23948sdkhjf

P-begrænsning på rastepladser

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Finansloven indeholder indgreb mod lastbiler, der parkerer længe eller på motorvejsramper

I efteråret opsendte Karina Adsbøl (DF) et nødråb på vegne af sine naboer i Vamdrup, trafikanter i det sydjyske og Hylkedal Øst: Stop ulovligheder ved rastepladser!

Politiet bør slå hårdere ned på mod lastbiler, der parkerer ulovligt på motorvejsarealer, og bøderne skal sættes op, krævede hun.



- Det skal ikke kunne betale sig at sove i en ulovligt parkeret lastbil.

Hendes krav afspejles i regeringens finanslovaftale med Dansk Folkeparti.

For det første indføres tidsbegrænsning for lastbiler på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet. Det skal forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser, fremhæver transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Imidlertid siger aftalen ikke noget om tidsbegrænsningen. Den bliver formentligt omkring et døgn og i hvert fald kortere end ugehvilet på 45 timer.

Vejdirektoratet er p-vagt
Vejdirektoratet skal udføre p-kontrollen.

- Det vil frigøre kapacitet på rastepladserne og alt andet lige vil være med til at forhindre parkering på til- og frakørselsramperne, pointerer Ole Birk Olesen.

For det andet bruges 14 millioner kroner i år og yderligere 6 millioner kroner de næste tre år til opsætning af skilte og Vejdirektoratets udgifter til administration og kontrol.

Højere bøder
For det tredje lægges op til højere p-afgifter og p-bøder på motorvejsnettet for lastbiler.

Der skal være sammenhæng mellem afgiften, der gives for at overskride den tidsbegrænsede parkering, og bøden for at parkere i nødsporet, bekræfter Ole Birk Olesen i et svar til Karina Adsbøl.

For det fjerde får politiet i alt 10 millioner kroner over to år til indsatsen mod - som der står - "uordnede forhold for chauffører" bl.a. på rastepladser."

Svag politiindsats
I dag er bøden for ulovlig parkering langt mindre end bøden for at overtræde køre/hviletider.

Bøden er 1.000 kroner for at overtræde standsnings- og parkeringsforbuddet på hele motorvejsarealet inkl. nødspor og rabat samt rastepladsers til- og frakørsler. Bøden øges til 2000 kroner og et klip i kørekortet, hvis der er foretaget egentlig kørsel i nødsporet.

En chauffør, som ikke kan finde en ledig rasteplads i tide, vil alt andet lige foretrække at holde i en tilkørsel eller i nødsporet, når køre/hvilereglerne tvinger ham til at stoppe.

Derfor kritiserer Karina Adsbøl et svar fra transportminister Ole Birk Olesen og justitsminister Søren Pape Poulsen (K) om Sydøstjyllands Politis håndtering, som Jydske/Vestkysten har omtalt.

- Mellem linjerne står, at politiet ikke bruger ressourcer på opgaven, fordi bøder ikke løser problemet, siger Karina Adsbøl.

Bedre at lade chaufføren sove
De to ministre henholder sig til Rigspolitiets redegørelse om, at man ikke skal tvinge en chauffør til at overtræde køre/hviletiderne ved at pålægge ham at afbryde hvilet for at finde en egnet p-plads

"Det kan desuden være til fare for færdselssikkerheden, hvis chaufføren pålægges at flytte køretøjet til en anden rasteplads i en situation, hvor chaufføren ikke har haft mulighed for at holde et tilstrækkeligt hvil eller pause," anfører Rigspolitiet.

Endelig siger Rigspolitiet, at en bøde ikke løser det praktiske problem, hvis politiet ikke har mulighed for at anvise chaufføren et andet sted at holde sit hvil.

Udskriv flere bøder
- Det er lastbilchaufførerne, der skaber problemet, fordi de ikke kører ind på moteller eller hoteller. Bøden er latterlig lille og risikoen for at blive taget er meget lille, netop fordi politiet ikke prioriterer opgaven, siger Karina Adsbøl.

