23948sdkhjf

Ny el-lastbil imponerer: Letkørt og lydløs

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Kort før jul blev de første el-drevne Fuso eCanter leveret til en række kendte logistikfirmaer ved en ceremoni i Berlin. Transportmagasinet prøvede i den forbindelse den nye lastbil i tæt trafik i den tyske hovedstad

Det er veletablerede aktører i logistikbranchen, der er de første til at køre med de nye helt elektriske eCanter lastbiler. Dachser, DB Schenker, DHL og Rhenus i Tyskland fik ved en stor ceremoni i Berlin i december leveret deres nye køretøjer, som skal opereres de næste fem år i blandt andet Berlin og Stuttgart.

De første eCanter fordeler sig således: Dachser med to biler, DHL/Deutsche Post med seks biler, DB Schenker med tre biler og Rhenus med tre biler.



Bilerne er serieproducerede på Canter-fabrikken i Portugal, men der er rift om de spændende biler, så ifølge Mercedes-Benz Danmark kommer de første eCanter ikke til at blive leveret før en gang i 2019.

Undervejs i syv år
Prototyper af den elektriske eCanter fra Daimlers datterselskab Fuso har været på gaden i syv år - med testforløb på 90.000 km., men nu er bilen sat i serieproduktion som den første lette el-lastbil i Verden med betegnelsen eCanter 7C16e.

- Derfor er det pålidelige og driftssikre køretøjer, som vi overlader til kunder, understregede Marc Llistosella - chef for Daimler Trucks Asia - ved arrangementet i Berlin.

Han sagde, at kunderne med eCanter ikke alene kan køre i bycentre uden at støje og uden lokalt at udlede CO2-emissioner. Driftsomkostningerne ved at køre bilerne bliver også lavere end dieselbiler.

Stor besparelse
Med en eCanter garanterer Daimler, at kunderne kan spare op mod 7.500 kroner for hver kørte 10.000 km. i forhold til dieseldrift grundet højere energieffektivitet. Ved omstilling til e-mobilitet spiller udbygningen af fornybar energi en hovedrolle.

I USA er det i første række UPS, der er første kunde - og i Japan logistikselskabet Yamato samt 7-Eleven.

I oktober i fjor viste Daimler e-Fuso som brand på Tokyo Motorshow, så indenfor de næste fem år vil alle bus- og lastbilsmodeller også kunne fås i en e-udgave med rækkevidde op mod 250 km.

Ny eCanter i 2019
eCanter vil indenfor to år få et nyt design, som allerede på IAA i 2015 vistes som prototype. Teknisk vil den få integreret batteripakke og elektrisk drevet bagaksel. De biler, der kører nu, vil så blive bygget om - derfor kan de ikke købes, men udelukkende leases.

eCanter leases således af Daimlers eget leasingselskab CharterWay med en 24 måneders kontrakt. Målet over de næste par år er at lease 500 enheder til udvalgte kunder.

Salget er begyndt tre steder - først i Japan, dernæst i USA og nu i Europa. Bilerne til Europa og USA bygges på Tramagal fabrikken i Portugal. I Japan i Kawasaki. Det primære udviklingsarbejde er foregået i Kawasaki i Japan.

Meget letkørt
Transportmagasinet prøvede den nye eCanter på en kort rundstrækning i Berlin, og den var utrolig letkørt takket været dens moment helt fra 0 km/t. Den er helt lydløs som alle elbiler - og har standard BorgWarner automatgear.

Målinger i Japan siger 71 decibel støj i eCanter og 77 decibel i diesel Center (med dieselmotor fra FPT - Fiat Power Train.)

Førerhuset kendes fra de eksisterende Canter-modeller og kaldes Cab-over, hvor man sidder så at sige over forhjulene. Det betyder en noget høj indstigning, men til gengæld kan man strække benene.

Testbilen havde luftaffjedring - og det rart på de elendige veje i Berlin. Fuso kunne godt have budt chaufførerne på en sæde med bedre rygstøtte - det dobbelte passagersæde er endnu værre at sidde i.

Kun til bykørsel
Rækkevidden på en opladning er kun 100-150 kilometer, så Fuso eCanter er kun til bykørsel.

Den elektriske teknologi er kendt fra Mercedes-Benz eVito med BorgWarner elmotor.

Der er seks batterier fra Daimlers eget selskab Deutsche Akkumotive på 420 V kapacitet og 13,8 kWh hver.

Batteriets vægt er på 600 kg. Der skulle være nok til 3.000 opladninger i batteriernes første levealder. Ydelsen er 180 hk og momentet 285 Nm.

Den teknologiske udvikling inden for batterier fortsætter, og der skulle være noget nyt på vej, som kan introduceres allerede om et par år.

Beskeden topfart
Fuso eCanters topfart er på beskedne 80 km/t. Til gengæld sparer hver bil 16 ton CO2 om året. Det koster cirka 300 kg nyttelast at køre med el frem for diesel, men man har stadig mellem 3.5 og 4,3 ton til rådighed. Totalvægten er 7,5 ton.

Sikkerhedsmæssigt er der nødbremsesystem samt ESP stabilitetssystem, ASR antispin og ABS antiblokering.

El-drift på alle varebiler
Indenfor fem år vil alle varebiler fra Daimler kunne tilbydes med eldrift, og der kommer også el-lastbiler med op til 250 km rækkevidde.

Teknologien er på plads nu, men man mangler delvist politisk opbakning, før el-drevne varebiler og lastbiler kan blive den succes, som den er spået. Det gælder ikke mindst det ømtålelige politiske spørgsmål om afgifter.

De fleste er overbeviste om, at de europæiske storbyer vil presse på for at få gennemført et forbud mod dieselbiler og kræve distribution af varer udført af biler, der kører på el eller brint.

Der arbejdes også på at få flere ladestationer i hele Europa. Endelig er der også hele diskussionen om batteriernes andet liv - for eksempel til opsamling af vindmøllestrøm.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Top 100 - 2018
Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Video
Volvo laver kontrakt på selvkørende mine-lastbiler

Volvo Trucks skal levere sin første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne til transport af kalksten fra en åben mine til en nærliggende havn

DTL: Politikerne må lytte nøje efter

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Kranfirma konkurs

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Mægler stod for salget til NTG

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at tackle vanskelige situationer på intensivt kursus om Konflikthåndtering

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

EUC lillbælt nu også med International Kranføreruddannelse

Tilbyd dine kunder serviceaftaler og opnå de økonomiske gevinster, der ligger i dem

Brønd til installering langs skinnerne

Mangler du personale til aftenrengøringen efter kl. 16?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsl...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/...

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Send til en kollega

0.252