23948sdkhjf

Et liv med logistik

Finn Skovbo Pedersen kan se tilbage på mere end 45 år i transportbranchens tjeneste - med masser af udfordringer og muligheder

Karrieren i logistikkens verden begyndte for Finn Skovbo Pedersen i 1972, da den dengang 17-årige unge mand startede som elev hos speditørfirmaet A/S Ove Haugsted i København.

Firmaet lå i Toldbodgade 33 oppe på fjerde sal, og der blev dagligt cyklet rundt til skibene og toldklareringskontorerne i og omkring Københavns Havn.

Efter et par år i Livgarden vendte Finn Skovbo Pedersen tilbage til Haugsted, men nu med en ambition om at komme til udlandet.

- Jeg spurgte firmaets ejer, Keld Husher, om jeg kunne komme til udlandet.

- Det var ellers uhørt, at man kom ud i så ung en alder; men vi havde et filialkontor i Dortmund, og her flyttede jeg til som 22-årig, fortæller Finn, som allerede dengang havde gode overtalelsesevner.

Otte år i Dortmund
Han blev i Dortmund de næste otte år og blev fortrolig med det tyske sprog og kultur.

Han tog oven i købet en tysk uddannelse som "Verkehrsfachwirt" på Industrie und Handelskammer i Dortmund. Det var også i Dortmund, at han mødte sin kone.

Hjemme i Danmark igen kastede han sig over salg og var med til at lægge grunden til Haugsteds ekspansion. Det gik også stærkt med at udbygge det internationale partnernetværk. Han var blandt andet med til at få nye samarbejdspartnere i Tyskland og åbne kontor i Oslo.

Med i ledelsen
Da Keld Husher pludselig døde i 1995, trådte Finn Skovbo Pedersen med ind i den nye direktion.

Ekspansionen fortsatte med den nye direktion, og der blev snart købt en stor ejendom på Jernholmen i Hvidovre.

- Det var enormt stort, syntes vi. Vi kunne kun bemande underetagen selv. Resten måtte vi leje ud, husker Finn; men to år senere havde vi pladsmandel. Vi måtte udbygge med lager og terminal.

Dachser ind i billedet
Da virksomheden i 2005 blev opkøbt af Dachser, startede et ny kapitel - ikke kun for Finn Skovbo Pedersen, men også for de andre medejere af Haugsted.

- Udviklingen og globaliseringen skete så hurtigt, at det var nødvendigt med store investeringer i IT-systemer. Så jeg var fortaler for at få en partner eller en investor ind. Det endte så med en decideret overtagelse.

Transportmagasinet: Hvorfor netop Dachser?

- Jeg havde mødt et medlem af Dachser-familien nogle år tidligere. Det et var et utroligt sympatisk møde og Dachser var en veldrevet privat virksomhed.

- Dengang tænkte jeg, at hvis vi engang skulle sælge, kunne det være til dem.

- At det så endte med, at vi solgte til Dachser var mere eller mindre tilfældigt; men det var utrolig glædeligt. Og i dag kan vi se, at det var en rigtig god beslutning. Dachser har vist en vilje til at investere i netværket, og det har resulteret i en rigtig god vækst. Det er på alle måder blevet en succes.

Udvikling i Norden
For Finn Skovbo blev tiden hos Dachser også en personlig succes som Managing Director for Dachser Nordic.

- Vores ønske var at være blandt de førende udbydere af transport- og logistikydelser i Skandinavien. Det gjaldt både med hensyn til kundeservices og økonomiske resultater.

Der skulle arbejdes systematisk på alle tre markeder Danmark, Norge og Sverige. Målet var at skabe et reelt alternativ til de store og kendte distributionsnetværk.

IT-systemer
- Vi skulle også lære Dachsers meget omfattende og systematiske IT-system at kende; og det var ikke uden udfordringer. Dachser er synonym med tysk grundighed og tysk systematik. Det var vi ikke vant til i Danmark, og det krævede tilvænning.

Stykgodstransporten blev sat ind i et helt andet system underbygget af et effektivt IT-system. Helt ned i den mindste detalje. Intet var overladt til tilfældighederne. Alt stykgods registreres i systemet - og i dag er der mere end 8.000 liniebiler undervejs i Europa med stykgods. Det er en meget omfattende opgave - og en anderledes måde at arbejde på; men det er effektivt, og det virker!

