23948sdkhjf

Gyser om parkeringstid

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Fronterne er trukket skarpt op, og det er svært at finde fælles fodslag. Nu udskyder politikerne beslutningen om tidsbegrænset parkering på rastepladser

Regeringen og Dansk Folkeparti har svært ved at blive enige om udmøntningen af finanslovsaftalens afsnit om tidsbegrænsning for lastbiler på rastepladser.

Sidste uges møde mellem regeringen, DF og organisationerne mundede ud i ingenting. Man enedes derfor om, at organisationerne skal udarbejde konkrete eksempler på, hvad en begrænsning af parkeringstiden på henholdsvis 3, 11, 15 og 25 timer kommer til at betyde for chaufførerne og vognmændene.

Det næste møde forventes i næste uge, oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA). Han afstår fra at melde noget som helst ud om, hvad han selv foretrækker med hensyn til tidsbegrænsning.

- Jeg skal bare sørge for, at der bliver en enighed mellem de blå partier, der har lavet finanslovsaftalen, siger Ole Birk Olesen.

- At lastbilers parkering på rastepladser har fundet vej ind i finansloven, skyldes et ønske fra Dansk Folkeparti. Derfor er selvfølgelig vigtigt, at partiet føler, at de får den løsning, de forestillede sig, siger Ole Birk Olesen.

DI og 3F står sammen
I denne sag står DI Transport og fagforbundet 3F sammen i en alliance, der kæmper for en begrænsning på mindst 25 timer.

Regeringen peger også på 24 eller 25 timer, mens DF står fast på 11 timer. Partiet kan gå med til en begrænsning på 14-16 timer for at imødegå bizarre situationer, som for eksempel tilfælde hvor en chauffør skal vente tre-fire timer foran en lukket lagerport efter at have holdt et hvil på 11 timer.

Køre/hviletid skal overholdes
Branchedirektør Michael Svane, DI Transport, ved udmærket, at politikerne først og fremmest ønsker at forhindre udenlandske lastbiler i at langtidsparkere på de danske rastepladser.

- Af hensyn til chaufførerne bliver man nødt til at sammenholde ønsket om tidsbegrænsning med det faktum, at køre/hviletidsreglerne skal overholdes, siger Michael Svane.

3F: Helst mere kontrol
Fagforbundet 3F så helst, at reglerne blev kontrolleret, og overtrædelserne sanktioneret frem for at indføre tidsrestriktioner. Derfor ser 3F helst, at der bliver etableret et specielt politikorps til at tage sig af problemer for lastbiler og erhvervstrafikken på motorvejene, som man har det i Tyskland.

- Det er en dårlig idé med tidsbegrænsninger. Langt størstedel af problemerne kunne løses ved at kontrollere de eksisterende regler, siger miljøkonsulent Kjeld H. Jensen fra 3F. Hvis politikerne laver restriktioner, så skal de tilpasses køre/hviletidsbestemmelserne. Derfor peger 3F på 25 timer.

Belastede pladser
Vognmandsforeningen DTL er i bevægelse fra 11 timer som generel tidsbegrænsning til 15-16 timer. Det giver større smidighed i forbindelse med det lovpligtige 11 timers hvil.

- Man skal ikke kunne holde på en rasteplads i 24 timer, siger adm. dir. Erik Østergaard, DTL. Man må kunne planlægge sine ugehvil, så man kan nå hjem eller hen til sikrede faciliteter.

Han foreslår parkeringsautomater på statens rastepladser og graduerede tidsbegrænsninger efter hvor belastet rastepladsen er, så man på nogle pladser kun kan holde i tre timer.

FDL: Max 30 timer
- Det skal være muligt for en chauffør, der ikke kan nå hjem, at holde et reduceret ugehvil, siger kontorleder Jens Groot, fra de fri danske langturschauffører, FDL.

