Udskydelse af ny limfjordsforbindelse koster op mod 900 mio. kr.

900 millioner kroner.

Sådan lyder Vejdirektoratet og transportminister Ole Birk Olesens bedste bud på, hvor mange penge det koster samfundet, hvis ikke arbejdet med en ny tredje limfjordsforbindelse bliver sat i gang indenfor de næste 10 år.

Det er Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, der har bedt ministeriet regne på udgiften.

Læs også: Lasten var for høj til Limfjordstunnelen

- Hvert eneste år, der går, hvor vi ikke går i gang med at lave en ny limfjordsforbindelse, så mister vi noget i samfundsøkonomien, da der er så mange gevinster ved at lave en ny forbindelse, siger Rasmus Prehn til DR Nordjylland.

Nogle af gevinsterne er ifølge Rasmus Prehn, at der bliver kortere rejsetid over fjorden, færre køer og et større arbejdsudbud.

Læs også: Tredje spor klar til oktober

Det er Vejdirektoratet, som har lavet beregningen, der er baseret på, at man udskyder ibrugtagningen af en eventuel ny limfjordsforbindelse fra år 2022 til 2032. Og de opgør det altså til cirka 900 millioner kroner.

Rasmus Prehn mener, at de nye oplysninger bør få Regeringen til at handle hurtigt i sagen.

- Jeg ønsker at lægge pres på Regeringen for at komme i gang. Og vi skal have det frem, at vi rent faktisk som samfund taber på ikke at få sat det i gang, siger han.

I svaret understreger Vejdirektoratet, at vurderingen er lavet ud fra VVM-analysen for Egholmlinjen, og at det kræver en ny trafikmodelberegning, hvis den fulde effekt af at udskyde projektet skal slås endeligt fast.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

19 nye tankvogne til Dantra

Baksehold fra BMS flytter 50 meter høj kran stående

Ny dansk Ekeri-forhandler

Poulsen Biler er blevet udvalgt til at sælge og markedsføre Ekeri i Danmark

Fransk stål-opgave til Blue Water Shipping

Test
Hjemlig hygge i MAN TGS

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

Nyhedsbrev

Leman er årets bedste elevplads

Online Avis Arkiv

Flere vindmøllevinger på samme skib

Vestager uddeler milliardbøder for karteller

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Nye regler for reparation af dæk

Scania med nyt city-førerhus

58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

Flere kvinder tager lastbilkørekort

Kvinder udgør en uudnyttet ressource i forhold til at reducere chaufførmangelen i Danmark

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Vognmænd forventer stigende omsætning

2018 tegner til at blive et godt år for vejgodstransporten: 86 procent af vognmændene forventer uændret eller stigende omsætning

Der er penge at spare på lønnen

Lønplatformen Gratisal vil give vognmændene tid og penge til at fokusere på kerneforretningen

HOKI tager kampen op mod klimaet

NCC har opfundet en ny maskine, der effektivt afhøvler rabatter og leder vandet væk fra vejbanen.

Kran-firma adopterer to skoleklasser

Nu kan man tale med sin bil

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

DSV sælger dæk til TIP Trailer

Lastbiler raseres af tyveknægte

Uddannelseshus åbner 1. marts

Nye tal: Rekordmange biler på motorvejene

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

App klarer truck-tilsyn: Få overblikket - på internettet

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Nu skal man kunne oplade el-biler i hele Europa

Forlæng batteriets levetid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Tillykke til Dansk Overflade Teknik med den nye HMF 2120-K5

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

3 nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 til Herskind Entreprenørforretning ApS

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Lukket grab GIE

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Send til en kollega

0.293