AVAS er limen, der holder sammen på det hele

Aalborg Vognmandsforretning er et godt eksempel på den konsolidering, transportbranchen har gennemgået de seneste år

Forskellige virksomheder byder på forskellige ledere, medarbejdere og ikke mindst kulturer. Omgangstonen, arbejdsvilkårene og ledelsesstilen kan variere betragteligt, selv inden for den samme by og branche - så hvordan sikrer man den bedst mulige integration, når to virksomheder skal lægges sammen?

Det ved de i Aalborg Vognmandsforretning, der også er kendt under det lidt mere mundrette navn AVAS. AVAS er en sammenslutning af en række mindre nordjyske vognmænd, der i 2012 besluttede sig for at trække på samme hammel i en branche, hvor konkurrencen kun er blevet hårdere. Siden da er mange flere vognmandsfirmaer kommet med i puljen, og succesen har givet vokseværk.

Direktør Jan Kjelgaard byder indenfor i virksomhedens nye domicil, hvor håndværkerne stadig piler rundt og lægger sidste hånd på detaljerne. På hjørnekontoret står døren åben, for her har vi at gøre med en virksomhed, hvor der aldrig må være langt fra tanke til handling, og ingen besøgende, der kunne finde på at sætte sig ind ved direktørens mødebord, er vigtigere end kunderne.

Det er trods alt en branche, hvor man lynhurtigt kan ødelægge de værdifulde relationer, hvis ikke man holder sig på tæerne.

Derfor står Jan Kjelgaard klar ved hver en forespørgsel.

- Vi vil gerne fremstå som en lille virksomhed med mange specialiserede services, forklarer han.

- Der skal ikke være for mange lag.

Styrken i at være mange
Der er en unægtelig fordel i at være mange. Udviklingen har dog især betydet en mærkbar forandring lige her på virksomhedens kontor, hvor flere medarbejdere med akademiske uddannelser nu sidder ved skrivebordene.

- Styrken ved at være flere virksomheder, der slår sig sammen, kommer til udtryk i den organisation, vi er ved at få bygget op. Vi kan begynde at ansætte specialister, og det gør virkelig en stor forskel, for de kan løfte niveauet og hjælpe os til at blive en mere professionel virksomhed, der også bliver betragtet som en sådan af kunderne.

Jan Kjelgaard startede i sin tid op som selvstændig vognmand, hvor slagets gang blev ledet direkte ude fra styrehuset. Men den virkelighed, som AVAS bevæger sig i i dag, er markant anderledes. Konkurrencen er hård, kravene er stadigt stigende, og hvis man vil være med i front, skal man hele tiden være på forkant.

- Leverandører i dag stiller kæmpe krav til dokumentation. Vi skal dokumentere alt, og lave risikovurderinger på alt, hvad vi foretager os. Vore medarbejdere er for det meste praktikere, der godt kan hæve øjenbrynene lidt over, at alt skal ned på papir. Så de seneste 3-4 år har vi gjort meget ud af at hæve niveauet, hvor vi har kørt interne kurser og italesætter vigtigheden af sikkerhed, forklarer Jan Kjelgaard.

Kurserne er også, sammen med forskellige teambuildingsforløb, med til at sammentømre kollegerne og virksomheden - en konstant øvelse, når familien vokser sig større og flere virksomheder fusioneres ind. Og der er ikke én formel, man kan følge, selvom man har lavet øvelsen mange gange:

- Det er en stor opgave at fusionere en virksomhed ind, og det er ikke løst på 6 måneder. Det tager tid. Vi har en del erfaringer, og den seneste fusion med Niels Pedersen & Sønner er gået mere glat, fordi vi kunne forudse nogle ting og tage hånd om dem, når de opstod. Men vi har meget at lære endnu, selvom nogle ting er faldet mere naturligt.

Transportbranchen bliver som landbruget
Fusioner, opkøb og sammenlægninger har sat sit præg på transportbranchen de senere år, og ifølge Jan Kjelgaards vurdering skal vi ikke forvente, at den tendens stopper foreløbig. Faktisk tværtimod.

- Jeg tror, vognmandsbranchen skal det samme igennem, som vi har set i landbruget. Om fem år er vi måske kun halvdelen af dem, vi er i dag, hvor der så naturligt er mere volumen på dem, der bliver tilbage. Men det er også en branche, hvor ikke ret mange unge starter op, og der er mange, der efterhånden er 60+, siger han.

Med den udvikling, AVAS har været igennem, er det ikke utænkeligt, at der bliver brug for endnu flere medarbejdere i fremtiden. Historien strækker sig helt tilbage til 1929, selvom AVAS først blev officielt stiftet i 2012 som et resultat af fusionen mellem Nielsen & Klitgaard A/S, Hvorupgaard Transport A/S og I. K. Rask Lund A/S. I dag beskæftiger virksomheden i runde tal 105 medarbejdere

- Vi har nået en størrelse nu, hvor nogle kunder nok vil synes, at vi er for store, fordi de hellere vil have, at det er vognmanden selv, der kommer ud til dem. Så det er ikke kun plusser, vi oplever ved at være flere virksomheder, der er fusioneret ind i hinanden. Men vi forsøger alligevel at være en lille virksomhed med mange ansatte, siger Jan Kjelgaard.

Målet er at lykkedes
AVAS kører der, hvor kunderne vil betale dem for at køre hen. Sådan er vilkårene i branchen, forlyder det, og det er bedre at sprede risikoen og levere flere services, i stedet for at sætte alle pengene på rødt.

Jan Kjelgaard er ikke en mand, der driver vognmandsforretning for sine blå øjnes skyld.

