AVAS er limen, der holder sammen på det hele

Aalborg Vognmandsforretning er et godt eksempel på den konsolidering, transportbranchen har gennemgået de seneste år

Forskellige virksomheder byder på forskellige ledere, medarbejdere og ikke mindst kulturer. Omgangstonen, arbejdsvilkårene og ledelsesstilen kan variere betragteligt, selv inden for den samme by og branche - så hvordan sikrer man den bedst mulige integration, når to virksomheder skal lægges sammen?

Det ved de i Aalborg Vognmandsforretning, der også er kendt under det lidt mere mundrette navn AVAS. AVAS er en sammenslutning af en række mindre nordjyske vognmænd, der i 2012 besluttede sig for at trække på samme hammel i en branche, hvor konkurrencen kun er blevet hårdere. Siden da er mange flere vognmandsfirmaer kommet med i puljen, og succesen har givet vokseværk.

Direktør Jan Kjelgaard byder indenfor i virksomhedens nye domicil, hvor håndværkerne stadig piler rundt og lægger sidste hånd på detaljerne. På hjørnekontoret står døren åben, for her har vi at gøre med en virksomhed, hvor der aldrig må være langt fra tanke til handling, og ingen besøgende, der kunne finde på at sætte sig ind ved direktørens mødebord, er vigtigere end kunderne.

Det er trods alt en branche, hvor man lynhurtigt kan ødelægge de værdifulde relationer, hvis ikke man holder sig på tæerne.

Derfor står Jan Kjelgaard klar ved hver en forespørgsel.

- Vi vil gerne fremstå som en lille virksomhed med mange specialiserede services, forklarer han.

- Der skal ikke være for mange lag.

Styrken i at være mange
Der er en unægtelig fordel i at være mange. Udviklingen har dog især betydet en mærkbar forandring lige her på virksomhedens kontor, hvor flere medarbejdere med akademiske uddannelser nu sidder ved skrivebordene.

- Styrken ved at være flere virksomheder, der slår sig sammen, kommer til udtryk i den organisation, vi er ved at få bygget op. Vi kan begynde at ansætte specialister, og det gør virkelig en stor forskel, for de kan løfte niveauet og hjælpe os til at blive en mere professionel virksomhed, der også bliver betragtet som en sådan af kunderne.

Jan Kjelgaard startede i sin tid op som selvstændig vognmand, hvor slagets gang blev ledet direkte ude fra styrehuset. Men den virkelighed, som AVAS bevæger sig i i dag, er markant anderledes. Konkurrencen er hård, kravene er stadigt stigende, og hvis man vil være med i front, skal man hele tiden være på forkant.

- Leverandører i dag stiller kæmpe krav til dokumentation. Vi skal dokumentere alt, og lave risikovurderinger på alt, hvad vi foretager os. Vore medarbejdere er for det meste praktikere, der godt kan hæve øjenbrynene lidt over, at alt skal ned på papir. Så de seneste 3-4 år har vi gjort meget ud af at hæve niveauet, hvor vi har kørt interne kurser og italesætter vigtigheden af sikkerhed, forklarer Jan Kjelgaard.

Kurserne er også, sammen med forskellige teambuildingsforløb, med til at sammentømre kollegerne og virksomheden - en konstant øvelse, når familien vokser sig større og flere virksomheder fusioneres ind. Og der er ikke én formel, man kan følge, selvom man har lavet øvelsen mange gange:

- Det er en stor opgave at fusionere en virksomhed ind, og det er ikke løst på 6 måneder. Det tager tid. Vi har en del erfaringer, og den seneste fusion med Niels Pedersen & Sønner er gået mere glat, fordi vi kunne forudse nogle ting og tage hånd om dem, når de opstod. Men vi har meget at lære endnu, selvom nogle ting er faldet mere naturligt.

Transportbranchen bliver som landbruget
Fusioner, opkøb og sammenlægninger har sat sit præg på transportbranchen de senere år, og ifølge Jan Kjelgaards vurdering skal vi ikke forvente, at den tendens stopper foreløbig. Faktisk tværtimod.

- Jeg tror, vognmandsbranchen skal det samme igennem, som vi har set i landbruget. Om fem år er vi måske kun halvdelen af dem, vi er i dag, hvor der så naturligt er mere volumen på dem, der bliver tilbage. Men det er også en branche, hvor ikke ret mange unge starter op, og der er mange, der efterhånden er 60+, siger han.

Med den udvikling, AVAS har været igennem, er det ikke utænkeligt, at der bliver brug for endnu flere medarbejdere i fremtiden. Historien strækker sig helt tilbage til 1929, selvom AVAS først blev officielt stiftet i 2012 som et resultat af fusionen mellem Nielsen & Klitgaard A/S, Hvorupgaard Transport A/S og I. K. Rask Lund A/S. I dag beskæftiger virksomheden i runde tal 105 medarbejdere

- Vi har nået en størrelse nu, hvor nogle kunder nok vil synes, at vi er for store, fordi de hellere vil have, at det er vognmanden selv, der kommer ud til dem. Så det er ikke kun plusser, vi oplever ved at være flere virksomheder, der er fusioneret ind i hinanden. Men vi forsøger alligevel at være en lille virksomhed med mange ansatte, siger Jan Kjelgaard.

Målet er at lykkedes
AVAS kører der, hvor kunderne vil betale dem for at køre hen. Sådan er vilkårene i branchen, forlyder det, og det er bedre at sprede risikoen og levere flere services, i stedet for at sætte alle pengene på rødt.

