23948sdkhjf

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

At Brian Stage foreløbig er endt som adm. direktør hos den danske kranproducent HMF er ikke så mærkeligt, når man ved, at han er vokset op med biler - store biler. Hans farfar var vognmand i Årslev på Fyn. Havde både kran- og renovationsbiler i Årslev Vognmandsforretning.  Hans far havde Årslev Autoopret.

- Min far og farfar var i samme branche, og de var også naboer. Så jeg var lige meget på værkstedet og i vognmandsfirmaet, husker Brian Stage.



- Jeg var ikke i vuggestue, men blev spændt fast på sædet i en lastbil, og så var jeg med min farfar ude at køre. Når jeg så skulle have skiftet ble, kørte han mig hjem og satte mig af hos min mor. Så man kan roligt sige, at jeg har fået branchen ind med blodet.

Ti år på havet
Det blev dog ikke lastbiler, som var førstevalget, da Brian Stage skulle have en uddannelse. Som 16-årig kom han på Kogtved Søfartsskole. Han ville ud og sejle - og det kom han med Rederiet J. Lauritzen. Efterfølgende læste han til maskinmester på Svendborg Maskinmesterskole. I mere end fem år var han på langfart i hele verden med køleskibe og gasbåde.

I 1996 gik han i land og blev montør på kølefabrikken Sabro/York - et job han måske havde haft endnu, hvis han ikke var taget til Rusland i 2006.

- Vi var på et eksportfremstød med deltagelse af Prins Joachim, og dér stod jeg og præsenterede køleanlæg med powerpoint. Ved siden af stod en fabrikant fra Silkeborg med seler og et alt for kort slips. Det var Søren Hvidtved Larsen. Han havde ikke et powerpoint med. Han havde en plakat med nogle slamsugere på, og så havde han en rigtig slamsuger med på pladsen ude foran.

Læs også: Kran Blok Erfa skal have ny formand

- Så mens vi andre stod med billeder af det, vi lavede, havde han en bil med, så man kunne gå udenfor og sparke dæk. Det synes jeg var fascinerende.

Ti år med slamsugere
Allerede året efter var Brian Stage blevet ansat som salgschef hos J. Hvidtved Larsen, Danmarks største producent af slamsugere. Årets efter, da Hvidtved Larsen gik på pension og solgte firmaet til Maj Invest, avancerede B.S. til adm. direktør.

Her blev han i 10 år. Da firmaet i 2016 blev solgt til Bucher Industries i Schweiz, besluttede han sig for at søge andre græsgange.

- Jeg sad på det tidspunkt også i HMF’s bestyrelse og havde været med fra dengang det drejede sig om overlevelse. Så da Ove Trankær, der var HMF’s koncerndirektør i genopretningsårene, gik på pension i 2016, blev jeg opfordret til at lægge billet ind.

Læs også: Vestforbrænding udskifter de gamle kraner

Transportmagasinet: Hvordan kom du ind i HMF’s bestyrelse?

- Det skyldtes dels, at jeg kom fra branchen af, og dels mit netværk, svarer Brian Stage.

- Jeg kendte bestyrelsesformanden. Han var min chef i Sabro/York. Da han blev formand for bestyrelsen, blev jeg spurgt, om jeg ville være med.

Bundgaards sidste vilje
- Grundlæggeren af HMF, Arne Bundgaard, som døde i år 2000, havde mange jern i ilden, men hans sidste vilje var at bevare kranvirksomheden i Aarhus - og bevare danske arbejdspladser.

Læs også: Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

- Det havde vi stor respekt for i bestyrelsen, forklarer Brian Stage.

- I forbindelse med finanskrisen 2008/09 blev Bundgaards mange virksomheder afhændet, og i dag er kun kranvirksomheden HMF tilbage; men den har været i god gænge lige siden.

Har rundet en milliard kroner
- Virksomheden har virkelig formået at fortsætte den gode udvikling, og i dag levere HMF på et højere niveau end fra før finanskrisen.

- Vi runder i 2017 en milliard kroner i omsætning. Det er det højeste, vi nogensinde har nået.

Læs også: HMF er klar til vækst

- Vi har heller ikke produceret så mange kraner, som nu - og indtjeningen ser helt fin ud. Så 2017 ser virkelig ud til at blive rekordernes år for HMF.

- Nu må vi så se, når regnskabet kommer; men det ser positivt ud, konkluderer Brian Stage.

Han vil gøre sit til, at de gode resultater ikke bliver en sovepude for HMF’s fremtidnge virke.

Der skal fokuseres på HMF’s kerneværdier: Kundefokusering, troværdighed, kommunikation, samarbejde, ansvarlihed og involvering.

Læs også: Lille kran på en lille trailer

- Vil vil fortsat foretage løbende investeringer. Vi spørger os selv: Kan vi gøre det bedre? Vi arbejder aktivt med lastbilhusene i forhold til demokøretøjer. Vi bygger også tætte bånd til vores servicepartnere ude omkring i landet.

- Vi har de senere år brugt overskuddet til at afdrage på gæld.

- Nu er vi meget velpolstrede og klar til at øge investeringerne i vores produktion og i nye ansigter, slutter Brian Stage fra hjørnekontoret på Oddervej 200.

Mere om: Brian Stage | HMF | Kraner


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Freja-boss: Det må gerne være besværligt

Hårde tider i branchen får ikke speditionsvirksomheden Freja Transport & Logistics til at sætte farten ned - tværtimod.

Top 100 - 2018
Transport sat i system hos Dachser

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

Stålgrossist fik 17 nye lastbiler i ét hug

Hanstholm Havn når milepæl

Anbefalinger til regeringen: Skab bedre rammer for handels- og logistikvirksomheder

Nyhedsbrev

Kranfirma konkurs

Online Avis Arkiv

Danskere giver penge til filippinske chauffører

Top 100 - 2018
Sådan får du mest for din virksomhed

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Debat
Havneafvikling uden udvikling

Kurt Beier-sagen
DTL: Danish Crown-initiativ kan ikke stå alene

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Kurt Beier-sagen
Tillidsfolk på Danish Crown: Chauffør-løsning er langt fra god nok

Mægler stod for salget til NTG

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Radarsensor til kollisionsafværgelse & detektering af tog

Gratis gå-hjem-møde: Styrk ledelsen af det psykiske arbejdsmiljø

Silkeborg-virksomhed har stor succes med pallehætter

Gratis gå-hjem-møde: Er social dumping stadig en udfordring på danske byggepladser?

Mød os på Ajour 2018 - STAND 4016

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Viden om løft definerer CERTEX Danmarks virksomhedskultur

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael...

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø Ap...

Undgå produktionstop!

Send til en kollega

0.276