- Målet er ikke at være en stor virksomhed. Målet er at lykkedes med det, vi laver. Vi er ikke vognmænd bare for sjov. Der er meget konkurrence, og det kræver, at man skal være skarp hele tiden, og er nødt til at tage sig betalt for et stykke arbejde. Ellers må man stoppe. Det er lige så vigtigt, at man lærer at sige nej til de ulønsomme, som at sige ja til de lønsomme opgaver, forklarer han.

AVAS skal med andre ord være hurtig på fødderne, klar til at slå til, når chancen byder sig. Som bokseren Muhammad Ali sagde det: “Flyv som en sommerfugl, stik som en bi”. Måske er det alligevel ikke så svært at se, hvor AVAS har fået sine sort-gule farver fra.

Men det er ikke nogen nem opgave at udfritte Jan Kjelgaard om, hvordan planerne ser ud for ekspansion i de kommende år:

- Markedets krav vil utvivlsomt kræve yderligere specialisering og digitalisering og derfor skal vi naturligvis udvikle de forretningsområdet, hvor vi som leverandør lønsomt kan gøre den største forskel. Vi har været begunstiget af, at vores nøglekunder er vokset, og så har vi været heldige, at der er nogle virksomheder, der gerne ville være med i AVAS-familien - men vi skal samtidig have skarpt fokus på, at alt, hvad vi rører ved, skal bære en fortjeneste. Så derfor skal vi altid være klar til at skære fra, hvis enkelte forretningsområder over tid ikke er lønsomme, siger han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nordhavnsvej åbnet permanent

Efter en vellykket testperiode blev Nordhavnsvej torsdag morgen permanent åbnet for trafik

Mastodonterne får deres egen aftale

To af Danmarks største transportvirksomheder - DSV og Frode Laursen - har meldt sig ud af Dansk Industri og ind i Dansk Erhverv. Hvorfor?

Helt ny Grove-model til Danmark

Seneste flådefornyelse hos K.G. Mobilkraner er en 100-ton Grove mobilkran. Det er den første af sin slags herhjemme

Et liv med logistik

Finn Skovbo Pedersen kan se tilbage på mere end 45 år i transportbranchens tjeneste - med masser af udfordringer og muligheder

SMS'er under kørsel skal koste et klip i kørekortet

3F vil have motorvejsplan

Nyhedsbrev

Postnord til minister: Vi deler også breve ud efter 2019

Transportminister Ole Birk Olesen ser risiko for, at ingen vil dele breve ud, når aftale med Postnord udløber

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Dannebrog fylder mere og mere på de syv verdenshave

E3 Gruppen strømliner ledelsen

Administrerende direktør Per Jørgensen køber sine søskende ud af virksomheden

Ordrebogen fuld hos VM Tarm

DSV frygter ikke Amazon

Transportvirksomheder over hele verden frygter tabte markedsandele til teknologigiganter som Amazon - men danske DSV tager det roligt

Unifeeder binder Holland sammen med Skandinavien

Nye leveringer

Der er også i denne uge leveret nye lastbiler og trailere til vognmændene herhjemme. Her er et lille udvalg af det seneste materiel

Mærsk placerer nyt selskab i New York

Kæmpe fundamenter over Køge Havn til Kriegers Flak

ITD mødes fredag med EU-Kommissionen om Postnord-klage

Massehyring: Bornholmslinjen vil ansætte 300

Når Bornholmslinjen fra september skal sejle til og fra Bornholm, bliver det med en organisation på cirka 300 ansatte. Cirka 250 til søs og 50 på land

Nu starter udbygningen af Østjyske Motorvej for alvor

Vejle Havn: Efterforskning stoppet i sag om brud på tavshedspligt

Mærsk starter nyt selskab

A.P. Møller - Mærsk og IBM etablerer fælles selskab, der går digitale veje for at forbedre verdenshandel

Fra køreteknisk anlæg til glatte veje i Norge

Jesper Rasmussen er ved at uddanne sig til godschauffør. Her fortæller han, hvordan det er

Det bliver dyrere at køre på vejene

Euro 5- og 6-lastbiler slipper for stigning i vejafgiften

N.C. Nielsen stiller skarpt på lageret

Ny teknisk salgschef skal være med til at udvikle tilbud om helhedsløsninger på intern logistik

Speditører er imod protektionisme

Ny Truck Diesel station ved Horsens Syd

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Folketingsflertal vil sløjfe ny omstridt parkeringsregel

Grønt lys for modulvogntog fra Kjellerup til Silkeborg

Rekordmange direktører får karantæne

Fredericia Shipping på juleindkøb

Stor udskiftning i Hirtshals Havns bestyrelse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Farligt gods koster stor bøde

Er der en DM i Skills-deltager nær dig?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslede city bokstrailere til Team Taarnby Transport A/S

Ny projektassistent ved IPW Systems

Overvejer din virksomhed at ansætte en veteran?

Ny MAX Trailer til PK Transport.

HMF 50-T til Trailerforum ApS

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Viborg Varetransport ApS

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Kranhjælp inde i din container

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Vognmand Kim Christensen

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Q-System introducerer Q-Log

Produkt nyhed fra Ermax

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

HMF 2620-K5 til Samn Forsyning ApS

At løfte korrekt er vigtigt, men at løfte sikkert er afgørende

Hvad koster et lavere sygefravær?

Gratis webinar: Hvad er EDI?

Kran og hejs til Gladsaxe

Ny sælger til BEVOLA

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Meldgaard vægt til gravemaskiner

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Send til en kollega

0.167