23948sdkhjf

Mærsk-regnskab efterlader analytiker med panderynker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mærsks regnskab for 2017 er ikke positiv læsning, vurderer aktieanalytiker. Men det var bedre end året før.

A.P. Møller-Mærsk kom ud af 2017 "med skindet på næsen", men det er svært at få øje på noget i regnskabet, der er decideret godt.

Det vurderer Morten Imsgard, der dækker selskabet som aktieanalytiker i Sydbank.

Han ser ikke Mærsks resultater i 2017 som værende tilfredsstillende.

- Der er meget lang vej til at skabe en verdensklasseforretning inden for transport- og logistik, vurderer analytikeren.

Det er ifølge ham svært at få øje på noget decideret godt i regnskabet, der er fremlagt fredag, om end det - i det mindste - var bedre end året før.

- Resultaterne er bedre end i 2016, der var en ren katastrofe, og Mærsk er langsomt, men sikkert ved at transformere sig til et rent transport- og logistikselskab.

- Det store problem er, at de forretningsben, man har valgt at satse på, ikke tjener særlig mange penge i øjeblikket, forklarer Morten Imsgaard.

I sin jagt på at blive en ren transport- og logistikvirksomhed har Mærsk gjort sig mere afhængig af containerdivisionen Maersk Line.

Denne var udfordret af svære markedsvilkår i 2017, og det har sat sig i regnskabet.

Mærsk nedskriver i regnskabet værdien af sine energiaktiviteter med 13,3 milliarder kroner.

Det sker for at komme et salg af disse et skridt nærmere og blive en ren transport- og logistikvirksomhed, vurderer Morten Imsgaard.

- Man skal ikke undervurdere, at man laver de her store nedskrivninger for at klargøre enhederne til at blive frasolgt.

- Det er en slags oprydning, men det er et billede på, at de værdier, man troede man havde i selskabet, ikke er der, når markedet er så vanskeligt, forklarer Morten Imsgard.

Han forventer, at energiaktiviteterne, Maersk Drilling og Maersk Supply Service, bliver solgt i løbet af 2018.

A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Schou, forventer det samme. Det siger han til Ritzau Finans efter regnskabet.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

HH Ferries er klar til batteridrift

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Nyhedsbrev

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Online Avis Arkiv

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Færgen i million-slagsmål med Rønne Havn

Siden første januar i år har rederiet Færgen ikke betalt de gældende havneafgifter til Rønne Havn i protest over en stigning i taksterne, viser aktindsigt fra TV2 Bornholm

Prime Cargo fik masser af ny omsætning

Transport som ét brand i Aabenraa

Trailere til Tyrkiet på en uge

TINV får lov til at fortsætte

Omsætningen i transportbranchen er historisk høj

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Danske havne øger godsmængden

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Overvågning af lastbiler med sensitive varer

De polske myndigheder stiller krav om GPS for transporter med visse typer medicin og andre såkaldt følsomme import- og eksportvarer

Damco-tjeneste lagt ind under Maersk Line

Damco-tjenesten Twill nu er blevet en del af Maersk Line. Det understøtter rygter om, at hele Damco er på vej til at blive lagt ind under Maersk Line, skriver Børsen

Logistikstuderende fik Dachser-pris

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Send til en kollega

0.275