Scania G er god til distribution

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Det var koldt og tåget, da vi satte os bag rattet i Scanias nye G-serie hos Scania i Odense forleden.

I tågen forvildede vi os ud i den fynske natur i håbet om at finde en tilkørselsrampe til motorvejen og senere en frakørselsrampe, så vi også kunne få en halv time på små ujævne veje med adskillige vejbump - og ja, vi blev meget glade for den nye affjedring, der er meget komfortabel og absorberede ujævnhederne godt.



Også lastbilens sikkerhedssystemer værdsætter man, når det er så tåget. Ikke mindst den adaptive fartpilot er uundværlig, når man kører med begrænset sigt på motorvejen. Bilens udstyr kan jo se i mørke og tåge. Det vil sørge for at bremse op i tide, hvis man kommer for tæt på køretøjet foran.

Dertil kommer bilens linjevogter - Lane Departure Warning - hvis man kommer for langt ud til siden. Så kommer der en advarselslyd, som får én til at holde sig på sporet.

Atypisk for Danmark
Men faktisk var jeg overbevist om, at der ville komme en af de nye XT-modeller, som ofte sælges med G førerhus, men det var en 4x2 trækker - en bil, der ikke ses meget herhjemme.

- Herhjemme er G-førerhuset populært på fire-akslede lokal- og regionalbiler, fordi den 175 millimeter lavere gulvhøjde i forhold til R-førerhuset er god med mange ind- og udstigninger, fortæller salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.

Den 40 ton 4x2 testbil, vi prøvede, er en bil, som man mere ser i Mellem- og Sydeuropa. Til gengæld er 410 hk maskinen den mest populære til eksportkørsel, fordi den er så økonomisk.

Opnåede 4,4 km/l
På den i alt 146 kilometer tågede rute via Storebæltsbroen kørte vi i et gennemsnit på 80 km/t og brugte 32,6 liter diesel. Det vil sige et gennemsnit på 4,4 km/l

- Af de danske kunder til to-akslede trækkere vælger 60 procent 410 hk motoren, fordi den har perfekte præstationer til den typiske vogntogsvægt på 40 ton ved enten langturskørsel eller regionale transporter. De fleste vælger R-førerhuset grundet pladsforhold og gensalgsværdi, siger Anton Freiesleben.

Produktbiler, biler til distribution og almindelig regionalkørsel er derfor her man mest ser G førerhuset.

Active Prediction
Testbilen var udstyret med Scania’s avanceret fartpilot med Active Prediction, der automatisk justerer gasgivning og gearskift efter topografien tre kilometer frem.

Fartpiloten har desuden Scanias intelligente Eco-roll funktion, der selv beregner, om det i en given situation kan betale sig at slippe gassen og lade bilen blive i gear eller om det er mere økonomisk at lægge sig i frigear og lade bilen rulle frit med et lille tomgangsforbrug.

Man sørger selv for - på rattet - at indstille speedpiloten til de ønskede hastigheder - også så man kan holde hastighedsgrænserne.

Vundet brændstoftests
Scania 410 hk lastbil har vundet adskillige brændstoftests i Tyskland, Frankrig og Holland. Motoren repræsenterer anden generations Euro6-teknologi og udmærker sig ved at opfylde emissionsværdierne ved hjælp af SCR-teknologi (med Add Blue) uden anvendelse af EGR (recirkulering af udstødningsgas), som Scania ellers var så berømt for tidligere. Bilens 410 hestes udgave kører på ren SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction)

- Hertil kommer uhørt driftssikkerhed ikke mindst for en helt nyudviklet lastbil. Chaufførkomforten taler for sig selv. Tvivlere skal blot prøve bilen selv, siger Anton Freiesleben i en kommentar.

Bedre udsyn
Køreegenskaberne er virkelig forbedrede - affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.

Scania har i deres nye generation indført nye og kraftigere ståltyper i kombination med epoxy-limning og svejsning i førerhuset. Så man har samme styrke, selv om A-stolperne er meget tyndere end før.

Det giver også et bedre udsyn. Man sidder tillige mere lige for rattet nu - længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte.

Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til, og som betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot og afstandsregulering.

Mere om: Scania G | Scania G410


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Online Avis Arkiv

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

1.104