23948sdkhjf

Gyser om parkeringstid

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Fronterne er trukket skarpt op, og det er svært at finde fælles fodslag. Nu udskyder politikerne beslutningen om tidsbegrænset parkering på rastepladser

Regeringen og Dansk Folkeparti har svært ved at blive enige om udmøntningen af finanslovsaftalens afsnit om tidsbegrænsning for lastbiler på rastepladser.

Sidste uges møde mellem regeringen, DF og organisationerne mundede ud i ingenting. Man enedes derfor om, at organisationerne skal udarbejde konkrete eksempler på, hvad en begrænsning af parkeringstiden på henholdsvis 3, 11, 15 og 25 timer kommer til at betyde for chaufførerne og vognmændene.

Det næste møde forventes i næste uge, oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA). Han afstår fra at melde noget som helst ud om, hvad han selv foretrækker med hensyn til tidsbegrænsning.

- Jeg skal bare sørge for, at der bliver en enighed mellem de blå partier, der har lavet finanslovsaftalen, siger Ole Birk Olesen.

- At lastbilers parkering på rastepladser har fundet vej ind i finansloven, skyldes et ønske fra Dansk Folkeparti. Derfor er selvfølgelig vigtigt, at partiet føler, at de får den løsning, de forestillede sig, siger Ole Birk Olesen.

DI og 3F står sammen
I denne sag står DI Transport og fagforbundet 3F sammen i en alliance, der kæmper for en begrænsning på mindst 25 timer.

Regeringen peger også på 24 eller 25 timer, mens DF står fast på 11 timer. Partiet kan gå med til en begrænsning på 14-16 timer for at imødegå bizarre situationer, som for eksempel tilfælde hvor en chauffør skal vente tre-fire timer foran en lukket lagerport efter at have holdt et hvil på 11 timer.

Køre/hviletid skal overholdes
Branchedirektør Michael Svane, DI Transport, ved udmærket, at politikerne først og fremmest ønsker at forhindre udenlandske lastbiler i at langtidsparkere på de danske rastepladser.

- Af hensyn til chaufførerne bliver man nødt til at sammenholde ønsket om tidsbegrænsning med det faktum, at køre/hviletidsreglerne skal overholdes, siger Michael Svane.

3F: Helst mere kontrol
Fagforbundet 3F så helst, at reglerne blev kontrolleret, og overtrædelserne sanktioneret frem for at indføre tidsrestriktioner. Derfor ser 3F helst, at der bliver etableret et specielt politikorps til at tage sig af problemer for lastbiler og erhvervstrafikken på motorvejene, som man har det i Tyskland.

- Det er en dårlig idé med tidsbegrænsninger. Langt størstedel af problemerne kunne løses ved at kontrollere de eksisterende regler, siger miljøkonsulent Kjeld H. Jensen fra 3F. Hvis politikerne laver restriktioner, så skal de tilpasses køre/hviletidsbestemmelserne. Derfor peger 3F på 25 timer.

Belastede pladser
Vognmandsforeningen DTL er i bevægelse fra 11 timer som generel tidsbegrænsning til 15-16 timer. Det giver større smidighed i forbindelse med det lovpligtige 11 timers hvil.

- Man skal ikke kunne holde på en rasteplads i 24 timer, siger adm. dir. Erik Østergaard, DTL. Man må kunne planlægge sine ugehvil, så man kan nå hjem eller hen til sikrede faciliteter.

Han foreslår parkeringsautomater på statens rastepladser og graduerede tidsbegrænsninger efter hvor belastet rastepladsen er, så man på nogle pladser kun kan holde i tre timer.

FDL: Max 30 timer
- Det skal være muligt for en chauffør, der ikke kan nå hjem, at holde et reduceret ugehvil, siger kontorleder Jens Groot, fra de fri danske langturschauffører, FDL.

- Vejdirektoratet skal have mulighed for at lave forskellige intervaller på tidsbegrænsninger. Hvis der er et meget hårdt pres på en rasteplads, skal den ned på tre timer, foreslår han. Statens p-pladser skal ikke bruges til ulovligt ugehvil.

Chaufførerne kan ikke nå hjem
Ikke kun transporter fra nabolande rammes af en tidsbegrænsning på 11 timer. Det første eksempel på konsekvenser af 11 timers P-begrænsning hørte trafikpolitikerne fra adm. direktør og medejer af Vendelbo Spedition, Jesper Bundgaard Madsen, som er medlem af Danske Speditørers hovedbestyrelse.

Vendelbo Speditions lastbiler kører fra Hjørring til Greve, og chaufførerne rammes af 11-timersreglen lige efter passagen af Storebæltsbroen. De vil heller ikke kunne nå hjem dagen efter, fordi rastepladsen skal forlades for tidligt om morgenen i forhold køre/hviletiderne på ruten videre til Greve og hjem.

ITD’s formand Gert Jakobsen advarer trafikpolitikerne om, at forslaget om tidsbegrænsning vil gøre det svært for den enkelte chauffør at holde de lovpligtige hvil under ordentlige forhold, hvis de tvinges ud i industri- og boligkvarterer.

Anlæg flere rastepladser
FDM anskuer debatten om tidsbegrænsning ud fra trafiksikkerhed. Lastbilchauffører skal have mulighed for at holde de lovpligtige hvil, så man undgår trætte chauffører på vejene.

- Restriktionerne er mere symptombehandling end løser problemets årsag, nemlig for få rastepladser. De er ikke udbygget i takt med godstrafikkens store udvikling, siger afdelingschef Torben Kudsk, FDM.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

Ny guide for transport af levende dyr

Leman frygter ikke Brexit

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

Nyhedsbrev

8.824 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kan lastbiler synes om lørdagen

Online Avis Arkiv

Smuglervognmand risikerer fransk fængsel

Lastbilchauffør idømt samfundstjeneste efter dødsulykke

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

Ovethi fejrer fem mærkedage

Preben og Thomas Thinggaard markerer fem fødselsdage og jubilæer 21. juni. Samtidig bliver sønnen adm. direktør i det fynske dækfirma.

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Ovethi med gode muligheder

Volvo crashtester cykelhjelme mod biler

Containere fra Miljø-Art i 25 år

Nyt køretøj suger huller i vejen

Branchen: Det er en stor sejr for danske vognmænd

Polske mænd tiltalt for millionkup mod lastbil

Røde partier presser på for roadpricing

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Vognmand og chauffør står til bøder for over 100.000 kroner

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

EU åbner undersøgelse af statsstøtte til Postnord

Danmark og Sverige undersøges af EU for statsstøtte til PostNord i strid med EU's regler

BMS sætter rulleskøjter på 23 meter højt fyrtårn

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Kort om navne

Kæmper fortsat for gratis bro

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en frisk i IPW.”

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Nyt samarbejde i Nordjylland

Køb din gas hos os!

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Givskud Vognmandsforretning

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Handy tippelad til Johnny Hansen

Hejs af ventilationsanlæg på supermarked i Vejle

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Har du råd til at produktionen holder stille?

Tryksensor med IO-Link

Erik Jørgensens Eftf. A/S kan køre hjem med en ny Doll 2 akslet sengetrailer med udtræk

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Chr. Andersen Sunds ApS

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Et helt NOPA træk til Vridsløsemagle Kran og Container

Nyt træk til Vestjyllands Andel amba

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 med aut. rullepresenning til Benny Ra...

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HEL...

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Send til en kollega

0.207