23948sdkhjf

Transportminister vil bygge flere veje efter 2020

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Med udsigt til flere biler vil transportminister Ole Birk Olesen bygge veje for at løse trængselsproblemer

Asfaltmaskinerne får travlt efter 2020, hvis det står til transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Landets infrastruktur kan nemlig slet ikke håndtere de mange biler, der ruller ud på vejene i disse år, og derfor vil ministeren bygge endnu flere veje, siger han.

- Lige så snart der bliver rum i statsfinanserne, og det bliver der efter 2020, så skal vi, hvis flertallet vil, bygge flere veje.

- Vi skal have nogle bredere veje, og så skal vi have nogle flere motorveje, hvor der er plads til flere biler, så trafikken kan afvikles hurtigere, siger Ole Birk Olesen.

Meldingen fra ministeren kommer, efter at nye tal fra Vejdirektoratet har vist, at trafikken på vejene er steget med 21 procent fra 2000 til 2016.

Alene i årene 2013 til 2016 er trafikken steget næsten tre gange så hurtigt som i de forudgående år, skriver fagbladet Ingeniøren.

Og på motorvejene er trafikken siden 2010 steget med 31 procent.

Hos Dansk Industri (DI) deler branchedirektør Michael Svane ønsket om flere veje.

- Vi har brug for flere veje, fordi vejene er ramt af trængsel og flaskehalse. Det er dyrt for samfundet, virksomhederne og borgerne, siger han.

Konkret kunne man ifølge DI blandt andet satse på en udvidelse af E45 fra Randers og ned til Trekantområdet, en tredje Limfjordsforbindelse og en havnetunnel i København.

Ole Birk Olesen understreger, at andre transportformer også skal gøres attraktive, så de kan aflaste vejene. Det gælder især jernbanen.

Ministeren mener dog, at der allerede bliver gjort meget for at lokke flere ombord på togene.

- Vi er bare udfordret af, at det er ting, der tager lang tid. Det tager for eksempel lang tid at få elektrificeret skinnerne, og det tager lang tid at få en nyt signalsystem.

- Og det tager også forholdsvis lang tid, før der kommer de nye eltog, der vil sikre en bedre oplevelse af at køre i tog og en større driftsstabilitet og dermed færre forsinkelser, siger han.

Transportministeren påpeger, at der i øjeblikket investeres 119 milliarder kroner i jernbanen, mens der til sammenligning bliver investeret 39 milliarder kroner i vejnettet.

/ritzau/



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Top 100 - 2018
Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Video
Volvo laver kontrakt på selvkørende mine-lastbiler

Volvo Trucks skal levere sin første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne til transport af kalksten fra en åben mine til en nærliggende havn

DTL: Politikerne må lytte nøje efter

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Kranfirma konkurs

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mægler stod for salget til NTG

MAN vil erobre Grønland

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at tackle vanskelige situationer på intensivt kursus om Konflikthåndtering

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

EUC lillbælt nu også med International Kranføreruddannelse

Tilbyd dine kunder serviceaftaler og opnå de økonomiske gevinster, der ligger i dem

Brønd til installering langs skinnerne

Mangler du personale til aftenrengøringen efter kl. 16?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsl...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/...

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Send til en kollega

0.267