Mærsks speditør-drømme skræmmer investorer

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

A.P. Møller - Mærsk åbner for, at den pressede speditør Damco foretager opkøb for at komme i mål med koncernens forkromede strategi. Bekymrende, mener investorer

 A.P. Møller - Mærsks idé om at kaste penge efter den pressede speditørforretning Damco falder ikke i god jord hos investorer. Det skriver Finans. 

Læs også: Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Shippingkoncernen har i det seneste kvartal investeret i teknologi til speditøren, som er en vigtig brik i Mærsks strategi om at lave en integreret transport- og logistikløsning. Ledelsen er også åben over for at kigge på opkøb for at styrke forretningen, lyder det fra Jakob Stausholm, koncernfinansdirektør i Mærsk. 

- Vi vil gøre, hvad der skal gøres for at gennemføre vores strategi så hurtigt som muligt, siger han til Finans. 

Men Damcos resultater har aldrig været prangende, og  A.P. Møller - Mærsk risikerer at skræmme værdifulde kunder væk ved at satse på forretningen, mener investorer.

- De har med næsten statistisk signifikans bevist, at de ikke kan drive Damco som en rentabel forretning. Som A.P. Møller - Mærsk-aktionær ville jeg blive meget urolig, hvis de begyndt at lave en akkvisitiv strategi inden for det område, modsat på containersiden, hvor et opkøb som Hamburg Süd giver god mening, siger Niels Andersen, porteføljeforvalter i Bankinvest.

Læs også: Rødovre-firma dømt for at komme Mærsks stjerne for nær

I Formuepleje, der følger selskabets strategi tæt, er aktiestrateg Otto Friedrichsen enig.

- Den absolutte ambition er at skabe forretningsområder, hvor Mærsk har en stærk konkurrencemæssig og markedsmæssig position for at kunne levere et højt afkast. Spedition er et ret fragmenteret marked, og der er en anden loyalitet, siger han.

Formuepleje ejer i øjeblikket ingen aktier i A.P. Møller - Mærsk.

A.P. Møller - Mærsks store udfordring er, at Damco relativt set er langt mindre end containerrederiet Maersk Line. Samtidig er Damcos løsninger lige i hjertet af, hvad koncernen ønsker at tilbyde kunderne fremover. Derfor vil ledelsen kæmpe for, at man bliver i stand til at bruge Damcos produkter bredere til mere af den volumen, der går igennem Maersk Line.

Læs også: Mærsk placerer nyt selskab i New York

Koncernens strategiske dilemma er, at Damco ofte konkurrerer med Maersk Lines kunder. Verdens største speditører er storkunder hos containerrederiet, og integreres Damco og Maersk Line i endnu højere grad risikerer Mærsk at støde vigtige kunder væk, mener Niels Andersen.

- De vil integrere alle led i logistikkæden - altså tage forretning fra speditørerne, men de skal træde varsomt, for op imod halvdelen af deres kunder er speditører, siger han.

Jakob Stausholm afviser, at strategien om at samle transport og logistik i én samlet løsning vil skræmme kunder væk.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Freja åbner nyt kontor i Norge

Her er vinderne af årets gaffeltruck-priser

Grenaa Havn går langt over budget

Esbjerg Havn fylder 150 år

I dag er det 150 år siden, Rigsdagen besluttede at anlægge Esbjerg Havn. I dag rummer havnen 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Transportmesse i Sorø

GLS bygger ny østjysk terminal: Skaber 100 nye arbejdspladser

Nyhedsbrev

Test
Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

Online Avis Arkiv

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Lift-producent skifter navn

Produktet er kendt, det er virksomheden ikke. Det bliver der nu lavet om på

Chauffør respekterede ikke politiets afspærring ved ulykke

Ustabil sandpude skyld i synkende Limfjordstunnel

Kæmpeshow i Hannover

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

SAWO styrker ledelsen

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Grøn transport får webplatform

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Unikt samarbejde mellem erhvervsliv og erhvervsskole

Projektlederuddannelse direkte målrettet bygge- og anlægsbranchen

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Renovations Transport kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Kører du med lovlige værktøjskasser?

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

Har I medarbejdere, som har svært ved at forstå skriftlige instruktioner?

Find IDS anlæg med vores nye "IDS stations"-app

Prysmian INSIGHT er udkommet

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

Lastas har leveret nye Kel-Berg 3 akslet nedb. gardintrailere til Danske Fragtmænd Transport A/S

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

Magnet-løfteåg på vej til en tysk kunde

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Kursus i værktøjsmodulet FMEA

SAWO styrker ledelsen

Ansæt en flygtning. Det er ikke så svært, som du tror

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

Send til en kollega

0.254