23948sdkhjf

Branchen og ministeren mødtes om tidsbegrænsning på rastepladser

Onsdag mødtes transportminister Ole Birk Olesen med repræsentanter fra transportbranchen. Ministeren havde indkaldt til en drøftelse af de problemstillinger, som hovedparten af transportbranchens organisationer har rejst. På mødet deltog – ud over organisationerne – også de transportpolitiske ordførere fra regeringspartierne samt Dansk Folkeparti.

Direktør Martin Aabak fra Danske Speditører fortæller, at det vakte opsigt på mødet, at Jesper Bundgaard Madsen fra Vendelbo Spedition A/S på mødet kunne fortælle kort og præcist om, hvor store konsekvenser en 11 timers begrænsning vil få for de daglige operationer for et lastvognstog med danske chauffører i fast trafik mellem Nordjylland og Greve.

- Når én af vores medlemsvirksomheder, der udelukkende kører med dansk indregistrerede biler og chauffører, melder om, at en 11 timers-begrænsning vil få drastiske konsekvenser, gør det indtryk på dem, der skal tage den endelige beslutning, siger Martin Aabak, og fortsætter:

- At det forholder sig sådan, bør tale for, at de toneangivende politiske beslutningstagere bevilger sig selv en forlænget tænkepause, inden den endelige beslutning om tidsbegrænsningen tages. Hvis politikerne ikke har været klar over det tidligere, ved de i hvert fald nu, at der er stærke og brede interesser og værdier på spil i dette spørgsmål.

ITDs formand Gert Jakobsen var også umiddelbart fortrøstningsfuld efter mødet.

- Fra ITDs side gentog vi, at forslaget vil have katastrofale konsekvenser for de enkelte chauffører, der får meget svært ved at afholde deres lovpligtige hvil. Når de ikke længere kan holde på rastepladserne tvinges de til finde alternative parkeringsmuligheder i for eksempel industrikvarterer langs motorvejsnettet uden ordnede forhold. Det kan ingen være tjent med, siger han.

DTL har hele vejen igennem støttet forslaget om tidsbegrænsning på rastepladserne. Og også her er man overbeviste om, at der ligger et fornuftigt kompromis forude:

- Mødet i sig konkluderede ikke på et timetal, men de efterfølgende sonderinger giver mig tro på, at vi kommer i mål med et overordentligt positivt kompromis, med fokus på chaufførers og vognmænds mulighed for at afholde deres daglige hvil, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard, og fortsætter:

- Det er DTL der, på organisationsplan, har kæmpet en ensom kamp for tidsbegrænsning, og ministeren signalerede tydeligt i går, at vi ikke skulle diskutere, om der skulle være tidsbegrænsning, men hvordan tidsbegrænsninger på de statslige motorvejsrastepladser konkret skal se ud. Jeg har tillid til, at vi ender et sted, hvor vi tilgodeser langt de fleste chauffører og vognmænd i forhold til de daglige hvil, og dermed får skabt den plads på de danske rastepladser, der er så hårdt brug for.

På mødet opfordrede ministeren organisationerne til at sende konkrete eksempler på konsekvenserne af en snæver tidsgrænse med henblik på at skabe det bedst mulige beslutningsgrundlag.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tid til at prøve en 6-cylindret

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Vognmandsfirma fylder 100 år

Transportfirma åbner egne tankstationer

Nyhedsbrev

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Online Avis Arkiv

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyt fra bestyrelser og direktioner

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Million-anlæg taget i brug

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Nyt om navne

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Refako lander millionunderskud

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Månedens konkurser

Vigtige love for opbyggere

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Send til en kollega

0.252