Scania G er god til distribution

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Det var koldt og tåget, da vi satte os bag rattet i Scanias nye G-serie hos Scania i Odense forleden.

I tågen forvildede vi os ud i den fynske natur i håbet om at finde en tilkørselsrampe til motorvejen og senere en frakørselsrampe, så vi også kunne få en halv time på små ujævne veje med adskillige vejbump - og ja, vi blev meget glade for den nye affjedring, der er meget komfortabel og absorberede ujævnhederne godt.

Også lastbilens sikkerhedssystemer værdsætter man, når det er så tåget. Ikke mindst den adaptive fartpilot er uundværlig, når man kører med begrænset sigt på motorvejen. Bilens udstyr kan jo se i mørke og tåge. Det vil sørge for at bremse op i tide, hvis man kommer for tæt på køretøjet foran.

Dertil kommer bilens linjevogter - Lane Departure Warning - hvis man kommer for langt ud til siden. Så kommer der en advarselslyd, som får én til at holde sig på sporet.

Atypisk for Danmark
Men faktisk var jeg overbevist om, at der ville komme en af de nye XT-modeller, som ofte sælges med G førerhus, men det var en 4x2 trækker - en bil, der ikke ses meget herhjemme.

- Herhjemme er G-førerhuset populært på fire-akslede lokal- og regionalbiler, fordi den 175 millimeter lavere gulvhøjde i forhold til R-førerhuset er god med mange ind- og udstigninger, fortæller salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.

Den 40 ton 4x2 testbil, vi prøvede, er en bil, som man mere ser i Mellem- og Sydeuropa. Til gengæld er 410 hk maskinen den mest populære til eksportkørsel, fordi den er så økonomisk.

Opnåede 4,4 km/l
På den i alt 146 kilometer tågede rute via Storebæltsbroen kørte vi i et gennemsnit på 80 km/t og brugte 32,6 liter diesel. Det vil sige et gennemsnit på 4,4 km/l

- Af de danske kunder til to-akslede trækkere vælger 60 procent 410 hk motoren, fordi den har perfekte præstationer til den typiske vogntogsvægt på 40 ton ved enten langturskørsel eller regionale transporter. De fleste vælger R-førerhuset grundet pladsforhold og gensalgsværdi, siger Anton Freiesleben.

Produktbiler, biler til distribution og almindelig regionalkørsel er derfor her man mest ser G førerhuset.

Active Prediction
Testbilen var udstyret med Scania’s avanceret fartpilot med Active Prediction, der automatisk justerer gasgivning og gearskift efter topografien tre kilometer frem.

Fartpiloten har desuden Scanias intelligente Eco-roll funktion, der selv beregner, om det i en given situation kan betale sig at slippe gassen og lade bilen blive i gear eller om det er mere økonomisk at lægge sig i frigear og lade bilen rulle frit med et lille tomgangsforbrug.

Man sørger selv for - på rattet - at indstille speedpiloten til de ønskede hastigheder - også så man kan holde hastighedsgrænserne.

Vundet brændstoftests
Scania 410 hk lastbil har vundet adskillige brændstoftests i Tyskland, Frankrig og Holland. Motoren repræsenterer anden generations Euro6-teknologi og udmærker sig ved at opfylde emissionsværdierne ved hjælp af SCR-teknologi (med Add Blue) uden anvendelse af EGR (recirkulering af udstødningsgas), som Scania ellers var så berømt for tidligere. Bilens 410 hestes udgave kører på ren SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction)

- Hertil kommer uhørt driftssikkerhed ikke mindst for en helt nyudviklet lastbil. Chaufførkomforten taler for sig selv. Tvivlere skal blot prøve bilen selv, siger Anton Freiesleben i en kommentar.

Bedre udsyn
Køreegenskaberne er virkelig forbedrede - affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.

Scania har i deres nye generation indført nye og kraftigere ståltyper i kombination med epoxy-limning og svejsning i førerhuset. Så man har samme styrke, selv om A-stolperne er meget tyndere end før.

Det giver også et bedre udsyn. Man sidder tillige mere lige for rattet nu - længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte.

Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til, og som betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot og afstandsregulering.

Mere om: Scania G | Scania G410


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

19 nye tankvogne til Dantra

Baksehold fra BMS flytter 50 meter høj kran stående

Test
Hjemlig hygge i MAN TGS

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

Fransk stål-opgave til Blue Water Shipping

Ny dansk Ekeri-forhandler

Poulsen Biler er blevet udvalgt til at sælge og markedsføre Ekeri i Danmark

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

Nyhedsbrev

Leman er årets bedste elevplads

Online Avis Arkiv

Flere vindmøllevinger på samme skib

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Vestager uddeler milliardbøder for karteller

Nye regler for reparation af dæk

58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

Scania med nyt city-førerhus

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Flere kvinder tager lastbilkørekort

Kvinder udgør en uudnyttet ressource i forhold til at reducere chaufførmangelen i Danmark

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Vognmænd forventer stigende omsætning

2018 tegner til at blive et godt år for vejgodstransporten: 86 procent af vognmændene forventer uændret eller stigende omsætning

Der er penge at spare på lønnen

Lønplatformen Gratisal vil give vognmændene tid og penge til at fokusere på kerneforretningen

HOKI tager kampen op mod klimaet

NCC har opfundet en ny maskine, der effektivt afhøvler rabatter og leder vandet væk fra vejbanen.

Kran-firma adopterer to skoleklasser

Nu kan man tale med sin bil

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

DSV sælger dæk til TIP Trailer

Lastbiler raseres af tyveknægte

Uddannelseshus åbner 1. marts

Nye tal: Rekordmange biler på motorvejene

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

App klarer truck-tilsyn: Få overblikket - på internettet

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Nu skal man kunne oplade el-biler i hele Europa

Forlæng batteriets levetid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Tillykke til Dansk Overflade Teknik med den nye HMF 2120-K5

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

3 nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 til Herskind Entreprenørforretning ApS

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Lukket grab GIE

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Send til en kollega

0.17