- Vejdirektoratet skal have mulighed for at lave forskellige intervaller på tidsbegrænsninger. Hvis der er et meget hårdt pres på en rasteplads, skal den ned på tre timer, foreslår han. Statens p-pladser skal ikke bruges til ulovligt ugehvil.

Chaufførerne kan ikke nå hjem
Ikke kun transporter fra nabolande rammes af en tidsbegrænsning på 11 timer. Det første eksempel på konsekvenser af 11 timers P-begrænsning hørte trafikpolitikerne fra adm. direktør og medejer af Vendelbo Spedition, Jesper Bundgaard Madsen, som er medlem af Danske Speditørers hovedbestyrelse.

Vendelbo Speditions lastbiler kører fra Hjørring til Greve, og chaufførerne rammes af 11-timersreglen lige efter passagen af Storebæltsbroen. De vil heller ikke kunne nå hjem dagen efter, fordi rastepladsen skal forlades for tidligt om morgenen i forhold køre/hviletiderne på ruten videre til Greve og hjem.

ITD’s formand Gert Jakobsen advarer trafikpolitikerne om, at forslaget om tidsbegrænsning vil gøre det svært for den enkelte chauffør at holde de lovpligtige hvil under ordentlige forhold, hvis de tvinges ud i industri- og boligkvarterer.

Anlæg flere rastepladser
FDM anskuer debatten om tidsbegrænsning ud fra trafiksikkerhed. Lastbilchauffører skal have mulighed for at holde de lovpligtige hvil, så man undgår trætte chauffører på vejene.

- Restriktionerne er mere symptombehandling end løser problemets årsag, nemlig for få rastepladser. De er ikke udbygget i takt med godstrafikkens store udvikling, siger afdelingschef Torben Kudsk, FDM.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Schweizisk transportselskab overrasker før dansk opkøb

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Padborg-udvalg skal forhindre gentagelse

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Nyhedsbrev

ITD vil opruste indsats i EU

Online Avis Arkiv

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny VW Transporter

Ny Iveco Daily

Et år med kraftig TIP-vækst

Ny aftale skal sikre medarbejdere til Danske Fragtmænd

Gert Jakobsen takkede af

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

Ønsker minimumsløn for kørsel med gods

Chauffør med rod i papirerne holdt hvil hos politiet

Frederiksberg Renovation satser på el

Kommunen vil erstatte alle dieseldrevne skraldebiler med nye el-drevne og støjsvage biler.

Kølespecialist i kraftig vækst udvider flåden

DFDS fortsætter på fed brexit-kontrakt

Enkelte afgange er blevet aflyst på gund af manglende bookinger, men ellers er DFDS godt i gang med sin no deal-kontrakt med den britiske regering

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DSV bygger kæmpe logistikhub på Sjælland

Slagelse Kommune vil købe Stigsnæs-havnen

Skraldebiler finder huller i mobilnettet

Undersøgelser i Kurt Beier-sagen trækker ud

DTL-krav: Udenlandske lastbiler skal betale bøder på stedet

Transportplanlægger fik FDE Fondens Talentpris

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

VBG overtager BPW’s trækstænger

Politiet efterlyser lastbilchauffør efter dødsulykke ved Ribe

Transportudvalg gennemgår 1600 ændringer til vejpakken

Kort om navne

Havnekonference i Odense

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

ITD slår op med vognmandsforening

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen ApS

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fragt A/S

Ekstremt robust wiretræk

Hør om hverdagen hos verdens største minkfodercentral

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

KTR ROTEX ® koblinger

HCS med nye walking floor trailere

”Kel-Berg Grand Prix Herning” på TV2 sport

Programmer dit lystårn selv

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Early Bird-rabatten udløber i morgen til: UDBUDSLOVEN FOR SPECIALISTER 2019

Få en leverandør af løftegrej m.m., hvor det hele er lidt nemmere...

VM Tarm A/S modtager hæderspris for særlig lærlingeindsats

Send til en kollega

0.191