Scania G er god til distribution

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Det var koldt og tåget, da vi satte os bag rattet i Scanias nye G-serie hos Scania i Odense forleden.

I tågen forvildede vi os ud i den fynske natur i håbet om at finde en tilkørselsrampe til motorvejen og senere en frakørselsrampe, så vi også kunne få en halv time på små ujævne veje med adskillige vejbump - og ja, vi blev meget glade for den nye affjedring, der er meget komfortabel og absorberede ujævnhederne godt.

Også lastbilens sikkerhedssystemer værdsætter man, når det er så tåget. Ikke mindst den adaptive fartpilot er uundværlig, når man kører med begrænset sigt på motorvejen. Bilens udstyr kan jo se i mørke og tåge. Det vil sørge for at bremse op i tide, hvis man kommer for tæt på køretøjet foran.

Dertil kommer bilens linjevogter - Lane Departure Warning - hvis man kommer for langt ud til siden. Så kommer der en advarselslyd, som får én til at holde sig på sporet.

Atypisk for Danmark
Men faktisk var jeg overbevist om, at der ville komme en af de nye XT-modeller, som ofte sælges med G førerhus, men det var en 4x2 trækker - en bil, der ikke ses meget herhjemme.

- Herhjemme er G-førerhuset populært på fire-akslede lokal- og regionalbiler, fordi den 175 millimeter lavere gulvhøjde i forhold til R-førerhuset er god med mange ind- og udstigninger, fortæller salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.

Den 40 ton 4x2 testbil, vi prøvede, er en bil, som man mere ser i Mellem- og Sydeuropa. Til gengæld er 410 hk maskinen den mest populære til eksportkørsel, fordi den er så økonomisk.

Opnåede 4,4 km/l
På den i alt 146 kilometer tågede rute via Storebæltsbroen kørte vi i et gennemsnit på 80 km/t og brugte 32,6 liter diesel. Det vil sige et gennemsnit på 4,4 km/l

- Af de danske kunder til to-akslede trækkere vælger 60 procent 410 hk motoren, fordi den har perfekte præstationer til den typiske vogntogsvægt på 40 ton ved enten langturskørsel eller regionale transporter. De fleste vælger R-førerhuset grundet pladsforhold og gensalgsværdi, siger Anton Freiesleben.

Produktbiler, biler til distribution og almindelig regionalkørsel er derfor her man mest ser G førerhuset.

Active Prediction
Testbilen var udstyret med Scania’s avanceret fartpilot med Active Prediction, der automatisk justerer gasgivning og gearskift efter topografien tre kilometer frem.

Fartpiloten har desuden Scanias intelligente Eco-roll funktion, der selv beregner, om det i en given situation kan betale sig at slippe gassen og lade bilen blive i gear eller om det er mere økonomisk at lægge sig i frigear og lade bilen rulle frit med et lille tomgangsforbrug.

Man sørger selv for - på rattet - at indstille speedpiloten til de ønskede hastigheder - også så man kan holde hastighedsgrænserne.

Vundet brændstoftests
Scania 410 hk lastbil har vundet adskillige brændstoftests i Tyskland, Frankrig og Holland. Motoren repræsenterer anden generations Euro6-teknologi og udmærker sig ved at opfylde emissionsværdierne ved hjælp af SCR-teknologi (med Add Blue) uden anvendelse af EGR (recirkulering af udstødningsgas), som Scania ellers var så berømt for tidligere. Bilens 410 hestes udgave kører på ren SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction)

- Hertil kommer uhørt driftssikkerhed ikke mindst for en helt nyudviklet lastbil. Chaufførkomforten taler for sig selv. Tvivlere skal blot prøve bilen selv, siger Anton Freiesleben i en kommentar.

Bedre udsyn
Køreegenskaberne er virkelig forbedrede - affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.

Scania har i deres nye generation indført nye og kraftigere ståltyper i kombination med epoxy-limning og svejsning i førerhuset. Så man har samme styrke, selv om A-stolperne er meget tyndere end før.

Det giver også et bedre udsyn. Man sidder tillige mere lige for rattet nu - længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte.

Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til, og som betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot og afstandsregulering.

Mere om: Scania G | Scania G410


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Test
Scania har opdateret sin V8’er

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

Nyhedsbrev

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

44.000 arbejdsgivere får regning for manglende lærlinge

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Tilfredshed hos Fairtrans efter flyvende 2017

Regnskabet for 2017 endte i den ”meget tilfredsstillende” kategori for den sønderjyske speditions- og vognmandsvirksomhed

Stifter-familie forlader kranfirma

Her er Ivecos nye chef i Norden

Mærsk indleder ny kurs med underskud og skuffende resultater

Resultaterne på den korte bane er utilfredsstillende især i containerforretningen, lyder det fra topchef

Scandlines transporterer stadigt flere lastbiler

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tonstung kedel løftet på plads

Nu skyder SK Forsynings halmfyrede anlæg i luften

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Københavns Lufthavne går frem trods tunge investeringer

MAN overtager Nyscan-domicil

Færgefart i fortsat fremgang

Nye tal fra viser, at færgernes betydning for den danske infrastruktur er voksende

Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

Optimisme præger vognmandsbranchen

ATL’s seneste arbejdskraftundersøgelse viser, at 86 pct. af vognmændene forventer stigende eller uændret vækst i 2018

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense

Udeblev fra retten: Politiet ind i sag om bod for social dumping

ITD byder velkommen til de nye ministre

To-cifret vækst for Jungheinrich

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag til Vognmand Peter Falk A/S

Nedtællingen er startet

Lav jobannonce på Jobnet for Arbejdsgivere uden omkostninger

Demontering og nedhejs af anlæg

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Stouby Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Specialisterne i kemi til auto og transportbranchen – Klartek ApS

Tyvstart på efterårets CERTIFICERING I UDBUDSRET allerede før sommerferien

Gratis webinar: Cross Docking

Besøg TENTE på Health & Rehab 2018

Introduktionstilbud på Q-TOOL R50 - nitteværktøj

Mød BSV Krantilbehør på Vestfyn Trækker messen

Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær- kursus i KBH 26.9

PENTOSIN – unikke produkter er nu en del af FUCHS’ sortiment

Send til en kollega

0.222