- Min pointe er, at politiet er en kontrolmyndighed, der skal sanktionere og opretholde ro og orden bl.a. ved at give bøder. De skal ikke løse samfundsproblemer gennem bøder, slutter Karina Adsbøl.

DI: Mindst 45 timer
DI Transport er modstander af tidsbegrænsningen på rastepladser. Brancheorganisationen ser hellere flere investeringerne i rastepladser. I givet fald bør tidsgrænsen sættes op til mindst 45 timer for at give plads til det lange ugehvil.

- En 24 timers grænse tvinger chaufførerne til enten at holde det lovpligtige hvil på havne, kommunale parkeringspladser, villaveje eller i værste fald bryde loven, advarer seniorchefkonsulent Rune Noack, DI-T.

EU-dom
Imidlertid er det forbudt at holde et fast ugehvil i køretøjet. Det fastslog EU-domstolen på sin sidste arbejdsdag før jul i en sag om EU’s forordning om kørehviletider, som et belgisk transportfirma havde anlagt mod den belgiske stat.

- Det viser, at lande som Tyskland og Frankrig har været på rette spor, når de har håndhævet reglerne ud fra den samme filosofi - nemlig at det regulære ugentlige hvil skal opfylde krav til arbejdsvilkår og sikkerhed, erklærer DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

DTL: Østcampister blokerer
Han er glad for finanslovaftalens afsnit om rastepladser.

- Danske chauffører afskæres fra at holde deres lovpligtige hvil, når østchauffører i dagevis har slået lejr på rastepladserne, også uden for afmærkningerne. Samtidig afskæres almindelige trafikanter fra hvil, og indehaverne af rastepladserne mister deres forretning, som vi har hørt opråbet fra bl.a. Hylkedal Øst ved Kolding, slutter Erik Østergaard.

ITD: EU-dom på tværs
ITD ærgrer sig over EU-dommen, som er afsagt under de langtfra afsluttede forhandlinger om transportkommissær Violeta Bulcs vejpakke.

- Det er forkert, når EU-domstolen begrunder forbud mod hvil i førerhuset med, at kommissionens selv er kommet med forslag på området, mener Jørn-Henrik Carstens, politisk chefkonsulent i ITD.

- Kommissionen foreslår også at give chaufføren mulighed for at afholde flere reducerede hvil og dermed muligheden for at udskyde det lovpligtige 45-timers hvil. Det er et udtryk for, at kommissionens har til hensigt at skabe fleksibilitet i køre- og hviletidsreglerne, og det imødekommer stadfæstelsen fra EU-domstolen ikke, pointerer Jørn-Henrik Carstens.

Ingen liberalisering
Finanslovaftalen binder tillige regeringen til at gå imod yderligere åbninger i EU af markedet for cabotage, dvs. udenlandske lastbilers kørsel med indenrigsfragt i Danmark.

Endelig skal EU-reglerne strammes for etablering af vognmandsfirmaer, så man ikke oprette postkassefirmaer i et land uden reel aktivitet i det pågældende land.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Top 100 - 2018
Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Video
Volvo laver kontrakt på selvkørende mine-lastbiler

Volvo Trucks skal levere sin første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne til transport af kalksten fra en åben mine til en nærliggende havn

DTL: Politikerne må lytte nøje efter

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Kranfirma konkurs

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Mægler stod for salget til NTG

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at tackle vanskelige situationer på intensivt kursus om Konflikthåndtering

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

EUC lillbælt nu også med International Kranføreruddannelse

Tilbyd dine kunder serviceaftaler og opnå de økonomiske gevinster, der ligger i dem

Brønd til installering langs skinnerne

Mangler du personale til aftenrengøringen efter kl. 16?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsl...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/...

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Send til en kollega

0.24