23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Østjyske Motorvej: Nu starter udbygningen sydfra

Arbejdet med udbygning af Østjyske Motorvej mellem Skanderborg S og Aarhus S er kommet godt fra start længst mod nord - nu starter arbejdet i den sydlige ende

Udbygningen af Østjyske Motorvej E45 har indtil videre kun påvirket trafikken i sydgående retning, men snart vil Vejdirektoratets entreprenør også påbegynde arbejdet i de nordgående spor.

Lørdag den 3. februar kl. 15.00 går arbejdet i gang med omlægning af den sydligste delstrækning mellem Skanderborg V til lige syd for Skanderborg-søerne – kaldet etape 1. I første omgang handler det om etablering af byggepladsen frem til udgangen af uge 6. Der arbejdes først i sydgående retning i 3-4 døgn og derefter tilsvarende i nordgående retning.

Arbejdet medfører, at der på de mindre trafiktunge tidspunkter kun er ét farbart spor i den berørte retning. Der arbejdes fra lørdag kl. 15.00 til søndag kl. 10.00, og herefter kun i tidsrummet 19.00-06.00 de resterende dage. Vær opmærksom på at der er risiko for forlænget rejsetid på op til 10-15 minutter lørdag i tidsrummet 15.00-18.00 og søndag i tidsrummet 09.00-10.00.

- Entreprenøren er kommet godt fra start længst mod nord ved Motorvejskryds Aarhus S og er allerede nu klar til at gå i gang længst mod syd. Fra starten af februar vil der bliver arbejdet i begge retninger af motorvejen, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.

Trafikale konsekvenser
Trafikken flyttes mod højre, så trafikanterne fremadrettet kommer til at køre i nødsporet og det langsomme spor. Køresporet bliver smallere, og hastigheden sættes til 80 km/t. Det hurtige spor inddrages til arbejdsområde.

- Så trafikanterne skal forberede sig på et nyt vejforløb og forlænget rejsetid på strækningen. Dog holder vi fortsat cirka 4 km fri for vejarbejde midt på hele strækningen, hvor hastigheden sættes op til 110 km/t. På den måde giver vi trafikanterne et ”pusterum” i vejarbejdet og får skabt luft i trafikken igen,” siger Robin Højen Madsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03