Chauffører fra fattige lande strømmer hertil

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Markant flere chauffører fra lande som Filippinerne og Usbekistan får lov at køre i EU. Alene på et år er antallet af tilladelser til chauffører fra ikke-EU-lande steget med 60 procent

74.834 chauffører fra lande uden for EU fik forrige år tilladelse til at køre lastbil i Europa. Det viser en ny opgørelse fra EU-Kommissionen, som får både fagbevægelse og politikere til at se rødt.

Ifølge opgørelsen, som Ugebrevet A4 har fået, er antallet af tilladelser til chauffører fra ikke-EU-lande steget med hele 60 procent siden 2015. Det år blev der givet 46.505 tilladelser.

Reglerne er sådan, at hvis vognmænd ikke kan finde ledige lastbilchauffører, kan EU-landene - afhængigt af de nationale regler - give vognmænd tilladelse til at hyre chauffører fra lande uden for EU.

Men så længe der er stor arbejdsløshed i Syd- og Østeuropa, er der ingen undskyldning for at hente chauffører ind fra lande uden for EU. Det mener Jan Villadsen, som er formand for fagforbundet 3F Transport.

- Det er et uhyggeligt og helt uacceptabelt omfang, den her trafik har taget. Det er et helt åbenlyst hul i EU's regler, der nu misbruges i jagten på at få billig arbejdskraft, siger Jan Villadsen.

"Billig arbejdskraft" betyder, at chauffører fra eksempelvis Filippinerne og Usbekistan ifølge flere kilder har lange arbejdsdage i EU til en løn på 7.500 kroner om måneden - eller mindre.

3F Transport vil arbejde for, at hullet i EU's regler bliver lukket i forbindelse med, at EU er ved at revidere reglerne for godstransport i Europa.

Herhjemme har SF's politiske ordfører Karsten Hønge (SF) allerede kaldt udlændingeminister Inger Støjberg (V) i samråd om problemstillingen.

- SF vil pålægge regeringen at rejse sagen i EU for at samle opbakning til at sætte en stopper for importen af underbetalt arbejdskraft fra tredjelande, skriver Karsten Hønge i en mail til Ugebrevet A4.

Litauen og Polen er de to lande, der inviterer flest lastbilchauffører til EU. Polen alene stod forrige år for 41.391 ud af de 71.834 tilladelser. Men det må der sættes en stopper for, mener Ole Christensen, som er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet.

- Det er helt vanvittigt, også når vi ser på den store arbejdsløshed, der fortsat er i Europa. Tallene viser tydeligt, hvor vigtigt det er, at der gøres noget, siger han og lover at tage sagen op med EU's transportkommissær Violeta Bulc.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Kommune vil ikke betale til vej

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Nyhedsbrev

KH OneStop udvider i Aarhus

Online Avis Arkiv

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

EU-Parlamentet afviste nye regler for lastbilchauffører

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

Send til en kollega

0.229