Penge og nye ideer skal bekæmpe trængslen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

DI foreslår, at der bliver brugt markant flere penge på nye veje. Men der også brug for at afvikle trafikken bedre på de eksisterende veje

Når der er kø på motorvejen, koster det transportbranchen tid og penge. Men det rammer også alle virksomheder, som får transporteret varer. Og det rammer medarbejderne, som bruger unødig lang tid på at komme til og fra arbejde.  I en ny analyse når DI Transport frem til, at trængslen på vejene koster samfundet 20 milliarder kroner om året.

I DI’s økonomiske plan frem mod 2025 er der sat penge af til at løfte den trafikale infrastruktur. Det er ekstra midler udover de godt 4 milliarder kroner om året, der hidtil i snit har været afsat på finansloven.

- Det er bydende nødvendigt, at vi får investeret i den nødvendige infrastruktur, herunder ikke mindst i vejene, sagde DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad til de fremmødte på DI’s og ATL’s medlemsmøder i Kolding og Køge.

To spor kan blive til tre Konkret foreslår DI, at politikerne prioriterer at udvide E45 i Østjylland, E20 på Fyn og færdiggør motorvejen til Frederikssund. Men der er brug for at få lavet en langsigtet masterplan for investeringer i infrastrukturen, så vi som samfund får lavet de rigtige investeringer, på de rigtige steder og på de rigtige tidspunkter.

På kort sigt mener branchedirektør I DI Transport Michael Svane, at der er brug for at finde løsninger, så trafikken bliver afviklet bedre.

- Man kan gøre vejbanerne på motorvejene smallere, så der er plads til tre spor i stedet for to. Hvis man samtidig sætter hastigheden ned, når det er relevant, kan man afvikle meget mere trafik på de eksisterende veje, siger Michael Svane.

Det er ikke kun tørre tal, der viser, at vejene er ved at stoppe til. Det er også den oplevelse, vognmændene har. 30 procent af virksomhederne i transportbranchen svarer i DI’s undersøgelse af det lokale erhvervsklima, at de trafikale udfordringer er blevet ”meget større” i løbet af de seneste fem år.

Kilde: ATL


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Vognmand køber varmeværksgrund

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Nyhedsbrev

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Online Avis Arkiv

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

Tank i det billigste land og spar penge

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Razzia: Ingen udenlandske lastbilchauffører knaldet for sprit

DTL: Strategi er godt - eksekvering er bedre

Danmark bør se mod Sverige for at finde inspiration til, hvordan man gennemfører succesfulde tiltag for godstransporten, mener DTL

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nu gøres der klar til højere hastigheder

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Send til en kollega

0.24