23948sdkhjf

Branchen og ministeren mødtes om tidsbegrænsning på rastepladser

Onsdag mødtes transportminister Ole Birk Olesen med repræsentanter fra transportbranchen. Ministeren havde indkaldt til en drøftelse af de problemstillinger, som hovedparten af transportbranchens organisationer har rejst. På mødet deltog – ud over organisationerne – også de transportpolitiske ordførere fra regeringspartierne samt Dansk Folkeparti.

Direktør Martin Aabak fra Danske Speditører fortæller, at det vakte opsigt på mødet, at Jesper Bundgaard Madsen fra Vendelbo Spedition A/S på mødet kunne fortælle kort og præcist om, hvor store konsekvenser en 11 timers begrænsning vil få for de daglige operationer for et lastvognstog med danske chauffører i fast trafik mellem Nordjylland og Greve.

- Når én af vores medlemsvirksomheder, der udelukkende kører med dansk indregistrerede biler og chauffører, melder om, at en 11 timers-begrænsning vil få drastiske konsekvenser, gør det indtryk på dem, der skal tage den endelige beslutning, siger Martin Aabak, og fortsætter:

- At det forholder sig sådan, bør tale for, at de toneangivende politiske beslutningstagere bevilger sig selv en forlænget tænkepause, inden den endelige beslutning om tidsbegrænsningen tages. Hvis politikerne ikke har været klar over det tidligere, ved de i hvert fald nu, at der er stærke og brede interesser og værdier på spil i dette spørgsmål.

ITDs formand Gert Jakobsen var også umiddelbart fortrøstningsfuld efter mødet.

- Fra ITDs side gentog vi, at forslaget vil have katastrofale konsekvenser for de enkelte chauffører, der får meget svært ved at afholde deres lovpligtige hvil. Når de ikke længere kan holde på rastepladserne tvinges de til finde alternative parkeringsmuligheder i for eksempel industrikvarterer langs motorvejsnettet uden ordnede forhold. Det kan ingen være tjent med, siger han.

DTL har hele vejen igennem støttet forslaget om tidsbegrænsning på rastepladserne. Og også her er man overbeviste om, at der ligger et fornuftigt kompromis forude:

- Mødet i sig konkluderede ikke på et timetal, men de efterfølgende sonderinger giver mig tro på, at vi kommer i mål med et overordentligt positivt kompromis, med fokus på chaufførers og vognmænds mulighed for at afholde deres daglige hvil, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard, og fortsætter:

- Det er DTL der, på organisationsplan, har kæmpet en ensom kamp for tidsbegrænsning, og ministeren signalerede tydeligt i går, at vi ikke skulle diskutere, om der skulle være tidsbegrænsning, men hvordan tidsbegrænsninger på de statslige motorvejsrastepladser konkret skal se ud. Jeg har tillid til, at vi ender et sted, hvor vi tilgodeser langt de fleste chauffører og vognmænd i forhold til de daglige hvil, og dermed får skabt den plads på de danske rastepladser, der er så hårdt brug for.

På mødet opfordrede ministeren organisationerne til at sende konkrete eksempler på konsekvenserne af en snæver tidsgrænse med henblik på at skabe det bedst mulige beslutningsgrundlag.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Ny specialistgruppe for krantransport

Danmark har mistet en erhvervshavn

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Online Avis Arkiv

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

HMF: - Ventetiden skal ned

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD opruster på digitalisering

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.175