Ny el-lastbil imponerer: Letkørt og lydløs

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Kort før jul blev de første el-drevne Fuso eCanter leveret til en række kendte logistikfirmaer ved en ceremoni i Berlin. Transportmagasinet prøvede i den forbindelse den nye lastbil i tæt trafik i den tyske hovedstad

Det er veletablerede aktører i logistikbranchen, der er de første til at køre med de nye helt elektriske eCanter lastbiler. Dachser, DB Schenker, DHL og Rhenus i Tyskland fik ved en stor ceremoni i Berlin i december leveret deres nye køretøjer, som skal opereres de næste fem år i blandt andet Berlin og Stuttgart.

De første eCanter fordeler sig således: Dachser med to biler, DHL/Deutsche Post med seks biler, DB Schenker med tre biler og Rhenus med tre biler.



Bilerne er serieproducerede på Canter-fabrikken i Portugal, men der er rift om de spændende biler, så ifølge Mercedes-Benz Danmark kommer de første eCanter ikke til at blive leveret før en gang i 2019.

Undervejs i syv år
Prototyper af den elektriske eCanter fra Daimlers datterselskab Fuso har været på gaden i syv år - med testforløb på 90.000 km., men nu er bilen sat i serieproduktion som den første lette el-lastbil i Verden med betegnelsen eCanter 7C16e.

- Derfor er det pålidelige og driftssikre køretøjer, som vi overlader til kunder, understregede Marc Llistosella - chef for Daimler Trucks Asia - ved arrangementet i Berlin.

Han sagde, at kunderne med eCanter ikke alene kan køre i bycentre uden at støje og uden lokalt at udlede CO2-emissioner. Driftsomkostningerne ved at køre bilerne bliver også lavere end dieselbiler.

Stor besparelse
Med en eCanter garanterer Daimler, at kunderne kan spare op mod 7.500 kroner for hver kørte 10.000 km. i forhold til dieseldrift grundet højere energieffektivitet. Ved omstilling til e-mobilitet spiller udbygningen af fornybar energi en hovedrolle.

I USA er det i første række UPS, der er første kunde - og i Japan logistikselskabet Yamato samt 7-Eleven.

I oktober i fjor viste Daimler e-Fuso som brand på Tokyo Motorshow, så indenfor de næste fem år vil alle bus- og lastbilsmodeller også kunne fås i en e-udgave med rækkevidde op mod 250 km.

Ny eCanter i 2019
eCanter vil indenfor to år få et nyt design, som allerede på IAA i 2015 vistes som prototype. Teknisk vil den få integreret batteripakke og elektrisk drevet bagaksel. De biler, der kører nu, vil så blive bygget om - derfor kan de ikke købes, men udelukkende leases.

eCanter leases således af Daimlers eget leasingselskab CharterWay med en 24 måneders kontrakt. Målet over de næste par år er at lease 500 enheder til udvalgte kunder.

Salget er begyndt tre steder - først i Japan, dernæst i USA og nu i Europa. Bilerne til Europa og USA bygges på Tramagal fabrikken i Portugal. I Japan i Kawasaki. Det primære udviklingsarbejde er foregået i Kawasaki i Japan.

Meget letkørt
Transportmagasinet prøvede den nye eCanter på en kort rundstrækning i Berlin, og den var utrolig letkørt takket været dens moment helt fra 0 km/t. Den er helt lydløs som alle elbiler - og har standard BorgWarner automatgear.

Målinger i Japan siger 71 decibel støj i eCanter og 77 decibel i diesel Center (med dieselmotor fra FPT - Fiat Power Train.)

Førerhuset kendes fra de eksisterende Canter-modeller og kaldes Cab-over, hvor man sidder så at sige over forhjulene. Det betyder en noget høj indstigning, men til gengæld kan man strække benene.

Testbilen havde luftaffjedring - og det rart på de elendige veje i Berlin. Fuso kunne godt have budt chaufførerne på en sæde med bedre rygstøtte - det dobbelte passagersæde er endnu værre at sidde i.

Kun til bykørsel
Rækkevidden på en opladning er kun 100-150 kilometer, så Fuso eCanter er kun til bykørsel.

Den elektriske teknologi er kendt fra Mercedes-Benz eVito med BorgWarner elmotor.

Der er seks batterier fra Daimlers eget selskab Deutsche Akkumotive på 420 V kapacitet og 13,8 kWh hver.

Batteriets vægt er på 600 kg. Der skulle være nok til 3.000 opladninger i batteriernes første levealder. Ydelsen er 180 hk og momentet 285 Nm.

Den teknologiske udvikling inden for batterier fortsætter, og der skulle være noget nyt på vej, som kan introduceres allerede om et par år.

Beskeden topfart
Fuso eCanters topfart er på beskedne 80 km/t. Til gengæld sparer hver bil 16 ton CO2 om året. Det koster cirka 300 kg nyttelast at køre med el frem for diesel, men man har stadig mellem 3.5 og 4,3 ton til rådighed. Totalvægten er 7,5 ton.

Sikkerhedsmæssigt er der nødbremsesystem samt ESP stabilitetssystem, ASR antispin og ABS antiblokering.

El-drift på alle varebiler
Indenfor fem år vil alle varebiler fra Daimler kunne tilbydes med eldrift, og der kommer også el-lastbiler med op til 250 km rækkevidde.

Teknologien er på plads nu, men man mangler delvist politisk opbakning, før el-drevne varebiler og lastbiler kan blive den succes, som den er spået. Det gælder ikke mindst det ømtålelige politiske spørgsmål om afgifter.

De fleste er overbeviste om, at de europæiske storbyer vil presse på for at få gennemført et forbud mod dieselbiler og kræve distribution af varer udført af biler, der kører på el eller brint.

Der arbejdes også på at få flere ladestationer i hele Europa. Endelig er der også hele diskussionen om batteriernes andet liv - for eksempel til opsamling af vindmøllestrøm.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Online Avis Arkiv

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.214