23948sdkhjf

Fra køreteknisk anlæg til glatte veje i Norge

Jesper Rasmussen er ved at uddanne sig til godschauffør. Her fortæller han, hvordan det er

At uddanne sig til godschauffør kræver mange praktiske færdigheder. Derfor skal chaufførlærlinge ofte på køreteknisk anlæg for at få styr på teknikken og de forskellige manøvrer. Det ved Jesper, som er lærling hos Alex Andersen Ølund og går på Syddansk Erhvervsskole.

Til hverdag bruger Jesper Rasmussen sin tid i praktikvirksomheden Alex Andersen Ølund i Odense; men nogle gange skal han forbi Syddansk Erhvervsskole for at få undervisning - han er i gang med hovedforløbet på godschaufføruddannelsen.

Det er altid forskelligt, hvad han skal lære og lave, når han er på skolen. Ofte passer faget på skoleskemaet sammen med en konkret praktisk færdighed, som han skal bruge i praktikvirksomheden.

- Skolen har planlagt, at jeg i den her skoleperiode både skal have faget EU-kvalifikation og kørekort til hænger, forklarer Jesper Rasmussen.

- Når jeg har bestået køreprøverne og den afsluttende prøve i EU-kvalifikation, er jeg klar til at køre eksport for min praktikvirksomhed.

Stor forskel på køremåden
- Der er stor forskel på, hvordan man skal køre og manøvrere et vogntog, når man kører med lastbil med hænger og når man kører med trækker-trailer, fortæller han.

- Jeg kan godt lide at lære noget nyt og køre forskellige vogntog. Alt efter hvilken type vogntog man kører, skal man reagere forskelligt blandt andet hvis man kommer ud for en vanskelig situation eller i glatføre.

På køreteknisk anlæg
Om to år er Jesper udlært godschauffør. Hans uddannelse er nøje planlagt, så han skifter mellem praktikvirksomheden og skolen.

På skolen får han teoriundervisning og praktiske øvelser, så han kan få alle de kørekort og certifikater, det kræver for at være chauffør. Derfor skal han forbi køreteknisk anlæg flere gange i løbet af uddannelsen, hvor han sammen med de andre lærlinge afprøver køreteknikken i praksis, inden han skal til køreprøve.

- På køreteknisk anlæg prøver vi en masse forskellige manøvrer. For eksempel skal vi prøve kontrolleret udskridning på glatbanen, hvor man skal trække i håndbremsen og lære at reagere hurtigt i glatføre, uden der sker ulykker.

- Det er vigtigt at have styr på, hvis man skal køre til det nordlige Norge, hvor vejene er meget glatte på grund af frostgrader.

- Manøvrerne udfører vi ved 25-28 km/timen, for ellers går det galt. Det gælder jo også ude i virkeligheden, hvor man skal køre forsvarligt og efter forholdene.

Sjov oplevelse
- Vi er to hold på glatbanen sammen. Det er en skide-sjov oplevelse. Vi har et godt sammenhold, så vi griner meget og ”joker” med hinanden.

For at få kørekortet til lastbil med påhængskøretøj i hus, bliver Jesper vurderet på sine køretekniske færdigheder. Derudover skal han bestå en teoriprøve og en praktisk køreprøve.

- Hvis jeg selv skal sige det, så har jeg rimeligt godt styr på, hvordan man skal køre vogntog med hænger, griner Jesper.

Det skal man bestå
Når man uddanner dig til godschauffør, skal du bestå en række fag for at få de gældende kørekort og certifikater blandt andet disse:

Kørekort til lastbil (kategori C)

Kørekort til vogntog (kategori C/E)

Certifikat til gaffeltruck

Certifikat til lastbilmonteret kran

Certifikat til transport af farligt gods (ADR)

Chaufføruddannelsesbevis (CUB)

Læs mere om uddannelsen til godschauffør på www.transportuddannelser.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094