Lov om varebiler i høring

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Forslag om godskørselslov for varebiler sendt i høring

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har modvilligt sendt sit lovudkast om en tilladelsesordning for varebilskørsel for fremmed regning, i høring hos transportbranchen frem til den 9. marts.

Det sker på et politisk påbud fra et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF.

Varebiler over 2000 kg
Lovudkastet – som fremsættes som lovforslag i slutningen af marts - gælder varebiler mellem 2 ton og 3,5 ton, der kører gods for fremmed regning og derved konkurrerer med lastbiler over 3,5 ton.

Det gælder altså ikke firmakørsel i egne varebiler eller håndværkerbiler. Lex Varebil skønnes at omfatte omkring 12.000 af de i alt 400.000 varebiler med danske nummerplader.

”Tilladelsesordningen vil dermed ligge ud over det krav om tilladelse, der i dag gælder for godskørsel for fremmed regning i køretøjer eller vogntog med en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg,” hedder det i høringsbrevet.

Aviser og reklamer ikke omfattet
Kravet om en godskørselstilladelse gælder ved fragt over 11 kg pr. stykgods. De 11 kg defineres som kolli, det vil sige et stykke gods, som kan bestå af flere enkelte varer, der er pakket som én enhed.

Bagatelgrænsen på 11 kg betyder, at omdeling af aviser, reklamer og mindre pakker ikke skal være omfattet af krav om tilladelse, understreges det i lovudkastet.

Læs også: Vognbaner skal være smallere

Stykgodsgrænse på 11 kg er valgt, fordi det ifølge Arbejdstilsynet normalt ikke anses for sundhedsskadeligt at foretage løft tæt ved kroppen af genstande på op til 11 kg.

Intet positivt
Ole Birk Olesen har intet positivt at sige om sagen. Listen i lovudkastets bemærkninger over konsekvenser er alene negative.

Lovforslaget er en overimplementering af EU-reglerne på området, det er i strid med regeringens byrdestop, det indebærer ekstra omkostninger for erhvervslivet, og det vil hæmme deleøkonomien, fremhæver Ole Birk Olesen, som er i opposition til forslaget.

Ingen køre/hviletid
Varebilstilladelser vil dog indeholde mildere krav end for lastbiler med hensyn til faglige kvalifikationer og uddannelse af chauffører.

Nok så afgørende vil fragtvarebiler ikke blive pålagt køre/hviletider og slipper for montering af en digital fartskriver (tachograf).

EU-forhandlinger
Der er tale om en national tilladelse, da godskørsel for fremmed regning i køretøjer med en tilladt totalvægt op til 3.500 kg ikke er EU-reguleret, fremhæver han.

Mellem linjerne opfordrer han flertallet til at vente, da transportkommissær Violeta Bulc' vejpakke fra 31. maj sidste år lægger op til, at forordningen om godskørsel udvides til køretøjer under 3500 kg.

DTL og 3F kontra ITD og DI
Lovudkastet har trukket ud bl.a. fordi et udvalg med branchens repræsentanter forgæves forsøgte at blive enige.

Dansk Transport og Logistik (DTL), 3F samt den lille organisation af selvkørende vognmænd, FDL, ønsker en tilladelsesordning for at bringe ordnede forhold i denne del af fragtmarkedet.

Læs også: Den liberale kriger

Den anden gruppe i varebilsudvalget, som støtter regeringspartierne og Det radikale Venstres modstand mod en Lex Varebil, udgøres af ITD, Danske Speditører, DI, FK Distribution, H.P. Therkelsen, Håndværksrådet, Mover samt Danske Medier.

Social dumping
- Det handler ikke om tømrerens håndværkerbil eller pizzabudet. Det handler specifik om varebiler, der kører gods for fremmed regning. Vi skal have løftet fagligheden, færre konkurser, mindre social dumping og en bedre trafiksikkerhed, fordi branchen skal professionaliseres, sagde Christian Rabjerg Madsen (S) ved vedtagelsen af beslutningsforslaget (B165) i maj 2016.

Ole Birk Olesen er reduceret til facilitator, og den opgave tager han alvorligt.

- Det er vigtigt for mig at fremlægge et lovforslag, som flertallet synes er godt, efter at der er blevet smidt ekspertviden ind i processen, erklærede Ole Birk Olesen i foråret 2017, mens varebilsudvalget arbejdede. 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

19 nye tankvogne til Dantra

Baksehold fra BMS flytter 50 meter høj kran stående

Test
Hjemlig hygge i MAN TGS

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

Fransk stål-opgave til Blue Water Shipping

Ny dansk Ekeri-forhandler

Poulsen Biler er blevet udvalgt til at sælge og markedsføre Ekeri i Danmark

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

Nyhedsbrev

Leman er årets bedste elevplads

Online Avis Arkiv

Flere vindmøllevinger på samme skib

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Vestager uddeler milliardbøder for karteller

Nye regler for reparation af dæk

58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

Scania med nyt city-førerhus

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Flere kvinder tager lastbilkørekort

Kvinder udgør en uudnyttet ressource i forhold til at reducere chaufførmangelen i Danmark

Vognmænd forventer stigende omsætning

2018 tegner til at blive et godt år for vejgodstransporten: 86 procent af vognmændene forventer uændret eller stigende omsætning

Der er penge at spare på lønnen

Lønplatformen Gratisal vil give vognmændene tid og penge til at fokusere på kerneforretningen

HOKI tager kampen op mod klimaet

NCC har opfundet en ny maskine, der effektivt afhøvler rabatter og leder vandet væk fra vejbanen.

Kran-firma adopterer to skoleklasser

Nu kan man tale med sin bil

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

DSV sælger dæk til TIP Trailer

Lastbiler raseres af tyveknægte

Uddannelseshus åbner 1. marts

Nye tal: Rekordmange biler på motorvejene

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

App klarer truck-tilsyn: Få overblikket - på internettet

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Nu skal man kunne oplade el-biler i hele Europa

Forlæng batteriets levetid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Tillykke til Dansk Overflade Teknik med den nye HMF 2120-K5

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

3 nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 til Herskind Entreprenørforretning ApS

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Lukket grab GIE

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Send til en kollega

0.169