Scania overvinder sne, isslag og glatte veje

| Af Carsten Teiner, Trysil | Tip redaktionen om en historie

Med temperaturer lige under frysepunktet var der ikke meget barsk vinter ved Scanias vintertest i Trysil i år. Til gengæld var køreforholdene meget udfordrende på de spejlglatte veje

Det sneede det meste af tiden, da vi testede Scanias nyeste lastbiler ved den årlige vintertest i det kendte vintersportsområde Trysil i Norge for nylig; men hvor vi ved testen sidste år var nede omkring minus 15 grader, lå temperaturen nu på lige under frysepunktet.

Det betød en blanding af sne, slud og regn, som gav isslag og virkelig glatte veje - og dermed nærmest danske vinterforhold, hvor pludseligt isslag ikke er ukendt.

Så i Trysil følte man sig næsten hjemme, og det gav en kørsel, der ikke længere var hård frost.

Det betød blandt andet, at man fik den optimale og sikreste bremseeffekt på alle aksler ved at bruge bilernes bremsepedal i stedet for retarderens bremseeffekt til lastbilens motor.

Fald på 100 meter
Samtidig fik man via bremsepedalens fartpiloteffekt vogntoget til at holde farten - et stort plus ned ad de voldsomme bakker, som Trysil-området er så kendt for. Der var blandt et fald på flere hundrede meter over en strækning på syv kilometer.

Klogeligt holdt vi os fra at køre de lovlige 80 km/t på strækningen, men lå på 50-60 km/t på den ganske befærdede landevej. Ved et par kryds fik vi også en bedre igangsætning ved at slå over i manuelt gearskift, så ikke der kom gearskift midt i kurven med risiko for hjulspin og måske stop.

Den samme manuelle mode valgte vi også på Trysil flyveplads og motorbane, hvor testen udgik fra.

Særdeles glat underlag
Der var sving, hvor de mange testkøretøjer efterhånden havde gjort underlaget særdeles glat, selv om der hele tiden blev gruset. Med de mange 50 ton tunge køretøjer forsvandt gruset hurtigt.

Det er ikke uden grund, at vognmænd i Norden vælger 6x4 køretøjer. De giver bedre trækkraft på glat underlag - med træk på to af de tre aksler - og dermed bedre mulighed for at forcere de glatte bakker.

Det er også forklaringen på, hvorfor mange syd- og østeuropæiske vogntog har problemer, når de kører eksport i det nordlige Skandinavien og Finland.

Test 1: Populær 500 hk
En del danske vognmænd kender Norge godt og norske forhold. Derfor var den mest interessante af de over 20 testbiler, vi fik mulighed for at prøve, den nye 13-liters Scania R500 hk med seks cylindre.

Denne model er populær til især danske indenrigs transporter, men den ses også til norgeskørsel. Derfor prøvede vi en 6x2 eksporttrækker.

Traileren var en 3-akslet trailer fra Schmitz Cargobull med centrallåsesystem og integreret dæktryksstyring.

Test 2: Med gravemaskine
Så var der mere stabilitet over den nye 16-liters 6x4 R650 V8-trækker, der også var den vel mest spektakulære med den store Doosan gravemaskine på den lave maskintrailer. 50 ton vejede køretøjet. Bilen var komfortabel model med god økonomi og lavt støjniveau.

650 hk udgaven er blandt de nyeste i V8-flokken og her er det, at Scania - sammen med de nye 520- og 580 hk udgaver - har genskabt noget af den kendte V8-lyd.

Motorerne arbejder med SCR teknologi, og brændstofbesparelsen her ligger på mellem syv og 10 procent.

Test 3: Truck of the Year 2017
Vi fik ikke testet alle 20 Scania’er. Det blev til en tur i seks biler - også S730 V8 i 6x4 udgave - også med Schmitz Cargobull trailer.

Denne bil er Scanias flagskib - med masser af overskudskraft - men deter også et køretøj, som man skal køre varsomt med på de glatte veje. Det store S-førerhus er jo egentlig det, som er valgt til Truck of the Year 2017, men det er også behageligt med "walk through" kabine takket været det flade gulv i førerhuset.

Test 4: En tur i sneen
Nyeste skud på Scania stammen er XT-serien - XT for Xtra Touch. Her prøvede vi en R580 V8 6x4 udgave på 50 ton totalvægt med tip-semitrailer.

XT serien er især møntet på entreprenørbranchen med sin kraftigere udformning. XT-modeller har kraftigere kofanger og orange designdetaljer på front og indtræk, kabine med orange stiklinger på sæderne og på bagvæggen.

Netop denne bil tog vi på en skovtur væk fra hovedvejen og ind på en snoet bivej med fastkørt sne på vejen og skarpe kurver mellem små sommerhuse.

Her skulle vi virkelig passe på ikke at komme for langt ud til siderne - man kunne ikke se, hvor grøften begyndte på stods af de røde stokke i vejsiden

Her valgte vi spær og manuelt gear for at holde et konstant træk på akslerne.

Test 5: OnSpot fin til sneen
Vi havde også lejlighed til at prøve VBG’s demobil - en G410 6x2 med integrerede OnSpot snekæder, som er en fryd på enhver glat og snefyldt overflade. Vi testede systemet på en snedækket bakke. Der var ingen problemer med at komme op!

