Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Du skal væbne dig med tålmodighed, hvis politiet skal give særlig godkendelse til dit kørekort.

Hos det administrative kørekortcenter i Holstebro, der dækker alle borgere, der bor vest for Storebælt, er den gennemsnitlige ventetid nu på 113 dage. Man kan risikere at skulle vente i op til seks måneder.

Det skriver DR Syd.

Det administrative kørekortcenter behandler alle kørekortsager, hvor lægeerklæringerne viser, at der er særlige forhold, der skal tages stilling til.

Katastrofal ventetid
For 58-årige Ove Klindt Sørensen fra Jernvedlund har ventetiden været katastrofal.

- Det betyder, at jeg har mistet mit job. Jeg havde fået et job hos en vognmand, men han kunne ikke vente så længe på, at jeg kunne få mit kørekort, fortæller han til DR Syd.

Ove Klindt Sørensen er fleksjobber og havde selv fundet jobbet som lastbilchauffør. Men det var imidlertid nødvendigt, at Ove Klindt Sørensen fik sit lastbil-kørekort opgraderet med et hængerkort, der gør, at han kan køre med vogntog.

Men på grund af en rygskade skal han have politiets godkendelse af sin lægeerklæring. En godkendelse han har til sit lastbilkørekort, men som han også skal have særskilt til hængerkortet.

Efter otte ugers ventetid kunne vognmanden ikke vente længere og måtte ansætte en anden til jobbet i stedet for Ove Klindt Sørensen.

- Jeg synes, det er helt galt, at man skal gå og være på offentlig forsørgelse, når man nu kunne have fået et job. Det er træls, at det ikke kan lade sig gøre på grund af sådan noget her, siger Ove Klindt Sørensen.

DTL: - Det er kritisk
Ventetiden er et stort problem i transportbranchen. Det fortæller underdirektør i transport-organisationen, DTL, Ove Holm, til DR Syd.

- Vi har generelt problemer med at rekruttere chauffører, så vi vil gerne rekruttere fra mere sårbare dele af arbejdsmarkedet. Men det kan være ekstremt tungt, når man skal igennem de her godkendelsesprocedurer, og det er faktisk kritisk, for vi mangler chauffører, siger han.

Dansk Kørelærer-Union bekræfter også, at Ove Klindt Sørensens sag ikke er enestående. Han fortæller, at kørelærerne har kunnet konstatere, at der i løbet af de seneste måneder er sket en markant forlængelse af sagsbehandlingstiden – især i Vestdanmark.

- Vi hører i stigende grad, at det er et problem, at folk ikke kan få et job eller ikke kan beholde deres job på grund af ventetiden. Det er selvfølgelig utilfredsstillende, at en offentlig myndighed ikke har en acceptabel sagsbehandlingstid, siger han til DR Syd.

Politiet vil overflytte ressourcer
Hos Politiet erkender de, at ventetiden, der i gennemsnit lige nu ligger på 113 dage, er for lang. Derfor er de også i gang med at ansætte nye folk til det administrative kørekortcenter i Holstebro, fortæller politidirektør Jens Kaasgaard.

- Vi skal gerne ned omkring 50 dage igen. Det betyder, at vi nu har flyttet nogle ekstra ressourcer over til kørekortområdet. Derudover slår vi nogle ekstra stillinger op, siger han til DR Syd.

Både Dansk Kørerlærer-Union og transportbranchen hilser de nye kræfter på kørekortcentret meget velkomne. Men René Arnt, der er formand for Dansk Kørelærer-Union, undrer sig over, at hjælpen ikke er kommet noget før.

- Man kan undres over, hvorfor man ikke har gjort noget ved det tilbage i september, hvor man allerede var bekendt med problemstillingen. Bedre sent end aldrig, men det er ikke ubetinget tilfredsstillende, siger han.

Flere organisationer i transportbranchen foreslår imidlertid, at politiet får lov at løse politiopgaver, mens det administrative omkring kørekort lægges ind under Færdselsstyrelsen og dermed Transportministeriet. Også Dansk Kørerlærer Union tilslutter sig det foreslag.

Ove Klindt Sørensen er fortsat på offentlig forsørgelse og venter på sin godkendelse til hængerkortet.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Send til en kollega

0.206