23948sdkhjf

Lærepladsgaranti kan få flere til at uddanne sig til chauffør

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsskolerne tager godt i mod lærepladsgaranti til kommende chauffører - men der er bekymring for, om der er plads til de unge, der ikke har let ved at gennemføre uddannelsen

Bestyrelsen for ATL har besluttet at indføre en lærepladsgaranti. Det vil sige at alle, der tager grundforløbet som chauffør på en erhvervsskole, kan få en læreplads på en virksomhed. Eneste krav er, at man skal være aktivt søgende efter en læreplads og parat til at flytte sig for at få arbejde.

Initiativet kommer, fordi der bliver brug for mange nyuddannede chauffører i de kommende år. Et stort antal chauffører er på vej på pension, og vognmændene har brug for flere chauffører for at håndtere de ekstra opgaver, der strømmer ind på grund af den høje aktivitet i samfundet.

- Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Ikke alle kan blive chauffør
Alle ved, at der er en del unge med forskellige udfordringer, som søger ind på chaufføruddannelsen. Nogen mangler motivation, andre har svært ved at gennemføre uddannelsen eller har personlige problemer med i bagagen.

Uddannelseslederne på erhvervsskolerne opfordrer arbejdsgiverne til at tage hensyn til dette.

- Jeg håber, at vognmændene har ressourcerne til at føre garantien ud i livet, også når der kommer nogle unge, der måske ikke har helt let ved eller forståelse for det job, de skal bestride, siger Henrik Helios fra EUC Lillebælt.

Tove Svejstrup Christensen fra TEC i Hvidovre opfordrer arbejdsgiverne til at lave en ordentlig forventningsafstemning i forhold til de unge.

- Lærepladsgarantien betyder ikke, at man kan blive chauffør uanset hvad. For at blive chauffør skal man opfylde en række krav. Man må for eksempel ikke have et misbrug. Vi har af og til elever, som ikke kan leve op til kravene, og det er nødvendigt, at man kommunikerer tydeligt til dem, siger hun.

Stærkt signal
Der er desuden stor forskel på, hvor let chaufføreleverne har ved at finde en læreplads rundt omkring i landet. I Nordjylland er der elever, som kæmper for at finde en virksomhed, hvor de kan komme i lære. I København kan TEC ikke levere de lærlinge, som virksomhederne efterspørger.

Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt, fortæller, at eleverne, der brænder for deres fag, ingen problemer har med at finde en læreplads. Alligevel er han glad for lærepladsgarantien fra ATL.

- Det er en rigtig god ide og et stærkt signal til de unge mennesker, at branchen gerne vil dem. I alt for mange år har branchen ikke taget nok lærlinge og mange unge mennesker er gået forgæves i deres søgen efter en læreplads, siger Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt.

Uddannelses- og markedschef hos AMU Nordjylland Morten Lund Dam er enig.

- Det er rigtig godt, at arbejdsgiverne tager ansvar. Det er hjælp til selvhjælp, da branchen har behov for at tiltrække ny arbejdskraft, siger han.

Skal bruges i markedsføringen
Uddannelseslederne på erhvervsskolerne er klar til at bruge lærepladsgarantien i markedsføringen af chaufføruddannelsen. Håbet er, at flere unge vil vælge et job inden for vejgodstransporten.

- Lærepladsgarantien vil gøre de unge opmærksom på, at der er gode muligheder, hvis man uddanner sig til chauffør, siger Tove Svejstrup Christensen, der er uddannelseschef hos TEC i Hvidovre.

- Denne udmelding fra arbejdsgiverne har langt mere tyngde og er mere troværdig, end hvis vi som skole markedsfører de gode jobmuligheder eller udmelder garantier, siger Morten Lund Dam fra AMU Nordjylland.

Fakta om ATLs lærepladsgaranti:

  • Unge, der har bestået første del af grunduddannelsen til chauffør, er garanteret en læreplads.
  • Det er dog en betingelse, at den unge selv søger aktivt efter en læreplads.
  • Eleven skal være motiveret til at blive godschauffør og parat til at flytte sig for at få et arbejde.
  • ATL vil – evt. i samarbejde med andre partnere – etablere et beredskab, som kan træde i kraft, når der er brug for at skabe forbindelse mellem de unge og virksomhederne.
  • ATL vil i første omgang kontakte til de 327 medlemmer af foreningen, der er godkendt til at tage lærlinge.
  • ATL vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverforening DTL-A i håb om, at lærepladsgarantien kan komme til at omfatte alle organiserede vognmandsvirksomheder i Danmark.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tillidsmand fyret efter togulykke: Skjulte kollegas navn

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Nyhedsbrev

ATL: Behov for flere veje

Online Avis Arkiv

Transportgigant på el-cykler

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Frode Laursen udvider i Sydsverige

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Kort om navne

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Udnytter lastbiler: Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Hjælp til at holde afstand

Der er brug for flere danske chauffører

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lom...

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks...

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Send til en kollega

0.24