23948sdkhjf

Gyser om parkeringstid

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Fronterne er trukket skarpt op, og det er svært at finde fælles fodslag. Nu udskyder politikerne beslutningen om tidsbegrænset parkering på rastepladser

Regeringen og Dansk Folkeparti har svært ved at blive enige om udmøntningen af finanslovsaftalens afsnit om tidsbegrænsning for lastbiler på rastepladser.

Sidste uges møde mellem regeringen, DF og organisationerne mundede ud i ingenting. Man enedes derfor om, at organisationerne skal udarbejde konkrete eksempler på, hvad en begrænsning af parkeringstiden på henholdsvis 3, 11, 15 og 25 timer kommer til at betyde for chaufførerne og vognmændene.

Det næste møde forventes i næste uge, oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA). Han afstår fra at melde noget som helst ud om, hvad han selv foretrækker med hensyn til tidsbegrænsning.

- Jeg skal bare sørge for, at der bliver en enighed mellem de blå partier, der har lavet finanslovsaftalen, siger Ole Birk Olesen.

- At lastbilers parkering på rastepladser har fundet vej ind i finansloven, skyldes et ønske fra Dansk Folkeparti. Derfor er selvfølgelig vigtigt, at partiet føler, at de får den løsning, de forestillede sig, siger Ole Birk Olesen.

DI og 3F står sammen
I denne sag står DI Transport og fagforbundet 3F sammen i en alliance, der kæmper for en begrænsning på mindst 25 timer.

Regeringen peger også på 24 eller 25 timer, mens DF står fast på 11 timer. Partiet kan gå med til en begrænsning på 14-16 timer for at imødegå bizarre situationer, som for eksempel tilfælde hvor en chauffør skal vente tre-fire timer foran en lukket lagerport efter at have holdt et hvil på 11 timer.

Køre/hviletid skal overholdes
Branchedirektør Michael Svane, DI Transport, ved udmærket, at politikerne først og fremmest ønsker at forhindre udenlandske lastbiler i at langtidsparkere på de danske rastepladser.

- Af hensyn til chaufførerne bliver man nødt til at sammenholde ønsket om tidsbegrænsning med det faktum, at køre/hviletidsreglerne skal overholdes, siger Michael Svane.

3F: Helst mere kontrol
Fagforbundet 3F så helst, at reglerne blev kontrolleret, og overtrædelserne sanktioneret frem for at indføre tidsrestriktioner. Derfor ser 3F helst, at der bliver etableret et specielt politikorps til at tage sig af problemer for lastbiler og erhvervstrafikken på motorvejene, som man har det i Tyskland.

- Det er en dårlig idé med tidsbegrænsninger. Langt størstedel af problemerne kunne løses ved at kontrollere de eksisterende regler, siger miljøkonsulent Kjeld H. Jensen fra 3F. Hvis politikerne laver restriktioner, så skal de tilpasses køre/hviletidsbestemmelserne. Derfor peger 3F på 25 timer.

Belastede pladser
Vognmandsforeningen DTL er i bevægelse fra 11 timer som generel tidsbegrænsning til 15-16 timer. Det giver større smidighed i forbindelse med det lovpligtige 11 timers hvil.

- Man skal ikke kunne holde på en rasteplads i 24 timer, siger adm. dir. Erik Østergaard, DTL. Man må kunne planlægge sine ugehvil, så man kan nå hjem eller hen til sikrede faciliteter.

Han foreslår parkeringsautomater på statens rastepladser og graduerede tidsbegrænsninger efter hvor belastet rastepladsen er, så man på nogle pladser kun kan holde i tre timer.

FDL: Max 30 timer
- Det skal være muligt for en chauffør, der ikke kan nå hjem, at holde et reduceret ugehvil, siger kontorleder Jens Groot, fra de fri danske langturschauffører, FDL.

- Vejdirektoratet skal have mulighed for at lave forskellige intervaller på tidsbegrænsninger. Hvis der er et meget hårdt pres på en rasteplads, skal den ned på tre timer, foreslår han. Statens p-pladser skal ikke bruges til ulovligt ugehvil.

Chaufførerne kan ikke nå hjem
Ikke kun transporter fra nabolande rammes af en tidsbegrænsning på 11 timer. Det første eksempel på konsekvenser af 11 timers P-begrænsning hørte trafikpolitikerne fra adm. direktør og medejer af Vendelbo Spedition, Jesper Bundgaard Madsen, som er medlem af Danske Speditørers hovedbestyrelse.

Vendelbo Speditions lastbiler kører fra Hjørring til Greve, og chaufførerne rammes af 11-timersreglen lige efter passagen af Storebæltsbroen. De vil heller ikke kunne nå hjem dagen efter, fordi rastepladsen skal forlades for tidligt om morgenen i forhold køre/hviletiderne på ruten videre til Greve og hjem.

ITD’s formand Gert Jakobsen advarer trafikpolitikerne om, at forslaget om tidsbegrænsning vil gøre det svært for den enkelte chauffør at holde de lovpligtige hvil under ordentlige forhold, hvis de tvinges ud i industri- og boligkvarterer.

Anlæg flere rastepladser
FDM anskuer debatten om tidsbegrænsning ud fra trafiksikkerhed. Lastbilchauffører skal have mulighed for at holde de lovpligtige hvil, så man undgår trætte chauffører på vejene.

- Restriktionerne er mere symptombehandling end løser problemets årsag, nemlig for få rastepladser. De er ikke udbygget i takt med godstrafikkens store udvikling, siger afdelingschef Torben Kudsk, FDM.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Jens Konrad overtager Ikast-vognmand

Vognmand med opråb i krisetid: - Chaufførerne er vores vigtigste aktiv

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

DFDS' ex-chef til DSV

SLD-direktør: - Den danske transport kører videre

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Volvos nye modeller forsinkes

Online Avis Arkiv

ITD: Sæt gang i hjulene ved investeringer i infrastruktur

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Svineproducent vil køre selv

Lastbilmægleren har leveret ny KA-BA grisetrailer til Svejstrup Østergaard sammen med en velholdt DAF-trækker fra 2016

Chauffører kan testes for corona-virus

ITD vil hive EU-Kommissionen i retten over Postnord-sag

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

FDE Fondens formand fylder 70 år

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbildæk skal mærkes

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Svært marked: Leman fyrer 50

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Test
TEST: En dag i grusgraven

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Danmarks første S-Way

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kran og tippelad til grabkørsel

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Aluminiums Kraner fra JLM teknik, gør bare hverdagen nemmere

Ny Faymonville Megamax !!

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Optimeringssoftware til distribution af færdigblandet beton

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 til Jysk Træflis ApS

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Heavy duty connectorer

Sugekop fra Woods PowrGrip.

Kundeservice

Michelin tilbyder dæk og service til Danmarks helte

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Kel-Berg 3 akslet skrot tiptrailer til JOMA v/John Johansen

EFFER kran bag stållad

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

Send til en kollega

0.157