23948sdkhjf

Verdens største reachstacker

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

N.C. Nielsen har selv bygget en bomstærk reachstacker til vindmøllebranchen.

Knib dig hellere i armen. N.C. Nielsen er nemlig på vej med noget stort.

Der er på ingen måde hverdagskost at konstruere verdens nok største, stærkeste og mest kraftfulde reach-stacker; men faktisk er det situationen hos N.C. Nielsen i Balling, der netop nu barsler med en heavy duty-maskine, der løfter svimlende 152 ton på krogen.



Den ekstreme løftekapacitet skyldes et stigende antal henvendelser fra shippingfirmaer, havneterminaler, forsyningsbaser og vindmølleproducenter. De efterspørger ikke blot tonstunge løft, men også yderst mobile maskiner til at løfte og flytte de tunge emner fra et sted til et andet sted.

Gør det umulige muligt
N.C. Nielsen har tidligere gjort det umulige muligt ved at udvikle nogle bomstærke reachstackere til vindmøllebranchen. Der er tale om maskiner med en løftekapacitet på 100 ton.

- Dengang tvivlede mange på, om det overhovedet kunne lade sig gøre; men det kunne det, fortæller teknisk direktør Per Nielsen fra N.C. Nielsen.

- Nu løfter vi denne form for ingeniørkunsten til nye højder med en endnu stærkere maskine.

152 ton på krogen
Den nye sværvægter bygges op med afsæt i en Konecranes 4545. Den får en egenvægt på 110 ton, en bredde på 4,90 meter, en længde med nedslået bom på 15 meter og løfter 152 ton på krogen.

Hele geometrien på maskinen bliver ændret med en forstærket bom, der kan klare løft på 15,40 meter i højden. Maskinen har også øget kontravægt, større løftecylindre, to meter høje dæk og et tilbagetrukket landingsstel, som gør det nemt at komme helt tæt på emnet.

Kræver mange beregninger
- Det meste på vores nye reachstacker er forstørret op i forhold til tidligere, fortæller Per Nielsen.

- Det kræver mange beregninger, prøvekonstruktioner og testforsøg, inden det kan lade sig gøre.

De specialbyggede reach-stackere bliver opbygget på fabrikken hos N.C. Nielsen i Balling. Her forventer man at sætte en mindre serie af maskinerne i produktion i år for at imødekomme det stigende behov for de ekstremt tunge løft.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.108