23948sdkhjf

Verdens største reachstacker

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

N.C. Nielsen har selv bygget en bomstærk reachstacker til vindmøllebranchen.

Knib dig hellere i armen. N.C. Nielsen er nemlig på vej med noget stort.

Der er på ingen måde hverdagskost at konstruere verdens nok største, stærkeste og mest kraftfulde reach-stacker; men faktisk er det situationen hos N.C. Nielsen i Balling, der netop nu barsler med en heavy duty-maskine, der løfter svimlende 152 ton på krogen.



Den ekstreme løftekapacitet skyldes et stigende antal henvendelser fra shippingfirmaer, havneterminaler, forsyningsbaser og vindmølleproducenter. De efterspørger ikke blot tonstunge løft, men også yderst mobile maskiner til at løfte og flytte de tunge emner fra et sted til et andet sted.

Gør det umulige muligt
N.C. Nielsen har tidligere gjort det umulige muligt ved at udvikle nogle bomstærke reachstackere til vindmøllebranchen. Der er tale om maskiner med en løftekapacitet på 100 ton.

- Dengang tvivlede mange på, om det overhovedet kunne lade sig gøre; men det kunne det, fortæller teknisk direktør Per Nielsen fra N.C. Nielsen.

- Nu løfter vi denne form for ingeniørkunsten til nye højder med en endnu stærkere maskine.

152 ton på krogen
Den nye sværvægter bygges op med afsæt i en Konecranes 4545. Den får en egenvægt på 110 ton, en bredde på 4,90 meter, en længde med nedslået bom på 15 meter og løfter 152 ton på krogen.

Hele geometrien på maskinen bliver ændret med en forstærket bom, der kan klare løft på 15,40 meter i højden. Maskinen har også øget kontravægt, større løftecylindre, to meter høje dæk og et tilbagetrukket landingsstel, som gør det nemt at komme helt tæt på emnet.

Kræver mange beregninger
- Det meste på vores nye reachstacker er forstørret op i forhold til tidligere, fortæller Per Nielsen.

- Det kræver mange beregninger, prøvekonstruktioner og testforsøg, inden det kan lade sig gøre.

De specialbyggede reach-stackere bliver opbygget på fabrikken hos N.C. Nielsen i Balling. Her forventer man at sætte en mindre serie af maskinerne i produktion i år for at imødekomme det stigende behov for de ekstremt tunge løft.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Top 100 - 2018
Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Video
Volvo laver kontrakt på selvkørende mine-lastbiler

Volvo Trucks skal levere sin første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne til transport af kalksten fra en åben mine til en nærliggende havn

DTL: Politikerne må lytte nøje efter

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Kranfirma konkurs

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Mægler stod for salget til NTG

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

MAN vil erobre Grønland

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at tackle vanskelige situationer på intensivt kursus om Konflikthåndtering

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

EUC lillbælt nu også med International Kranføreruddannelse

Tilbyd dine kunder serviceaftaler og opnå de økonomiske gevinster, der ligger i dem

Brønd til installering langs skinnerne

Mangler du personale til aftenrengøringen efter kl. 16?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsl...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/...

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Send til en kollega

0.282