23948sdkhjf

Lov om varebiler i høring

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Forslag om godskørselslov for varebiler sendt i høring

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har modvilligt sendt sit lovudkast om en tilladelsesordning for varebilskørsel for fremmed regning, i høring hos transportbranchen frem til den 9. marts.

Det sker på et politisk påbud fra et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF.

Varebiler over 2000 kg
Lovudkastet – som fremsættes som lovforslag i slutningen af marts - gælder varebiler mellem 2 ton og 3,5 ton, der kører gods for fremmed regning og derved konkurrerer med lastbiler over 3,5 ton.

Det gælder altså ikke firmakørsel i egne varebiler eller håndværkerbiler. Lex Varebil skønnes at omfatte omkring 12.000 af de i alt 400.000 varebiler med danske nummerplader.

”Tilladelsesordningen vil dermed ligge ud over det krav om tilladelse, der i dag gælder for godskørsel for fremmed regning i køretøjer eller vogntog med en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg,” hedder det i høringsbrevet.

Aviser og reklamer ikke omfattet
Kravet om en godskørselstilladelse gælder ved fragt over 11 kg pr. stykgods. De 11 kg defineres som kolli, det vil sige et stykke gods, som kan bestå af flere enkelte varer, der er pakket som én enhed.

Bagatelgrænsen på 11 kg betyder, at omdeling af aviser, reklamer og mindre pakker ikke skal være omfattet af krav om tilladelse, understreges det i lovudkastet.

Stykgodsgrænse på 11 kg er valgt, fordi det ifølge Arbejdstilsynet normalt ikke anses for sundhedsskadeligt at foretage løft tæt ved kroppen af genstande på op til 11 kg.

Intet positivt
Ole Birk Olesen har intet positivt at sige om sagen. Listen i lovudkastets bemærkninger over konsekvenser er alene negative.

Lovforslaget er en overimplementering af EU-reglerne på området, det er i strid med regeringens byrdestop, det indebærer ekstra omkostninger for erhvervslivet, og det vil hæmme deleøkonomien, fremhæver Ole Birk Olesen, som er i opposition til forslaget.

Ingen køre/hviletid
Varebilstilladelser vil dog indeholde mildere krav end for lastbiler med hensyn til faglige kvalifikationer og uddannelse af chauffører.

Nok så afgørende vil fragtvarebiler ikke blive pålagt køre/hviletider og slipper for montering af en digital fartskriver (tachograf).

EU-forhandlinger
Der er tale om en national tilladelse, da godskørsel for fremmed regning i køretøjer med en tilladt totalvægt op til 3.500 kg ikke er EU-reguleret, fremhæver han.

Mellem linjerne opfordrer han flertallet til at vente, da transportkommissær Violeta Bulc' vejpakke fra 31. maj sidste år lægger op til, at forordningen om godskørsel udvides til køretøjer under 3500 kg.

DTL og 3F kontra ITD og DI
Lovudkastet har trukket ud bl.a. fordi et udvalg med branchens repræsentanter forgæves forsøgte at blive enige.

Dansk Transport og Logistik (DTL), 3F samt den lille organisation af selvkørende vognmænd, FDL, ønsker en tilladelsesordning for at bringe ordnede forhold i denne del af fragtmarkedet.

Den anden gruppe i varebilsudvalget, som støtter regeringspartierne og Det radikale Venstres modstand mod en Lex Varebil, udgøres af ITD, Danske Speditører, DI, FK Distribution, H.P. Therkelsen, Håndværksrådet, Mover samt Danske Medier.

Social dumping
- Det handler ikke om tømrerens håndværkerbil eller pizzabudet. Det handler specifik om varebiler, der kører gods for fremmed regning. Vi skal have løftet fagligheden, færre konkurser, mindre social dumping og en bedre trafiksikkerhed, fordi branchen skal professionaliseres, sagde Christian Rabjerg Madsen (S) ved vedtagelsen af beslutningsforslaget (B165) i maj 2016.

Ole Birk Olesen er reduceret til facilitator, og den opgave tager han alvorligt.

- Det er vigtigt for mig at fremlægge et lovforslag, som flertallet synes er godt, efter at der er blevet smidt ekspertviden ind i processen, erklærede Ole Birk Olesen i foråret 2017, mens varebilsudvalget arbejdede. 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

Top 100 - 2018
Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Video
Volvo laver kontrakt på selvkørende mine-lastbiler

Volvo Trucks skal levere sin første kommercielle løsning med selvkørende lastvogne til transport af kalksten fra en åben mine til en nærliggende havn

DTL: Politikerne må lytte nøje efter

Kørsel i egen bil: Her er de nye satser

Nyhedsbrev

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Kranfirma konkurs

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Mægler stod for salget til NTG

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lær at tackle vanskelige situationer på intensivt kursus om Konflikthåndtering

CERTEX Danmark har sort bælte i løfteudstyr til teatre

Ny model løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S!

EUC lillbælt nu også med International Kranføreruddannelse

Tilbyd dine kunder serviceaftaler og opnå de økonomiske gevinster, der ligger i dem

Brønd til installering langs skinnerne

Mangler du personale til aftenrengøringen efter kl. 16?

Q-System har stor succes med pallelogistik i Spanien

Servicekunderne elsker at benytte servicesystemet Dantech

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsl...

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/...

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

Send til en kollega

0.343