23948sdkhjf

Gyser om parkeringstid

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Fronterne er trukket skarpt op, og det er svært at finde fælles fodslag. Nu udskyder politikerne beslutningen om tidsbegrænset parkering på rastepladser

Regeringen og Dansk Folkeparti har svært ved at blive enige om udmøntningen af finanslovsaftalens afsnit om tidsbegrænsning for lastbiler på rastepladser.

Sidste uges møde mellem regeringen, DF og organisationerne mundede ud i ingenting. Man enedes derfor om, at organisationerne skal udarbejde konkrete eksempler på, hvad en begrænsning af parkeringstiden på henholdsvis 3, 11, 15 og 25 timer kommer til at betyde for chaufførerne og vognmændene.

Det næste møde forventes i næste uge, oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA). Han afstår fra at melde noget som helst ud om, hvad han selv foretrækker med hensyn til tidsbegrænsning.

- Jeg skal bare sørge for, at der bliver en enighed mellem de blå partier, der har lavet finanslovsaftalen, siger Ole Birk Olesen.

- At lastbilers parkering på rastepladser har fundet vej ind i finansloven, skyldes et ønske fra Dansk Folkeparti. Derfor er selvfølgelig vigtigt, at partiet føler, at de får den løsning, de forestillede sig, siger Ole Birk Olesen.

DI og 3F står sammen
I denne sag står DI Transport og fagforbundet 3F sammen i en alliance, der kæmper for en begrænsning på mindst 25 timer.

Regeringen peger også på 24 eller 25 timer, mens DF står fast på 11 timer. Partiet kan gå med til en begrænsning på 14-16 timer for at imødegå bizarre situationer, som for eksempel tilfælde hvor en chauffør skal vente tre-fire timer foran en lukket lagerport efter at have holdt et hvil på 11 timer.

Køre/hviletid skal overholdes
Branchedirektør Michael Svane, DI Transport, ved udmærket, at politikerne først og fremmest ønsker at forhindre udenlandske lastbiler i at langtidsparkere på de danske rastepladser.

- Af hensyn til chaufførerne bliver man nødt til at sammenholde ønsket om tidsbegrænsning med det faktum, at køre/hviletidsreglerne skal overholdes, siger Michael Svane.

3F: Helst mere kontrol
Fagforbundet 3F så helst, at reglerne blev kontrolleret, og overtrædelserne sanktioneret frem for at indføre tidsrestriktioner. Derfor ser 3F helst, at der bliver etableret et specielt politikorps til at tage sig af problemer for lastbiler og erhvervstrafikken på motorvejene, som man har det i Tyskland.

- Det er en dårlig idé med tidsbegrænsninger. Langt størstedel af problemerne kunne løses ved at kontrollere de eksisterende regler, siger miljøkonsulent Kjeld H. Jensen fra 3F. Hvis politikerne laver restriktioner, så skal de tilpasses køre/hviletidsbestemmelserne. Derfor peger 3F på 25 timer.

Belastede pladser
Vognmandsforeningen DTL er i bevægelse fra 11 timer som generel tidsbegrænsning til 15-16 timer. Det giver større smidighed i forbindelse med det lovpligtige 11 timers hvil.

- Man skal ikke kunne holde på en rasteplads i 24 timer, siger adm. dir. Erik Østergaard, DTL. Man må kunne planlægge sine ugehvil, så man kan nå hjem eller hen til sikrede faciliteter.

Han foreslår parkeringsautomater på statens rastepladser og graduerede tidsbegrænsninger efter hvor belastet rastepladsen er, så man på nogle pladser kun kan holde i tre timer.

FDL: Max 30 timer
- Det skal være muligt for en chauffør, der ikke kan nå hjem, at holde et reduceret ugehvil, siger kontorleder Jens Groot, fra de fri danske langturschauffører, FDL.

- Vejdirektoratet skal have mulighed for at lave forskellige intervaller på tidsbegrænsninger. Hvis der er et meget hårdt pres på en rasteplads, skal den ned på tre timer, foreslår han. Statens p-pladser skal ikke bruges til ulovligt ugehvil.

Chaufførerne kan ikke nå hjem
Ikke kun transporter fra nabolande rammes af en tidsbegrænsning på 11 timer. Det første eksempel på konsekvenser af 11 timers P-begrænsning hørte trafikpolitikerne fra adm. direktør og medejer af Vendelbo Spedition, Jesper Bundgaard Madsen, som er medlem af Danske Speditørers hovedbestyrelse.

Vendelbo Speditions lastbiler kører fra Hjørring til Greve, og chaufførerne rammes af 11-timersreglen lige efter passagen af Storebæltsbroen. De vil heller ikke kunne nå hjem dagen efter, fordi rastepladsen skal forlades for tidligt om morgenen i forhold køre/hviletiderne på ruten videre til Greve og hjem.

ITD’s formand Gert Jakobsen advarer trafikpolitikerne om, at forslaget om tidsbegrænsning vil gøre det svært for den enkelte chauffør at holde de lovpligtige hvil under ordentlige forhold, hvis de tvinges ud i industri- og boligkvarterer.

Anlæg flere rastepladser
FDM anskuer debatten om tidsbegrænsning ud fra trafiksikkerhed. Lastbilchauffører skal have mulighed for at holde de lovpligtige hvil, så man undgår trætte chauffører på vejene.

- Restriktionerne er mere symptombehandling end løser problemets årsag, nemlig for få rastepladser. De er ikke udbygget i takt med godstrafikkens store udvikling, siger afdelingschef Torben Kudsk, FDM.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

Gammel kending tilbage hos Sawo

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Mercedes satser på el

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Kvinder klar til netværk

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

To Ultima kroghejs fra SAWO

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Send til en kollega

0.172