Ny el-lastbil imponerer: Letkørt og lydløs

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Kort før jul blev de første el-drevne Fuso eCanter leveret til en række kendte logistikfirmaer ved en ceremoni i Berlin. Transportmagasinet prøvede i den forbindelse den nye lastbil i tæt trafik i den tyske hovedstad

Det er veletablerede aktører i logistikbranchen, der er de første til at køre med de nye helt elektriske eCanter lastbiler. Dachser, DB Schenker, DHL og Rhenus i Tyskland fik ved en stor ceremoni i Berlin i december leveret deres nye køretøjer, som skal opereres de næste fem år i blandt andet Berlin og Stuttgart.

De første eCanter fordeler sig således: Dachser med to biler, DHL/Deutsche Post med seks biler, DB Schenker med tre biler og Rhenus med tre biler.

Bilerne er serieproducerede på Canter-fabrikken i Portugal, men der er rift om de spændende biler, så ifølge Mercedes-Benz Danmark kommer de første eCanter ikke til at blive leveret før en gang i 2019.

Undervejs i syv år
Prototyper af den elektriske eCanter fra Daimlers datterselskab Fuso har været på gaden i syv år - med testforløb på 90.000 km., men nu er bilen sat i serieproduktion som den første lette el-lastbil i Verden med betegnelsen eCanter 7C16e.

- Derfor er det pålidelige og driftssikre køretøjer, som vi overlader til kunder, understregede Marc Llistosella - chef for Daimler Trucks Asia - ved arrangementet i Berlin.

Han sagde, at kunderne med eCanter ikke alene kan køre i bycentre uden at støje og uden lokalt at udlede CO2-emissioner. Driftsomkostningerne ved at køre bilerne bliver også lavere end dieselbiler.

Stor besparelse
Med en eCanter garanterer Daimler, at kunderne kan spare op mod 7.500 kroner for hver kørte 10.000 km. i forhold til dieseldrift grundet højere energieffektivitet. Ved omstilling til e-mobilitet spiller udbygningen af fornybar energi en hovedrolle.

I USA er det i første række UPS, der er første kunde - og i Japan logistikselskabet Yamato samt 7-Eleven.

I oktober i fjor viste Daimler e-Fuso som brand på Tokyo Motorshow, så indenfor de næste fem år vil alle bus- og lastbilsmodeller også kunne fås i en e-udgave med rækkevidde op mod 250 km.

Ny eCanter i 2019
eCanter vil indenfor to år få et nyt design, som allerede på IAA i 2015 vistes som prototype. Teknisk vil den få integreret batteripakke og elektrisk drevet bagaksel. De biler, der kører nu, vil så blive bygget om - derfor kan de ikke købes, men udelukkende leases.

eCanter leases således af Daimlers eget leasingselskab CharterWay med en 24 måneders kontrakt. Målet over de næste par år er at lease 500 enheder til udvalgte kunder.

Salget er begyndt tre steder - først i Japan, dernæst i USA og nu i Europa. Bilerne til Europa og USA bygges på Tramagal fabrikken i Portugal. I Japan i Kawasaki. Det primære udviklingsarbejde er foregået i Kawasaki i Japan.

Meget letkørt
Transportmagasinet prøvede den nye eCanter på en kort rundstrækning i Berlin, og den var utrolig letkørt takket været dens moment helt fra 0 km/t. Den er helt lydløs som alle elbiler - og har standard BorgWarner automatgear.

Målinger i Japan siger 71 decibel støj i eCanter og 77 decibel i diesel Center (med dieselmotor fra FPT - Fiat Power Train.)

Førerhuset kendes fra de eksisterende Canter-modeller og kaldes Cab-over, hvor man sidder så at sige over forhjulene. Det betyder en noget høj indstigning, men til gengæld kan man strække benene.

Testbilen havde luftaffjedring - og det rart på de elendige veje i Berlin. Fuso kunne godt have budt chaufførerne på en sæde med bedre rygstøtte - det dobbelte passagersæde er endnu værre at sidde i.