- Vi har i dag et stærkt, internationalt setup inden med daglige afgange fra samtlige terminaler i Norden med forbindelse til alle terminaler i Europa, siger Finn Skovbo Pedersen, som forrige år endelig kunne fortælle moderselskabet i Tyskland, at Dachser Nordic nu havde rundet en milliard kroner i omsætning.

En anden milepæl var, da Dachser Nordic efter mange år med massive investeringer endelig i 2014 kunne præstere et overskud.

Store investeringer
De seneste år har Dachser været inde i en enorm udvikling i de nordiske lande, hvor der er investeret 280 millioner kroner i bygninger, distributionsnetværk og uddannelse af medarbejdere.

- Det er dog ikke kun i Norden, at Dachser har udviklet sig, fortæller Finn. Hele Dachser-koncernen har udviklet sig kolossalt. Siden jeg kom ind i Dachser i 2005, er koncernen fordoblet i omsætning og i antallet af medarbejdere.

- Dachser har de seneste 10 år udviklet sig fra at være en tysk transportvirksomhed til et blive en international koncern. Det er sket både gennem tilkøb og organisk vækst.

Globale udfordringer
For Finn Skovbo Pedersen har de 45 år været præget af udvikling og nytænkning. Det har været en tid med hård konkurrence, men også en tid med store forandringer - og muligheder.

- I løbet af mine år i branchen har grænserne i Europa åbnet sig, og den frie handel har haft en stor betydning for udviklingen, siger han.

- Globaliseringen har været en udfordring, men den har også skabt store muligheder. Det samme har informationsteknologien. Den er nærmest er eksploderet og har også givet en masse muligheder.

Beskæftigelsen
- Selvfølgelig er IT en stor udfordring. Den rummer en stor fare med hackere, overvågning og cyber-krig; men her må man bare sørge for at have sin sikkerhed i orden.

- Jeg tror dog, at beskæftigelsessituationen er en endnu større udfordring for branchen end IT i disse år. Europa mangler i den grad chauffører og logistikmedarbejdere, at det kan blive meget kritisk, siger Finn Skovbo Pedersen.

Vi har brug for flere unge
- Siden 2015 er ledigheden støt faldende, og arbejdsløsheden i EU-landene er meget lav.

- Vi har brug for flere unge, og vi skal gøre os attraktive så de ikke vælger andre brancher.

- Jeg læste for nylig en artikel i Flensborg Avis, at de nyeste statistikker viser, at mangelen på kvalificeret arbejdskraft i Tyskland er mange gange større end i Danmark. Hvert år dør der i Tyskland flere tyskere end der bliver født. Derfor bliver man nødt til at være opmærksom på uligevægten mellem dette, som uden tvivl vil have indflydelse på arbejdskraften, siger Finn Skovbo Pedersen.

Robotter og droner
Transportmagasinet: Kan vi ikke sætte vores lid til robotter, droner og selvkørende biler? Tror du ikke på det?

- Jo, det kommer; men der vil gå mindst 10 år, før vi virkelig vil kunne drage fordel af det. Der er mange forsøg med selvkørende biler; men før de bliver et dagligt syn på vores motorveje, kommer der altså til at gå nogle år - alene af lovmæssige årsager.

- Det er interessant tid, vi lever i. Det er spændende at kunne være med til at påvirke udviklingen. Der sker så mange forandringer, og der skabes så mange muligheder.

Familieværdier
- I en så omskiftelig verden er det måske særligt nødvendigt, at der findes stærke og stabile virksomheder, som holder fast på nogle grundlæggende værdier.

- Dachser er en familieejet virksomhed, som tænker langsigtet. Den er ikke afhængig af børskurser og aktionærer, som kun ser på størrelsen af deres udbytte.

- Dachser har tid til at se, om en investering bærer frugt over en årrække. Det har vi set i Skandinavien, hvor der gik flere år, før de store investeringer endte med at bære frugt.

- Jeg har været virkelig imponeret over den måde, som firmaet køres på, og de familieværdier, som virksomheden bygger på.

Pensionisttilværelsen
Finn Skovbo Pedersen kan nu tage hul på sin pensionisttilværelse, men det bliver ikke en tid, der skal tilbringes i en liggestol i haven.

- Nej, jeg har flere projekter i kikkerten og er åben for nye udfordringer - herunder måske nogle bestyrelsesposter.

- Jeg er blandt andet formand for bestyrelsen for Marjatta Fællesskabet i Tappernøje. Det er et hjem for udviklingshæmmede børn, og her vil jeg gerne bruge flere kræfter, slutter han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093