23948sdkhjf

Udskydelse af ny limfjordsforbindelse koster op mod 900 mio. kr.

900 millioner kroner.

Sådan lyder Vejdirektoratet og transportminister Ole Birk Olesens bedste bud på, hvor mange penge det koster samfundet, hvis ikke arbejdet med en ny tredje limfjordsforbindelse bliver sat i gang indenfor de næste 10 år.

Det er Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, der har bedt ministeriet regne på udgiften.

- Hvert eneste år, der går, hvor vi ikke går i gang med at lave en ny limfjordsforbindelse, så mister vi noget i samfundsøkonomien, da der er så mange gevinster ved at lave en ny forbindelse, siger Rasmus Prehn til DR Nordjylland.

Nogle af gevinsterne er ifølge Rasmus Prehn, at der bliver kortere rejsetid over fjorden, færre køer og et større arbejdsudbud.

Læs også: Lasten var for høj til Limfjordstunnelen

Det er Vejdirektoratet, som har lavet beregningen, der er baseret på, at man udskyder ibrugtagningen af en eventuel ny limfjordsforbindelse fra år 2022 til 2032. Og de opgør det altså til cirka 900 millioner kroner.

Rasmus Prehn mener, at de nye oplysninger bør få Regeringen til at handle hurtigt i sagen.

- Jeg ønsker at lægge pres på Regeringen for at komme i gang. Og vi skal have det frem, at vi rent faktisk som samfund taber på ikke at få sat det i gang, siger han.

I svaret understreger Vejdirektoratet, at vurderingen er lavet ud fra VVM-analysen for Egholmlinjen, og at det kræver en ny trafikmodelberegning, hvis den fulde effekt af at udskyde projektet skal slås endeligt fast.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.146