23948sdkhjf

Nu starter udbygningen af Østjyske Motorvej for alvor

Fra på torsdag den 18. januar vil trafikanterne på Østjyske Motorvej E45 kunne mærke, at udbygningen af motorvejen går i gang.

Vejarbejdet starter i den nordligste del af strækningen mellem motorvejskryds Århus S til syd for tilslutningsanlægget Skanderborg N, og det kommer i første omgang til at omfatte de sydgående spor.

- Motorvejskrydset ved Aarhus S bliver uden tvivl den største flaskehals på projektet, fordi trafikanterne får endnu mindre plads at flette sammen på. Derfor prioriterer vi at få den nordligste strækning færdig først. Vi forventer at være færdig dér inden sommerferien, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.

Trafikale konsekvenser
I første omgang skal trafikken flyttes mod højre, så trafikken fremadrettet kommer til at køre i nødsporet og det langsomme spor. Køresporet bliver smallere, og derfor sættes hastigheden til 80 km/t. Derudover skal der sættes skilte op, og etableres bygge- og arbejdsplads i midterrabatten. Det hurtige spor inddrages til arbejdsområde.

- Vi holder cirka 4 km fri for vejarbejde midt på hele strækningen, hvor hastigheden sættes op til 110 km/t. Det gør vi for at give et ”pusterum” i vejarbejdet og for at få skabt luft i trafikken igen, og endelig vil vi se, hvordan trafikken arter sig med omlægningerne og hastighedsnedsættelsen, inden vi går i gang med den midterste etape, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.

I etableringsperioden fra torsdag den 18. januar til mandag den 21. januar vil der kun være et spor farbart i aften- og nattetimerne. I dagstimerne vil der være to spor farbare. Trafikanter i nordgående retning bliver indtil videre ikke berørt af vejarbejdet.

Opstart i nordgående retning følger på et senere tidspunkt.

I perioden fra den 1. februar til den 5. februar følger trafikomlægningerne i den sydligste delstrækning, som strækker sig fra syd for Skanderborg V til syd for Skanderborg søerne.

Arbejdsplads i midterrabatten
Vejdirektoratets entreprenør vil arbejde i midterrabatten og meget tæt på trafikken, og der vil være trafik til og fra arbejdsområdet.

- Det at vi har arbejdsområde så tæt på trafikken betyder, at trafikanterne skal være opmærksomme på, at der vil være trafik til og fra byggepladsen. Der kommer biler direkte ud i det venstre kørespor. Derfor skal trafikanterne være opmærksomme, så farlige situationer ikke opstår, siger Robin Højen Madsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078