23948sdkhjf

Professor: Breve til udkantsområder skal være dyrere

| Af ritzau | Tip redaktionen om en historie

Prisen på et brev bør i fremtiden afhænge af, hvor i landet modtageren bor, lyder et forslag fra professor

I fremtiden kan det koste ekstra at sende et brev til landets tyndt befolkede områder.

Det er i hvert fald ét af flere mulige scenarier for Postnord og fremtidens postvæsen, vurderer professor i økonomistyring og offentlig ledelse på Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh.

- Hvis man for eksempel tillod, at Postnord eller andre postvirksomheder kunne få mere end de nuværende ni kroner for at sende et brev til tyndt befolkede områder, så ville det være muligt at dække en del af tabet på den ulønsomme del af befordringpligten, siger Per Nikolaj Bukh.

Emnet er i fokus på en høring i Folketinget onsdag.

Problemet er ifølge Per Nikolaj Bukh, at det i dag er langt dyrere at levere et brev i udkantsområder end i de store byer.

Derfor er ens priser for alle forsendelser ikke holdbart i længden, mener han.

På et åbent samråd tidligere på måneden talte transportminister Ole Birk Olesen (LA) varmt for en ny tilskudsordning som erstatning for Postnords befordringspligt.

En realistisk model kunne ifølge ministeren være, at postvirksomhederne opkrævede en tillægsporto hos afsenderen ved nogle postforsendelser.

De indtægter man får ind, kunne så bruges som tillægsbetaling i form af et fast tilskud per forsendelse til de virksomheder, der leverer forsendelserne helt frem til bopælen i nogle dele af landet, sagde ministeren på samrådet.

Per Nikolaj Bukh bakker op om den idé, fordi den vil kunne sikre samme mulighed for udbringning i hele landet.

- Både de private og Postnord vil nogle gange tabe penge på at skulle levere et brev til ni kroner, men hvis de for eksempel fik 20 kroner nogle steder i landet, kunne man pludselig godt forestille sig, at andre virksomheder fik lyst til at overtage dele af Postnords opgaver, siger han.

Postnord har meldt ud, at man fremover vil håndtere udbringning af post og pakker samtidig.

Det har skabt dybe panderynker hos selskabets konkurrenter, hvor man frygter unfair konkurrence.

Men det danske samfund har ingen andre muligheder end den strategi, Postnord har valgt, så længe det dansk-svensk-ejede selskab ikke kan sælges, mener Per Nikolaj Bukh.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danske Fragtmænd flytter i nyt

HCS tager over efter Renonorden

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

Nyhedsbrev

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

HH Ferries er klar til batteridrift

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

DSV gør sig klar til Brexit

Svenskere vil optimere dansk transport

Transport som ét brand i Aabenraa

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Send til en kollega

0.269