AVAS er limen, der holder sammen på det hele

Aalborg Vognmandsforretning er et godt eksempel på den konsolidering, transportbranchen har gennemgået de seneste år

Forskellige virksomheder byder på forskellige ledere, medarbejdere og ikke mindst kulturer. Omgangstonen, arbejdsvilkårene og ledelsesstilen kan variere betragteligt, selv inden for den samme by og branche - så hvordan sikrer man den bedst mulige integration, når to virksomheder skal lægges sammen?

Det ved de i Aalborg Vognmandsforretning, der også er kendt under det lidt mere mundrette navn AVAS. AVAS er en sammenslutning af en række mindre nordjyske vognmænd, der i 2012 besluttede sig for at trække på samme hammel i en branche, hvor konkurrencen kun er blevet hårdere. Siden da er mange flere vognmandsfirmaer kommet med i puljen, og succesen har givet vokseværk.

Direktør Jan Kjelgaard byder indenfor i virksomhedens nye domicil, hvor håndværkerne stadig piler rundt og lægger sidste hånd på detaljerne. På hjørnekontoret står døren åben, for her har vi at gøre med en virksomhed, hvor der aldrig må være langt fra tanke til handling, og ingen besøgende, der kunne finde på at sætte sig ind ved direktørens mødebord, er vigtigere end kunderne.

Det er trods alt en branche, hvor man lynhurtigt kan ødelægge de værdifulde relationer, hvis ikke man holder sig på tæerne.

Derfor står Jan Kjelgaard klar ved hver en forespørgsel.

- Vi vil gerne fremstå som en lille virksomhed med mange specialiserede services, forklarer han.

- Der skal ikke være for mange lag.

Styrken i at være mange
Der er en unægtelig fordel i at være mange. Udviklingen har dog især betydet en mærkbar forandring lige her på virksomhedens kontor, hvor flere medarbejdere med akademiske uddannelser nu sidder ved skrivebordene.

- Styrken ved at være flere virksomheder, der slår sig sammen, kommer til udtryk i den organisation, vi er ved at få bygget op. Vi kan begynde at ansætte specialister, og det gør virkelig en stor forskel, for de kan løfte niveauet og hjælpe os til at blive en mere professionel virksomhed, der også bliver betragtet som en sådan af kunderne.

Jan Kjelgaard startede i sin tid op som selvstændig vognmand, hvor slagets gang blev ledet direkte ude fra styrehuset. Men den virkelighed, som AVAS bevæger sig i i dag, er markant anderledes. Konkurrencen er hård, kravene er stadigt stigende, og hvis man vil være med i front, skal man hele tiden være på forkant.

- Leverandører i dag stiller kæmpe krav til dokumentation. Vi skal dokumentere alt, og lave risikovurderinger på alt, hvad vi foretager os. Vore medarbejdere er for det meste praktikere, der godt kan hæve øjenbrynene lidt over, at alt skal ned på papir. Så de seneste 3-4 år har vi gjort meget ud af at hæve niveauet, hvor vi har kørt interne kurser og italesætter vigtigheden af sikkerhed, forklarer Jan Kjelgaard.

Kurserne er også, sammen med forskellige teambuildingsforløb, med til at sammentømre kollegerne og virksomheden - en konstant øvelse, når familien vokser sig større og flere virksomheder fusioneres ind. Og der er ikke én formel, man kan følge, selvom man har lavet øvelsen mange gange:

- Det er en stor opgave at fusionere en virksomhed ind, og det er ikke løst på 6 måneder. Det tager tid. Vi har en del erfaringer, og den seneste fusion med Niels Pedersen & Sønner er gået mere glat, fordi vi kunne forudse nogle ting og tage hånd om dem, når de opstod. Men vi har meget at lære endnu, selvom nogle ting er faldet mere naturligt.

Transportbranchen bliver som landbruget
Fusioner, opkøb og sammenlægninger har sat sit præg på transportbranchen de senere år, og ifølge Jan Kjelgaards vurdering skal vi ikke forvente, at den tendens stopper foreløbig. Faktisk tværtimod.

- Jeg tror, vognmandsbranchen skal det samme igennem, som vi har set i landbruget. Om fem år er vi måske kun halvdelen af dem, vi er i dag, hvor der så naturligt er mere volumen på dem, der bliver tilbage. Men det er også en branche, hvor ikke ret mange unge starter op, og der er mange, der efterhånden er 60+, siger han.

