23948sdkhjf

DTL: Dårlige veje og unfair konkurrence bremser transportbranchen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Produktiviteten inden for landtransporten er, som en af de få brancher, i negativ vækst, viser Vismandsrapporten ”Produktivitet 2017”.

DTL – Danske Vognmænd mener, at det dårlige resultat kan skyldes dels målefejl, og dels trængsel samt manglende investering i infrastruktur.

Rapporten indeholder blandt andet en række anbefalinger til tiltag, der kan bidrage til at forbedre blandt andet serviceerhvervenes produktivitet. Mange af anbefalingerne er tiltag på afgiftsområdet og på området for øget konkurrence samt for eksempel forbedring af planlægningen i den offentlige sektor.

Mangelfuld på transportområdet
Men DTLs administrerende direktør Erik Østergaard synes, at vismændenes rapport, for så vidt angår landtransport, virker mangelfuld. Han advarer imod at bruge rapporten som grundlag for alt for håndfaste konklusioner.

- Jeg noterer mig, at væksten i den såkaldte ”totalfaktorproduktivitet” alt i alt er negativ, hvad angår landtransporten. Det har vismændene selv umiddelbart svært at forstå – og spørger sig selv i rapporten, om der kan være tale om ”målefejl”. Vismændene siger også selv i rapporten, at man skal være varsom med at tolke for håndfast på udviklingen i visse brancher, siger han.

Uanset eventuelle fejl i vismændenes materiale, fastslår Erik Østergaard, at der de senere år er gjort en stor indsats for ”produktivitetsstimulerende initiativer” i form af blandt andet øget anvendelse af modulvogntog, øgede totalvægte og akseltryk. En vigtig årsag til den lave produktivitet kan derfor være den unfair konkurrence og trængslen på vejene, der gør det umuligt at planlægge transporterne ordentligt.

- En lav pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med en lav produktivitet, men kan være udtryk for en høj grad af konkurrence, som det efter DTLs opfattelse netop er tilfældet for vejgodstransporten med det pres, som udenlandske vognmænds aktiviteter i Danmark lægger på erhvervet. Og problemerne med Postnords ageren gør ikke tingene bedre, påpeger Erik Østergaard.

Investering i infrastruktur mangler
DTL-direktøren minder desuden om, at Produktivitetskommissionen i sin tid konkluderede, at offentlige infrastrukturinvesteringer i højere grad bør prioriteres efter deres forventede samfundsøkonomiske afkast. Produktivitetskommissionen mente dengang ikke, at dette havde været tilfældet over en længere periode.

- Produktivitetskommissionen anbefalede klart, at infrastrukturprojekter i højere grad rettes mod områder med trængsel og i trafikkorridorer, og at arbejdet med at opgøre omkostninger ved trængsel og de dynamiske effekter forbundet med infrastrukturinvesteringer prioriteres. Dette nævnes også i denne vismandsrapport, men ingen af vismændenes anbefalinger i nærværende rapport omhandler investeringer i infrastruktur.

Landtransport bagud med digitalisering
DTL – direktøren giver dog vismændene ret på ét punkt med at forklare de store produktivitetsforskellige mellem brancherne – nemlig den it-teknologiske udvikling hos transportvirksomhederne selv.

- Vismændene konstaterer, at inden for servicebrancherne er de målte forskelle i det teknologiske niveau mellem de mest produktive virksomheder og hovedgruppen blevet større siden 2008 og har bidraget til en lavere produktivitetsvækst. Jeg vil give vismændene ret så langt, at landtransporten stadig halter bagud i den digitale udvikling, selv om der er ved at komme skred i tingene, siger Erik Østergaard.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nyhedsbrev

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Større dækcenter på ny adresse

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.204