Ny el-lastbil imponerer: Letkørt og lydløs

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Kort før jul blev de første el-drevne Fuso eCanter leveret til en række kendte logistikfirmaer ved en ceremoni i Berlin. Transportmagasinet prøvede i den forbindelse den nye lastbil i tæt trafik i den tyske hovedstad

Det er veletablerede aktører i logistikbranchen, der er de første til at køre med de nye helt elektriske eCanter lastbiler. Dachser, DB Schenker, DHL og Rhenus i Tyskland fik ved en stor ceremoni i Berlin i december leveret deres nye køretøjer, som skal opereres de næste fem år i blandt andet Berlin og Stuttgart.

De første eCanter fordeler sig således: Dachser med to biler, DHL/Deutsche Post med seks biler, DB Schenker med tre biler og Rhenus med tre biler.

Bilerne er serieproducerede på Canter-fabrikken i Portugal, men der er rift om de spændende biler, så ifølge Mercedes-Benz Danmark kommer de første eCanter ikke til at blive leveret før en gang i 2019.

Undervejs i syv år
Prototyper af den elektriske eCanter fra Daimlers datterselskab Fuso har været på gaden i syv år - med testforløb på 90.000 km., men nu er bilen sat i serieproduktion som den første lette el-lastbil i Verden med betegnelsen eCanter 7C16e.

- Derfor er det pålidelige og driftssikre køretøjer, som vi overlader til kunder, understregede Marc Llistosella - chef for Daimler Trucks Asia - ved arrangementet i Berlin.

Han sagde, at kunderne med eCanter ikke alene kan køre i bycentre uden at støje og uden lokalt at udlede CO2-emissioner. Driftsomkostningerne ved at køre bilerne bliver også lavere end dieselbiler.

Stor besparelse
Med en eCanter garanterer Daimler, at kunderne kan spare op mod 7.500 kroner for hver kørte 10.000 km. i forhold til dieseldrift grundet højere energieffektivitet. Ved omstilling til e-mobilitet spiller udbygningen af fornybar energi en hovedrolle.

I USA er det i første række UPS, der er første kunde - og i Japan logistikselskabet Yamato samt 7-Eleven.

I oktober i fjor viste Daimler e-Fuso som brand på Tokyo Motorshow, så indenfor de næste fem år vil alle bus- og lastbilsmodeller også kunne fås i en e-udgave med rækkevidde op mod 250 km.

Ny eCanter i 2019
eCanter vil indenfor to år få et nyt design, som allerede på IAA i 2015 vistes som prototype. Teknisk vil den få integreret batteripakke og elektrisk drevet bagaksel. De biler, der kører nu, vil så blive bygget om - derfor kan de ikke købes, men udelukkende leases.

eCanter leases således af Daimlers eget leasingselskab CharterWay med en 24 måneders kontrakt. Målet over de næste par år er at lease 500 enheder til udvalgte kunder.

Salget er begyndt tre steder - først i Japan, dernæst i USA og nu i Europa. Bilerne til Europa og USA bygges på Tramagal fabrikken i Portugal. I Japan i Kawasaki. Det primære udviklingsarbejde er foregået i Kawasaki i Japan.

Meget letkørt
Transportmagasinet prøvede den nye eCanter på en kort rundstrækning i Berlin, og den var utrolig letkørt takket været dens moment helt fra 0 km/t. Den er helt lydløs som alle elbiler - og har standard BorgWarner automatgear.

Målinger i Japan siger 71 decibel støj i eCanter og 77 decibel i diesel Center (med dieselmotor fra FPT - Fiat Power Train.)

Førerhuset kendes fra de eksisterende Canter-modeller og kaldes Cab-over, hvor man sidder så at sige over forhjulene. Det betyder en noget høj indstigning, men til gengæld kan man strække benene.

Testbilen havde luftaffjedring - og det rart på de elendige veje i Berlin. Fuso kunne godt have budt chaufførerne på en sæde med bedre rygstøtte - det dobbelte passagersæde er endnu værre at sidde i.

