23948sdkhjf

Lærepladsgaranti kan få flere til at uddanne sig til chauffør

Erhvervsskolerne tager godt i mod lærepladsgaranti til kommende chauffører - men der er bekymring for, om der er plads til de unge, der ikke har let ved at gennemføre uddannelsen

Bestyrelsen for ATL har besluttet at indføre en lærepladsgaranti. Det vil sige at alle, der tager grundforløbet som chauffør på en erhvervsskole, kan få en læreplads på en virksomhed. Eneste krav er, at man skal være aktivt søgende efter en læreplads og parat til at flytte sig for at få arbejde.

Initiativet kommer, fordi der bliver brug for mange nyuddannede chauffører i de kommende år. Et stort antal chauffører er på vej på pension, og vognmændene har brug for flere chauffører for at håndtere de ekstra opgaver, der strømmer ind på grund af den høje aktivitet i samfundet.

- Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Ikke alle kan blive chauffør
Alle ved, at der er en del unge med forskellige udfordringer, som søger ind på chaufføruddannelsen. Nogen mangler motivation, andre har svært ved at gennemføre uddannelsen eller har personlige problemer med i bagagen.

Uddannelseslederne på erhvervsskolerne opfordrer arbejdsgiverne til at tage hensyn til dette.

- Jeg håber, at vognmændene har ressourcerne til at føre garantien ud i livet, også når der kommer nogle unge, der måske ikke har helt let ved eller forståelse for det job, de skal bestride, siger Henrik Helios fra EUC Lillebælt.

Tove Svejstrup Christensen fra TEC i Hvidovre opfordrer arbejdsgiverne til at lave en ordentlig forventningsafstemning i forhold til de unge.

- Lærepladsgarantien betyder ikke, at man kan blive chauffør uanset hvad. For at blive chauffør skal man opfylde en række krav. Man må for eksempel ikke have et misbrug. Vi har af og til elever, som ikke kan leve op til kravene, og det er nødvendigt, at man kommunikerer tydeligt til dem, siger hun.

Stærkt signal
Der er desuden stor forskel på, hvor let chaufføreleverne har ved at finde en læreplads rundt omkring i landet. I Nordjylland er der elever, som kæmper for at finde en virksomhed, hvor de kan komme i lære. I København kan TEC ikke levere de lærlinge, som virksomhederne efterspørger.

Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt, fortæller, at eleverne, der brænder for deres fag, ingen problemer har med at finde en læreplads. Alligevel er han glad for lærepladsgarantien fra ATL.

- Det er en rigtig god ide og et stærkt signal til de unge mennesker, at branchen gerne vil dem. I alt for mange år har branchen ikke taget nok lærlinge og mange unge mennesker er gået forgæves i deres søgen efter en læreplads, siger Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt.

Uddannelses- og markedschef hos AMU Nordjylland Morten Lund Dam er enig.

- Det er rigtig godt, at arbejdsgiverne tager ansvar. Det er hjælp til selvhjælp, da branchen har behov for at tiltrække ny arbejdskraft, siger han.

Skal bruges i markedsføringen
Uddannelseslederne på erhvervsskolerne er klar til at bruge lærepladsgarantien i markedsføringen af chaufføruddannelsen. Håbet er, at flere unge vil vælge et job inden for vejgodstransporten.

- Lærepladsgarantien vil gøre de unge opmærksom på, at der er gode muligheder, hvis man uddanner sig til chauffør, siger Tove Svejstrup Christensen, der er uddannelseschef hos TEC i Hvidovre.

- Denne udmelding fra arbejdsgiverne har langt mere tyngde og er mere troværdig, end hvis vi som skole markedsfører de gode jobmuligheder eller udmelder garantier, siger Morten Lund Dam fra AMU Nordjylland.

Fakta om ATLs lærepladsgaranti:

  • Unge, der har bestået første del af grunduddannelsen til chauffør, er garanteret en læreplads.
  • Det er dog en betingelse, at den unge selv søger aktivt efter en læreplads.
  • Eleven skal være motiveret til at blive godschauffør og parat til at flytte sig for at få et arbejde.
  • ATL vil – evt. i samarbejde med andre partnere – etablere et beredskab, som kan træde i kraft, når der er brug for at skabe forbindelse mellem de unge og virksomhederne.
  • ATL vil i første omgang kontakte til de 327 medlemmer af foreningen, der er godkendt til at tage lærlinge.
  • ATL vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverforening DTL-A i håb om, at lærepladsgarantien kan komme til at omfatte alle organiserede vognmandsvirksomheder i Danmark.

Kilde: ATL

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Chauffør.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094