23948sdkhjf

Scania G er god til distribution

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Det var koldt og tåget, da vi satte os bag rattet i Scanias nye G-serie hos Scania i Odense forleden.

I tågen forvildede vi os ud i den fynske natur i håbet om at finde en tilkørselsrampe til motorvejen og senere en frakørselsrampe, så vi også kunne få en halv time på små ujævne veje med adskillige vejbump - og ja, vi blev meget glade for den nye affjedring, der er meget komfortabel og absorberede ujævnhederne godt.



Også lastbilens sikkerhedssystemer værdsætter man, når det er så tåget. Ikke mindst den adaptive fartpilot er uundværlig, når man kører med begrænset sigt på motorvejen. Bilens udstyr kan jo se i mørke og tåge. Det vil sørge for at bremse op i tide, hvis man kommer for tæt på køretøjet foran.

Dertil kommer bilens linjevogter - Lane Departure Warning - hvis man kommer for langt ud til siden. Så kommer der en advarselslyd, som får én til at holde sig på sporet.

Atypisk for Danmark
Men faktisk var jeg overbevist om, at der ville komme en af de nye XT-modeller, som ofte sælges med G førerhus, men det var en 4x2 trækker - en bil, der ikke ses meget herhjemme.

- Herhjemme er G-førerhuset populært på fire-akslede lokal- og regionalbiler, fordi den 175 millimeter lavere gulvhøjde i forhold til R-førerhuset er god med mange ind- og udstigninger, fortæller salgsdirektør Anton Freiesleben fra Scania Danmark.

Den 40 ton 4x2 testbil, vi prøvede, er en bil, som man mere ser i Mellem- og Sydeuropa. Til gengæld er 410 hk maskinen den mest populære til eksportkørsel, fordi den er så økonomisk.

Opnåede 4,4 km/l
På den i alt 146 kilometer tågede rute via Storebæltsbroen kørte vi i et gennemsnit på 80 km/t og brugte 32,6 liter diesel. Det vil sige et gennemsnit på 4,4 km/l

- Af de danske kunder til to-akslede trækkere vælger 60 procent 410 hk motoren, fordi den har perfekte præstationer til den typiske vogntogsvægt på 40 ton ved enten langturskørsel eller regionale transporter. De fleste vælger R-førerhuset grundet pladsforhold og gensalgsværdi, siger Anton Freiesleben.

Produktbiler, biler til distribution og almindelig regionalkørsel er derfor her man mest ser G førerhuset.

Active Prediction
Testbilen var udstyret med Scania’s avanceret fartpilot med Active Prediction, der automatisk justerer gasgivning og gearskift efter topografien tre kilometer frem.

Fartpiloten har desuden Scanias intelligente Eco-roll funktion, der selv beregner, om det i en given situation kan betale sig at slippe gassen og lade bilen blive i gear eller om det er mere økonomisk at lægge sig i frigear og lade bilen rulle frit med et lille tomgangsforbrug.

Man sørger selv for - på rattet - at indstille speedpiloten til de ønskede hastigheder - også så man kan holde hastighedsgrænserne.

Vundet brændstoftests
Scania 410 hk lastbil har vundet adskillige brændstoftests i Tyskland, Frankrig og Holland. Motoren repræsenterer anden generations Euro6-teknologi og udmærker sig ved at opfylde emissionsværdierne ved hjælp af SCR-teknologi (med Add Blue) uden anvendelse af EGR (recirkulering af udstødningsgas), som Scania ellers var så berømt for tidligere. Bilens 410 hestes udgave kører på ren SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction)

- Hertil kommer uhørt driftssikkerhed ikke mindst for en helt nyudviklet lastbil. Chaufførkomforten taler for sig selv. Tvivlere skal blot prøve bilen selv, siger Anton Freiesleben i en kommentar.

Bedre udsyn
Køreegenskaberne er virkelig forbedrede - affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.

Scania har i deres nye generation indført nye og kraftigere ståltyper i kombination med epoxy-limning og svejsning i førerhuset. Så man har samme styrke, selv om A-stolperne er meget tyndere end før.

Det giver også et bedre udsyn. Man sidder tillige mere lige for rattet nu - længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte.

Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til, og som betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot og afstandsregulering.

Mere om: Scania G | Scania G410


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Top 100 - 2018
Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Video
Volvo laver kontrakt på selvkørende mine-lastbiler

Volvo Trucks skal levere sin første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne til transport af kalksten fra en åben mine til en nærliggende havn

DTL: Politikerne må lytte nøje efter

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Kranfirma konkurs

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Mægler stod for salget til NTG

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at tackle vanskelige situationer på intensivt kursus om Konflikthåndtering

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

EUC lillbælt nu også med International Kranføreruddannelse

Tilbyd dine kunder serviceaftaler og opnå de økonomiske gevinster, der ligger i dem

Brønd til installering langs skinnerne

Mangler du personale til aftenrengøringen efter kl. 16?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsl...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/...

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Send til en kollega

0.298