P-begrænsning på rastepladser

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Finansloven indeholder indgreb mod lastbiler, der parkerer længe eller på motorvejsramper

I efteråret opsendte Karina Adsbøl (DF) et nødråb på vegne af sine naboer i Vamdrup, trafikanter i det sydjyske og Hylkedal Øst: Stop ulovligheder ved rastepladser!

Politiet bør slå hårdere ned på mod lastbiler, der parkerer ulovligt på motorvejsarealer, og bøderne skal sættes op, krævede hun.

- Det skal ikke kunne betale sig at sove i en ulovligt parkeret lastbil.

Hendes krav afspejles i regeringens finanslovaftale med Dansk Folkeparti.

For det første indføres tidsbegrænsning for lastbiler på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Det skal forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser, fremhæver transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Imidlertid siger aftalen ikke noget om tidsbegrænsningen. Den bliver formentligt omkring et døgn og i hvert fald kortere end ugehvilet på 45 timer.

Vejdirektoratet er p-vagt
Vejdirektoratet skal udføre p-kontrollen.

- Det vil frigøre kapacitet på rastepladserne og alt andet lige vil være med til at forhindre parkering på til- og frakørselsramperne, pointerer Ole Birk Olesen.

For det andet bruges 14 millioner kroner i år og yderligere 6 millioner kroner de næste tre år til opsætning af skilte og Vejdirektoratets udgifter til administration og kontrol.

Højere bøder
For det tredje lægges op til højere p-afgifter og p-bøder på motorvejsnettet for lastbiler.

Der skal være sammenhæng mellem afgiften, der gives for at overskride den tidsbegrænsede parkering, og bøden for at parkere i nødsporet, bekræfter Ole Birk Olesen i et svar til Karina Adsbøl.

For det fjerde får politiet i alt 10 millioner kroner over to år til indsatsen mod - som der står - "uordnede forhold for chauffører" bl.a. på rastepladser."

Svag politiindsats
I dag er bøden for ulovlig parkering langt mindre end bøden for at overtræde køre/hviletider.

Bøden er 1.000 kroner for at overtræde standsnings- og parkeringsforbuddet på hele motorvejsarealet inkl. nødspor og rabat samt rastepladsers til- og frakørsler. Bøden øges til 2000 kroner og et klip i kørekortet, hvis der er foretaget egentlig kørsel i nødsporet.

En chauffør, som ikke kan finde en ledig rasteplads i tide, vil alt andet lige foretrække at holde i en tilkørsel eller i nødsporet, når køre/hvilereglerne tvinger ham til at stoppe.

Derfor kritiserer Karina Adsbøl et svar fra transportminister Ole Birk Olesen og justitsminister Søren Pape Poulsen (K) om Sydøstjyllands Politis håndtering, som Jydske/Vestkysten har omtalt.

- Mellem linjerne står, at politiet ikke bruger ressourcer på opgaven, fordi bøder ikke løser problemet, siger Karina Adsbøl.

Bedre at lade chaufføren sove
De to ministre henholder sig til Rigspolitiets redegørelse om, at man ikke skal tvinge en chauffør til at overtræde køre/hviletiderne ved at pålægge ham at afbryde hvilet for at finde en egnet p-plads

"Det kan desuden være til fare for færdselssikkerheden, hvis chaufføren pålægges at flytte køretøjet til en anden rasteplads i en situation, hvor chaufføren ikke har haft mulighed for at holde et tilstrækkeligt hvil eller pause," anfører Rigspolitiet.

Endelig siger Rigspolitiet, at en bøde ikke løser det praktiske problem, hvis politiet ikke har mulighed for at anvise chaufføren et andet sted at holde sit hvil.

Udskriv flere bøder
- Det er lastbilchaufførerne, der skaber problemet, fordi de ikke kører ind på moteller eller hoteller. Bøden er latterlig lille og risikoen for at blive taget er meget lille, netop fordi politiet ikke prioriterer opgaven, siger Karina Adsbøl.

- Min pointe er, at politiet er en kontrolmyndighed, der skal sanktionere og opretholde ro og orden bl.a. ved at give bøder. De skal ikke løse samfundsproblemer gennem bøder, slutter Karina Adsbøl.

DI: Mindst 45 timer
DI Transport er modstander af tidsbegrænsningen på rastepladser. Brancheorganisationen ser hellere flere investeringerne i rastepladser. I givet fald bør tidsgrænsen sættes op til mindst 45 timer for at give plads til det lange ugehvil.

- En 24 timers grænse tvinger chaufførerne til enten at holde det lovpligtige hvil på havne, kommunale parkeringspladser, villaveje eller i værste fald bryde loven, advarer seniorchefkonsulent Rune Noack, DI-T.