Heller ikke med et kort stop midt på bakken.

En monitor i kabinen viste direkte kædernes funktion, når de blev sat på og taget af. Det foregik med et tryk på en knap.

OnSpot er populært blandt vognmænd i hele Norden - også til distributionsbiler, for der er tit meget glat omkring terminaler, og her sikrer kæderne godt fodfæste.

410 motoren er samtidig én af Scanias mest økonomiske motorer, som også benyttes til eksportkørsel.

Her var bilen udformet som distributions- og regionalkørsel med god trækkraft og meget smidig.

Test 6: Verdenspremiere
For en gang skyld var én af de biler, der var mest rift om, også den mindste i testflåden - nemlig en P220 4x2 distributionsbil med Scanias helt nye 7-liters motor. Modellen havde verdenspremiere her i Trysil. Motoren kan bestilles i dag, men kan først leveres til sommer.

Bilen er den første Scania med fabriksmonteret rude i højre dør. Dertil elektrisk håndbremse og stop-start system, hvor der i instrumenterings display kommer besked om, at motoren snart går i stå - og derefter: nu går den i stå. Med 73 decibel er den ekstrem lydsvag og oplagt en bil til city-distribution.

Gulvet er også syv cm lavere end i en normalt P-førerhus - det skyldes, at bilen med 7 liter motor faktisk er bygget på gulvet fra det lavere G førerhus. Det betyder lettere ind- og udstigning.

Kun Next Generation
I fjor under Scania Winter var der premiere på R- og S førerhuse - men eksempelvis anlægsbiler var med det gamle førerhus. Det er nu stort set gledet ud på Scanias program i Norden - og det meste Europa.

Det betyder, at førerkomforten også er forbedret på P og G førerhuse - til distribution og entreprenørkørsel. Der er bedre udsyn, da man sidder længere fremme og til venstre, ligesom den forbedrede affjedring sikrer bedre køreegenskaber.

Et plus ved Next Generation lastbilerne er de optimerede 12 trins Opticruise gearkasser, der giver 45 pct. hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser - på 0,4 sekund - som er en fordel på glat underlag. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.

Hold en lav fart
Som altid i så ekstremt glat føre må man som chauffør køre forsigtigt og ikke bare speede op. Det er svært at bremse - og man skal derfor være yderst forudseende. Der var masser af trafik, så bag rattet i en tung lastbil skal man holde en lavere fart.

Sidste år havde vi mulighed for at prøve Scanias sparegris R450, men i år måtte vi tage til takke med G410 og R500 som repræsentanter for 13-liters motoren.

Udstyret i bilerne var righoldigt. Alle havde LED hovedlys og LED signaturlys, kurvelys, regnsensor, Premium førersæde og passagersæde med ekstra støtte som standard.

Af sikkerhedsudstyr kan nævnes ACC adaptiv fartpilot, nødbremse (der håndterer hastigheder til 0 km/t) , linjevogter, esc stabilitets-kontrol, hill holder og infotainmentsystem.

Køre med kobling
Opticruise automatgearkassen var i flere tilfælde kombineret med "Clutch on demand" - det vil sige, at chaufføren kan vælge at køre med koblingspedal. Clutch-on-demand er ekstraudstyr, som blandt andet kan bruges til at rangere køretøjet mere præcist og ved ekstra langsom kørsel på bakker eller i vanskeligt terræn.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

19 nye tankvogne til Dantra

Baksehold fra BMS flytter 50 meter høj kran stående

Test
Hjemlig hygge i MAN TGS

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

Fransk stål-opgave til Blue Water Shipping

Ny dansk Ekeri-forhandler

Poulsen Biler er blevet udvalgt til at sælge og markedsføre Ekeri i Danmark

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

Nyhedsbrev

Leman er årets bedste elevplads

Online Avis Arkiv

Flere vindmøllevinger på samme skib

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Vestager uddeler milliardbøder for karteller

Nye regler for reparation af dæk

58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

Scania med nyt city-førerhus

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Flere kvinder tager lastbilkørekort

Kvinder udgør en uudnyttet ressource i forhold til at reducere chaufførmangelen i Danmark

Vognmænd forventer stigende omsætning

2018 tegner til at blive et godt år for vejgodstransporten: 86 procent af vognmændene forventer uændret eller stigende omsætning

Der er penge at spare på lønnen

Lønplatformen Gratisal vil give vognmændene tid og penge til at fokusere på kerneforretningen

HOKI tager kampen op mod klimaet

NCC har opfundet en ny maskine, der effektivt afhøvler rabatter og leder vandet væk fra vejbanen.

Kran-firma adopterer to skoleklasser

Nu kan man tale med sin bil

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

DSV sælger dæk til TIP Trailer

Lastbiler raseres af tyveknægte

Uddannelseshus åbner 1. marts

Nye tal: Rekordmange biler på motorvejene

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

App klarer truck-tilsyn: Få overblikket - på internettet

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Nu skal man kunne oplade el-biler i hele Europa

Forlæng batteriets levetid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Tillykke til Dansk Overflade Teknik med den nye HMF 2120-K5

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

3 nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 til Herskind Entreprenørforretning ApS

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Lukket grab GIE

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Send til en kollega

0.238