Professor: Breve til udkantsområder skal være dyrere

| Af ritzau | Tip redaktionen om en historie

Prisen på et brev bør i fremtiden afhænge af, hvor i landet modtageren bor, lyder et forslag fra professor

I fremtiden kan det koste ekstra at sende et brev til landets tyndt befolkede områder.

Det er i hvert fald ét af flere mulige scenarier for Postnord og fremtidens postvæsen, vurderer professor i økonomistyring og offentlig ledelse på Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh.

- Hvis man for eksempel tillod, at Postnord eller andre postvirksomheder kunne få mere end de nuværende ni kroner for at sende et brev til tyndt befolkede områder, så ville det være muligt at dække en del af tabet på den ulønsomme del af befordringpligten, siger Per Nikolaj Bukh.

Emnet er i fokus på en høring i Folketinget onsdag.

Problemet er ifølge Per Nikolaj Bukh, at det i dag er langt dyrere at levere et brev i udkantsområder end i de store byer.

Derfor er ens priser for alle forsendelser ikke holdbart i længden, mener han.

På et åbent samråd tidligere på måneden talte transportminister Ole Birk Olesen (LA) varmt for en ny tilskudsordning som erstatning for Postnords befordringspligt.

En realistisk model kunne ifølge ministeren være, at postvirksomhederne opkrævede en tillægsporto hos afsenderen ved nogle postforsendelser.

De indtægter man får ind, kunne så bruges som tillægsbetaling i form af et fast tilskud per forsendelse til de virksomheder, der leverer forsendelserne helt frem til bopælen i nogle dele af landet, sagde ministeren på samrådet.

Per Nikolaj Bukh bakker op om den idé, fordi den vil kunne sikre samme mulighed for udbringning i hele landet.

- Både de private og Postnord vil nogle gange tabe penge på at skulle levere et brev til ni kroner, men hvis de for eksempel fik 20 kroner nogle steder i landet, kunne man pludselig godt forestille sig, at andre virksomheder fik lyst til at overtage dele af Postnords opgaver, siger han.

Postnord har meldt ud, at man fremover vil håndtere udbringning af post og pakker samtidig.

Det har skabt dybe panderynker hos selskabets konkurrenter, hvor man frygter unfair konkurrence.

Men det danske samfund har ingen andre muligheder end den strategi, Postnord har valgt, så længe det dansk-svensk-ejede selskab ikke kan sælges, mener Per Nikolaj Bukh.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

Danbred investerer i egen vognpark

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

52 meter skorsten løftet på plads i Herlev

Scania skal levere lastbiler til el-motorveje

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel køber op i Sydamerika

Styrker kompetencerne indenfor transport af letforgængelige varer

P-kontrol af rastepladser genoptages

Efter medieomtale skal Parkering Nord genoptage kontrol af langtidsparkerede lastbiler på landets rastepladser

FP Transport bygger nyt

Fire ud af fem 3F’ere har oplevet at få en fyreseddel

Faglærte og ufaglærte færdes tættere på arbejdsmarkedets kanter, viser ny undersøgelse.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

20 nye busser skal sikre transporten under Smukfest

11 ud af 18 busser dumper færdselstjek ved Smukfest

Blandt fejlene på busserne var fejl på bremser, manglende bremselys og nedslidte dæk, oplyser politiet

Færre nye lastbiler på vejene i juli

Ni lastbilchauffører fik million-skattesmæk - ved en fejl

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Sommerferie på Transportmagasinet

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Ny MAX Trailer !

Ny certificering i udbudsret for tilbudsgivere

Ølsted & Allested Vognmandsforretning Bent Sørensen ApS nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3

Intern Auditor Miljø

Download eller rekvirer tips til ansættelse af nydanskere

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Super flot FAYMONVILLE Multimax

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

Vennelyst Ingeniør- og Entreprenørforretning er kørt med en ny Kel-Berg 3 a...

Send til en kollega

0.203