23948sdkhjf

DI forudser ny retssag

Lovforslagets nye formulering vil ikke holde i Højesteret, advarer Michael Svane.

Den nye formulering om overenskomster i taxiloven, som blev vedtaget af et flertal i Folketinget i går, risikerer at blive underkendt i Højesteret. Det vurderer branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

- Man vil kunne forudse, at den ville blive underkendt af Højesteret, hvis man overfører den formulering til godskørselsloven. Formuleringen rummer en lang række uklarheder og svagheder. Den har ikke den klarhed, som Højesteret kræver i NORTRA-dommen. Derudover er modellen ikke overførbar hverken til bus- eller lastbilområdet, siger Michael Svane.

- Det handler ikke om selve overenskomsterne, men om juridisk uklarhed, understreger Michael Svane.

Aflønning i henhold til gældende overenskomster

- Højesteret siger, at bestemmelserne om, at man skal aflønne i henhold til gældende overenskomster, skal have en tilstrækkelig klarhed, så man kan se hvilke overenskomster og hvilke elementer i dem, man skal overholde, forklarer Michael Svane.

Kammeradvokaten har foreslået, at man skulle have et omkostningsniveau svarende til såkaldte retningsgivende overenskomster, hvilket til Michael Svanes beklagelse ikke nød fremme politisk.

Uklar formulering

- Den ny formulering, som et flertal har spillet på banen, taler om løn- og arbejdsvilkårsbestemmelser, det vil sige, at man skal ned og se i den konkrete overenskomst, om man lever op til den økonomiske aflønning.

- Den rummer uklarheder.

- Formuleringen på taxaområdet er uklar, og den kan heller ikke være gangbar på bus- og godsområderne, siger Michael Svane.

- Der er en oplagt risiko for, at Højesteret vil gentage, at det ikke har den tilstrækkelige klarhed.

Michael Svane anbefaler gedigent organisationsarbejde, der kan overbevise arbejdstagere og arbejdsgivere om fornuften i at være organiseret, frem for at overlade det til lovgivningsmagten at tage hånd om denne sag.

I den danske arbejdsmarkedsmodels ånd anbefaler Michael Svane gedigent organisationsarbejde, der kan overbevise arbejdstagere og arbejdsgivere om fornuften i at være organiseret, frem for at overlade det til lovgivningsmagten at tage hånd om denne sag.

Ingen kommentarer

Dansk Erhverv, som tæller DTL blandt medlemmerne, venter med at kommentere selve lovændringen.

- I forbindelse med vedtagelsen af mæglingsforslaget var DA/LO- området enige om at opfordre til at genetablere retsstillingen fra før NORTRA-dommen. Den aftale står vi ved og ser gerne en lovgivning, der afspejler det, siger underdirektør Morten Schønning Madsen, Dansk Erhverv.

- Hvorvidt det er tilfældet i lovforslaget i forhold til blandt andet lønmodtagerbegrebet må vi vurdere nærmere.

- Generelt er vi imod lovgivning på overenskomstområdet, men transport har af historiske grunde været i en særlig situation, slutter Morten Schønning Madsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.866