23948sdkhjf

Volvo giver den gas

De nye lastbiler fra Volvo, der kører på LNG, præsterer lige så godt som de, der kører på diesel, men de har 20-100 procent lavere CO2-emissioner

Når en lastbilproducent lancerer en ny lastbil, er der helt klart en forventning om, at den er bedre end den tidligere bil. Den skal være mere økonomisk, mere miljøvenlig eller have bedre køreegenskaber; men det kan Volvo egentlig ikke prale med denne gang.

Den store nyhed denne gang er, at de nye lastbiler, de kører på LNG-gas, er lige så gode som de tilsvarende modeller, der kører på diesel. 

På miljøområdet skiller de sig dog ud. Gaslastbilernes CO2-emissioner er 20 procent lavere i sammenligning med de biler, der bruger diesel som brændstof. Bilerne kan også køre på biogas - og så vil CO2-reduktionen være på 100 procent!

Der er tale om de nye Volvo FH LNG og Volvo FM LNG, der fås med 420 eller 460 hk motor til regionalkørsel eller fjerntransport. De blev præsenteret for pressen i sidste uge på en testbane 50 km vest for Barcelona.

TEST: Havde de samme præstationer?
I den forbindelse var opgaven naturligvis at teste, om Volvos udsagn passede: Havde gasbilerne samme køreegenskaber og brændstofforbrug som de tilsvarende dieseldrevne modeller? Havde de samme præstationer og kunne de yde lige så godt?

Det påstår Volvo Trucks i hvert fald - og det skulle efterprøves på en 4 km lang testbane med skrappe opkørsler, raske nedkørsler og skarpe hårnålesving.

Dieselmotor ombygget til gas
Det skal lige bemærkes, at de gaslastbiler, der findes i dag, typisk drives af en såkaldt Otto-motor og egner sig ikke til lange transporter. De skal tankes efter hver 200-300 km kørsel.

Volvos nye lastbiler drives af en dieselmotor, der er ombygget til at køre på gas.

Derfor er køreegenskaber, brændstofeffektivitet og pålidelighed den samme som i diesellastbilerne; men det skulle vi jo efterprøve.

Samme køreegenskaber
Nu er undertegnede ikke en rigtig testkører, men på den lukkede bane fik jeg lov til at køre alle de otte lastbiler, der var stillet til rådighed. Og jeg kan skriver under på, at køreoplevelsen var den samme - uanset om jeg kørte en FH 460 i en gas- eller diesel version eller en FM ditto.

Umiddelbart følte jeg, at jeg klarede den 4 km lange testbane hurtigere i diesel-versionen, men forklaringen er formentlig, at jeg kørte dieselbilerne til sidst - og da havde jeg lært den krævende bane at så godt at kende, at jeg blev modigere i svingene og brugte motorbremserne friskere på nedkørslerne.

Gaslastbilerne var nemlig udstyret med I-Shift gearkassen, VEB+ motorbremsen og I-See prediction mode - så der var ikke noget med at ændre sin kørestil, fordi man kom ind i en gaslastbil.

Der kunne også køres med eco-roll. Og det blev der.

Identiske at køre og se på
Bilerne var identiske at køre og identiske at se på, når man sad i førerhuset - kun et lille display var anderledes, nemlig der, hvor man kunne følge forbruget af LNG-gas og trykket i LNG-tanken.

Bilernes motorer kørte, da vi steg op i dem; men de svenske co-chauffører forsikrede os, at det ikke tog længere tid at opvarme gasbilen i forhold til dieselbilen.

Volvos gasmotorer på 460 hk har et maksimalt moment på 2300 Nm, mens versionen på 420 hk leverer 2100 Nm. Dette var præcis det samme som Volvos tilsvarende dieselmotorer gør.

Brændstofforbruget i gaslastbilen er desuden på linje med Volvos dieselmotorer. Det kunne vi ikke rigtig efterprøves, fordi der blev kun kørt en enkelt banestrækning på 4 km i hver bil.

Det er jo ikke nok til en egentlig sammenligning; men jeg håber, at de vognmænd og chauffører, der bliver tilbudt en prøvetur i de nye gaslastbiler, siger ja tak. For de vil bedre end nogen anden kunne mærke, om det er det samme. Mit bud er, at det passer.

Det er ikke kun selve kørselsoplevelsen, som er ens i en diesel og LNG lastbil. Også det at fylde lastbilens tank tager omtrent samme tid.

Den kolde gas bliver opvarmet
Når man kører en gas-lastbil, bliver LNG-brændstoffet opvarmet. Det har en temperatur på minus 120-160 grader i tanken, men skal opvarmes til gas for at kunne blive antændt, så motoren kan gå i gang.

Denne opvarmning foregår ved bilens egen varmeproduktion.

Flere LNG-stationer
Volvo Trucks samarbejder nu med gasleverandører og kunder om at udvide mulighederne for at tanke LNG. Der skal ganske enkelt bygges flere tanke.

- Naturgas har åbenlyse miljømæssige fordele, den har en konkurrencedygtig pris i mange lande, og der er tilstrækkelige reserver til at retfærdiggøre brug i stor skala. siger Lars Mårtensson.

- Vores fokus på LNG-køretøjer giver vores kunder nye forudsætninger for at opnå en drift, der er både brændstofeffektiv og omkostningseffektiv. Vi gør det samtidig muligt for operatørerne af tunge transportopgaver at reducere deres klimapåvirkning betydeligt.

Salget af Volvo FM LNG og Volvo FH LNG går i gang i løbet af 2018. I Danmark vil der være tale om begrænset salg i starten på grund af den manglende LNG-infrastruktur, men man kan kontakte sin lokale forhandler for at høre mere.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11