Kun til bykørsel
Rækkevidden på en opladning er kun 100-150 kilometer, så Fuso eCanter er kun til bykørsel.

Den elektriske teknologi er kendt fra Mercedes-Benz eVito med BorgWarner elmotor.

Der er seks batterier fra Daimlers eget selskab Deutsche Akkumotive på 420 V kapacitet og 13,8 kWh hver.

Batteriets vægt er på 600 kg. Der skulle være nok til 3.000 opladninger i batteriernes første levealder. Ydelsen er 180 hk og momentet 285 Nm.

Den teknologiske udvikling inden for batterier fortsætter, og der skulle være noget nyt på vej, som kan introduceres allerede om et par år.

Beskeden topfart
Fuso eCanters topfart er på beskedne 80 km/t. Til gengæld sparer hver bil 16 ton CO2 om året. Det koster cirka 300 kg nyttelast at køre med el frem for diesel, men man har stadig mellem 3.5 og 4,3 ton til rådighed. Totalvægten er 7,5 ton.

Sikkerhedsmæssigt er der nødbremsesystem samt ESP stabilitetssystem, ASR antispin og ABS antiblokering.

El-drift på alle varebiler
Indenfor fem år vil alle varebiler fra Daimler kunne tilbydes med eldrift, og der kommer også el-lastbiler med op til 250 km rækkevidde.

Teknologien er på plads nu, men man mangler delvist politisk opbakning, før el-drevne varebiler og lastbiler kan blive den succes, som den er spået. Det gælder ikke mindst det ømtålelige politiske spørgsmål om afgifter.

De fleste er overbeviste om, at de europæiske storbyer vil presse på for at få gennemført et forbud mod dieselbiler og kræve distribution af varer udført af biler, der kører på el eller brint.

Der arbejdes også på at få flere ladestationer i hele Europa. Endelig er der også hele diskussionen om batteriernes andet liv - for eksempel til opsamling af vindmøllestrøm.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

19 nye tankvogne til Dantra

Baksehold fra BMS flytter 50 meter høj kran stående

Test
Hjemlig hygge i MAN TGS

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

Fransk stål-opgave til Blue Water Shipping

Ny dansk Ekeri-forhandler

Poulsen Biler er blevet udvalgt til at sælge og markedsføre Ekeri i Danmark

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

Nyhedsbrev

Leman er årets bedste elevplads

Online Avis Arkiv

Flere vindmøllevinger på samme skib

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Vestager uddeler milliardbøder for karteller

Nye regler for reparation af dæk

58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

Scania med nyt city-førerhus

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Flere kvinder tager lastbilkørekort

Kvinder udgør en uudnyttet ressource i forhold til at reducere chaufførmangelen i Danmark

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Vognmænd forventer stigende omsætning

2018 tegner til at blive et godt år for vejgodstransporten: 86 procent af vognmændene forventer uændret eller stigende omsætning

Der er penge at spare på lønnen

Lønplatformen Gratisal vil give vognmændene tid og penge til at fokusere på kerneforretningen

HOKI tager kampen op mod klimaet

NCC har opfundet en ny maskine, der effektivt afhøvler rabatter og leder vandet væk fra vejbanen.

Kran-firma adopterer to skoleklasser

Nu kan man tale med sin bil

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

DSV sælger dæk til TIP Trailer

Lastbiler raseres af tyveknægte

Uddannelseshus åbner 1. marts

Nye tal: Rekordmange biler på motorvejene

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

App klarer truck-tilsyn: Få overblikket - på internettet

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Nu skal man kunne oplade el-biler i hele Europa

Forlæng batteriets levetid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Tillykke til Dansk Overflade Teknik med den nye HMF 2120-K5

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

3 nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 til Herskind Entreprenørforretning ApS

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Lukket grab GIE

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Send til en kollega

0.276