Volvo giver den gas

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

De nye lastbiler fra Volvo, der kører på LNG, præsterer lige så godt som de, der kører på diesel, men de har 20-100 procent lavere CO2-emissioner

Når en lastbilproducent lancerer en ny lastbil, er der helt klart en forventning om, at den er bedre end den tidligere bil. Den skal være mere økonomisk, mere miljøvenlig eller have bedre køreegenskaber; men det kan Volvo egentlig ikke prale med denne gang.

Den store nyhed denne gang er, at de nye lastbiler, de kører på LNG-gas, er lige så gode som de tilsvarende modeller, der kører på diesel. 

På miljøområdet skiller de sig dog ud. Gaslastbilernes CO2-emissioner er 20 procent lavere i sammenligning med de biler, der bruger diesel som brændstof. Bilerne kan også køre på biogas - og så vil CO2-reduktionen være på 100 procent!

Der er tale om de nye Volvo FH LNG og Volvo FM LNG, der fås med 420 eller 460 hk motor til regionalkørsel eller fjerntransport. De blev præsenteret for pressen i sidste uge på en testbane 50 km vest for Barcelona.

TEST: Havde de samme præstationer?
I den forbindelse var opgaven naturligvis at teste, om Volvos udsagn passede: Havde gasbilerne samme køreegenskaber og brændstofforbrug som de tilsvarende dieseldrevne modeller? Havde de samme præstationer og kunne de yde lige så godt?

Det påstår Volvo Trucks i hvert fald - og det skulle efterprøves på en 4 km lang testbane med skrappe opkørsler, raske nedkørsler og skarpe hårnålesving.

Dieselmotor ombygget til gas
Det skal lige bemærkes, at de gaslastbiler, der findes i dag, typisk drives af en såkaldt Otto-motor og egner sig ikke til lange transporter. De skal tankes efter hver 200-300 km kørsel.

Volvos nye lastbiler drives af en dieselmotor, der er ombygget til at køre på gas.

Derfor er køreegenskaber, brændstofeffektivitet og pålidelighed den samme som i diesellastbilerne; men det skulle vi jo efterprøve.

Samme køreegenskaber
Nu er undertegnede ikke en rigtig testkører, men på den lukkede bane fik jeg lov til at køre alle de otte lastbiler, der var stillet til rådighed. Og jeg kan skriver under på, at køreoplevelsen var den samme - uanset om jeg kørte en FH 460 i en gas- eller diesel version eller en FM ditto.

Umiddelbart følte jeg, at jeg klarede den 4 km lange testbane hurtigere i diesel-versionen, men forklaringen er formentlig, at jeg kørte dieselbilerne til sidst - og da havde jeg lært den krævende bane at så godt at kende, at jeg blev modigere i svingene og brugte motorbremserne friskere på nedkørslerne.

Gaslastbilerne var nemlig udstyret med I-Shift gearkassen, VEB+ motorbremsen og I-See prediction mode - så der var ikke noget med at ændre sin kørestil, fordi man kom ind i en gaslastbil.

Der kunne også køres med eco-roll. Og det blev der.

Identiske at køre og se på
Bilerne var identiske at køre og identiske at se på, når man sad i førerhuset - kun et lille display var anderledes, nemlig der, hvor man kunne følge forbruget af LNG-gas og trykket i LNG-tanken.

Bilernes motorer kørte, da vi steg op i dem; men de svenske co-chauffører forsikrede os, at det ikke tog længere tid at opvarme gasbilen i forhold til dieselbilen.

Volvos gasmotorer på 460 hk har et maksimalt moment på 2300 Nm, mens versionen på 420 hk leverer 2100 Nm. Dette var præcis det samme som Volvos tilsvarende dieselmotorer gør.

Brændstofforbruget i gaslastbilen er desuden på linje med Volvos dieselmotorer. Det kunne vi ikke rigtig efterprøves, fordi der blev kun kørt en enkelt banestrækning på 4 km i hver bil.

Det er jo ikke nok til en egentlig sammenligning; men jeg håber, at de vognmænd og chauffører, der bliver tilbudt en prøvetur i de nye gaslastbiler, siger ja tak. For de vil bedre end nogen anden kunne mærke, om det er det samme. Mit bud er, at det passer.