Jan Kjelgaard er ikke en mand, der driver vognmandsforretning for sine blå øjnes skyld.

- Målet er ikke at være en stor virksomhed. Målet er at lykkedes med det, vi laver. Vi er ikke vognmænd bare for sjov. Der er meget konkurrence, og det kræver, at man skal være skarp hele tiden, og er nødt til at tage sig betalt for et stykke arbejde. Ellers må man stoppe. Det er lige så vigtigt, at man lærer at sige nej til de ulønsomme, som at sige ja til de lønsomme opgaver, forklarer han.

AVAS skal med andre ord være hurtig på fødderne, klar til at slå til, når chancen byder sig. Som bokseren Muhammad Ali sagde det: “Flyv som en sommerfugl, stik som en bi”. Måske er det alligevel ikke så svært at se, hvor AVAS har fået sine sort-gule farver fra.

Men det er ikke nogen nem opgave at udfritte Jan Kjelgaard om, hvordan planerne ser ud for ekspansion i de kommende år:

- Markedets krav vil utvivlsomt kræve yderligere specialisering og digitalisering og derfor skal vi naturligvis udvikle de forretningsområdet, hvor vi som leverandør lønsomt kan gøre den største forskel. Vi har været begunstiget af, at vores nøglekunder er vokset, og så har vi været heldige, at der er nogle virksomheder, der gerne ville være med i AVAS-familien - men vi skal samtidig have skarpt fokus på, at alt, hvad vi rører ved, skal bære en fortjeneste. Så derfor skal vi altid være klar til at skære fra, hvis enkelte forretningsområder over tid ikke er lønsomme, siger han.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Den 21.-23. marts 2019 afholdes 15. udgave af Skandinaviens førende transportmesse i MCH Messecenter Herning

Nye leveringer

Endnu engang har vi fornøjelsen at vise et udpluk af det seneste materiel leveret til vognmænd og entreprenører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

63 trailere til NTG

Store bøder til udenlandske lastbiler

Tungvognscenter Syd-kontroller har resulteret i bøder for fejl, snyd og manipulation til flere udenlandske transportvirksomheder

Nyhedsbrev

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Online Avis Arkiv

Rendyrket renovation i storbyen

Frederiksberg kommune øger antallet af elektriske skraldebiler. Nu har kommunens affaldsselskab fem el-drevne lastbiler

Kontrol med dyretransporter er for slap

Både miljøministeren og dyrevelfærdsordførerne er enige om behovet for skærpelser

Nye funktioner med Volvo Dynamic Steering

Volvo Trucks har udviklet nye chaufførsupportsystemer, der øger sikkerheden

Kalundborg Havn har vokseværk

Travlhed på industrilager betyder 3000 ekstra kvadratmeter.

Slovensk vognmand Adblue-manipulerer Euro 6 lastbil

Sagen er den første af sin slags på dansk grund, oplyser Tungvognscenter Syd

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Nye leveringer

Transportbranchen køber fortsat meget materiel. Her er et lille udvalg fra den seneste uges leveringer.

Pas på: Nu kan man blive straffet for at fotografere trafikuheld

Et enigt folketing beder politiet om at tage hårdere fat på bilister og chauffører, der uden blusel fotograferer uheldssteder og generer redningsarbejde.

Reconor Gruppen omstrukturerer

Samler koncernens aktiviteter i to overordnede forretningsområder.

Udspil: Social dumping skal straffes dobbelt

Bødestraffen bør hæves, mener fagforening. Tænketank er enig.

Flere konkurser i transportbranchen

LGT sender tusindvis af lastbiler til Østeuropa

Volvo i canadisk hybrid-aftale

Volvo FH fylder 25 år

Jubilæet fejres med en jubilæumsmodel - "FH 25 Special Edition." Der bliver kun solgt 25 af dem i Danmark

Søvndrukne chauffører skal stoppes

TV-Midtvest afslører chauffører, der kører i døgndrift uden ordentlig søvn. Det fører nu til ekstra kontrol med arbejdstiden

Slut med trængsel i myldretiden: På Motorring 4 har de knækket koden

Udmattet chauffør overvejede selvmord på jobbet

Ung chauffør føler sig snydt og udsat for alt for hårdt arbejde hos østjysk transportfirma

Miljø-deklaration på lastbiler

Besko Akademi udvider staben

Her er bilist nummer 200 million

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Vidende lastbil-journalist fylder rundt

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Krankollaps: Københavns kommende bro er totalskadet

ATL: Privat affaldsindsamling er billigere og bedre for miljøet

Aalborg Havn: Markant stigning i efterspørgsel på lagerplads

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

Det nye AB-system er offentliggjort! Forbered dig på de nye aftalevilkår

Ny flot Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til L. Pedersen & Søn ApS

EFFER kran til Lellinge

18 volt støvsuger fra Metabo

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Multilift Kroghejs til Henry

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Ny flot Faymonville Prefamax !

Jan Hansen Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Frost & Sullivan udnævner TomTom Telematics til »Fleet Telematics Company of the Year«

Wirehejs til Brians Renovation

AB18 og ABR18 – Forstå byggeriets nye aftaledokumenter med ny artikel

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Focus Miljø ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre fra Lastas

Hvis I vil skrive om CSR i jeres årsrapport, så tjek Cabis guide - gratis download

Europcar fremtidssikrer og effektiviserer deres forretningsgang, ved at dig...

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til HV - Transport A/S

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Hejsning, flytning og opsætning af pavilloner for ABC Pavilloner på ny bygg...

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Send til en kollega

0.327