23948sdkhjf

Nye miljøkrav til lastbiler på vej i EU

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU har sendt forslag om CO2-krav til lastbiler i høring hos regeringerne

EU ønsker, at der bliver stillet nye miljøkrav til lastbiler og busser. Man ønsker især få styr på lastbilers CO2-udslip.

Den danske regering ønsker, at man skal gå endnu længere og se på lastbilens energiforbrug i en større helhed.

Miljøkrav til lastbiler og busser skal gælde hele køretøjet, ikke kun motoren. Man skal også se på karosseriets aerodynamik, dækkenes rullemodstand, chaufførens kørselsmønter, bilens brændstofforbrug og andre forhold.

Det er den danske regeringens input til den høringen, som EU har sat i gang, og som til sommer skal munde ud i et forslag om CO2-krav for tunge køretøjer.

Den danske regerings interesser í denne sag varetages af energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), og han mener, at man bør gå længere end EU’s intentioner.

Han anbefaler også, at man fremmer brugen af køretøjer med nul eller næsten nul CO2-udslip. Det kunne være lastbiler, der kører på el eller bíogas.

Med nye CO2-krav skal man dels presse producenterne til at udvikle mere klimavenlige motorer, dels få vognmændene til at skaffe de nyeste lastbiler for eksempel ved hjælp af incitamenter som miljørabat på vejafgifterne.

Ønsker reel CO2-beregning
CO2-målinger indgår ikke i de nuværende euronormer for lastbiler. CO2-belastningen beregnes i stedet indirekte. Derfor foreslår Danmark, at måleparametrene baseres på modelværktøjet VECTO, som benyttes ved typegodkendelser.

VECTO er en forkortelse for ”Vehicle Energy Consumption Calculation Tool.” Det bruges til beregning af køretøjers energiforbrug. Værktøjet anvendes til at simulere CO2-udslip for lastbiler under forskellige typer kørsel.

Værktøjet er udviklet af EU og ACEA, som er organisation for den europæiske bilindustri, sammen med blandt andet Nordic Logistics Association (NLA) og græsrodsbevægelsen Transport and Environment.

Lær af dieselgate
Endelig anbefaler Lars Chr. Lilleholt, at man løbende overvåger lastbilerne, så man er sikre på, at de testede CO2-udledninger i nye lastbiler svarer til de faktiske.

Det kunne gøres ved at foretage målinger under reel kørsel og/eller installere særligt måleudstyr, der indsamler data om forbruget af brændstof.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Danske Fragtmænd flytter i nyt

HCS tager over efter Renonorden

Pas på: Ny type fartkontrol kan være på vej

Motorvejsudvidelse virker: Trafikanter sparer et døgn om året

Tabt gods skaber farlige situationer på vejene

Nyhedsbrev

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

Online Avis Arkiv

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

HH Ferries er klar til batteridrift

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

DSV gør sig klar til Brexit

Svenskere vil optimere dansk transport

Transport som ét brand i Aabenraa

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Energiledelse i nye klæder.

CERTEX Danmark har premiere på ny kranfilm

Bilreklamer er i stor efterspørgsel

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Send til en kollega

0.362