23948sdkhjf

Fra lille værksted i provinsen til seks store serviceanlæg

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Den sjællandske servicekæde for lastbiler og varevogne, Nyscan, fylder 50 år.

Det startede under beskedne forhold med et lille lastbilværksted i Vordingborg i 1967, men siden er det vokset til en vare- og lastbilkoncern med seks store serviceanlæg i Storkøbenhavn, på Sjælland og Lolland-Falster.

Det drejer sig naturligvis om Nyscan-koncernen, der dette efterår kan fejre 50-års virksomhedsjubilæum som en af de største leverandører af vare- og lastbiler med tilhørende serviceydelser til transportbranchen øst for Storebælt.



Nyscan-koncernen blev grundlagt af lastbilmanden Jørgen Nyborg, der i 1967 åbnede et lille lastbilværksted på Trellemarksvej i Vordingborg med salg og service af Scania-Vabis.

I løbet af få år blev de fysiske rammer for trange, og i 1971 kunne virksomheden rykke ind i et nybygget værkstedsanlæg i Ørslev ca. 6 km fra Vordingborg.

Afdeling i Sakskøbing
Allerede året efter åbnede virksomheden en afdeling i Sakskøbing og kom derfra ind i en god periode med vækst og fremgang.

Fra Jørgen til Jørgen
I løbet af 1970’erne kom den forhenværende salgsdirektør hos Scania-forhandleren Scanva Diesel A/S, Jørgen Hofman, ind i virksomheden som direktør og senere eneejer. Virksomheden havde i mellemtiden skiftet navn fra Jørgen Nyborg A/S til Storstrøms Diesel A/S.

Læs også: Vogneftersyn er en festdag

I 1981 overtog Jørgen Hofman også den daværende Scania-forhandler F.A. Jensen A/S med afdelinger i Ballerup og Roskilde. Denne del blev herefter omdøbt til Storkøbenhavns Diesel A/S, og derfra blev de to virksomheder drevet separat under Jørgen Hofmans ledelse og ejerskab.

Sønnen træder til
I august 1989 bliver virksomheden ramt af en tragedie, da Jørgen Hofman pludselig dør af et hjertetilfælde. Jørgen Hofman har fire sønner, hvoraf Claus Hofman som den eneste er ansat i virksomheden med titel af salgschef.

Claus Hofman indtræder i sin fars sted som adm. direktør og kører virksomheden videre med god hjælp fra ledende medarbejdere i henholdsvis Storstrøms og Storkøbenhavns Diesel.

Roskilde bliver hovedsæde
I starten af 1990’erne udvides den daværende Roskilde-afdeling med et stort værksted ud mod Københavnsvej, mens afdelingen i Ballerup lukkes, og medarbejderne herfra overføres til Roskilde.

Læs også: Nyscan får ny direktør

I 1993 fusioneres Storstrøm Diesel og Storkøbenhavns Diesel til ét aktieselskab med det oprindelige Storstrøms Diesel som det fortsættende selskab, og et par år efter skifter virksomhederne navn til Nyscan a/s efter en navnekonkurrence blandt medarbejderne.

Nogenlunde samtidig opnår Nyscan som en af de første lastbilforhandlere i Danmark at blive ISO 9002-ceritificeret.

I 1998 udvides Roskilde-afdelingen med et separat ADR-værksted på nabogrunden til anlægget på Københavnsvej, og året efter udvides afdelingen igen med en helt ny administrationstilbygning til det eksisterende værksted.

Største satsning for Nyscan
I 2001 påbegynder Nyscan opførelsen af sit største og mest moderne lastbilanlæg som den allerførste virksomhed på Skandinavisk Transport Center i Køge.

Læs også: Direktørskifte i Nyscan

Den nye Køge-afdeling bliver virksomhedens hidtil største satsning med 32 meter lange værkstedsbaner til de fremtidige modulvogntog, separate smørebaner og to vaskehaller samt reservedelslager og administration.

Ved indvielsen i januar 2002 åbner Nyscan samtidig et stort multibrand dieseltankanlæg, der siden har vokset sig stort og i dag er det næststørste tankanlæg i Danmark målt på leveret brændstof.

Avedøre Holme
I 2006 ekspanderer Nyscan igen. Det sker ved opkøb af en stor industrigrund på Avedøre Holme ved København, hvor der opføres et topmoderne lastbilanlæg med seks gennemgående reparationsbaner, servicebaner og en separat vaskehal.

Det nye anlæg indvies i 2007, og samme år indgår Nyscan kontrakt med den store jyske Scania-forhandler Dieselhuset A/S om at blive aut. salgs- og servicepartner for Effer lastbilkraner øst for Storebælt på serviceanlægget i Vordingborg.

Læs også: Henriette kom i praktik som 31-årig

Finanskrise og nedskæringer
I 2008 slår finanskrisen igennem og kaster transportbranchen ud i en dyb krise. Det lægger en voldsom dæmper på aktiviteterne, og Nyscan må reducere medarbejderstaben med næsten en tredjedel til cirka 100 medarbejdere.

På grund af de mange fratrædelser kommer Nyscan i 2009 for første gang i sin historie ud med røde tal på bundlinjen. Allerede året efter er der dog fremgang at spore og positiv bundlinje, og Nyscan kommer hurtigt op i omdrejninger igen.

Scania-opsigelsen
Det kommer derfor som et chok for Nyscans ledelse og medarbejdere, at virksomhedens vigtigste samarbejdspartner gennem alle årene - Scania Danmark - i slutningen af 2014 opsiger forhandleraftalen med to års varsel til udgangen af 2016.

Nyscan får dog forhandlet en værkstedsaftale igennem som sikrer, at Nyscans serviceanlæg i Roskilde, Køge, Vordingborg og Sakskøbing fortsætter som autoriserede Scania-værksteder på lige fod med de øvrige Scania-værksteder.

Læs også: Kendt Volvo-mand skifter til Nyscan

Comeback med Iveco
Midt i 2016 etablerer Nyscan et datterselskab, Nyscan Biler a/s, der bliver autoriseret Iveco-forhandler med salg og service af hele Ivecos brede produktprogram - fra varebiler over mellemtunge lastbiler til de største entreprenør- og langtursbiler. Det sker på afdelingerne i København, der bliver et dedikeret Iveco serviceanlæg, samt i Roskilde, der bliver et kombineret Iveco- og Scania serviceanlæg.

Samtidig åbner Nyscan Biler et varebilsanlæg på Farverland i Glostrup med salgsafdeling, lager og værksted for de populære Iveco Daily varebiler.

Nyscan-koncernen beskæftiger i dag cirka 150 medarbejdere på sine i alt seks vare- og lastbilanlæg i København, Glostrup, Roskilde, Køge, Vordingborg og Sakskøbing.

I august 2017 vælger Nyscans adm. direktør Claus Hofman efter eget ønske at fratræde efter i alt 36 år i koncernen, heraf de 28 år som adm. direktør.

Ledelsen af Nyscan-koncernen består nu af adm. direktør Frank Lundberg, servicedirektør Jens Egeskov og salgsdirektør Niels Bjørn Jacobsen.

Mere om: Nyscan


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nyhedsbrev

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Online Avis Arkiv

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Alpi åbner i trekantområdet

HEJ Group ny DAF-forhandler

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.238