P-begrænsning på rastepladser

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Finansloven indeholder indgreb mod lastbiler, der parkerer længe eller på motorvejsramper

I efteråret opsendte Karina Adsbøl (DF) et nødråb på vegne af sine naboer i Vamdrup, trafikanter i det sydjyske og Hylkedal Øst: Stop ulovligheder ved rastepladser!

Politiet bør slå hårdere ned på mod lastbiler, der parkerer ulovligt på motorvejsarealer, og bøderne skal sættes op, krævede hun.

- Det skal ikke kunne betale sig at sove i en ulovligt parkeret lastbil.

Hendes krav afspejles i regeringens finanslovaftale med Dansk Folkeparti.

For det første indføres tidsbegrænsning for lastbiler på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Det skal forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser, fremhæver transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Imidlertid siger aftalen ikke noget om tidsbegrænsningen. Den bliver formentligt omkring et døgn og i hvert fald kortere end ugehvilet på 45 timer.

Vejdirektoratet er p-vagt
Vejdirektoratet skal udføre p-kontrollen.

- Det vil frigøre kapacitet på rastepladserne og alt andet lige vil være med til at forhindre parkering på til- og frakørselsramperne, pointerer Ole Birk Olesen.

For det andet bruges 14 millioner kroner i år og yderligere 6 millioner kroner de næste tre år til opsætning af skilte og Vejdirektoratets udgifter til administration og kontrol.

Højere bøder
For det tredje lægges op til højere p-afgifter og p-bøder på motorvejsnettet for lastbiler.

Der skal være sammenhæng mellem afgiften, der gives for at overskride den tidsbegrænsede parkering, og bøden for at parkere i nødsporet, bekræfter Ole Birk Olesen i et svar til Karina Adsbøl.

For det fjerde får politiet i alt 10 millioner kroner over to år til indsatsen mod - som der står - "uordnede forhold for chauffører" bl.a. på rastepladser."

Svag politiindsats
I dag er bøden for ulovlig parkering langt mindre end bøden for at overtræde køre/hviletider.

Bøden er 1.000 kroner for at overtræde standsnings- og parkeringsforbuddet på hele motorvejsarealet inkl. nødspor og rabat samt rastepladsers til- og frakørsler. Bøden øges til 2000 kroner og et klip i kørekortet, hvis der er foretaget egentlig kørsel i nødsporet.

En chauffør, som ikke kan finde en ledig rasteplads i tide, vil alt andet lige foretrække at holde i en tilkørsel eller i nødsporet, når køre/hvilereglerne tvinger ham til at stoppe.

Derfor kritiserer Karina Adsbøl et svar fra transportminister Ole Birk Olesen og justitsminister Søren Pape Poulsen (K) om Sydøstjyllands Politis håndtering, som Jydske/Vestkysten har omtalt.

- Mellem linjerne står, at politiet ikke bruger ressourcer på opgaven, fordi bøder ikke løser problemet, siger Karina Adsbøl.

Bedre at lade chaufføren sove
De to ministre henholder sig til Rigspolitiets redegørelse om, at man ikke skal tvinge en chauffør til at overtræde køre/hviletiderne ved at pålægge ham at afbryde hvilet for at finde en egnet p-plads

"Det kan desuden være til fare for færdselssikkerheden, hvis chaufføren pålægges at flytte køretøjet til en anden rasteplads i en situation, hvor chaufføren ikke har haft mulighed for at holde et tilstrækkeligt hvil eller pause," anfører Rigspolitiet.

Endelig siger Rigspolitiet, at en bøde ikke løser det praktiske problem, hvis politiet ikke har mulighed for at anvise chaufføren et andet sted at holde sit hvil.

Udskriv flere bøder
- Det er lastbilchaufførerne, der skaber problemet, fordi de ikke kører ind på moteller eller hoteller. Bøden er latterlig lille og risikoen for at blive taget er meget lille, netop fordi politiet ikke prioriterer opgaven, siger Karina Adsbøl.

- Min pointe er, at politiet er en kontrolmyndighed, der skal sanktionere og opretholde ro og orden bl.a. ved at give bøder. De skal ikke løse samfundsproblemer gennem bøder, slutter Karina Adsbøl.

DI: Mindst 45 timer
DI Transport er modstander af tidsbegrænsningen på rastepladser. Brancheorganisationen ser hellere flere investeringerne i rastepladser. I givet fald bør tidsgrænsen sættes op til mindst 45 timer for at give plads til det lange ugehvil.

