23948sdkhjf

Lærepladsgaranti kan få flere til at uddanne sig til chauffør

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsskolerne tager godt i mod lærepladsgaranti til kommende chauffører - men der er bekymring for, om der er plads til de unge, der ikke har let ved at gennemføre uddannelsen

Bestyrelsen for ATL har besluttet at indføre en lærepladsgaranti. Det vil sige at alle, der tager grundforløbet som chauffør på en erhvervsskole, kan få en læreplads på en virksomhed. Eneste krav er, at man skal være aktivt søgende efter en læreplads og parat til at flytte sig for at få arbejde.

Initiativet kommer, fordi der bliver brug for mange nyuddannede chauffører i de kommende år. Et stort antal chauffører er på vej på pension, og vognmændene har brug for flere chauffører for at håndtere de ekstra opgaver, der strømmer ind på grund af den høje aktivitet i samfundet.

- Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Ikke alle kan blive chauffør
Alle ved, at der er en del unge med forskellige udfordringer, som søger ind på chaufføruddannelsen. Nogen mangler motivation, andre har svært ved at gennemføre uddannelsen eller har personlige problemer med i bagagen.

Uddannelseslederne på erhvervsskolerne opfordrer arbejdsgiverne til at tage hensyn til dette.

- Jeg håber, at vognmændene har ressourcerne til at føre garantien ud i livet, også når der kommer nogle unge, der måske ikke har helt let ved eller forståelse for det job, de skal bestride, siger Henrik Helios fra EUC Lillebælt.

Tove Svejstrup Christensen fra TEC i Hvidovre opfordrer arbejdsgiverne til at lave en ordentlig forventningsafstemning i forhold til de unge.

- Lærepladsgarantien betyder ikke, at man kan blive chauffør uanset hvad. For at blive chauffør skal man opfylde en række krav. Man må for eksempel ikke have et misbrug. Vi har af og til elever, som ikke kan leve op til kravene, og det er nødvendigt, at man kommunikerer tydeligt til dem, siger hun.

Stærkt signal
Der er desuden stor forskel på, hvor let chaufføreleverne har ved at finde en læreplads rundt omkring i landet. I Nordjylland er der elever, som kæmper for at finde en virksomhed, hvor de kan komme i lære. I København kan TEC ikke levere de lærlinge, som virksomhederne efterspørger.

Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt, fortæller, at eleverne, der brænder for deres fag, ingen problemer har med at finde en læreplads. Alligevel er han glad for lærepladsgarantien fra ATL.

- Det er en rigtig god ide og et stærkt signal til de unge mennesker, at branchen gerne vil dem. I alt for mange år har branchen ikke taget nok lærlinge og mange unge mennesker er gået forgæves i deres søgen efter en læreplads, siger Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt.

Uddannelses- og markedschef hos AMU Nordjylland Morten Lund Dam er enig.

- Det er rigtig godt, at arbejdsgiverne tager ansvar. Det er hjælp til selvhjælp, da branchen har behov for at tiltrække ny arbejdskraft, siger han.

Skal bruges i markedsføringen
Uddannelseslederne på erhvervsskolerne er klar til at bruge lærepladsgarantien i markedsføringen af chaufføruddannelsen. Håbet er, at flere unge vil vælge et job inden for vejgodstransporten.

- Lærepladsgarantien vil gøre de unge opmærksom på, at der er gode muligheder, hvis man uddanner sig til chauffør, siger Tove Svejstrup Christensen, der er uddannelseschef hos TEC i Hvidovre.

- Denne udmelding fra arbejdsgiverne har langt mere tyngde og er mere troværdig, end hvis vi som skole markedsfører de gode jobmuligheder eller udmelder garantier, siger Morten Lund Dam fra AMU Nordjylland.

Fakta om ATLs lærepladsgaranti:

  • Unge, der har bestået første del af grunduddannelsen til chauffør, er garanteret en læreplads.
  • Det er dog en betingelse, at den unge selv søger aktivt efter en læreplads.
  • Eleven skal være motiveret til at blive godschauffør og parat til at flytte sig for at få et arbejde.
  • ATL vil – evt. i samarbejde med andre partnere – etablere et beredskab, som kan træde i kraft, når der er brug for at skabe forbindelse mellem de unge og virksomhederne.
  • ATL vil i første omgang kontakte til de 327 medlemmer af foreningen, der er godkendt til at tage lærlinge.
  • ATL vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverforening DTL-A i håb om, at lærepladsgarantien kan komme til at omfatte alle organiserede vognmandsvirksomheder i Danmark.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Nyhedsbrev

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Online Avis Arkiv

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Send til en kollega

0.188