23948sdkhjf

Branchen og ministeren mødtes om tidsbegrænsning på rastepladser

Onsdag mødtes transportminister Ole Birk Olesen med repræsentanter fra transportbranchen. Ministeren havde indkaldt til en drøftelse af de problemstillinger, som hovedparten af transportbranchens organisationer har rejst. På mødet deltog – ud over organisationerne – også de transportpolitiske ordførere fra regeringspartierne samt Dansk Folkeparti.

Direktør Martin Aabak fra Danske Speditører fortæller, at det vakte opsigt på mødet, at Jesper Bundgaard Madsen fra Vendelbo Spedition A/S på mødet kunne fortælle kort og præcist om, hvor store konsekvenser en 11 timers begrænsning vil få for de daglige operationer for et lastvognstog med danske chauffører i fast trafik mellem Nordjylland og Greve.

- Når én af vores medlemsvirksomheder, der udelukkende kører med dansk indregistrerede biler og chauffører, melder om, at en 11 timers-begrænsning vil få drastiske konsekvenser, gør det indtryk på dem, der skal tage den endelige beslutning, siger Martin Aabak, og fortsætter:

- At det forholder sig sådan, bør tale for, at de toneangivende politiske beslutningstagere bevilger sig selv en forlænget tænkepause, inden den endelige beslutning om tidsbegrænsningen tages. Hvis politikerne ikke har været klar over det tidligere, ved de i hvert fald nu, at der er stærke og brede interesser og værdier på spil i dette spørgsmål.

ITDs formand Gert Jakobsen var også umiddelbart fortrøstningsfuld efter mødet.

- Fra ITDs side gentog vi, at forslaget vil have katastrofale konsekvenser for de enkelte chauffører, der får meget svært ved at afholde deres lovpligtige hvil. Når de ikke længere kan holde på rastepladserne tvinges de til finde alternative parkeringsmuligheder i for eksempel industrikvarterer langs motorvejsnettet uden ordnede forhold. Det kan ingen være tjent med, siger han.

DTL har hele vejen igennem støttet forslaget om tidsbegrænsning på rastepladserne. Og også her er man overbeviste om, at der ligger et fornuftigt kompromis forude:

- Mødet i sig konkluderede ikke på et timetal, men de efterfølgende sonderinger giver mig tro på, at vi kommer i mål med et overordentligt positivt kompromis, med fokus på chaufførers og vognmænds mulighed for at afholde deres daglige hvil, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard, og fortsætter:

- Det er DTL der, på organisationsplan, har kæmpet en ensom kamp for tidsbegrænsning, og ministeren signalerede tydeligt i går, at vi ikke skulle diskutere, om der skulle være tidsbegrænsning, men hvordan tidsbegrænsninger på de statslige motorvejsrastepladser konkret skal se ud. Jeg har tillid til, at vi ender et sted, hvor vi tilgodeser langt de fleste chauffører og vognmænd i forhold til de daglige hvil, og dermed får skabt den plads på de danske rastepladser, der er så hårdt brug for.

På mødet opfordrede ministeren organisationerne til at sende konkrete eksempler på konsekvenserne af en snæver tidsgrænse med henblik på at skabe det bedst mulige beslutningsgrundlag.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.21