EU-dom
Imidlertid er det forbudt at holde et fast ugehvil i køretøjet. Det fastslog EU-domstolen på sin sidste arbejdsdag før jul i en sag om EU’s forordning om kørehviletider, som et belgisk transportfirma havde anlagt mod den belgiske stat.

- Det viser, at lande som Tyskland og Frankrig har været på rette spor, når de har håndhævet reglerne ud fra den samme filosofi - nemlig at det regulære ugentlige hvil skal opfylde krav til arbejdsvilkår og sikkerhed, erklærer DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

DTL: Østcampister blokerer
Han er glad for finanslovaftalens afsnit om rastepladser.

- Danske chauffører afskæres fra at holde deres lovpligtige hvil, når østchauffører i dagevis har slået lejr på rastepladserne, også uden for afmærkningerne. Samtidig afskæres almindelige trafikanter fra hvil, og indehaverne af rastepladserne mister deres forretning, som vi har hørt opråbet fra bl.a. Hylkedal Øst ved Kolding, slutter Erik Østergaard.

ITD: EU-dom på tværs
ITD ærgrer sig over EU-dommen, som er afsagt under de langtfra afsluttede forhandlinger om transportkommissær Violeta Bulcs vejpakke.

- Det er forkert, når EU-domstolen begrunder forbud mod hvil i førerhuset med, at kommissionens selv er kommet med forslag på området, mener Jørn-Henrik Carstens, politisk chefkonsulent i ITD.

- Kommissionen foreslår også at give chaufføren mulighed for at afholde flere reducerede hvil og dermed muligheden for at udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Det er et udtryk for, at kommissionens har til hensigt at skabe fleksibilitet i køre- og hviletidsreglerne, og det imødekommer stadfæstelsen fra EU-domstolen ikke, pointerer Jørn-Henrik Carstens.

Ingen liberalisering
Finanslovaftalen binder tillige regeringen til at gå imod yderligere åbninger i EU af markedet for cabotage, dvs. udenlandske lastbilers kørsel med indenrigsfragt i Danmark.

Endelig skal EU-reglerne strammes for etablering af vognmandsfirmaer, så man ikke oprette postkassefirmaer i et land uden reel aktivitet i det pågældende land.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Flere vindmøllevinger på samme skib

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Scania med nyt city-førerhus

58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

Vestager uddeler milliardbøder for karteller

Nye regler for reparation af dæk

Nyhedsbrev

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Online Avis Arkiv

Flere kvinder tager lastbilkørekort

Kvinder udgør en uudnyttet ressource i forhold til at reducere chaufførmangelen i Danmark

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Vognmænd forventer stigende omsætning

2018 tegner til at blive et godt år for vejgodstransporten: 86 procent af vognmændene forventer uændret eller stigende omsætning

Der er penge at spare på lønnen

Lønplatformen Gratisal vil give vognmændene tid og penge til at fokusere på kerneforretningen

HOKI tager kampen op mod klimaet

NCC har opfundet en ny maskine, der effektivt afhøvler rabatter og leder vandet væk fra vejbanen.

Kran-firma adopterer to skoleklasser

Nu kan man tale med sin bil

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

Chauffør mistede fod: Vognmand dømt

En sjællandsk vognmand skal betale 382.000 kr. til en af sine ansatte, efter en flere hundrede kilo tung stang faldt ned og knuste hans fod

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

HMF er klar til vækst

Efter en række gode år skruer HMF nu op for vækst-ambitionerne og investerer i avancerede svejserobotter og højteknologiske maskiner til kranproduktionen.

Lastbilen er en multi-kunstner

Svenstrup Vognmandsforretning har netop købt en ny Scania G 450. Bilen er noget af en multi-kunstner, da den er opbygget som både sættevognstrækker og forvogn

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Vognmænd giver speditører baghjul: Tjener godt på chaufførmangel

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

OK skal endnu mere på landkortet

- Flere OK Truck Diesel stationer, digitale løsninger og udenlandske kunder står på programmet, fortæller OK’s markedschef.

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Lastbiler raseres af tyveknægte

DSV sælger dæk til TIP Trailer

Uddannelseshus åbner 1. marts

Nye tal: Rekordmange biler på motorvejene

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

App klarer truck-tilsyn: Få overblikket - på internettet

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Nu skal man kunne oplade el-biler i hele Europa

Forlæng batteriets levetid

Robot skal erstatte trucken

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Kun 4 uger til AUTODRIVE 2018! Se hvem der allerede deltager

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Meldgaard Hydraulik A/S tilbyder Kantstensgrab TTK

Testbænk op til 5000kg.

CERTEX Danmark har X factor

Nyt målrettet kursus om udbudsloven for tilbudsgivere

Spørg Cabis eksperter gratis om fx fleksjobregler

Opkortning af kranwire hos CERTEX Danmark i Hvidovre

Hurtig kran til Arthur Andersen

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Send til en kollega

0.374