Med den udvikling, AVAS har været igennem, er det ikke utænkeligt, at der bliver brug for endnu flere medarbejdere i fremtiden. Historien strækker sig helt tilbage til 1929, selvom AVAS først blev officielt stiftet i 2012 som et resultat af fusionen mellem Nielsen & Klitgaard A/S, Hvorupgaard Transport A/S og I. K. Rask Lund A/S. I dag beskæftiger virksomheden i runde tal 105 medarbejdere

- Vi har nået en størrelse nu, hvor nogle kunder nok vil synes, at vi er for store, fordi de hellere vil have, at det er vognmanden selv, der kommer ud til dem. Så det er ikke kun plusser, vi oplever ved at være flere virksomheder, der er fusioneret ind i hinanden. Men vi forsøger alligevel at være en lille virksomhed med mange ansatte, siger Jan Kjelgaard.

Målet er at lykkedes
AVAS kører der, hvor kunderne vil betale dem for at køre hen. Sådan er vilkårene i branchen, forlyder det, og det er bedre at sprede risikoen og levere flere services, i stedet for at sætte alle pengene på rødt.

Jan Kjelgaard er ikke en mand, der driver vognmandsforretning for sine blå øjnes skyld.

- Målet er ikke at være en stor virksomhed. Målet er at lykkedes med det, vi laver. Vi er ikke vognmænd bare for sjov. Der er meget konkurrence, og det kræver, at man skal være skarp hele tiden, og er nødt til at tage sig betalt for et stykke arbejde. Ellers må man stoppe. Det er lige så vigtigt, at man lærer at sige nej til de ulønsomme, som at sige ja til de lønsomme opgaver, forklarer han.

AVAS skal med andre ord være hurtig på fødderne, klar til at slå til, når chancen byder sig. Som bokseren Muhammad Ali sagde det: “Flyv som en sommerfugl, stik som en bi”. Måske er det alligevel ikke så svært at se, hvor AVAS har fået sine sort-gule farver fra.

Men det er ikke nogen nem opgave at udfritte Jan Kjelgaard om, hvordan planerne ser ud for ekspansion i de kommende år:

- Markedets krav vil utvivlsomt kræve yderligere specialisering og digitalisering og derfor skal vi naturligvis udvikle de forretningsområdet, hvor vi som leverandør lønsomt kan gøre den største forskel. Vi har været begunstiget af, at vores nøglekunder er vokset, og så har vi været heldige, at der er nogle virksomheder, der gerne ville være med i AVAS-familien - men vi skal samtidig have skarpt fokus på, at alt, hvad vi rører ved, skal bære en fortjeneste. Så derfor skal vi altid være klar til at skære fra, hvis enkelte forretningsområder over tid ikke er lønsomme, siger han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Nyhedsbrev

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Online Avis Arkiv

Scania skal levere lastbiler til el-motorveje

52 meter skorsten løftet på plads i Herlev

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel køber op i Sydamerika

Styrker kompetencerne indenfor transport af letforgængelige varer

P-kontrol af rastepladser genoptages

Efter medieomtale skal Parkering Nord genoptage kontrol af langtidsparkerede lastbiler på landets rastepladser

FP Transport bygger nyt

Fire ud af fem 3F’ere har oplevet at få en fyreseddel

Faglærte og ufaglærte færdes tættere på arbejdsmarkedets kanter, viser ny undersøgelse.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

20 nye busser skal sikre transporten under Smukfest

11 ud af 18 busser dumper færdselstjek ved Smukfest

Blandt fejlene på busserne var fejl på bremser, manglende bremselys og nedslidte dæk, oplyser politiet

Ni lastbilchauffører fik million-skattesmæk - ved en fejl

Færre nye lastbiler på vejene i juli

Renault Trucks klar med el-lastbil

ITD-formand fylder rundt

Norden nedjusterer i hårdt tankmarked

Nye leveringer

Leveringen af materiel til vognmænd og entreprenører har ikke stået stille hen over sommeren

Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

HH Ferries Group oplevede kraftig vækst i godstrafikken i årets andet kvartal på ruten mellem Helsingør og Helsingborg

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Sommerferie på Transportmagasinet

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Ny MAX Trailer !

Ny certificering i udbudsret for tilbudsgivere

Ølsted & Allested Vognmandsforretning Bent Sørensen ApS nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3

Intern Auditor Miljø

Download eller rekvirer tips til ansættelse af nydanskere

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Super flot FAYMONVILLE Multimax

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

Vennelyst Ingeniør- og Entreprenørforretning er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet åben kærre

ISO 14001:2015 Opgraderingsseminar

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

CE godkendte containere og lad fra DLM-WEISCON

Vejle-firma sørger for at gæsterne kan hænge i baren på Smukfest

Thyholm Vognmandsforretning kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet anhænger med sider

ISO 37001 Anti-korruption Inspirationsseminar

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

Portalkran på imponerende 50 meter

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Portalkran på imponerende 50 meter

Nørager Vognmandsforretning kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overf...

Send til en kollega

0.235