Foråret varsler regulering af varebilsvognmænd

Snart tager Folketinget fat på behandling af lovforslag om varebilskørsel med gods for fremmed regning

Transportministeriet har nu sendt et lovforslag i høring med krav om tilladelse til godskørsel for virksomheder, der er etableret i Danmark, og som udfører godskørsel for fremmed regning med dansk indregistrerede varebiler med en totalvægt på mere end 2.000 kg, som fragter gods med en samlet vægt på mere end 11 kg pr. stykgods (kolli).

Det bliver modtaget med begejstring hos DTL:

- Jeg betragter det på mange måder som en rigtig stor landvinding for erhvervet og for den seriøse del af transportbranchen der kører gods for fremmed regning med varebiler, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

Et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti fremlagde et beslutningsforslag i maj 2016. Forslaget pålagde regeringen at fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de nødvendige ændringer af administrative forskrifter, der sikrer, at varebiler med tilladt totalvægt under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfattes af principperne i godskørselsloven.

Tilpassede krav og overgangsordning
Tilladelsesordningen for varebiler vil dog udgøre en tilpasset udgave af de krav, der i dag gælder for godskørsel med lastbiler. Tilladelsesordningen for varebiler vil adskille sig fra de gældende krav for lastbiler med hensyn til krav til faglige kvalifikationer og krav om uddannelse af chauffører, ligesom gældende regler om køre- og hviletid, herunder krav til tachograf m.m., ikke vil finde anvendelse for varebiler.

For eksempel skal kurset for varebiler være af kortere varighed end de gældende krav, og konkret foreslås det, at kvalifikationsuddannelsen for varebilschauffører omfattet af tilladelseskravet skal have en varighed af højst tre dage. Efteruddannelsen skal have en varighed af højst to dage.

Der foreslås en overgangsordning for personer, der på tidspunktet for tilladelseskravets ikrafttræden kan dokumentere mindst 2 års erfaring som vognmand i virksomheder, der er omfattet af tilladelseskravet. For chauffører foreslås der en overgangsordning fra kravet om kvalifikationsuddannelse, hvis de på tidspunktet for lovens ikrafttræden udfører godskørsel for fremmed regning i varebiler og kan dokumentere mindst to års erfaring som varebilschauffør.

Tilsvarende skal kravet til egenkapital for virksomheder, der udfører godskørsel for fremmed regning i varebiler, være lavere end for virksomheder, der udfører godskørsel for fremmed regning i lastbiler. Hensigten er, at egenkapitalkravet til tilladelser til godskørsel for fremmed regning skal nedsættes til et niveau svarende til mindstereguleringen efter EU-reglerne. Konkret vil det betyde, at varebilsvognmænd skal være i besiddelse af en egenkapital på 13.500 kr. for første tilladelse og 6.750 kr. for hver efterfølgende tilladelse.

Loven træder efter planen i kraft 1. juli 2018, men transportministeren bemyndiges til at lade ikrafttrædelsen af selve tilladelseskravet ske på et senere tidspunkt.

Udgifter på finansloven
Der er stadig tvivl om, hvorvidt myndighedernes administration af de nye adgangskrav skal dækkes af et brugerbetalt gebyr – eller det skal finansieres over finansloven på linje med administration af lastbiltilladelser siden 1996.

- Et gebyr skal ikke skille os ad, hvis det ellers følger ligebehandlingsprincippet. Men jeg har meget svært ved at tro, at det kan betale sig at stable en opkrævningsadministration op omkring en beskeden meromkostning på ca. 2,5 mio. kr. årligt. DTL foreslår, at udgifter bæres af finansloven, siger Erik Østergaard.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DTL kom med i overtid

Iveco til byggepladsen - både on og off road

Iveco lancerer sin nyeste Stralis-model, X Way. Det er en entreprenørlastbil, som både kører økonomisk på landevejen og kan klare leverancen helt ud i terrænet på byggepladsen.

BHS solgte mere, men tjente mindre

Bliv klogere på den ny verdenshandel

DTK fik millioner i kassen

Transportkoncern har vækststrategi, der virker

Nyhedsbrev

Skærpet kontrol med chauffør-uddannelse

Online Avis Arkiv

En lille DAF kan sagtens tage det store skrald

AffaldPlus Genbrug og Energi har fået den første af to små, men helt specielle DAF-lastbiler til indsamling af storskrald

Vestfyn Trækker 2018
Mød opfinderen fra Ringsted

Per Lavmand er klar med nyt knæklad, nyt fragtlad og små fragtenheder på små trailere

Udsigt til kødannelser på den fynske motorvej

Freja-regnskab i top

Fokus på kunder og moderne teknologi driver Freja mod nye mål.

Dinex runder en milliard kroner

Manglen på arbejdskraft er på sit højeste i 10 år

Vestfyn Trækker 2018
Ny generation af medbringertrucks

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Test
Scania har opdateret sin V8’er

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

44.000 arbejdsgivere får regning for manglende lærlinge

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Tilfredshed hos Fairtrans efter flyvende 2017

Regnskabet for 2017 endte i den ”meget tilfredsstillende” kategori for den sønderjyske speditions- og vognmandsvirksomhed

Her er Ivecos nye chef i Norden

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Meldgaard Hydraulik er klar til Vestfyn Trækker 2018

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Tillykke til Knud Gade A/S med den nye HMF 2120-K5

Logistikkompagniet tilbyder nu Chaufførudlejning

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

Lemvig Beton A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund tipkærre fra Lastas

Ny Faymonville Prefamax !

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Brdr. Kjeldahl I/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tung...

Send til en kollega

0.462