3F vil have motorvejsplan

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hver dag bliver der spildt utallige timer i motorvejskøer, hvilket er en uholdbar situation. Derfor er der behov for en langsigtet planlægning og klare udmeldinger til virksomhederne og deres ansatte, lyder det fra 3F. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

- Når jeg besøger virksomheder, så er det helt entydigt manglen på arbejdskraft og vækstmuligheder, de taler om. Det er helt tydeligt, at infrastrukturen skal være på plads, så virksomhederne kan afsætte deres varer. Derudover handler det om at sikre attraktive arbejdspladser, hvor medarbejderne kan komme effektivt til og fra arbejde, siger Per Christensen, formand for 3F.

I Nordsjælland er det eksempelvis store virksomheder som Novo Nordisk og Foss, der længe har efterlyst en motorvej hele vejen til Hillerød. Status er, at der er afsat 12 millioner kroner til en såkaldt VVM-undersøgelse, der er første skridt på vejen.

Sporene skræmmer dog andre steder i Nordsjælland. Siden 2009 har Frederikssundmotorvejen været besluttet, men den kan efter alt at dømme tidligst blive færdig i 2020, da finansieringen mangler.

- Virksomhederne skal være sikre på, at pengene er sat af, så de kan investere på lang sigt, siger Per Christensen.

I Venstre glæder transportordfører Kristian Pihl Lorentzen sig over fagforbundets opbakning til mere asfalt. Han støtter tankerne om en masterplan frem mod 2030.

- Det er en fordel at skabe forudsigelighed. Virksomhederne skal vide det. Måske kommer det ikke næste år, men psykologisk er det vigtigt, siger Kristian Pihl Lorentzen.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Online Avis Arkiv

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.231