Lærepladsgaranti kan få flere til at uddanne sig til chauffør

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Erhvervsskolerne tager godt i mod lærepladsgaranti til kommende chauffører - men der er bekymring for, om der er plads til de unge, der ikke har let ved at gennemføre uddannelsen

Bestyrelsen for ATL har besluttet at indføre en lærepladsgaranti. Det vil sige at alle, der tager grundforløbet som chauffør på en erhvervsskole, kan få en læreplads på en virksomhed. Eneste krav er, at man skal være aktivt søgende efter en læreplads og parat til at flytte sig for at få arbejde.

Initiativet kommer, fordi der bliver brug for mange nyuddannede chauffører i de kommende år. Et stort antal chauffører er på vej på pension, og vognmændene har brug for flere chauffører for at håndtere de ekstra opgaver, der strømmer ind på grund af den høje aktivitet i samfundet.

- Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

Ikke alle kan blive chauffør
Alle ved, at der er en del unge med forskellige udfordringer, som søger ind på chaufføruddannelsen. Nogen mangler motivation, andre har svært ved at gennemføre uddannelsen eller har personlige problemer med i bagagen.

Uddannelseslederne på erhvervsskolerne opfordrer arbejdsgiverne til at tage hensyn til dette.

- Jeg håber, at vognmændene har ressourcerne til at føre garantien ud i livet, også når der kommer nogle unge, der måske ikke har helt let ved eller forståelse for det job, de skal bestride, siger Henrik Helios fra EUC Lillebælt.

Tove Svejstrup Christensen fra TEC i Hvidovre opfordrer arbejdsgiverne til at lave en ordentlig forventningsafstemning i forhold til de unge.

- Lærepladsgarantien betyder ikke, at man kan blive chauffør uanset hvad. For at blive chauffør skal man opfylde en række krav. Man må for eksempel ikke have et misbrug. Vi har af og til elever, som ikke kan leve op til kravene, og det er nødvendigt, at man kommunikerer tydeligt til dem, siger hun.

Stærkt signal
Der er desuden stor forskel på, hvor let chaufføreleverne har ved at finde en læreplads rundt omkring i landet. I Nordjylland er der elever, som kæmper for at finde en virksomhed, hvor de kan komme i lære. I København kan TEC ikke levere de lærlinge, som virksomhederne efterspørger.

Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt, fortæller, at eleverne, der brænder for deres fag, ingen problemer har med at finde en læreplads. Alligevel er han glad for lærepladsgarantien fra ATL.

- Det er en rigtig god ide og et stærkt signal til de unge mennesker, at branchen gerne vil dem. I alt for mange år har branchen ikke taget nok lærlinge og mange unge mennesker er gået forgæves i deres søgen efter en læreplads, siger Henrik Helios, der er uddannelsesleder hos EUC Lillebælt.

Uddannelses- og markedschef hos AMU Nordjylland Morten Lund Dam er enig.

- Det er rigtig godt, at arbejdsgiverne tager ansvar. Det er hjælp til selvhjælp, da branchen har behov for at tiltrække ny arbejdskraft, siger han.

Skal bruges i markedsføringen
Uddannelseslederne på erhvervsskolerne er klar til at bruge lærepladsgarantien i markedsføringen af chaufføruddannelsen. Håbet er, at flere unge vil vælge et job inden for vejgodstransporten.

- Lærepladsgarantien vil gøre de unge opmærksom på, at der er gode muligheder, hvis man uddanner sig til chauffør, siger Tove Svejstrup Christensen, der er uddannelseschef hos TEC i Hvidovre.

- Denne udmelding fra arbejdsgiverne har langt mere tyngde og er mere troværdig, end hvis vi som skole markedsfører de gode jobmuligheder eller udmelder garantier, siger Morten Lund Dam fra AMU Nordjylland.

Fakta om ATLs lærepladsgaranti:

  • Unge, der har bestået første del af grunduddannelsen til chauffør, er garanteret en læreplads.
  • Det er dog en betingelse, at den unge selv søger aktivt efter en læreplads.
  • Eleven skal være motiveret til at blive godschauffør og parat til at flytte sig for at få et arbejde.
  • ATL vil – evt. i samarbejde med andre partnere – etablere et beredskab, som kan træde i kraft, når der er brug for at skabe forbindelse mellem de unge og virksomhederne.
  • ATL vil i første omgang kontakte til de 327 medlemmer af foreningen, der er godkendt til at tage lærlinge.
  • ATL vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverforening DTL-A i håb om, at lærepladsgarantien kan komme til at omfatte alle organiserede vognmandsvirksomheder i Danmark.


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

44.000 arbejdsgivere får regning for manglende lærlinge

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Test
Scania har opdateret sin V8’er

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Tilfredshed hos Fairtrans efter flyvende 2017

Regnskabet for 2017 endte i den ”meget tilfredsstillende” kategori for den sønderjyske speditions- og vognmandsvirksomhed

Mærsk indleder ny kurs med underskud og skuffende resultater

Resultaterne på den korte bane er utilfredsstillende især i containerforretningen, lyder det fra topchef

Stifter-familie forlader kranfirma

Her er Ivecos nye chef i Norden

Scandlines transporterer stadigt flere lastbiler

Tonstung kedel løftet på plads

Nu skyder SK Forsynings halmfyrede anlæg i luften

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

Københavns Lufthavne går frem trods tunge investeringer

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

MAN overtager Nyscan-domicil

Færgefart i fortsat fremgang

Nye tal fra viser, at færgernes betydning for den danske infrastruktur er voksende

Transportminister kritiseres for Kattegat-tal

Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense

Udeblev fra retten: Politiet ind i sag om bod for social dumping

ITD byder velkommen til de nye ministre

To-cifret vækst for Jungheinrich

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag til Vognmand Peter Falk A/S

Nedtællingen er startet

Lav jobannonce på Jobnet for Arbejdsgivere uden omkostninger

Demontering og nedhejs af anlæg

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Stouby Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Specialisterne i kemi til auto og transportbranchen – Klartek ApS

Tyvstart på efterårets CERTIFICERING I UDBUDSRET allerede før sommerferien

Gratis webinar: Cross Docking

Besøg TENTE på Health & Rehab 2018

Introduktionstilbud på Q-TOOL R50 - nitteværktøj

Mød BSV Krantilbehør på Vestfyn Trækker messen

Send til en kollega

0.219