23948sdkhjf

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

- Den ukontrollerede import af chauffører fra Asien skal stoppes, siger transportminister Ole Birk Olesen, som nu er klar til at arbejde for en stramning af EU-reglerne.

Polen skal ikke bestemme, om chauffører fra Ukraine, Usbekistan, Kasakhstan eller Filippinerne kan sluses ind på det danske arbejdsmarked og aflønnes med 1000 euro om måneden.

Derfor har transportminister Ole Birk Olesen (LA) givet tilsagn til, at man undersøger mulighederne for en stramning over for tredjelandsborgere, der søger job i vejtransporten.



Tredjelandsborgere er ikke statsborgere i et EU-land; men med de nuværende regler kan de få et job som chauffør, hvis det pågældende land ikke kan skaffe chauffører nok til at opfylde behovet. Det kan Polen og Letland ikke. Derfor er der en stor indstrømning af mennesker fra tredjelande til netop disse to EU-lande.

Knap 75.000 kom i 2016
74.834 chauffører fra lande uden for EU fik i 2016 tilladelse til at køre lastbil i EU, skriver "Ugeavisen A4" med henvisning til en statistik fra EU-kommissionen.

Ole Birk Olesen er dog usikker på problemets omfang med tredjelandschauffører, men for ham handler det om et politisk princip - om suverænitet.

- Det er et problem, at Danmark ikke selv kan bestemme, hvor mange usbekere, filippinere og andre tredjelandsborgere, der får lov at køre lastbil i Danmark - eller i det hele taget at være i Danmark, siger Ole Birk Olesen.

Læs også: Flere skal ind i transportbranchen - men hvordan?

- Jeg vil gerne undersøge, hvilke muligheder der er i for eksempel udstationeringsdirektivet for at ændre på det her.

- Det kommer til at indgå i de igangværende forhandlinger om regeringens holdning til EU’s vejgodspakke.

Hans tilsagn til denne undersøgelse kom på et udvalgsmøde i Folketinget i november, efter at det var kommet frem, at et dansk transportfirma havde annonceret efter filippinske chauffører til dets datterselskaber i Letland og Polen.

Chaufførmangel i Polen
Chaufførmangel kan bruges som begrundelse for, at virksomheder får lov at hyre arbejdskraft uden for EU. Det gør transportfirmaer i Polen og Letland brug af, og dermed kan chauffører fra tredjelande få adgang til at køre i hele Europa.

Læs også: Alle lastbilerne kører hos Altos Transport

I Polen siger vognmandsorganisationerne siger, at landet i øjeblikket mangler 20.000 chauffører. Derfor er der i dag en million ukrainere i Polen, og en stor del af dem arbejder som chauffører i transportindustrien.

Polsk kattelem skal lukkes
- Denne kattelem til EU’s arbejdsmarked skal sømmes til. Konkurrencen skal foregå på et fair og lige grundlag, erklærer trafikordfører Karsten Hønge (SF).

- Europæiske chauffører skal ikke udkonkurreres, fordi en vognmand som Kurt Beier opfører sig som en gøgeunge, der skubber andre ud af reden, fortsatte Karsten Hønge for rullende kameraer i Folketinget.

Dansk fodslag
- Der er en god konsensus blandt partierne om et slagkraftigt, dansk indspil, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzsen (V) om forhandlingerne om Danmarks holdning til EU-vejpakken, som også omfatter fælles regler på cabotage- og udstationeringsområdet.

Læs også: Stort kørekort er ikke nok for vognmændene

- Østeuropæerne vil gøre hvad de kan for at udvande det, men vi kan lande tæt på EU-kommissionens forslag, hvis Danmark og andre lande samles om et robust udspil, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Polen imod danske vilkår
Polens ambassadør i Danmark, Henryka Moscicka-Dendys, er blevet kendt for at rejse rundt til polske arbejdere i Danmark, som hun prøver at lokke hjem.

Hun advarer mod restriktive regler for udstationering i transportsektoren.

- Europa er afhængig af mobilitet, for ellers kan vi ikke bevare vores konkurrencekraft, siger hun.

Mere om: chaufførmangel


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kina indvier verdens længste bro over vand

Kina og Hongkong rykker tættere på hinanden, når en 55 kilometer lang broforbindelse tirsdag bliver indviet. Det imponerende byggeri vækker dog ikke kun glæde

Fremtidens Chauffør
Styrelse slæber sig af sted: Lang ventetid på kørekort

Ventetiden er lang for folk med mulige trafik-farlige sygdomme, der kræver godkendelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed

Fremtidens Chauffør
Lidt flere unge vil være chauffør

Hybridfærge sejler derudaf

Når lastbilerne i fremtiden kører ombord på overfarten Frederikshavn-Gøteborg, sejler færgen udelukkende på batterier

Stop snyd: Lastbilvognmænd vil have kontrol hele døgnet

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

Nyhedsbrev

Danske Fragtmænd flytter i nyt

Online Avis Arkiv

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

HCS tager over efter Renonorden

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis temamøde i Ullerslev: Fra usund til sund arbejdspladskultur

Nyt produktkatalog med nye og spændende produkter

ER DU også klar til at spare tid med ERGOLASH surringer?

Forbedrede vintermåtter forlænger byggesæsonen

S22 Pro kapasitiv touch-kontakt

Få hjælp hver eftermiddag - 15 timer kan gøre en forskel

O45 afspærringshegn

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af va...

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Send til en kollega

0.282