Lærepladsgaranti kan få flere til at uddanne sig til chauffør

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsskolerne tager godt i mod lærepladsgaranti til kommende chauffører - men der er bekymring for, om der er plads til de unge, der ikke har let ved at gennemføre uddannelsen

Bestyrelsen for ATL har besluttet at indføre en lærepladsgaranti. Det vil sige at alle, der tager grundforløbet som chauffør på en erhvervsskole, kan få en læreplads på en virksomhed. Eneste krav er, at man skal være aktivt søgende efter en læreplads og parat til at flytte sig for at få arbejde.

Initiativet kommer, fordi der bliver brug for mange nyuddannede chauffører i de kommende år. Et stort antal chauffører er på vej på pension, og vognmændene har brug for flere chauffører for at håndtere de ekstra opgaver, der strømmer ind på grund af den høje aktivitet i samfundet.

- Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Ikke alle kan blive chauffør
Alle ved, at der er en del unge med forskellige udfordringer, som søger ind på chaufføruddannelsen. Nogen mangler motivation, andre har svært ved at gennemføre uddannelsen eller har personlige problemer med i bagagen.

Uddannelseslederne på erhvervsskolerne opfordrer arbejdsgiverne til at tage hensyn til dette.

- Jeg håber, at vognmændene har ressourcerne til at føre garantien ud i livet, også når der kommer nogle unge, der måske ikke har helt let ved eller forståelse for det job, de skal bestride, siger Henrik Helios fra EUC Lillebælt.

Tove Svejstrup Christensen fra TEC i Hvidovre opfordrer arbejdsgiverne til at lave en ordentlig forventningsafstemning i forhold til de unge.

- Lærepladsgarantien betyder ikke, at man kan blive chauffør uanset hvad. For at blive chauffør skal man opfylde en række krav. Man må for eksempel ikke have et misbrug. Vi har af og til elever, som ikke kan leve op til kravene, og det er nødvendigt, at man kommunikerer tydeligt til dem, siger hun.

Stærkt signal
Der er desuden stor forskel på, hvor let chaufføreleverne har ved at finde en læreplads rundt omkring i landet. I Nordjylland er der elever, som kæmper for at finde en virksomhed, hvor de kan komme i lære. I København kan TEC ikke levere de lærlinge, som virksomhederne efterspørger.

Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt, fortæller, at eleverne, der brænder for deres fag, ingen problemer har med at finde en læreplads. Alligevel er han glad for lærepladsgarantien fra ATL.

- Det er en rigtig god ide og et stærkt signal til de unge mennesker, at branchen gerne vil dem. I alt for mange år har branchen ikke taget nok lærlinge og mange unge mennesker er gået forgæves i deres søgen efter en læreplads, siger Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt.

Uddannelses- og markedschef hos AMU Nordjylland Morten Lund Dam er enig.

- Det er rigtig godt, at arbejdsgiverne tager ansvar. Det er hjælp til selvhjælp, da branchen har behov for at tiltrække ny arbejdskraft, siger han.

Skal bruges i markedsføringen
Uddannelseslederne på erhvervsskolerne er klar til at bruge lærepladsgarantien i markedsføringen af chaufføruddannelsen. Håbet er, at flere unge vil vælge et job inden for vejgodstransporten.

- Lærepladsgarantien vil gøre de unge opmærksom på, at der er gode muligheder, hvis man uddanner sig til chauffør, siger Tove Svejstrup Christensen, der er uddannelseschef hos TEC i Hvidovre.

- Denne udmelding fra arbejdsgiverne har langt mere tyngde og er mere troværdig, end hvis vi som skole markedsfører de gode jobmuligheder eller udmelder garantier, siger Morten Lund Dam fra AMU Nordjylland.

Fakta om ATLs lærepladsgaranti:

  • Unge, der har bestået første del af grunduddannelsen til chauffør, er garanteret en læreplads.
  • Det er dog en betingelse, at den unge selv søger aktivt efter en læreplads.
  • Eleven skal være motiveret til at blive godschauffør og parat til at flytte sig for at få et arbejde.
  • ATL vil – evt. i samarbejde med andre partnere – etablere et beredskab, som kan træde i kraft, når der er brug for at skabe forbindelse mellem de unge og virksomhederne.
  • ATL vil i første omgang kontakte til de 327 medlemmer af foreningen, der er godkendt til at tage lærlinge.
  • ATL vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverforening DTL-A i håb om, at lærepladsgarantien kan komme til at omfatte alle organiserede vognmandsvirksomheder i Danmark.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

Danbred investerer i egen vognpark

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

52 meter skorsten løftet på plads i Herlev

Scania skal levere lastbiler til el-motorveje

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel køber op i Sydamerika

Styrker kompetencerne indenfor transport af letforgængelige varer

P-kontrol af rastepladser genoptages

Efter medieomtale skal Parkering Nord genoptage kontrol af langtidsparkerede lastbiler på landets rastepladser

FP Transport bygger nyt

Fire ud af fem 3F’ere har oplevet at få en fyreseddel

Faglærte og ufaglærte færdes tættere på arbejdsmarkedets kanter, viser ny undersøgelse.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

20 nye busser skal sikre transporten under Smukfest

11 ud af 18 busser dumper færdselstjek ved Smukfest

Blandt fejlene på busserne var fejl på bremser, manglende bremselys og nedslidte dæk, oplyser politiet

Færre nye lastbiler på vejene i juli

Ni lastbilchauffører fik million-skattesmæk - ved en fejl

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Sommerferie på Transportmagasinet

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Ny MAX Trailer !

Ny certificering i udbudsret for tilbudsgivere

Ølsted & Allested Vognmandsforretning Bent Sørensen ApS nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3

Intern Auditor Miljø

Download eller rekvirer tips til ansættelse af nydanskere

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Super flot FAYMONVILLE Multimax

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

Vennelyst Ingeniør- og Entreprenørforretning er kørt med en ny Kel-Berg 3 a...

Send til en kollega

0.217