23948sdkhjf

Gyser om parkeringstid

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Fronterne er trukket skarpt op, og det er svært at finde fælles fodslag. Nu udskyder politikerne beslutningen om tidsbegrænset parkering på rastepladser

Regeringen og Dansk Folkeparti har svært ved at blive enige om udmøntningen af finanslovsaftalens afsnit om tidsbegrænsning for lastbiler på rastepladser.

Sidste uges møde mellem regeringen, DF og organisationerne mundede ud i ingenting. Man enedes derfor om, at organisationerne skal udarbejde konkrete eksempler på, hvad en begrænsning af parkeringstiden på henholdsvis 3, 11, 15 og 25 timer kommer til at betyde for chaufførerne og vognmændene.

Det næste møde forventes i næste uge, oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA). Han afstår fra at melde noget som helst ud om, hvad han selv foretrækker med hensyn til tidsbegrænsning.

- Jeg skal bare sørge for, at der bliver en enighed mellem de blå partier, der har lavet finanslovsaftalen, siger Ole Birk Olesen.

- At lastbilers parkering på rastepladser har fundet vej ind i finansloven, skyldes et ønske fra Dansk Folkeparti. Derfor er selvfølgelig vigtigt, at partiet føler, at de får den løsning, de forestillede sig, siger Ole Birk Olesen.

DI og 3F står sammen
I denne sag står DI Transport og fagforbundet 3F sammen i en alliance, der kæmper for en begrænsning på mindst 25 timer.

Regeringen peger også på 24 eller 25 timer, mens DF står fast på 11 timer. Partiet kan gå med til en begrænsning på 14-16 timer for at imødegå bizarre situationer, som for eksempel tilfælde hvor en chauffør skal vente tre-fire timer foran en lukket lagerport efter at have holdt et hvil på 11 timer.

Køre/hviletid skal overholdes
Branchedirektør Michael Svane, DI Transport, ved udmærket, at politikerne først og fremmest ønsker at forhindre udenlandske lastbiler i at langtidsparkere på de danske rastepladser.

- Af hensyn til chaufførerne bliver man nødt til at sammenholde ønsket om tidsbegrænsning med det faktum, at køre/hviletidsreglerne skal overholdes, siger Michael Svane.

3F: Helst mere kontrol
Fagforbundet 3F så helst, at reglerne blev kontrolleret, og overtrædelserne sanktioneret frem for at indføre tidsrestriktioner. Derfor ser 3F helst, at der bliver etableret et specielt politikorps til at tage sig af problemer for lastbiler og erhvervstrafikken på motorvejene, som man har det i Tyskland.

- Det er en dårlig idé med tidsbegrænsninger. Langt størstedel af problemerne kunne løses ved at kontrollere de eksisterende regler, siger miljøkonsulent Kjeld H. Jensen fra 3F. Hvis politikerne laver restriktioner, så skal de tilpasses køre/hviletidsbestemmelserne. Derfor peger 3F på 25 timer.

Belastede pladser
Vognmandsforeningen DTL er i bevægelse fra 11 timer som generel tidsbegrænsning til 15-16 timer. Det giver større smidighed i forbindelse med det lovpligtige 11 timers hvil.

- Man skal ikke kunne holde på en rasteplads i 24 timer, siger adm. dir. Erik Østergaard, DTL. Man må kunne planlægge sine ugehvil, så man kan nå hjem eller hen til sikrede faciliteter.

Han foreslår parkeringsautomater på statens rastepladser og graduerede tidsbegrænsninger efter hvor belastet rastepladsen er, så man på nogle pladser kun kan holde i tre timer.

FDL: Max 30 timer
- Det skal være muligt for en chauffør, der ikke kan nå hjem, at holde et reduceret ugehvil, siger kontorleder Jens Groot, fra de fri danske langturschauffører, FDL.

- Vejdirektoratet skal have mulighed for at lave forskellige intervaller på tidsbegrænsninger. Hvis der er et meget hårdt pres på en rasteplads, skal den ned på tre timer, foreslår han. Statens p-pladser skal ikke bruges til ulovligt ugehvil.

Chaufførerne kan ikke nå hjem
Ikke kun transporter fra nabolande rammes af en tidsbegrænsning på 11 timer. Det første eksempel på konsekvenser af 11 timers P-begrænsning hørte trafikpolitikerne fra adm. direktør og medejer af Vendelbo Spedition, Jesper Bundgaard Madsen, som er medlem af Danske Speditørers hovedbestyrelse.

Vendelbo Speditions lastbiler kører fra Hjørring til Greve, og chaufførerne rammes af 11-timersreglen lige efter passagen af Storebæltsbroen. De vil heller ikke kunne nå hjem dagen efter, fordi rastepladsen skal forlades for tidligt om morgenen i forhold køre/hviletiderne på ruten videre til Greve og hjem.

ITD’s formand Gert Jakobsen advarer trafikpolitikerne om, at forslaget om tidsbegrænsning vil gøre det svært for den enkelte chauffør at holde de lovpligtige hvil under ordentlige forhold, hvis de tvinges ud i industri- og boligkvarterer.

Anlæg flere rastepladser
FDM anskuer debatten om tidsbegrænsning ud fra trafiksikkerhed. Lastbilchauffører skal have mulighed for at holde de lovpligtige hvil, så man undgår trætte chauffører på vejene.

- Restriktionerne er mere symptombehandling end løser problemets årsag, nemlig for få rastepladser. De er ikke udbygget i takt med godstrafikkens store udvikling, siger afdelingschef Torben Kudsk, FDM.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tid til at prøve en 6-cylindret

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Vognmandsfirma fylder 100 år

Nyhedsbrev

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

Online Avis Arkiv

Transportfirma åbner egne tankstationer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To DAF til Pagh Transport

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Betalingsbro er et skråplan

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Million-anlæg taget i brug

Ingen lov om spejl-kameraer

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Nyt om navne

Arla kører på GTL

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Send til en kollega

0.217