Mærsk-regnskab efterlader analytiker med panderynker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mærsks regnskab for 2017 er ikke positiv læsning, vurderer aktieanalytiker. Men det var bedre end året før.

A.P. Møller-Mærsk kom ud af 2017 "med skindet på næsen", men det er svært at få øje på noget i regnskabet, der er decideret godt.

Det vurderer Morten Imsgard, der dækker selskabet som aktieanalytiker i Sydbank.

Han ser ikke Mærsks resultater i 2017 som værende tilfredsstillende.

- Der er meget lang vej til at skabe en verdensklasseforretning inden for transport- og logistik, vurderer analytikeren.

Det er ifølge ham svært at få øje på noget decideret godt i regnskabet, der er fremlagt fredag, om end det - i det mindste - var bedre end året før.

- Resultaterne er bedre end i 2016, der var en ren katastrofe, og Mærsk er langsomt, men sikkert ved at transformere sig til et rent transport- og logistikselskab.

- Det store problem er, at de forretningsben, man har valgt at satse på, ikke tjener særlig mange penge i øjeblikket, forklarer Morten Imsgaard.

I sin jagt på at blive en ren transport- og logistikvirksomhed har Mærsk gjort sig mere afhængig af containerdivisionen Maersk Line.

Denne var udfordret af svære markedsvilkår i 2017, og det har sat sig i regnskabet.

Mærsk nedskriver i regnskabet værdien af sine energiaktiviteter med 13,3 milliarder kroner.

Det sker for at komme et salg af disse et skridt nærmere og blive en ren transport- og logistikvirksomhed, vurderer Morten Imsgaard.

- Man skal ikke undervurdere, at man laver de her store nedskrivninger for at klargøre enhederne til at blive frasolgt.

- Det er en slags oprydning, men det er et billede på, at de værdier, man troede man havde i selskabet, ikke er der, når markedet er så vanskeligt, forklarer Morten Imsgard.

Han forventer, at energiaktiviteterne, Maersk Drilling og Maersk Supply Service, bliver solgt i løbet af 2018.

A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Schou, forventer det samme. Det siger han til Ritzau Finans efter regnskabet.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Femerntunnel kan måske bygges halvandet år før tid

DFDS bestiller nye færger

To store ro/pax-færger til Østersøen er bestilt til levering i 2021

Nyhedsbrev

Mærsk-regnskab efterlader analytiker med panderynker

Mærsks regnskab for 2017 er ikke positiv læsning, vurderer aktieanalytiker. Men det var bedre end året før.

Online Avis Arkiv

Maersk Line hæver omsætning med 3,5 mia.dollar

Verdens største containerrederi fik et overskud på 511 mio. dollar i 2017 - men samlet kommer A.P. Møller-Mærsk ud af 2017 med et stort underskud

70 tons vindmøllevinge med 'Berlin'

DFDS passerer 14 milliarder

Rekordoverskud ruster DSV til flere opkøb

Transportgiganten fortsætter sin vækst i 2017 med rekordoverskud - men det får ikke CEO Jens Bjørn Andersen til at hvile på laurbærene

Hybridfærger fejrer etårsdag på Gedser-Rostock

Aalborg Havn får ny bestyrelse

Video: Flydedokken forlader Marstal

Marstal Værft siger farvel til flydedok

Petersen & Sørensens Motorværksted sender flydedok den lange vej syd om Langeland fra Marstal til Svendborg

Har du nok lærlinge ansat?

Første januar trådte praktikplads-AUB i kraft, som betyder, at virksomhederne hvert år får et minimumsmål for, hvor mange elever de skal have ansat

NTG køber op i Schweiz

Opkøbet af den familieejede virksomhed sker som en del af den proces, der skal gøre NTG klar til en børsnotering

Udskiftning i Danske Havnes bestyrelse

Dannebrog fylder mere og mere på de syv verdenshave

Unifeeder binder Holland sammen med Skandinavien

DSV frygter ikke Amazon

Transportvirksomheder over hele verden frygter tabte markedsandele til teknologigiganter som Amazon - men danske DSV tager det roligt

Mærsk placerer nyt selskab i New York

Kæmpe fundamenter over Køge Havn til Kriegers Flak

Massehyring: Bornholmslinjen vil ansætte 300

Når Bornholmslinjen fra september skal sejle til og fra Bornholm, bliver det med en organisation på cirka 300 ansatte. Cirka 250 til søs og 50 på land

Vejle Havn: Efterforskning stoppet i sag om brud på tavshedspligt

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Fredericia Shipping på juleindkøb

Stor udskiftning i Hirtshals Havns bestyrelse

Lejerne skyder igen på Esbjerg Havn

Vind i sejlene for rederiernes eksport i 2017

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Tillykke til Dansk Overflade Teknik med den nye HMF 2120-K5

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

3 nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 til Herskind Entreprenørforretning ApS

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Lukket grab GIE

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Send til en kollega

0.243