Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Du skal væbne dig med tålmodighed, hvis politiet skal give særlig godkendelse til dit kørekort.

Hos det administrative kørekortcenter i Holstebro, der dækker alle borgere, der bor vest for Storebælt, er den gennemsnitlige ventetid nu på 113 dage. Man kan risikere at skulle vente i op til seks måneder.

Det skriver DR Syd.

Det administrative kørekortcenter behandler alle kørekortsager, hvor lægeerklæringerne viser, at der er særlige forhold, der skal tages stilling til.

Katastrofal ventetid
For 58-årige Ove Klindt Sørensen fra Jernvedlund har ventetiden været katastrofal.

- Det betyder, at jeg har mistet mit job. Jeg havde fået et job hos en vognmand, men han kunne ikke vente så længe på, at jeg kunne få mit kørekort, fortæller han til DR Syd.

Ove Klindt Sørensen er fleksjobber og havde selv fundet jobbet som lastbilchauffør. Men det var imidlertid nødvendigt, at Ove Klindt Sørensen fik sit lastbil-kørekort opgraderet med et hængerkort, der gør, at han kan køre med vogntog.

Men på grund af en rygskade skal han have politiets godkendelse af sin lægeerklæring. En godkendelse han har til sit lastbilkørekort, men som han også skal have særskilt til hængerkortet.

Efter otte ugers ventetid kunne vognmanden ikke vente længere og måtte ansætte en anden til jobbet i stedet for Ove Klindt Sørensen.

- Jeg synes, det er helt galt, at man skal gå og være på offentlig forsørgelse, når man nu kunne have fået et job. Det er træls, at det ikke kan lade sig gøre på grund af sådan noget her, siger Ove Klindt Sørensen.

DTL: - Det er kritisk
Ventetiden er et stort problem i transportbranchen. Det fortæller underdirektør i transport-organisationen, DTL, Ove Holm, til DR Syd.

- Vi har generelt problemer med at rekruttere chauffører, så vi vil gerne rekruttere fra mere sårbare dele af arbejdsmarkedet. Men det kan være ekstremt tungt, når man skal igennem de her godkendelsesprocedurer, og det er faktisk kritisk, for vi mangler chauffører, siger han.

Dansk Kørelærer-Union bekræfter også, at Ove Klindt Sørensens sag ikke er enestående. Han fortæller, at kørelærerne har kunnet konstatere, at der i løbet af de seneste måneder er sket en markant forlængelse af sagsbehandlingstiden – især i Vestdanmark.

- Vi hører i stigende grad, at det er et problem, at folk ikke kan få et job eller ikke kan beholde deres job på grund af ventetiden. Det er selvfølgelig utilfredsstillende, at en offentlig myndighed ikke har en acceptabel sagsbehandlingstid, siger han til DR Syd.

Politiet vil overflytte ressourcer
Hos Politiet erkender de, at ventetiden, der i gennemsnit lige nu ligger på 113 dage, er for lang. Derfor er de også i gang med at ansætte nye folk til det administrative kørekortcenter i Holstebro, fortæller politidirektør Jens Kaasgaard.

- Vi skal gerne ned omkring 50 dage igen. Det betyder, at vi nu har flyttet nogle ekstra ressourcer over til kørekortområdet. Derudover slår vi nogle ekstra stillinger op, siger han til DR Syd.

Både Dansk Kørerlærer-Union og transportbranchen hilser de nye kræfter på kørekortcentret meget velkomne. Men René Arnt, der er formand for Dansk Kørelærer-Union, undrer sig over, at hjælpen ikke er kommet noget før.

- Man kan undres over, hvorfor man ikke har gjort noget ved det tilbage i september, hvor man allerede var bekendt med problemstillingen. Bedre sent end aldrig, men det er ikke ubetinget tilfredsstillende, siger han.

Flere organisationer i transportbranchen foreslår imidlertid, at politiet får lov at løse politiopgaver, mens det administrative omkring kørekort lægges ind under Færdselsstyrelsen og dermed Transportministeriet. Også Dansk Kørerlærer Union tilslutter sig det foreslag.

Ove Klindt Sørensen er fortsat på offentlig forsørgelse og venter på sin godkendelse til hængerkortet.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Freja åbner nyt kontor i Norge

Her er vinderne af årets gaffeltruck-priser

Grenaa Havn går langt over budget

GLS bygger ny østjysk terminal: Skaber 100 nye arbejdspladser

Esbjerg Havn fylder 150 år

I dag er det 150 år siden, Rigsdagen besluttede at anlægge Esbjerg Havn. I dag rummer havnen 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Test
Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

Nyhedsbrev

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Online Avis Arkiv

Transportmesse i Sorø

Lift-producent skifter navn

Produktet er kendt, det er virksomheden ikke. Det bliver der nu lavet om på

Chauffør respekterede ikke politiets afspærring ved ulykke

Ustabil sandpude skyld i synkende Limfjordstunnel

Kæmpeshow i Hannover

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

SAWO styrker ledelsen

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Grøn transport får webplatform

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Unikt samarbejde mellem erhvervsliv og erhvervsskole

Projektlederuddannelse direkte målrettet bygge- og anlægsbranchen

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Renovations Transport kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Kører du med lovlige værktøjskasser?

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

Har I medarbejdere, som har svært ved at forstå skriftlige instruktioner?

Find IDS anlæg med vores nye "IDS stations"-app

Prysmian INSIGHT er udkommet

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

Lastas har leveret nye Kel-Berg 3 akslet nedb. gardintrailere til Danske Fragtmænd Transport A/S

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

Magnet-løfteåg på vej til en tysk kunde

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Kursus i værktøjsmodulet FMEA

SAWO styrker ledelsen

Ansæt en flygtning. Det er ikke så svært, som du tror

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

Send til en kollega

0.209