23948sdkhjf

AVAS er limen, der holder sammen på det hele

Aalborg Vognmandsforretning er et godt eksempel på den konsolidering, transportbranchen har gennemgået de seneste år

Forskellige virksomheder byder på forskellige ledere, medarbejdere og ikke mindst kulturer. Omgangstonen, arbejdsvilkårene og ledelsesstilen kan variere betragteligt, selv inden for den samme by og branche - så hvordan sikrer man den bedst mulige integration, når to virksomheder skal lægges sammen?

Det ved de i Aalborg Vognmandsforretning, der også er kendt under det lidt mere mundrette navn AVAS. AVAS er en sammenslutning af en række mindre nordjyske vognmænd, der i 2012 besluttede sig for at trække på samme hammel i en branche, hvor konkurrencen kun er blevet hårdere. Siden da er mange flere vognmandsfirmaer kommet med i puljen, og succesen har givet vokseværk.

Direktør Jan Kjelgaard byder indenfor i virksomhedens nye domicil, hvor håndværkerne stadig piler rundt og lægger sidste hånd på detaljerne. På hjørnekontoret står døren åben, for her har vi at gøre med en virksomhed, hvor der aldrig må være langt fra tanke til handling, og ingen besøgende, der kunne finde på at sætte sig ind ved direktørens mødebord, er vigtigere end kunderne.

Det er trods alt en branche, hvor man lynhurtigt kan ødelægge de værdifulde relationer, hvis ikke man holder sig på tæerne.

Derfor står Jan Kjelgaard klar ved hver en forespørgsel.

- Vi vil gerne fremstå som en lille virksomhed med mange specialiserede services, forklarer han.

- Der skal ikke være for mange lag.

Styrken i at være mange
Der er en unægtelig fordel i at være mange. Udviklingen har dog især betydet en mærkbar forandring lige her på virksomhedens kontor, hvor flere medarbejdere med akademiske uddannelser nu sidder ved skrivebordene.

- Styrken ved at være flere virksomheder, der slår sig sammen, kommer til udtryk i den organisation, vi er ved at få bygget op. Vi kan begynde at ansætte specialister, og det gør virkelig en stor forskel, for de kan løfte niveauet og hjælpe os til at blive en mere professionel virksomhed, der også bliver betragtet som en sådan af kunderne.

Jan Kjelgaard startede i sin tid op som selvstændig vognmand, hvor slagets gang blev ledet direkte ude fra styrehuset. Men den virkelighed, som AVAS bevæger sig i i dag, er markant anderledes. Konkurrencen er hård, kravene er stadigt stigende, og hvis man vil være med i front, skal man hele tiden være på forkant.

- Leverandører i dag stiller kæmpe krav til dokumentation. Vi skal dokumentere alt, og lave risikovurderinger på alt, hvad vi foretager os. Vore medarbejdere er for det meste praktikere, der godt kan hæve øjenbrynene lidt over, at alt skal ned på papir. Så de seneste 3-4 år har vi gjort meget ud af at hæve niveauet, hvor vi har kørt interne kurser og italesætter vigtigheden af sikkerhed, forklarer Jan Kjelgaard.

Kurserne er også, sammen med forskellige teambuildingsforløb, med til at sammentømre kollegerne og virksomheden - en konstant øvelse, når familien vokser sig større og flere virksomheder fusioneres ind. Og der er ikke én formel, man kan følge, selvom man har lavet øvelsen mange gange:

- Det er en stor opgave at fusionere en virksomhed ind, og det er ikke løst på 6 måneder. Det tager tid. Vi har en del erfaringer, og den seneste fusion med Niels Pedersen & Sønner er gået mere glat, fordi vi kunne forudse nogle ting og tage hånd om dem, når de opstod. Men vi har meget at lære endnu, selvom nogle ting er faldet mere naturligt.

Transportbranchen bliver som landbruget
Fusioner, opkøb og sammenlægninger har sat sit præg på transportbranchen de senere år, og ifølge Jan Kjelgaards vurdering skal vi ikke forvente, at den tendens stopper foreløbig. Faktisk tværtimod.

- Jeg tror, vognmandsbranchen skal det samme igennem, som vi har set i landbruget. Om fem år er vi måske kun halvdelen af dem, vi er i dag, hvor der så naturligt er mere volumen på dem, der bliver tilbage. Men det er også en branche, hvor ikke ret mange unge starter op, og der er mange, der efterhånden er 60+, siger han.

Med den udvikling, AVAS har været igennem, er det ikke utænkeligt, at der bliver brug for endnu flere medarbejdere i fremtiden. Historien strækker sig helt tilbage til 1929, selvom AVAS først blev officielt stiftet i 2012 som et resultat af fusionen mellem Nielsen & Klitgaard A/S, Hvorupgaard Transport A/S og I. K. Rask Lund A/S. I dag beskæftiger virksomheden i runde tal 105 medarbejdere

- Vi har nået en størrelse nu, hvor nogle kunder nok vil synes, at vi er for store, fordi de hellere vil have, at det er vognmanden selv, der kommer ud til dem. Så det er ikke kun plusser, vi oplever ved at være flere virksomheder, der er fusioneret ind i hinanden. Men vi forsøger alligevel at være en lille virksomhed med mange ansatte, siger Jan Kjelgaard.

Målet er at lykkedes
AVAS kører der, hvor kunderne vil betale dem for at køre hen. Sådan er vilkårene i branchen, forlyder det, og det er bedre at sprede risikoen og levere flere services, i stedet for at sætte alle pengene på rødt.

Jan Kjelgaard er ikke en mand, der driver vognmandsforretning for sine blå øjnes skyld.

- Målet er ikke at være en stor virksomhed. Målet er at lykkedes med det, vi laver. Vi er ikke vognmænd bare for sjov. Der er meget konkurrence, og det kræver, at man skal være skarp hele tiden, og er nødt til at tage sig betalt for et stykke arbejde. Ellers må man stoppe. Det er lige så vigtigt, at man lærer at sige nej til de ulønsomme, som at sige ja til de lønsomme opgaver, forklarer han.

AVAS skal med andre ord være hurtig på fødderne, klar til at slå til, når chancen byder sig. Som bokseren Muhammad Ali sagde det: “Flyv som en sommerfugl, stik som en bi”. Måske er det alligevel ikke så svært at se, hvor AVAS har fået sine sort-gule farver fra.

Men det er ikke nogen nem opgave at udfritte Jan Kjelgaard om, hvordan planerne ser ud for ekspansion i de kommende år:

- Markedets krav vil utvivlsomt kræve yderligere specialisering og digitalisering og derfor skal vi naturligvis udvikle de forretningsområdet, hvor vi som leverandør lønsomt kan gøre den største forskel. Vi har været begunstiget af, at vores nøglekunder er vokset, og så har vi været heldige, at der er nogle virksomheder, der gerne ville være med i AVAS-familien - men vi skal samtidig have skarpt fokus på, at alt, hvad vi rører ved, skal bære en fortjeneste. Så derfor skal vi altid være klar til at skære fra, hvis enkelte forretningsområder over tid ikke er lønsomme, siger han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Send til en kollega

0.225