23948sdkhjf

Branchen og ministeren mødtes om tidsbegrænsning på rastepladser

Onsdag mødtes transportminister Ole Birk Olesen med repræsentanter fra transportbranchen. Ministeren havde indkaldt til en drøftelse af de problemstillinger, som hovedparten af transportbranchens organisationer har rejst. På mødet deltog – ud over organisationerne – også de transportpolitiske ordførere fra regeringspartierne samt Dansk Folkeparti.

Direktør Martin Aabak fra Danske Speditører fortæller, at det vakte opsigt på mødet, at Jesper Bundgaard Madsen fra Vendelbo Spedition A/S på mødet kunne fortælle kort og præcist om, hvor store konsekvenser en 11 timers begrænsning vil få for de daglige operationer for et lastvognstog med danske chauffører i fast trafik mellem Nordjylland og Greve.

- Når én af vores medlemsvirksomheder, der udelukkende kører med dansk indregistrerede biler og chauffører, melder om, at en 11 timers-begrænsning vil få drastiske konsekvenser, gør det indtryk på dem, der skal tage den endelige beslutning, siger Martin Aabak, og fortsætter:

- At det forholder sig sådan, bør tale for, at de toneangivende politiske beslutningstagere bevilger sig selv en forlænget tænkepause, inden den endelige beslutning om tidsbegrænsningen tages. Hvis politikerne ikke har været klar over det tidligere, ved de i hvert fald nu, at der er stærke og brede interesser og værdier på spil i dette spørgsmål.

ITDs formand Gert Jakobsen var også umiddelbart fortrøstningsfuld efter mødet.

- Fra ITDs side gentog vi, at forslaget vil have katastrofale konsekvenser for de enkelte chauffører, der får meget svært ved at afholde deres lovpligtige hvil. Når de ikke længere kan holde på rastepladserne tvinges de til finde alternative parkeringsmuligheder i for eksempel industrikvarterer langs motorvejsnettet uden ordnede forhold. Det kan ingen være tjent med, siger han.

DTL har hele vejen igennem støttet forslaget om tidsbegrænsning på rastepladserne. Og også her er man overbeviste om, at der ligger et fornuftigt kompromis forude:

- Mødet i sig konkluderede ikke på et timetal, men de efterfølgende sonderinger giver mig tro på, at vi kommer i mål med et overordentligt positivt kompromis, med fokus på chaufførers og vognmænds mulighed for at afholde deres daglige hvil, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard, og fortsætter:

- Det er DTL der, på organisationsplan, har kæmpet en ensom kamp for tidsbegrænsning, og ministeren signalerede tydeligt i går, at vi ikke skulle diskutere, om der skulle være tidsbegrænsning, men hvordan tidsbegrænsninger på de statslige motorvejsrastepladser konkret skal se ud. Jeg har tillid til, at vi ender et sted, hvor vi tilgodeser langt de fleste chauffører og vognmænd i forhold til de daglige hvil, og dermed får skabt den plads på de danske rastepladser, der er så hårdt brug for.

På mødet opfordrede ministeren organisationerne til at sende konkrete eksempler på konsekvenserne af en snæver tidsgrænse med henblik på at skabe det bedst mulige beslutningsgrundlag.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

Nyhedsbrev

9.182 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Online Avis Arkiv

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.159