Det er ikke kun selve kørselsoplevelsen, som er ens i en diesel og LNG lastbil. Også det at fylde lastbilens tank tager omtrent samme tid.

Den kolde gas bliver opvarmet
Når man kører en gas-lastbil, bliver LNG-brændstoffet opvarmet. Det har en temperatur på minus 120-160 grader i tanken, men skal opvarmes til gas for at kunne blive antændt, så motoren kan gå i gang.

Denne opvarmning foregår ved bilens egen varmeproduktion.

Flere LNG-stationer
Volvo Trucks samarbejder nu med gasleverandører og kunder om at udvide mulighederne for at tanke LNG. Der skal ganske enkelt bygges flere tanke.

- Naturgas har åbenlyse miljømæssige fordele, den har en konkurrencedygtig pris i mange lande, og der er tilstrækkelige reserver til at retfærdiggøre brug i stor skala. siger Lars Mårtensson.

- Vores fokus på LNG-køretøjer giver vores kunder nye forudsætninger for at opnå en drift, der er både brændstofeffektiv og omkostningseffektiv. Vi gør det samtidig muligt for operatørerne af tunge transportopgaver at reducere deres klimapåvirkning betydeligt.

Salget af Volvo FM LNG og Volvo FH LNG går i gang i løbet af 2018. I Danmark vil der være tale om begrænset salg i starten på grund af den manglende LNG-infrastruktur, men man kan kontakte sin lokale forhandler for at høre mere.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Top 10'ere: Hvem er bedst i transportbranchen?

Hvilke transportvirksomheder tabte mest i seneste regnskabsår? Voksede mest? Ansatte flest? Se svarene og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets brancheanalyse

Børssucces kan forgylde DSV-ansatte

Transportfirma chokerer med lav betaling

En prisliste fra NTG har fået flere parter på barrikaderne: Ekspert, vognmand og fagforening mener, det er umuligt at betale dansk løn med prisen

En ny vognmandspolitiker er født

Vognmandskonen Britt Skousen Andersen var en uge i praktik som politiker på Christiansborg

Video
Tunnel til milliarder skal fra mandag aflaste trafikken i København

Nordhavnsvej blev indviet søndag. Projektet har taget syv år, og vejen skal aflaste biltrafikken i København

Medie: Kapitalfond gør klar til salg af Scandlines

Scandlines vurderes ifølge medie at kunne indbringe kapitalfond mere end fem milliarder kroner

Nyhedsbrev

Test
Scania G er god til distribution

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Online Avis Arkiv

Ny motor fra Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Digital totalløsning til eksportører og speditører

Eksportportalen.dk samler alle eksportdokumenterne og certifikaterne ét sted

Direktør stopper i Danske Havne

DI forudser ny retssag

Nye regler om alkolåse skal holde spritbilister fra flasken

Rådet for Sikker Trafik forventer, at nye regler om alkolåse betyder færre spritbilister.

Blue Water opkøber vognmandsforretning

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Nu skal vi lære at bruge Ziik

Danske lastbiler har mindre at lave trods høj vækst

Danske lastvogne har det seneste år kørt færre kilometer og med mindre gods end året forinden

Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Formandsskifte på Horsens Havn

Slut med køkkenbords-aftaler

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Frank Nørager & Co. solgt

Transportvirksomheden Ville Silvasti køber Frank Nørager & Co. A/S og bliver størst I Nordeuropa.

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Unge skal fortælle transport-historier

Forsker: Droner kan levere pakker til din hoveddør om få år

Danish Transport Award 2018 åben for nomineringer

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Næstformand går på pension

Tyrkisk chauffør varetægtsfængslet

Det nye vinterdæk til traileren

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Ny lagerhal til Thyborøn Stevedore

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Husk Early Bird-rabat på AUTODRIVE 2018 indtil d. 15/1 - bl.a. med "Mr. Robobus" fra Finland

NYHED! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, højkvalitets motorolie med API CK og VOLVO VDS 4.5. godkendelse.

Sådan kommer du i gang med at spare på energien – helt gratis

Vil du ligesom Bodycote Varmebehandling have en komplet pakke hos én leverandør?

Hyva cylinder DP og DA 129/149 Dobbeltvirkende

Få det optimale ud af dit ERP-system med EDI-integration

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Send til en kollega

0.269