Mærsk-regnskab efterlader analytiker med panderynker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mærsks regnskab for 2017 er ikke positiv læsning, vurderer aktieanalytiker. Men det var bedre end året før.

A.P. Møller-Mærsk kom ud af 2017 "med skindet på næsen", men det er svært at få øje på noget i regnskabet, der er decideret godt.

Det vurderer Morten Imsgard, der dækker selskabet som aktieanalytiker i Sydbank.

Han ser ikke Mærsks resultater i 2017 som værende tilfredsstillende.

- Der er meget lang vej til at skabe en verdensklasseforretning inden for transport- og logistik, vurderer analytikeren.

Det er ifølge ham svært at få øje på noget decideret godt i regnskabet, der er fremlagt fredag, om end det - i det mindste - var bedre end året før.

- Resultaterne er bedre end i 2016, der var en ren katastrofe, og Mærsk er langsomt, men sikkert ved at transformere sig til et rent transport- og logistikselskab.

- Det store problem er, at de forretningsben, man har valgt at satse på, ikke tjener særlig mange penge i øjeblikket, forklarer Morten Imsgaard.

I sin jagt på at blive en ren transport- og logistikvirksomhed har Mærsk gjort sig mere afhængig af containerdivisionen Maersk Line.

Denne var udfordret af svære markedsvilkår i 2017, og det har sat sig i regnskabet.

Mærsk nedskriver i regnskabet værdien af sine energiaktiviteter med 13,3 milliarder kroner.

Det sker for at komme et salg af disse et skridt nærmere og blive en ren transport- og logistikvirksomhed, vurderer Morten Imsgaard.

- Man skal ikke undervurdere, at man laver de her store nedskrivninger for at klargøre enhederne til at blive frasolgt.

- Det er en slags oprydning, men det er et billede på, at de værdier, man troede man havde i selskabet, ikke er der, når markedet er så vanskeligt, forklarer Morten Imsgard.

Han forventer, at energiaktiviteterne, Maersk Drilling og Maersk Supply Service, bliver solgt i løbet af 2018.

A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Schou, forventer det samme. Det siger han til Ritzau Finans efter regnskabet.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Kuehne + Nagel køber op i Sydamerika

Styrker kompetencerne indenfor transport af letforgængelige varer

Norden nedjusterer i hårdt tankmarked

Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

HH Ferries Group oplevede kraftig vækst i godstrafikken i årets andet kvartal på ruten mellem Helsingør og Helsingborg

Mærsk sænker forventninger til 2018

Nyhedsbrev

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Online Avis Arkiv

Nordjysk havn med nyt rekordresultat

Aarhusiansk rederi solgt til Dubais havnegigant

DSV åbner stort distributionscenter til skofabrikant

Maersk Line øger punktlighed

Planlagt havneudvidelse kan være for lille fra start

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

'Broen' lægger til kaj i Grenaa havn

Den legendariske Storebæltsfærge er på vej til Østjylland igen, hvor en mulig fremtid som turistattraktion nu skal undersøges

Havneudvidelse på vej til Ystad

Aarhus Havn skriver kontrakt på færgeterminal

'Issehoved's comeback: Måtte vende om efter 10 minutter

Shipping.dk skifter navn

Flere lastbiler vælger færgen frem for broen over Øresund

I maj var der for første gang flere lastbiler, som valgte færgen frem for broen mellem Danmark og Sverige

Fjord Line på støt opadgående kurs

På trods af næsten to måneders stop på Kristiansand-rute i foråret 2017 forbedrede Fjord Line driftsresultatet med mere en 50 pct. sidste år

Mærsk-formand vil presse de små speditører

Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

Private vil betale for Kattegatforbindelse

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Ny MAX Trailer !

Ny certificering i udbudsret for tilbudsgivere

Ølsted & Allested Vognmandsforretning Bent Sørensen ApS nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3

Intern Auditor Miljø

Download eller rekvirer tips til ansættelse af nydanskere

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Super flot FAYMONVILLE Multimax

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

Vennelyst Ingeniør- og Entreprenørforretning er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet åben kærre

ISO 14001:2015 Opgraderingsseminar

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

CE godkendte containere og lad fra DLM-WEISCON

Vejle-firma sørger for at gæsterne kan hænge i baren på Smukfest

Thyholm Vognmandsforretning kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet anhænger med sider

ISO 37001 Anti-korruption Inspirationsseminar

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

Portalkran på imponerende 50 meter

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Portalkran på imponerende 50 meter

Nørager Vognmandsforretning kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overf...

Send til en kollega

0.238