23948sdkhjf

Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Transportbranchen er på en længere indtjeningsomvej. Transportmagasinets brancheanalyse - Top 100 - viser, at ruten til rimelige indtjeningsmarginer og afkast stadig er tæt pakket af konkurrenter og brolagt med et intenst prispres hele vejen igennem værdikæden. Analysen afdækker også en robust transportbranche, der har accepteret vilkårene og navigerer i prispresset.

Analyse: Vognmænd taber fart

Kun godt halvdelen af de mere end 200 transportvirksomheder, der er med i analysen, forbedrede bundlinjen sidste år. Selv om det ser lidt bedre ud på toplinjen, afslører dyk i de gennemsnitlige overskuds- og afkastningsgrader hos både speditører, vognmænd, flytteforretninger og kurérer, at det fortsat er vanskeligt at tjene penge på transportmarkeder.

Speditører jagter vækst med håndbremsen trukket

Meget tyder på, at den tilspidsede konkurrencesituation efterhånden accepteres som en ny normaltilstand i branchen. Transportmagasinets gennemgang af de senest tilgængelige årsrapporter åbenbarer, at langt de fleste transportaktører anser resultaterne som tilfredsstillende under de verserende markedsvilkår - også selvom resultatet før skat er mindre end for to år siden.

Se hele udgivelsen: Transportmagasinets Top 2017

Fart på entreprenørkørsel
Den gode nyhed fra årets analyse er, at den danske byggesektor er oppe i omdrejninger og dermed tilbyder et åndehul for de vognmænd, der udfører entreprenørkørsel og assisterer med kraner og lifte til de mange byggerier, som er centreret omkring landets største byer.

Samtidig underbygger stigende bruttofortjenester hos to tredjedele af virksomhederne, at lunere konjunkturvinde alt andet lige kaster arbejde af sig hos de mest konkurrencedygtige transportaktører. Mere gods, konsolideringer og tilpasninger ændrer dog ikke ved, at mange fortsat kæmper med ledig kapacitet.

Står imod presset
Trods hård konkurrence og et samlet indtjeningsfald leverer kun hver tiende virksomhed i analysen røde tal på bundlinjen. Det er tredje år i træk, at andelen af underskud ligger i det leje, mens 17 procent af virksomhederne lavede underskud tilbage i 2013.

På den vis - og sammenholdt med ledelsernes generelle tilfredshed med bundlinjerne - manøvrerer mange transportvirksomheder profitabelt under det tyngende prispres. Konsolideringer, omstruktureringer og personaletilpasninger er nogle af de redskaber, som transportvirksomhederne havde oppe af værkstøjskassen sidste år.

Mere optimistiske investeringer i vognparker, samarbejder og digitalisering fylder stadig mere i det billede, som årets analyse maler - investeringer, der nok har kostet i år, men som er brændstof til transportvirksomhedernes fremtid.

Se de 100 største resultater før skat fra årets Top 100-analyse her.

Syv skarpe konklusioner

• To tredjedele af virksomhederne forbedrede bruttoresultatet, der samlet steg med knap 3 procent*

• Det samlede resultat før skat faldt med små 10 procent, når der renses for både DSV og Postnord*

• 54 procent af virksomhederne gik frem på bundlinjen mod 56 procent i 2015.

• Det gennemsnitlige resultat før skat pr. medarbejder dykkede med 10.000 kr. til 80.000 kr. sidste år

• Den gennemsnitlige overskudsgrad faldt fra 3,3 procent til 2,6 procent sidste år **

• Ni ud af ti virksomheder leverede overskud i seneste regnskabsår. Det er tredje år i streg.

• Det gennemsnitlige antal ansatte voksede med knap 4 procent mod 9 og 12 procent de foregående år.

Noter:
* Konklusionerne er renset for DSV og Postnord. Læs mere om de to transportmastodonter inde i magasinet.
** Den gennemsnitlige overskudsgrad er udregnet for de knap 50 aktører, der opgiver omsætningstal.

Artiklen er en del af temaet Top 100 - 2017.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081