23948sdkhjf

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

- Den ukontrollerede import af chauffører fra Asien skal stoppes, siger transportminister Ole Birk Olesen, som nu er klar til at arbejde for en stramning af EU-reglerne.

Polen skal ikke bestemme, om chauffører fra Ukraine, Usbekistan, Kasakhstan eller Filippinerne kan sluses ind på det danske arbejdsmarked og aflønnes med 1000 euro om måneden.

Derfor har transportminister Ole Birk Olesen (LA) givet tilsagn til, at man undersøger mulighederne for en stramning over for tredjelandsborgere, der søger job i vejtransporten.

Tredjelandsborgere er ikke statsborgere i et EU-land; men med de nuværende regler kan de få et job som chauffør, hvis det pågældende land ikke kan skaffe chauffører nok til at opfylde behovet. Det kan Polen og Letland ikke. Derfor er der en stor indstrømning af mennesker fra tredjelande til netop disse to EU-lande.

Knap 75.000 kom i 2016
74.834 chauffører fra lande uden for EU fik i 2016 tilladelse til at køre lastbil i EU, skriver "Ugeavisen A4" med henvisning til en statistik fra EU-kommissionen.

Ole Birk Olesen er dog usikker på problemets omfang med tredjelandschauffører, men for ham handler det om et politisk princip - om suverænitet.

- Det er et problem, at Danmark ikke selv kan bestemme, hvor mange usbekere, filippinere og andre tredjelandsborgere, der får lov at køre lastbil i Danmark - eller i det hele taget at være i Danmark, siger Ole Birk Olesen.

- Jeg vil gerne undersøge, hvilke muligheder der er i for eksempel udstationeringsdirektivet for at ændre på det her.

- Det kommer til at indgå i de igangværende forhandlinger om regeringens holdning til EU’s vejgodspakke.

Hans tilsagn til denne undersøgelse kom på et udvalgsmøde i Folketinget i november, efter at det var kommet frem, at et dansk transportfirma havde annonceret efter filippinske chauffører til dets datterselskaber i Letland og Polen.

Chaufførmangel i Polen
Chaufførmangel kan bruges som begrundelse for, at virksomheder får lov at hyre arbejdskraft uden for EU. Det gør transportfirmaer i Polen og Letland brug af, og dermed kan chauffører fra tredjelande få adgang til at køre i hele Europa.

I Polen siger vognmandsorganisationerne siger, at landet i øjeblikket mangler 20.000 chauffører. Derfor er der i dag en million ukrainere i Polen, og en stor del af dem arbejder som chauffører i transportindustrien.

Polsk kattelem skal lukkes
- Denne kattelem til EU’s arbejdsmarked skal sømmes til. Konkurrencen skal foregå på et fair og lige grundlag, erklærer trafikordfører Karsten Hønge (SF).

- Europæiske chauffører skal ikke udkonkurreres, fordi en vognmand som Kurt Beier opfører sig som en gøgeunge, der skubber andre ud af reden, fortsatte Karsten Hønge for rullende kameraer i Folketinget.

Dansk fodslag
- Der er en god konsensus blandt partierne om et slagkraftigt, dansk indspil, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzsen (V) om forhandlingerne om Danmarks holdning til EU-vejpakken, som også omfatter fælles regler på cabotage- og udstationeringsområdet.

- Østeuropæerne vil gøre hvad de kan for at udvande det, men vi kan lande tæt på EU-kommissionens forslag, hvis Danmark og andre lande samles om et robust udspil, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Polen imod danske vilkår
Polens ambassadør i Danmark, Henryka Moscicka-Dendys, er blevet kendt for at rejse rundt til polske arbejdere i Danmark, som hun prøver at lokke hjem.

Hun advarer mod restriktive regler for udstationering i transportsektoren.

- Europa er afhængig af mobilitet, for ellers kan vi ikke bevare vores konkurrencekraft, siger hun.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093