23948sdkhjf

Nu kniber det - så bliver der plads til "de måske egnede"

Hver femte virksomhed ikke længere skaffe den medarbejder, de har brug for. Men der er udveje, hvis ledelsen ser på de måske egnede

Hver femte arbejdsgiver kan ikke længere finde den rette medarbejder til et job der skal besættes. Det viser en undersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering under beskæftigelsesministeriet.

Undersøgelsen giver et øjebliksbillede af virksomhedernes situation i efteråret 2017, og det er på mange måder bekymrende læsning for arbejdsgiverne - både hvad angår omfanget og karakteren af manglen på arbejdskraft.

I løbet af efteråret har de forgæves annonceret efter omkring 20.000 medarbejdere uden at kunne finde den rigtige til jobbet.

Vælger en anden
Men annoncerne er ikke forgæves, for dyngen af ansøgninger åbner for andre udveje.

Hvis den rette person ikke findes, så kan man vælge blandt "de måske egnede". Og i 15 procent af de tilfælde, har ledelsen da også netop ansat en ansøger med en profil, der ikke levede op til de oprindelige ønsker.

Forgæves rekrutteringer

Antal stillinger virksomhederne har rekrutteret forgæves til på landsplan I procent angivet derefter, hvor mange af disse, der er blevet besat af en kandidat med en anden profil :

Efterår 2017: 20.000 15 pct.
Efterår 2016: 19.800 15 pct.
Efterår 2015: 18.000 16 pct.
Efterår 2014: 13.900 15 pct.
Efterår 2013: 11.700 15 pct.

Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Dermed står både dem, der valgte blandt de måske egnede, og dem, der slet ikke fandt den rette, med en ny udfordring. For jobbet skal naturligvis udføres. Og det kan løses på to måder.

- Vi ser at stadigt flere virksomheder henvender sig for at få opkvalificeret enten den medarbejder de netop har ansat - eller en af deres egne ansatte. Det sidste er den mest almindelige løsning. At løfte en medarbejder, der kender virksomheden og jobbet, så han eller hun kan udfylde den ledige stilling - og så ansætte en ny i hans eller hendes sted, forklarer Jan Bech, der er VEU-konsulent ved Aarhuus Business College.

To ubesatte jobs samtidigt
Men selv det at skubbe eksisterende medarbejdere opad giver problemer.

- Det er stadigt lettere at finde medarbejdere på lavere kompetenceniveau. Men det afhænger jo meget af jobbet. Hvis det blot er relativt simpel, er det ikke så svært. Men når det er mere komplekst, kan det også tage tid at finde erstatningen for den medarbejder, der opkvalificeres. Og så står virksomheden faktisk med to udfordringer samtidigt: En medarbejder, der skal bruge tid på uddannelse og arbejdet med at ansætte og oplære en anden i hans sted, forklarer Jan Bech.

Derfor samarbejder VEU-konsulenterne med både jobcentre og væksthuse - i Jan Bechs tilfælde væksthus Aarhus.

- Men samtidigt holder vi kontakt med en række andre. Så når vi hjælper med en opkvalificering, kan vi samtidigt kontakter eksempelvis HK for at høre om de har en ledig, som vi kan oplære til at overtage den opgave der bliver fri. Men det kræver naturligvis at vi ikke står med en tidsramme på et par uger, siger VEU konsulenten.

At udfordringen med ubesatte stillinger er alvorlig for virksomhederne understreges også i DA:

Læs også: Pas på: Jobsamtalen virker ikke

- Når virksomhederne i 20.000 tilfælde indenfor blot to måneder har haft svært ved at besætte en stilling, betyder det, at de står betydeligt svagere, når de skal øge produktionen og skabe endnu flere arbejdspladser, mener chefkonsulent i DA Jørgen Bang-Petersen.

Han understreger at det dog er positivt, at rekrutteringsproblemerne kun er vokset beskedent det seneste halve år.

LO slår koldt vand i blodet
Også LO peger på at opkvalificering er en af de vigtigste nøgler til mangel på medarbejdere.

– Billedet ligner noget af det, vi har set tidligere. Behovet for faglærte er stigende. Det understreger vigtigheden af at få sat fokus på opkvalificering og uddannelse til vores ufaglærte og de faglærte, der har forældede kompetencer, siger LO-næstformand Ejner K. Holst.

Virksomhederne i undersøgelsen repræsenterer ca. 43 pct. af landets samlede beskæftigelse.

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er en styrelse under Beskæftigelsesministeriet og skal fremme en effektiv arbejdsmarkedspolitik.

Undersøgelsens resultater:

Der har i efteråret 2017 været 20.000 forgæves rekrutteringer. Det er uændret i forhold til efteråret 2016, hvor tallet var 19.800. Stigningstakten er aftaget sammenlignet med året før, hvor den var på 10 pct. opgjort i forhold til efteråret 2015.

I alt 8 procent af landets virksomheder har oplevet udfordringer i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere. Det svarer til, at hver fjerde virksomheder med behov for nye medarbejdere har haft udfordringer.

Problemet er udtalt i branchen Bygge og anlæg, hvor det er vokset siden efteråret 2016. Det gælder såvel antalsmæssigt som relativt i forhold til beskæftigelsen og i alle regioner undtagen Bornholm.

De fem stillingsbetegnelser, der under ét for alle brancher oftest er søgt besat forgæves, er: Tømrere, murere, elektrikere, specialarbejdere indenfor jord og beton og bygningsmalere. De stillingsbetegnelser er alle indenfor Bygge og anlæg.

Blandt de virksomheder, som har rekrutteret forgæves, er det i gennemsnit 29 pct., der oplever produktionsbegrænsninger som følge af mangel på arbejdskraft.
Mere om: job


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nyhedsbrev

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Online Avis Arkiv

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.225