23948sdkhjf

Nye miljøkrav til lastbiler på vej i EU

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU har sendt forslag om CO2-krav til lastbiler i høring hos regeringerne

EU ønsker, at der bliver stillet nye miljøkrav til lastbiler og busser. Man ønsker især få styr på lastbilers CO2-udslip.

Den danske regering ønsker, at man skal gå endnu længere og se på lastbilens energiforbrug i en større helhed.

Miljøkrav til lastbiler og busser skal gælde hele køretøjet, ikke kun motoren. Man skal også se på karosseriets aerodynamik, dækkenes rullemodstand, chaufførens kørselsmønter, bilens brændstofforbrug og andre forhold.

Det er den danske regeringens input til den høringen, som EU har sat i gang, og som til sommer skal munde ud i et forslag om CO2-krav for tunge køretøjer.

Den danske regerings interesser í denne sag varetages af energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), og han mener, at man bør gå længere end EU’s intentioner.

Han anbefaler også, at man fremmer brugen af køretøjer med nul eller næsten nul CO2-udslip. Det kunne være lastbiler, der kører på el eller bíogas.

Med nye CO2-krav skal man dels presse producenterne til at udvikle mere klimavenlige motorer, dels få vognmændene til at skaffe de nyeste lastbiler for eksempel ved hjælp af incitamenter som miljørabat på vejafgifterne.

Ønsker reel CO2-beregning
CO2-målinger indgår ikke i de nuværende euronormer for lastbiler. CO2-belastningen beregnes i stedet indirekte. Derfor foreslår Danmark, at måleparametrene baseres på modelværktøjet VECTO, som benyttes ved typegodkendelser.

VECTO er en forkortelse for ”Vehicle Energy Consumption Calculation Tool.” Det bruges til beregning af køretøjers energiforbrug. Værktøjet anvendes til at simulere CO2-udslip for lastbiler under forskellige typer kørsel.

Værktøjet er udviklet af EU og ACEA, som er organisation for den europæiske bilindustri, sammen med blandt andet Nordic Logistics Association (NLA) og græsrodsbevægelsen Transport and Environment.

Lær af dieselgate
Endelig anbefaler Lars Chr. Lilleholt, at man løbende overvåger lastbilerne, så man er sikre på, at de testede CO2-udledninger i nye lastbiler svarer til de faktiske.

Det kunne gøres ved at foretage målinger under reel kørsel og/eller installere særligt måleudstyr, der indsamler data om forbruget af brændstof.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.097