Kun til bykørsel
Rækkevidden på en opladning er kun 100-150 kilometer, så Fuso eCanter er kun til bykørsel.

Den elektriske teknologi er kendt fra Mercedes-Benz eVito med BorgWarner elmotor.

Der er seks batterier fra Daimlers eget selskab Deutsche Akkumotive på 420 V kapacitet og 13,8 kWh hver.

Batteriets vægt er på 600 kg. Der skulle være nok til 3.000 opladninger i batteriernes første levealder. Ydelsen er 180 hk og momentet 285 Nm.

Den teknologiske udvikling inden for batterier fortsætter, og der skulle være noget nyt på vej, som kan introduceres allerede om et par år.

Beskeden topfart
Fuso eCanters topfart er på beskedne 80 km/t. Til gengæld sparer hver bil 16 ton CO2 om året. Det koster cirka 300 kg nyttelast at køre med el frem for diesel, men man har stadig mellem 3.5 og 4,3 ton til rådighed. Totalvægten er 7,5 ton.

Sikkerhedsmæssigt er der nødbremsesystem samt ESP stabilitetssystem, ASR antispin og ABS antiblokering.

El-drift på alle varebiler
Indenfor fem år vil alle varebiler fra Daimler kunne tilbydes med eldrift, og der kommer også el-lastbiler med op til 250 km rækkevidde.

Teknologien er på plads nu, men man mangler delvist politisk opbakning, før el-drevne varebiler og lastbiler kan blive den succes, som den er spået. Det gælder ikke mindst det ømtålelige politiske spørgsmål om afgifter.

De fleste er overbeviste om, at de europæiske storbyer vil presse på for at få gennemført et forbud mod dieselbiler og kræve distribution af varer udført af biler, der kører på el eller brint.

Der arbejdes også på at få flere ladestationer i hele Europa. Endelig er der også hele diskussionen om batteriernes andet liv - for eksempel til opsamling af vindmøllestrøm.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Test
Scania har opdateret sin V8’er

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

Nyhedsbrev

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

44.000 arbejdsgivere får regning for manglende lærlinge

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Tilfredshed hos Fairtrans efter flyvende 2017

Regnskabet for 2017 endte i den ”meget tilfredsstillende” kategori for den sønderjyske speditions- og vognmandsvirksomhed

Stifter-familie forlader kranfirma

Her er Ivecos nye chef i Norden

Mærsk indleder ny kurs med underskud og skuffende resultater

Resultaterne på den korte bane er utilfredsstillende især i containerforretningen, lyder det fra topchef

Scandlines transporterer stadigt flere lastbiler

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tonstung kedel løftet på plads

Nu skyder SK Forsynings halmfyrede anlæg i luften

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Københavns Lufthavne går frem trods tunge investeringer

MAN overtager Nyscan-domicil

Færgefart i fortsat fremgang

Nye tal fra viser, at færgernes betydning for den danske infrastruktur er voksende

Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

Optimisme præger vognmandsbranchen

ATL’s seneste arbejdskraftundersøgelse viser, at 86 pct. af vognmændene forventer stigende eller uændret vækst i 2018

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense

Udeblev fra retten: Politiet ind i sag om bod for social dumping

ITD byder velkommen til de nye ministre

To-cifret vækst for Jungheinrich

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag til Vognmand Peter Falk A/S

Nedtællingen er startet

Lav jobannonce på Jobnet for Arbejdsgivere uden omkostninger

Demontering og nedhejs af anlæg

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Stouby Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Specialisterne i kemi til auto og transportbranchen – Klartek ApS

Tyvstart på efterårets CERTIFICERING I UDBUDSRET allerede før sommerferien

Gratis webinar: Cross Docking

Besøg TENTE på Health & Rehab 2018

Introduktionstilbud på Q-TOOL R50 - nitteværktøj

Mød BSV Krantilbehør på Vestfyn Trækker messen

Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær- kursus i KBH 26.9

PENTOSIN – unikke produkter er nu en del af FUCHS’ sortiment

Send til en kollega

0.231