Mærsk-regnskab efterlader analytiker med panderynker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mærsks regnskab for 2017 er ikke positiv læsning, vurderer aktieanalytiker. Men det var bedre end året før.

A.P. Møller-Mærsk kom ud af 2017 "med skindet på næsen", men det er svært at få øje på noget i regnskabet, der er decideret godt.

Det vurderer Morten Imsgard, der dækker selskabet som aktieanalytiker i Sydbank.

Han ser ikke Mærsks resultater i 2017 som værende tilfredsstillende.

- Der er meget lang vej til at skabe en verdensklasseforretning inden for transport- og logistik, vurderer analytikeren.

Det er ifølge ham svært at få øje på noget decideret godt i regnskabet, der er fremlagt fredag, om end det - i det mindste - var bedre end året før.

- Resultaterne er bedre end i 2016, der var en ren katastrofe, og Mærsk er langsomt, men sikkert ved at transformere sig til et rent transport- og logistikselskab.

- Det store problem er, at de forretningsben, man har valgt at satse på, ikke tjener særlig mange penge i øjeblikket, forklarer Morten Imsgaard.

I sin jagt på at blive en ren transport- og logistikvirksomhed har Mærsk gjort sig mere afhængig af containerdivisionen Maersk Line.

Denne var udfordret af svære markedsvilkår i 2017, og det har sat sig i regnskabet.

Mærsk nedskriver i regnskabet værdien af sine energiaktiviteter med 13,3 milliarder kroner.

Det sker for at komme et salg af disse et skridt nærmere og blive en ren transport- og logistikvirksomhed, vurderer Morten Imsgaard.

- Man skal ikke undervurdere, at man laver de her store nedskrivninger for at klargøre enhederne til at blive frasolgt.

- Det er en slags oprydning, men det er et billede på, at de værdier, man troede man havde i selskabet, ikke er der, når markedet er så vanskeligt, forklarer Morten Imsgard.

Han forventer, at energiaktiviteterne, Maersk Drilling og Maersk Supply Service, bliver solgt i løbet af 2018.

A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Schou, forventer det samme. Det siger han til Ritzau Finans efter regnskabet.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Bliv klogere på den ny verdenshandel

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Mærsk indleder ny kurs med underskud og skuffende resultater

Resultaterne på den korte bane er utilfredsstillende især i containerforretningen, lyder det fra topchef

Scandlines transporterer stadigt flere lastbiler

Nyhedsbrev

Københavns Lufthavne går frem trods tunge investeringer

Online Avis Arkiv

Færgefart i fortsat fremgang

Nye tal fra viser, at færgernes betydning for den danske infrastruktur er voksende

Issehoved skal sejle på Færøerne

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Skibet er ladet med…

Aalborg Havn er blevet et genanvendelsesmekka

Flere miljøvirksomheder har de seneste år valgt at opstarte eller udvide på Aalborg Havn

V-ordfører: Færgen-salg skal bidrage til havn

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Lindø Port skriver kontrakt på udvidelse

De knokler for et perfekt ishockey-VM

DB Schenker har ansvaret for logistikopgaverne i forbindelse med ishockey-VM i Danmark

Danske havne investerer for over fem milliarder

De kommende år investerer de danske havne mere end fem mia. kroner i arealudvikling og udvidelser. Det årlige investerings- niveau er steget markant siden 2009

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense

Odense Havn ud af 2017 med millionoverskud

Norden trodser lave rater i første kvartal

På trods af et usædvanligt ringe tankmarked og det sædvanlige dyk i tørlast kom Norden ud af årets første kvartal med overskud

Her er havnenes nye brancheboss

Brancheorganisationen Danske Havne har fundet afløseren for Bjørn B. Christiansen. Valget faldt på en kvinde, der kommer fra By & Havn

DSV-boss ryster ikke på hånden over ny Mærsk-strategi

Selvom flere containerrederier begynder at spejde mod speditionsbranchen for at finde indtægter, så skræmmer det ikke Danmarks største aktør på området

Britisk parlament vil undersøge Brexits betydning for transport

Stigende fragtrater giver gevinst til Mærsk-aktionærer

IT-lov skal sikre de vigtigste transporttjenester

Ny topchef til Nagel

Freja åbner nyt kontor i Norge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Meldgaard Hydraulik er klar til Vestfyn Trækker 2018

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Tillykke til Knud Gade A/S med den nye HMF 2120-K5

Logistikkompagniet tilbyder nu Chaufførudlejning

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

Lemvig Beton A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund tipkærre fra Lastas

Ny Faymonville Prefamax !

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Brdr. Kjeldahl I/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tung...

Send til en kollega

0.305