23948sdkhjf

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Sven Sandvad er specialiseret i at etablere og fjerne tankanlæg - som en af de få i Danmark

 At etablere et tankanlæg er ikke noget, som man bare gør. Det skal der specialister til - og en af de få specialister, der kan det herhjemme, er Sven Sandvad fra det rådgivende ingeniørfirma Frandsen & Søndergaard i Aalborg.

Frandsen & Søndergaard K/S er et lokalt rådgivende ingeniørfirma i Aalborg, som udfører engageret og seriøs rådgivning, uanset opgavens størrelse. www.frandsen-sondergaard.dk

Frandsen & Søndergaard er rådgivende ingeniør for YX og er med til at projektere og bygge deres tankanlæg - lige fra at skaffe tilladelserne hos kommunen, til at føre tilsyn med dem, når byggeprocessen begynder.

- Brændstofanlæg er mit speciale, og jeg beskæftiger mig udelukkende med det, fortæller Sven Sandvad.

Hvis et firma som YX Erhverv kommer med en location, så laver jeg et oplæg til det. Hvis de så beslutter sig for at gå videre med processen, sørger jeg for, at tilladelserne kommer i hus.

- Der er ikke mange, der har det som speciale.

Hos Frandsen & Søndergaard er vi to som er inde over processen, Torben Nielsen, El-ingeniør, han tager sig af el processen - og så tager jeg mig af alt det andet.

Transportmagasinet: Er det ikke en omfattende proces med lokalplaner mm?

- Ja, det er en omfattende proces, men de kommunale myndigheder er behjælpelige med info vedrørende det pågældende område. Når vi sætte processen i gang, har vi samarbejde med et eksternt miljørådgivningsfirma, som kortlægger en eventuel forurening på grunden, siger Sven Sandvad.

Det er ikke kun etablering af nye anlæg, som Frandsen & Søndergaard ser på. Man kan også være med til at lukke et anlæg eller modernisere et anlæg for eksempel i forbindelse med en overtagelse eller en udvidelse.

- Hvis et anlæg bliver overtaget fra et andet selskab, går vi ind og ser på miljøkravene, og om anlægget lever op til standarden. Det kan jo være, at anlægget ikke er "up-to-date." Så går vi ind og ændrer på det. Nogle gange er vi nødt til at skifte jordtankene.

Dobbeltvæggede tanke
- Jordtanke som leveres til YX Truck anlæg er altid dobbeltvægget ståltanke. I de fleste lande er det efterhånden et lovkrav, at man anvender dobbeltvægget tanke. De er fremstillet af to lag stål. Tankens dobbeltvæg tilsluttes et alarmsystem, som sikrer, at der ikke sker udslip ved utæthed i en af tankens vægge.

- Dobbeltvægget rør er i princippet et rør inden i et andet rør, og der tilsluttes ligeledes et alarmsystem.

Transportmagasinet: Hvordan foregår det?

- Der er monteret et overtryksovervågningsanlæg på de dobbeltvægget brændstofrør, som ved et trykfald i forbindelse med en lækage, vil udløse en alarm.

Skridt for skridt
- Når vi har fået alle tilladelserne og fået styr på en eventuel forurening, udfører vi en udbudsrunde og indhente priser fra leverandørerne.

Ved anlægget i Nyborg skulle hele området ryddes for beplantning, inden vi kunne gå i gang med at bearbejde grunden til det fremtidige anlæg. I det pågældende tilfælde stødte vi på bløde punkter, som var forårsager af gamle træer og generelt dårlig bund.

I Nyborg skiftede vi en del af bunden under tankanlægget for at være sikker på, at vi havde et stabilt underlag til salgspladsen og parkeringsarealet.

Herefter udgraves til jordtanken, og efter den er placeret, så kan man begynde på de tekniske installationer, som kloak og produktrør, og derefter når vi op til overfladen hvor der støbes betonplade og belægningen bliver lagt.

Transportmagasinet Hvor lang tid tager det at bygge sådan et anlæg?

- Den første tidsplan, vi udarbejder, er ud fra alt det, der er kendt; men der kan dukker noget op undervejs, som kan udskyder tidsplanen. Det skete for eksempel i Nyborg med den bløde bund. I Nyborg tog det cirka to uger at skifte bunden.

- Den oprindelige tidsplan for at etablere truckanlægget i Nyborg var på ni uger. Dertil kom der to uger til udskiftning af bunden.

Klar til modulvogntog
Det er en stor tank, som forsyner alle fire pumpeøer. Tanken er på 65.000 liter diesel og 5.000 liter AdBlue.

Sven Sandvad fortæller også, at anlægget og pladsen er bygget til betjening af modulvogntog.

- Der bliver en separat parkeringsplads og etableret en servicebygning, hvor chaufførerne kan komme ind, blive vasket og komme på toilettet. Der bliver også en forskønnelse af området.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078