- En 24 timers grænse tvinger chaufførerne til enten at holde det lovpligtige hvil på havne, kommunale parkeringspladser, villaveje eller i værste fald bryde loven, advarer seniorchefkonsulent Rune Noack, DI-T.

EU-dom
Imidlertid er det forbudt at holde et fast ugehvil i køretøjet. Det fastslog EU-domstolen på sin sidste arbejdsdag før jul i en sag om EU’s forordning om kørehviletider, som et belgisk transportfirma havde anlagt mod den belgiske stat.

- Det viser, at lande som Tyskland og Frankrig har været på rette spor, når de har håndhævet reglerne ud fra den samme filosofi - nemlig at det regulære ugentlige hvil skal opfylde krav til arbejdsvilkår og sikkerhed, erklærer DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

DTL: Østcampister blokerer
Han er glad for finanslovaftalens afsnit om rastepladser.

- Danske chauffører afskæres fra at holde deres lovpligtige hvil, når østchauffører i dagevis har slået lejr på rastepladserne, også uden for afmærkningerne. Samtidig afskæres almindelige trafikanter fra hvil, og indehaverne af rastepladserne mister deres forretning, som vi har hørt opråbet fra bl.a. Hylkedal Øst ved Kolding, slutter Erik Østergaard.

ITD: EU-dom på tværs
ITD ærgrer sig over EU-dommen, som er afsagt under de langtfra afsluttede forhandlinger om transportkommissær Violeta Bulcs vejpakke.

- Det er forkert, når EU-domstolen begrunder forbud mod hvil i førerhuset med, at kommissionens selv er kommet med forslag på området, mener Jørn-Henrik Carstens, politisk chefkonsulent i ITD.

- Kommissionen foreslår også at give chaufføren mulighed for at afholde flere reducerede hvil og dermed muligheden for at udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Det er et udtryk for, at kommissionens har til hensigt at skabe fleksibilitet i køre- og hviletidsreglerne, og det imødekommer stadfæstelsen fra EU-domstolen ikke, pointerer Jørn-Henrik Carstens.

Ingen liberalisering
Finanslovaftalen binder tillige regeringen til at gå imod yderligere åbninger i EU af markedet for cabotage, dvs. udenlandske lastbilers kørsel med indenrigsfragt i Danmark.

Endelig skal EU-reglerne strammes for etablering af vognmandsfirmaer, så man ikke oprette postkassefirmaer i et land uden reel aktivitet i det pågældende land.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

44.000 arbejdsgivere får regning for manglende lærlinge

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Test
Scania har opdateret sin V8’er

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Tilfredshed hos Fairtrans efter flyvende 2017

Regnskabet for 2017 endte i den ”meget tilfredsstillende” kategori for den sønderjyske speditions- og vognmandsvirksomhed

Mærsk indleder ny kurs med underskud og skuffende resultater

Resultaterne på den korte bane er utilfredsstillende især i containerforretningen, lyder det fra topchef

Stifter-familie forlader kranfirma

Her er Ivecos nye chef i Norden

Scandlines transporterer stadigt flere lastbiler

Tonstung kedel løftet på plads

Nu skyder SK Forsynings halmfyrede anlæg i luften

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

Københavns Lufthavne går frem trods tunge investeringer

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

MAN overtager Nyscan-domicil

Færgefart i fortsat fremgang

Nye tal fra viser, at færgernes betydning for den danske infrastruktur er voksende

Transportminister kritiseres for Kattegat-tal

Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense

Udeblev fra retten: Politiet ind i sag om bod for social dumping

ITD byder velkommen til de nye ministre

To-cifret vækst for Jungheinrich

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag til Vognmand Peter Falk A/S

Nedtællingen er startet

Lav jobannonce på Jobnet for Arbejdsgivere uden omkostninger

Demontering og nedhejs af anlæg

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Stouby Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Specialisterne i kemi til auto og transportbranchen – Klartek ApS

Tyvstart på efterårets CERTIFICERING I UDBUDSRET allerede før sommerferien

Gratis webinar: Cross Docking

Besøg TENTE på Health & Rehab 2018

Introduktionstilbud på Q-TOOL R50 - nitteværktøj

Mød BSV Krantilbehør på Vestfyn Trækker messen

Send til en kollega

0.214