23948sdkhjf

Transportfirma chokerer med lav betaling

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En prisliste fra NTG har fået flere parter på barrikaderne: Ekspert, vognmand og fagforening mener, det er umuligt at betale dansk løn med prisen

Danmarks sjettestørste fragtfima, NTG, betaler så lidt for at få transporteret gods, at det er umuligt at betale chaufførerne en løn, der lever op til danske vilkår. Det siger en vognmand, en ekspert samt fagforeningen 3F til Avisen.dk.

NTGs priser kommer frem i en mail, som Avisen.dk er i besiddelse af, og som er sendt til en dansk vognmand.

Det var vognmand Michael Rasmussen, der uopfordret modtog et tilbud fra NTG.

- Jeg blev kontaktet af dem over LinkedIn, hvor de skrev til mig og tilbød mig kørsel for dem. Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og ville høre, hvad de kunne tilbyde, men jeg blev meget overrasket over, at de var så langt nede i pris, siger Michael Rasmussen, der er selvstændig vognmand fra Rødovre til Avisen.dk.

I mailen, som NTG har sendt til Michael Rasmussen, fremgår det, at fragtfirmaet tilbyder mellem 6,40 og 6,70 kr. pr. kilometer afhængig af, hvor i Europa turen går hen.

Ifølge Michael Rasmussen er kilometerpriserne dog noget højere, hvis man skal have en chauffør til en dansk overenskomstmæssig løn til at køre ture rundt i Europa.

Ifølge ham ligger priserne på mindst 7,50 og 8,25 kroner pr. kilometer, altså mellem 1,10 og 1,55 kroner højere. På månedsplan giver det en forskel på mellem 10.100 kroner og 23.300 kroner.

Den internationalt anerkendte professor og transportforsker Henrik Sternberg er enig.

- Den danske vognmand har ret i, at man ikke kan betale hverken danske eller nordiske lønninger til de priser. Bulgarsk transport. Det kan man bedrive med den betaling her, konstaterer han.

Michael Rasmussen har sendt sin egen pris retur til NTG. Den pris kan ligge hele 1.050 kroner over den daglige pris, som NTG vil betale. Det kan i realiteten betyde en forskel på over 22.000 kroner om måneden.

- Jeg har ikke lyst til at køre til den pris, de tilbyder at køre for. Det er omkring en måned siden, jeg svarede dem, og jeg har stadig ikke hørt fra dem om min pris, siger Michael Rasmussen.

Flemming Overgaard, næstformand i 3F Transportgruppen, er også rystet over de priser, som NTG vil have Michael Rasmussen til at køre for.

- Der mangler flere tusinde kroner i betaling pr. måned blot for at sikre, at der ikke er underskud. Der er ikke til betaling af en overenskomstmæssig løn til chaufføren ud fra den betaling, der er opgivet i det fremsendte, siger Flemming Overgaard til Avisen.dk.

Hos NTG afviser Jesper Petersen, der er koncerndirektør, pure, alle anklager om prisdumping.

- Den danske vognmand og 3F har på ingen måde ret i, at NTG udøver prisdumping. Det kan vi med god samvittighed afvise påstanden om, siger Jesper Petersen, der er koncerndirektør i NTG.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Fyrede 90 – nu er halvdelen tilbage

Dansk Auto Logik var for pessimistiske, da de inden påsk fyrede 90 medarbejdere. Nu er halvdelen tilbage på

Inkasso skal jagte bøder fra udenlandske chauffører

Kun en ud af fem bøder bliver betalt, når udenlandske chauffører i Danmark får bøder for parkeringsforseelser. Resten bliver aldrig betalt, og nu skal det hav konsekvenser, siger transportministeren, som vil hyre et inkassofirma ind fra efteråret

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Nyhedsbrev

9.187 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Online Avis Arkiv

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Send til en kollega

0.141