For få medarbejdere får digital efteruddannelse

Hos Danske Fragtmænd får 550 timelønnede medarbejdere tilbud om uddannelse i arbejdstiden i dansk, matematik og it

”Vi skal være verdensførende på digitalisering.”

Den sætning vil mange danske politikere, virksomheder og organisationer – ikke mindst DI – gerne stå som afsendere på. Men dykker man ned i ordet ”digitalisering” bliver det hurtigt tydeligt, at det dækker over mange meget vidt forskellige ting. I produktionshallerne har robotterne holdt deres indtog, i markedsføringsafdelingerne er sociale medier hotte, i bankverdenen er blockchain og bitcoin brandvarme emner, og hos dem alle kan ”big data” bruges til at gøre mange ting smartere.

Alt sammen skal indtil videre føres ud i livet af mennesker med større eller mindre forstand på it, og derfor ærgrer det direktør Tine Roed, Dansk Industri, at Danmark ikke ligger helt forrest internationalt, når det gælder digital efteruddannelse af medarbejdere.

Tal fra Eurostat viser, at kun 23 procent af danske virksomheder med over ti ansatte i 2015 tilbød opkvalificering af it-færdigheder til medarbejdere, som ikke var it-specialister. Det er langt fra Europas topscorer Norge, hvor næsten 40 procent af virksomhederne angav, at de har tilbudt den type efteruddannelse. Men også langt over Europas bundprop Rumænien, hvor det er færre end fem procent af virksomhederne, der har tilbudt det.

– De opgaver, der skal løses på arbejdspladserne, har en stigende grad af kompleksitet, og det stiller øgede krav til blandt andet skriftlighed og digitale færdigheder. Heldigvis er Danmark i forvejen blandt Europas digitale frontløbere, og vi har et godt udgangspunkt i den globale konkurrence. Men vi er nødt til at lægge os mere i selen for at bevare styrkepositionen, og det gælder både virksomheder, uddannelsesinstitutionerne og medarbejderne selv, siger Tine Roed.

Trepart åbner for flere muligheder
Der findes allerede i dag en lang række AMU-kurser, som har fokus på anvendelsen af it i de forskellige jobfunktioner. For eksempel kurset ”Intro til digitalisering i industrien”.

Men en af udfordringerne for både medarbejdere og virksomheder, der søger efteruddannelse på it-området, er, at udbuddet kan virke uoverskue­ligt, og det kan være vanskeligt at finde de tilbud, der er relevante for forskellige typer medarbejdere. En industritekniker har eksempelvis næppe det store behov for at få et kursus i officepakken, og en chauffør har nok heller ikke det store behov for en indførsel i, hvordan computeren på en CNC-fræser fungerer.

– Både medarbejdere og virksomheder bør sætte tiden af til at fremsøge de relevante tilbud, som giver værdi for begge parter. Vi har med trepartsaftalen om voksen- og efteruddannelse åbnet op for en række tiltag, der vil gøre det nemmere for både virksomheder og medarbejdere at tilvælge efteruddannelse, og der bør begge parter gøre sig selv den tjeneste at overveje, om der findes efteruddannelse på it-området, der kan klæde begge parter bedre på til en endnu mere digital fremtid, siger Tine Roed.

Klæder med­arbejderne på fagligt og digitalt
Transport- og logistikkoncernen Danske Fragtmænd erkender helt åbent, at de er bagud med efteruddannelse på it-området. Det skal der gøres noget ved, og en screening blandt virksomhedens ca. 550 lager- og terminalmedarbejdere har vist, at der både er behov for at opgradere medarbejdernes it-færdigheder og de basale færdigheder inden for læsning, skrivning og matematik.

– Over halvdelen af vores screenede medarbejdere var i målgruppen for undervisning. Det har vist os, at der er et stort behov, og derfor har vi sat gang i et forløb, hvor medarbejderne får tilbudt undervisning i dansk og matematik med it som understøttende værktøj. Kurserne kan tages i arbejdstiden lokalt på terminalen, og så dækker vi udgifter til vikarer, mens de er afsted, siger direktør for HR og kommunikation Peter Jepsen, Danske Fragtmænd.

”Projekt Basis” har givet overblik
Foreløbige evalueringer af forløbene viser, at 90 procent føler, at de har lært noget, og 67 procent er blevet bedre til it. Nye hold starter til januar, og Danske Fragtmænd overvejer nu, hvad næste skridt skal være.

– Man kan sagtens sige, at vi burde have været endnu tidligere ude med dette tilbud, men det er kun ti år siden, vi blev dannet som samlet selskab, og derfor har andre opgaver været mere presserende. Nu gør vi en indsats for vores største medarbejdergruppe, og så må vi derefter se, hvad vi skal gøre for vores funktionærer, siger Peter Jepsen.

Han fortæller, at virksomheden har haft god gavn af den indsats, som ”Transportsektorens Udviklingsfond” har gjort for at skabe overblik over uddannelsesmuligheder gennem ”Projekt Basis”

– Nu har vi taget dette initiativ i samarbejde med VUC, men der er mange andre aktører, der tilbyder undervisning, og det kan være meget svært at finde rundt i. Derfor er det en stor hjælp, at fagforeningen 3F i samarbejde med Dansk Industri med ”Projekt Basis” har skabt et overblik over mulighederne i vores branche, siger Peter Jepsen.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Send til en kollega

0.2