23948sdkhjf

Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Du skal væbne dig med tålmodighed, hvis politiet skal give særlig godkendelse til dit kørekort.

Hos det administrative kørekortcenter i Holstebro, der dækker alle borgere, der bor vest for Storebælt, er den gennemsnitlige ventetid nu på 113 dage. Man kan risikere at skulle vente i op til seks måneder.

Det skriver DR Syd.

Det administrative kørekortcenter behandler alle kørekortsager, hvor lægeerklæringerne viser, at der er særlige forhold, der skal tages stilling til.

Katastrofal ventetid
For 58-årige Ove Klindt Sørensen fra Jernvedlund har ventetiden været katastrofal.

- Det betyder, at jeg har mistet mit job. Jeg havde fået et job hos en vognmand, men han kunne ikke vente så længe på, at jeg kunne få mit kørekort, fortæller han til DR Syd.

Ove Klindt Sørensen er fleksjobber og havde selv fundet jobbet som lastbilchauffør. Men det var imidlertid nødvendigt, at Ove Klindt Sørensen fik sit lastbil-kørekort opgraderet med et hængerkort, der gør, at han kan køre med vogntog.

Men på grund af en rygskade skal han have politiets godkendelse af sin lægeerklæring. En godkendelse han har til sit lastbilkørekort, men som han også skal have særskilt til hængerkortet.

Efter otte ugers ventetid kunne vognmanden ikke vente længere og måtte ansætte en anden til jobbet i stedet for Ove Klindt Sørensen.

- Jeg synes, det er helt galt, at man skal gå og være på offentlig forsørgelse, når man nu kunne have fået et job. Det er træls, at det ikke kan lade sig gøre på grund af sådan noget her, siger Ove Klindt Sørensen.

DTL: - Det er kritisk
Ventetiden er et stort problem i transportbranchen. Det fortæller underdirektør i transport-organisationen, DTL, Ove Holm, til DR Syd.

- Vi har generelt problemer med at rekruttere chauffører, så vi vil gerne rekruttere fra mere sårbare dele af arbejdsmarkedet. Men det kan være ekstremt tungt, når man skal igennem de her godkendelsesprocedurer, og det er faktisk kritisk, for vi mangler chauffører, siger han.

Dansk Kørelærer-Union bekræfter også, at Ove Klindt Sørensens sag ikke er enestående. Han fortæller, at kørelærerne har kunnet konstatere, at der i løbet af de seneste måneder er sket en markant forlængelse af sagsbehandlingstiden – især i Vestdanmark.

- Vi hører i stigende grad, at det er et problem, at folk ikke kan få et job eller ikke kan beholde deres job på grund af ventetiden. Det er selvfølgelig utilfredsstillende, at en offentlig myndighed ikke har en acceptabel sagsbehandlingstid, siger han til DR Syd.

Politiet vil overflytte ressourcer
Hos Politiet erkender de, at ventetiden, der i gennemsnit lige nu ligger på 113 dage, er for lang. Derfor er de også i gang med at ansætte nye folk til det administrative kørekortcenter i Holstebro, fortæller politidirektør Jens Kaasgaard.

- Vi skal gerne ned omkring 50 dage igen. Det betyder, at vi nu har flyttet nogle ekstra ressourcer over til kørekortområdet. Derudover slår vi nogle ekstra stillinger op, siger han til DR Syd.

Både Dansk Kørerlærer-Union og transportbranchen hilser de nye kræfter på kørekortcentret meget velkomne. Men René Arnt, der er formand for Dansk Kørelærer-Union, undrer sig over, at hjælpen ikke er kommet noget før.

- Man kan undres over, hvorfor man ikke har gjort noget ved det tilbage i september, hvor man allerede var bekendt med problemstillingen. Bedre sent end aldrig, men det er ikke ubetinget tilfredsstillende, siger han.

Flere organisationer i transportbranchen foreslår imidlertid, at politiet får lov at løse politiopgaver, mens det administrative omkring kørekort lægges ind under Færdselsstyrelsen og dermed Transportministeriet. Også Dansk Kørerlærer Union tilslutter sig det foreslag.

Ove Klindt Sørensen er fortsat på offentlig forsørgelse og venter på sin godkendelse til hængerkortet.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Mægler stod for salget til NTG

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.353