AVAS er limen, der holder sammen på det hele

Aalborg Vognmandsforretning er et godt eksempel på den konsolidering, transportbranchen har gennemgået de seneste år

Forskellige virksomheder byder på forskellige ledere, medarbejdere og ikke mindst kulturer. Omgangstonen, arbejdsvilkårene og ledelsesstilen kan variere betragteligt, selv inden for den samme by og branche - så hvordan sikrer man den bedst mulige integration, når to virksomheder skal lægges sammen?

Det ved de i Aalborg Vognmandsforretning, der også er kendt under det lidt mere mundrette navn AVAS. AVAS er en sammenslutning af en række mindre nordjyske vognmænd, der i 2012 besluttede sig for at trække på samme hammel i en branche, hvor konkurrencen kun er blevet hårdere. Siden da er mange flere vognmandsfirmaer kommet med i puljen, og succesen har givet vokseværk.

Direktør Jan Kjelgaard byder indenfor i virksomhedens nye domicil, hvor håndværkerne stadig piler rundt og lægger sidste hånd på detaljerne. På hjørnekontoret står døren åben, for her har vi at gøre med en virksomhed, hvor der aldrig må være langt fra tanke til handling, og ingen besøgende, der kunne finde på at sætte sig ind ved direktørens mødebord, er vigtigere end kunderne.

Det er trods alt en branche, hvor man lynhurtigt kan ødelægge de værdifulde relationer, hvis ikke man holder sig på tæerne.

Derfor står Jan Kjelgaard klar ved hver en forespørgsel.

- Vi vil gerne fremstå som en lille virksomhed med mange specialiserede services, forklarer han.

- Der skal ikke være for mange lag.

Styrken i at være mange
Der er en unægtelig fordel i at være mange. Udviklingen har dog især betydet en mærkbar forandring lige her på virksomhedens kontor, hvor flere medarbejdere med akademiske uddannelser nu sidder ved skrivebordene.

- Styrken ved at være flere virksomheder, der slår sig sammen, kommer til udtryk i den organisation, vi er ved at få bygget op. Vi kan begynde at ansætte specialister, og det gør virkelig en stor forskel, for de kan løfte niveauet og hjælpe os til at blive en mere professionel virksomhed, der også bliver betragtet som en sådan af kunderne.

Jan Kjelgaard startede i sin tid op som selvstændig vognmand, hvor slagets gang blev ledet direkte ude fra styrehuset. Men den virkelighed, som AVAS bevæger sig i i dag, er markant anderledes. Konkurrencen er hård, kravene er stadigt stigende, og hvis man vil være med i front, skal man hele tiden være på forkant.

- Leverandører i dag stiller kæmpe krav til dokumentation. Vi skal dokumentere alt, og lave risikovurderinger på alt, hvad vi foretager os. Vore medarbejdere er for det meste praktikere, der godt kan hæve øjenbrynene lidt over, at alt skal ned på papir. Så de seneste 3-4 år har vi gjort meget ud af at hæve niveauet, hvor vi har kørt interne kurser og italesætter vigtigheden af sikkerhed, forklarer Jan Kjelgaard.

Kurserne er også, sammen med forskellige teambuildingsforløb, med til at sammentømre kollegerne og virksomheden - en konstant øvelse, når familien vokser sig større og flere virksomheder fusioneres ind. Og der er ikke én formel, man kan følge, selvom man har lavet øvelsen mange gange:

- Det er en stor opgave at fusionere en virksomhed ind, og det er ikke løst på 6 måneder. Det tager tid. Vi har en del erfaringer, og den seneste fusion med Niels Pedersen & Sønner er gået mere glat, fordi vi kunne forudse nogle ting og tage hånd om dem, når de opstod. Men vi har meget at lære endnu, selvom nogle ting er faldet mere naturligt.

Transportbranchen bliver som landbruget
Fusioner, opkøb og sammenlægninger har sat sit præg på transportbranchen de senere år, og ifølge Jan Kjelgaards vurdering skal vi ikke forvente, at den tendens stopper foreløbig. Faktisk tværtimod.

- Jeg tror, vognmandsbranchen skal det samme igennem, som vi har set i landbruget. Om fem år er vi måske kun halvdelen af dem, vi er i dag, hvor der så naturligt er mere volumen på dem, der bliver tilbage. Men det er også en branche, hvor ikke ret mange unge starter op, og der er mange, der efterhånden er 60+, siger han.

Med den udvikling, AVAS har været igennem, er det ikke utænkeligt, at der bliver brug for endnu flere medarbejdere i fremtiden. Historien strækker sig helt tilbage til 1929, selvom AVAS først blev officielt stiftet i 2012 som et resultat af fusionen mellem Nielsen & Klitgaard A/S, Hvorupgaard Transport A/S og I. K. Rask Lund A/S. I dag beskæftiger virksomheden i runde tal 105 medarbejdere

- Vi har nået en størrelse nu, hvor nogle kunder nok vil synes, at vi er for store, fordi de hellere vil have, at det er vognmanden selv, der kommer ud til dem. Så det er ikke kun plusser, vi oplever ved at være flere virksomheder, der er fusioneret ind i hinanden. Men vi forsøger alligevel at være en lille virksomhed med mange ansatte, siger Jan Kjelgaard.

Målet er at lykkedes
AVAS kører der, hvor kunderne vil betale dem for at køre hen. Sådan er vilkårene i branchen, forlyder det, og det er bedre at sprede risikoen og levere flere services, i stedet for at sætte alle pengene på rødt.

Jan Kjelgaard er ikke en mand, der driver vognmandsforretning for sine blå øjnes skyld.

- Målet er ikke at være en stor virksomhed. Målet er at lykkedes med det, vi laver. Vi er ikke vognmænd bare for sjov. Der er meget konkurrence, og det kræver, at man skal være skarp hele tiden, og er nødt til at tage sig betalt for et stykke arbejde. Ellers må man stoppe. Det er lige så vigtigt, at man lærer at sige nej til de ulønsomme, som at sige ja til de lønsomme opgaver, forklarer han.

AVAS skal med andre ord være hurtig på fødderne, klar til at slå til, når chancen byder sig. Som bokseren Muhammad Ali sagde det: “Flyv som en sommerfugl, stik som en bi”. Måske er det alligevel ikke så svært at se, hvor AVAS har fået sine sort-gule farver fra.

Men det er ikke nogen nem opgave at udfritte Jan Kjelgaard om, hvordan planerne ser ud for ekspansion i de kommende år:

- Markedets krav vil utvivlsomt kræve yderligere specialisering og digitalisering og derfor skal vi naturligvis udvikle de forretningsområdet, hvor vi som leverandør lønsomt kan gøre den største forskel. Vi har været begunstiget af, at vores nøglekunder er vokset, og så har vi været heldige, at der er nogle virksomheder, der gerne ville være med i AVAS-familien - men vi skal samtidig have skarpt fokus på, at alt, hvad vi rører ved, skal bære en fortjeneste. Så derfor skal vi altid være klar til at skære fra, hvis enkelte forretningsområder over tid ikke er lønsomme, siger han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Nyhedsbrev

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Online Avis Arkiv

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

SAWO styrker ledelsen

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Grøn transport får webplatform

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Alpi får ny direktør

Leman nomineret til erhvervspris

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Send til en kollega

0.233