Fra lille værksted i provinsen til seks store serviceanlæg

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den sjællandske servicekæde for lastbiler og varevogne, Nyscan, fylder 50 år.

Det startede under beskedne forhold med et lille lastbilværksted i Vordingborg i 1967, men siden er det vokset til en vare- og lastbilkoncern med seks store serviceanlæg i Storkøbenhavn, på Sjælland og Lolland-Falster.

Det drejer sig naturligvis om Nyscan-koncernen, der dette efterår kan fejre 50-års virksomhedsjubilæum som en af de største leverandører af vare- og lastbiler med tilhørende serviceydelser til transportbranchen øst for Storebælt.

Læs også: Vogneftersyn er en festdag

Nyscan-koncernen blev grundlagt af lastbilmanden Jørgen Nyborg, der i 1967 åbnede et lille lastbilværksted på Trellemarksvej i Vordingborg med salg og service af Scania-Vabis.

I løbet af få år blev de fysiske rammer for trange, og i 1971 kunne virksomheden rykke ind i et nybygget værkstedsanlæg i Ørslev ca. 6 km fra Vordingborg.

Afdeling i Sakskøbing
Allerede året efter åbnede virksomheden en afdeling i Sakskøbing og kom derfra ind i en god periode med vækst og fremgang.

Fra Jørgen til Jørgen
I løbet af 1970’erne kom den forhenværende salgsdirektør hos Scania-forhandleren Scanva Diesel A/S, Jørgen Hofman, ind i virksomheden som direktør og senere eneejer. Virksomheden havde i mellemtiden skiftet navn fra Jørgen Nyborg A/S til Storstrøms Diesel A/S.

Læs også: Nyscan får ny direktør

I 1981 overtog Jørgen Hofman også den daværende Scania-forhandler F.A. Jensen A/S med afdelinger i Ballerup og Roskilde. Denne del blev herefter omdøbt til Storkøbenhavns Diesel A/S, og derfra blev de to virksomheder drevet separat under Jørgen Hofmans ledelse og ejerskab.

Sønnen træder til
I august 1989 bliver virksomheden ramt af en tragedie, da Jørgen Hofman pludselig dør af et hjertetilfælde. Jørgen Hofman har fire sønner, hvoraf Claus Hofman som den eneste er ansat i virksomheden med titel af salgschef.

Claus Hofman indtræder i sin fars sted som adm. direktør og kører virksomheden videre med god hjælp fra ledende medarbejdere i henholdsvis Storstrøms og Storkøbenhavns Diesel.

Roskilde bliver hovedsæde
I starten af 1990’erne udvides den daværende Roskilde-afdeling med et stort værksted ud mod Københavnsvej, mens afdelingen i Ballerup lukkes, og medarbejderne herfra overføres til Roskilde.

Læs også: Direktørskifte i Nyscan

I 1993 fusioneres Storstrøm Diesel og Storkøbenhavns Diesel til ét aktieselskab med det oprindelige Storstrøms Diesel som det fortsættende selskab, og et par år efter skifter virksomhederne navn til Nyscan a/s efter en navnekonkurrence blandt medarbejderne.

Nogenlunde samtidig opnår Nyscan som en af de første lastbilforhandlere i Danmark at blive ISO 9002-ceritificeret.

I 1998 udvides Roskilde-afdelingen med et separat ADR-værksted på nabogrunden til anlægget på Københavnsvej, og året efter udvides afdelingen igen med en helt ny administrationstilbygning til det eksisterende værksted.

Største satsning for Nyscan
I 2001 påbegynder Nyscan opførelsen af sit største og mest moderne lastbilanlæg som den allerførste virksomhed på Skandinavisk Transport Center i Køge.

Læs også: Henriette kom i praktik som 31-årig

Den nye Køge-afdeling bliver virksomhedens hidtil største satsning med 32 meter lange værkstedsbaner til de fremtidige modulvogntog, separate smørebaner og to vaskehaller samt reservedelslager og administration.

Ved indvielsen i januar 2002 åbner Nyscan samtidig et stort multibrand dieseltankanlæg, der siden har vokset sig stort og i dag er det næststørste tankanlæg i Danmark målt på leveret brændstof.

Avedøre Holme
I 2006 ekspanderer Nyscan igen. Det sker ved opkøb af en stor industrigrund på Avedøre Holme ved København, hvor der opføres et topmoderne lastbilanlæg med seks gennemgående reparationsbaner, servicebaner og en separat vaskehal.

Det nye anlæg indvies i 2007, og samme år indgår Nyscan kontrakt med den store jyske Scania-forhandler Dieselhuset A/S om at blive aut. salgs- og servicepartner for Effer lastbilkraner øst for Storebælt på serviceanlægget i Vordingborg.

Læs også: Kendt Volvo-mand skifter til Nyscan

Finanskrise og nedskæringer
I 2008 slår finanskrisen igennem og kaster transportbranchen ud i en dyb krise. Det lægger en voldsom dæmper på aktiviteterne, og Nyscan må reducere medarbejderstaben med næsten en tredjedel til cirka 100 medarbejdere.

På grund af de mange fratrædelser kommer Nyscan i 2009 for første gang i sin historie ud med røde tal på bundlinjen. Allerede året efter er der dog fremgang at spore og positiv bundlinje, og Nyscan kommer hurtigt op i omdrejninger igen.

Scania-opsigelsen
Det kommer derfor som et chok for Nyscans ledelse og medarbejdere, at virksomhedens vigtigste samarbejdspartner gennem alle årene - Scania Danmark - i slutningen af 2014 opsiger forhandleraftalen med to års varsel til udgangen af 2016.

Nyscan får dog forhandlet en værkstedsaftale igennem som sikrer, at Nyscans serviceanlæg i Roskilde, Køge, Vordingborg og Sakskøbing fortsætter som autoriserede Scania-værksteder på lige fod med de øvrige Scania-værksteder.

Comeback med Iveco
Midt i 2016 etablerer Nyscan et datterselskab, Nyscan Biler a/s, der bliver autoriseret Iveco-forhandler med salg og service af hele Ivecos brede produktprogram - fra varebiler over mellemtunge lastbiler til de største entreprenør- og langtursbiler. Det sker på afdelingerne i København, der bliver et dedikeret Iveco serviceanlæg, samt i Roskilde, der bliver et kombineret Iveco- og Scania serviceanlæg.

Samtidig åbner Nyscan Biler et varebilsanlæg på Farverland i Glostrup med salgsafdeling, lager og værksted for de populære Iveco Daily varebiler.

Nyscan-koncernen beskæftiger i dag cirka 150 medarbejdere på sine i alt seks vare- og lastbilanlæg i København, Glostrup, Roskilde, Køge, Vordingborg og Sakskøbing.

I august 2017 vælger Nyscans adm. direktør Claus Hofman efter eget ønske at fratræde efter i alt 36 år i koncernen, heraf de 28 år som adm. direktør.

Ledelsen af Nyscan-koncernen består nu af adm. direktør Frank Lundberg, servicedirektør Jens Egeskov og salgsdirektør Niels Bjørn Jacobsen.

Mere om: Nyscan


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Send til en kollega

0.21