23948sdkhjf

Volvo giver den gas

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

De nye lastbiler fra Volvo, der kører på LNG, præsterer lige så godt som de, der kører på diesel, men de har 20-100 procent lavere CO2-emissioner

Når en lastbilproducent lancerer en ny lastbil, er der helt klart en forventning om, at den er bedre end den tidligere bil. Den skal være mere økonomisk, mere miljøvenlig eller have bedre køreegenskaber; men det kan Volvo egentlig ikke prale med denne gang.

Den store nyhed denne gang er, at de nye lastbiler, de kører på LNG-gas, er lige så gode som de tilsvarende modeller, der kører på diesel. 

På miljøområdet skiller de sig dog ud. Gaslastbilernes CO2-emissioner er 20 procent lavere i sammenligning med de biler, der bruger diesel som brændstof. Bilerne kan også køre på biogas - og så vil CO2-reduktionen være på 100 procent!



Der er tale om de nye Volvo FH LNG og Volvo FM LNG, der fås med 420 eller 460 hk motor til regionalkørsel eller fjerntransport. De blev præsenteret for pressen i sidste uge på en testbane 50 km vest for Barcelona.

TEST: Havde de samme præstationer?
I den forbindelse var opgaven naturligvis at teste, om Volvos udsagn passede: Havde gasbilerne samme køreegenskaber og brændstofforbrug som de tilsvarende dieseldrevne modeller? Havde de samme præstationer og kunne de yde lige så godt?

Det påstår Volvo Trucks i hvert fald - og det skulle efterprøves på en 4 km lang testbane med skrappe opkørsler, raske nedkørsler og skarpe hårnålesving.

Dieselmotor ombygget til gas
Det skal lige bemærkes, at de gaslastbiler, der findes i dag, typisk drives af en såkaldt Otto-motor og egner sig ikke til lange transporter. De skal tankes efter hver 200-300 km kørsel.

Volvos nye lastbiler drives af en dieselmotor, der er ombygget til at køre på gas.

Derfor er køreegenskaber, brændstofeffektivitet og pålidelighed den samme som i diesellastbilerne; men det skulle vi jo efterprøve.

Samme køreegenskaber
Nu er undertegnede ikke en rigtig testkører, men på den lukkede bane fik jeg lov til at køre alle de otte lastbiler, der var stillet til rådighed. Og jeg kan skriver under på, at køreoplevelsen var den samme - uanset om jeg kørte en FH 460 i en gas- eller diesel version eller en FM ditto.

Umiddelbart følte jeg, at jeg klarede den 4 km lange testbane hurtigere i diesel-versionen, men forklaringen er formentlig, at jeg kørte dieselbilerne til sidst - og da havde jeg lært den krævende bane at så godt at kende, at jeg blev modigere i svingene og brugte motorbremserne friskere på nedkørslerne.

Gaslastbilerne var nemlig udstyret med I-Shift gearkassen, VEB+ motorbremsen og I-See prediction mode - så der var ikke noget med at ændre sin kørestil, fordi man kom ind i en gaslastbil.

Der kunne også køres med eco-roll. Og det blev der.

Identiske at køre og se på
Bilerne var identiske at køre og identiske at se på, når man sad i førerhuset - kun et lille display var anderledes, nemlig der, hvor man kunne følge forbruget af LNG-gas og trykket i LNG-tanken.

Bilernes motorer kørte, da vi steg op i dem; men de svenske co-chauffører forsikrede os, at det ikke tog længere tid at opvarme gasbilen i forhold til dieselbilen.

Volvos gasmotorer på 460 hk har et maksimalt moment på 2300 Nm, mens versionen på 420 hk leverer 2100 Nm. Dette var præcis det samme som Volvos tilsvarende dieselmotorer gør.

Brændstofforbruget i gaslastbilen er desuden på linje med Volvos dieselmotorer. Det kunne vi ikke rigtig efterprøves, fordi der blev kun kørt en enkelt banestrækning på 4 km i hver bil.

Det er jo ikke nok til en egentlig sammenligning; men jeg håber, at de vognmænd og chauffører, der bliver tilbudt en prøvetur i de nye gaslastbiler, siger ja tak. For de vil bedre end nogen anden kunne mærke, om det er det samme. Mit bud er, at det passer.

Det er ikke kun selve kørselsoplevelsen, som er ens i en diesel og LNG lastbil. Også det at fylde lastbilens tank tager omtrent samme tid.

Den kolde gas bliver opvarmet
Når man kører en gas-lastbil, bliver LNG-brændstoffet opvarmet. Det har en temperatur på minus 120-160 grader i tanken, men skal opvarmes til gas for at kunne blive antændt, så motoren kan gå i gang.

Denne opvarmning foregår ved bilens egen varmeproduktion.

Flere LNG-stationer
Volvo Trucks samarbejder nu med gasleverandører og kunder om at udvide mulighederne for at tanke LNG. Der skal ganske enkelt bygges flere tanke.

- Naturgas har åbenlyse miljømæssige fordele, den har en konkurrencedygtig pris i mange lande, og der er tilstrækkelige reserver til at retfærdiggøre brug i stor skala. siger Lars Mårtensson.

- Vores fokus på LNG-køretøjer giver vores kunder nye forudsætninger for at opnå en drift, der er både brændstofeffektiv og omkostningseffektiv. Vi gør det samtidig muligt for operatørerne af tunge transportopgaver at reducere deres klimapåvirkning betydeligt.

Salget af Volvo FM LNG og Volvo FH LNG går i gang i løbet af 2018. I Danmark vil der være tale om begrænset salg i starten på grund af den manglende LNG-infrastruktur, men man kan kontakte sin lokale forhandler for at høre mere.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Send til en kollega

0.209