DI forudser ny retssag

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Lovforslagets nye formulering vil ikke holde i Højesteret, advarer Michael Svane.

Den nye formulering om overenskomster i taxiloven, som blev vedtaget af et flertal i Folketinget i går, risikerer at blive underkendt i Højesteret. Det vurderer branchedirektør Michael Svane fra DI Transport.

- Man vil kunne forudse, at den ville blive underkendt af Højesteret, hvis man overfører den formulering til godskørselsloven. Formuleringen rummer en lang række uklarheder og svagheder. Den har ikke den klarhed, som Højesteret kræver i NORTRA-dommen. Derudover er modellen ikke overførbar hverken til bus- eller lastbilområdet, siger Michael Svane.

- Det handler ikke om selve overenskomsterne, men om juridisk uklarhed, understreger Michael Svane.

Aflønning i henhold til gældende overenskomster

- Højesteret siger, at bestemmelserne om, at man skal aflønne i henhold til gældende overenskomster, skal have en tilstrækkelig klarhed, så man kan se hvilke overenskomster og hvilke elementer i dem, man skal overholde, forklarer Michael Svane.

Kammeradvokaten har foreslået, at man skulle have et omkostningsniveau svarende til såkaldte retningsgivende overenskomster, hvilket til Michael Svanes beklagelse ikke nød fremme politisk.

Uklar formulering
- Den ny formulering, som et flertal har spillet på banen, taler om løn- og arbejdsvilkårsbestemmelser, det vil sige, at man skal ned og se i den konkrete overenskomst, om man lever op til den økonomiske aflønning.

- Den rummer uklarheder.

- Formuleringen på taxaområdet er uklar, og den kan heller ikke være gangbar på bus- og godsområderne, siger Michael Svane.

- Der er en oplagt risiko for, at Højesteret vil gentage, at det ikke har den tilstrækkelige klarhed.

Michael Svane anbefaler gedigent organisationsarbejde, der kan overbevise arbejdstagere og arbejdsgivere om fornuften i at være organiseret, frem for at overlade det til lovgivningsmagten at tage hånd om denne sag.

I den danske arbejdsmarkedsmodels ånd anbefaler Michael Svane gedigent organisationsarbejde, der kan overbevise arbejdstagere og arbejdsgivere om fornuften i at være organiseret, frem for at overlade det til lovgivningsmagten at tage hånd om denne sag.

Ingen kommentarer
Dansk Erhverv, som tæller DTL blandt medlemmerne, venter med at kommentere selve lovændringen.

- I forbindelse med vedtagelsen af mæglingsforslaget var DA/LO- området enige om at opfordre til at genetablere retsstillingen fra før NORTRA-dommen. Den aftale står vi ved og ser gerne en lovgivning, der afspejler det, siger underdirektør Morten Schønning Madsen, Dansk Erhverv.

- Hvorvidt det er tilfældet i lovforslaget i forhold til blandt andet lønmodtagerbegrebet må vi vurdere nærmere.

- Generelt er vi imod lovgivning på overenskomstområdet, men transport har af historiske grunde været i en særlig situation, slutter Morten Schønning Madsen.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men...

Send til en kollega

0.579