HMF-direktør fik transport ind med modermælken

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

At Brian Stage foreløbig er endt som adm. direktør hos den danske kranproducent HMF er ikke så mærkeligt, når man ved, at han er vokset op med biler - store biler. Hans farfar var vognmand i Årslev på Fyn. Havde både kran- og renovationsbiler i Årslev Vognmandsforretning.  Hans far havde Årslev Autoopret.

- Min far og farfar var i samme branche, og de var også naboer. Så jeg var lige meget på værkstedet og i vognmandsfirmaet, husker Brian Stage.



- Jeg var ikke i vuggestue, men blev spændt fast på sædet i en lastbil, og så var jeg med min farfar ude at køre. Når jeg så skulle have skiftet ble, kørte han mig hjem og satte mig af hos min mor. Så man kan roligt sige, at jeg har fået branchen ind med blodet.

Ti år på havet
Det blev dog ikke lastbiler, som var førstevalget, da Brian Stage skulle have en uddannelse. Som 16-årig kom han på Kogtved Søfartsskole. Han ville ud og sejle - og det kom han med Rederiet J. Lauritzen. Efterfølgende læste han til maskinmester på Svendborg Maskinmesterskole. I mere end fem år var han på langfart i hele verden med køleskibe og gasbåde.

I 1996 gik han i land og blev montør på kølefabrikken Sabro/York - et job han måske havde haft endnu, hvis han ikke var taget til Rusland i 2006.

- Vi var på et eksportfremstød med deltagelse af Prins Joachim, og dér stod jeg og præsenterede køleanlæg med powerpoint. Ved siden af stod en fabrikant fra Silkeborg med seler og et alt for kort slips. Det var Søren Hvidtved Larsen. Han havde ikke et powerpoint med. Han havde en plakat med nogle slamsugere på, og så havde han en rigtig slamsuger med på pladsen ude foran.

Læs også: Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

- Så mens vi andre stod med billeder af det, vi lavede, havde han en bil med, så man kunne gå udenfor og sparke dæk. Det synes jeg var fascinerende.

Ti år med slamsugere
Allerede året efter var Brian Stage blevet ansat som salgschef hos J. Hvidtved Larsen, Danmarks største producent af slamsugere. Årets efter, da Hvidtved Larsen gik på pension og solgte firmaet til Maj Invest, avancerede B.S. til adm. direktør.

Her blev han i 10 år. Da firmaet i 2016 blev solgt til Bucher Industries i Schweiz, besluttede han sig for at søge andre græsgange.

- Jeg sad på det tidspunkt også i HMF’s bestyrelse og havde været med fra dengang det drejede sig om overlevelse. Så da Ove Trankær, der var HMF’s koncerndirektør i genopretningsårene, gik på pension i 2016, blev jeg opfordret til at lægge billet ind.

Læs også: HMF er klar til vækst

Transportmagasinet: Hvordan kom du ind i HMF’s bestyrelse?

- Det skyldtes dels, at jeg kom fra branchen af, og dels mit netværk, svarer Brian Stage.

- Jeg kendte bestyrelsesformanden. Han var min chef i Sabro/York. Da han blev formand for bestyrelsen, blev jeg spurgt, om jeg ville være med.

Bundgaards sidste vilje
- Grundlæggeren af HMF, Arne Bundgaard, som døde i år 2000, havde mange jern i ilden, men hans sidste vilje var at bevare kranvirksomheden i Aarhus - og bevare danske arbejdspladser.

Læs også: Lille kran på en lille trailer

- Det havde vi stor respekt for i bestyrelsen, forklarer Brian Stage.

- I forbindelse med finanskrisen 2008/09 blev Bundgaards mange virksomheder afhændet, og i dag er kun kranvirksomheden HMF tilbage; men den har været i god gænge lige siden.

Har rundet en milliard kroner
- Virksomheden har virkelig formået at fortsætte den gode udvikling, og i dag levere HMF på et højere niveau end fra før finanskrisen.

- Vi runder i 2017 en milliard kroner i omsætning. Det er det højeste, vi nogensinde har nået.

Læs også: Kran Blok Erfa skal have ny formand

- Vi har heller ikke produceret så mange kraner, som nu - og indtjeningen ser helt fin ud. Så 2017 ser virkelig ud til at blive rekordernes år for HMF.

- Nu må vi så se, når regnskabet kommer; men det ser positivt ud, konkluderer Brian Stage.

Han vil gøre sit til, at de gode resultater ikke bliver en sovepude for HMF’s fremtidnge virke.

Der skal fokuseres på HMF’s kerneværdier: Kundefokusering, troværdighed, kommunikation, samarbejde, ansvarlihed og involvering.

Læs også: Vestforbrænding udskifter de gamle kraner

- Vil vil fortsat foretage løbende investeringer. Vi spørger os selv: Kan vi gøre det bedre? Vi arbejder aktivt med lastbilhusene i forhold til demokøretøjer. Vi bygger også tætte bånd til vores servicepartnere ude omkring i landet.

- Vi har de senere år brugt overskuddet til at afdrage på gæld.

- Nu er vi meget velpolstrede og klar til at øge investeringerne i vores produktion og i nye ansigter, slutter Brian Stage fra hjørnekontoret på Oddervej 200.

Mere om: Brian Stage | HMF | Kraner


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Silo Trans udvider i Vejle

Hurtig udvisning af polsk chauffør

Chauffør lavede systematisk brud på køre- og hviletid - det kostede bøde, førerret og udvisning af Danmark

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Få styr på tungvognsjunglen

Nyhedsbrev

ITD og Danske Fragtmænd stævner EU for Postnord-støtte

EU-Kommissionen har godkendt ny statsstøtte til Postnord - nu ønsker ITD og Danske Fragtmænd sagen prøvet ved EU-domstolen

Online Avis Arkiv

Vognmænd sparker dæk på Fyn

Transport-chefer tror på vækst

Direktørerne i transport- og logistikbranchen har høje vækstforventninger og er blevet mere optimistiske i forhold til sidste år, viser undersøgelse fra PWC

Chauffør ramt af 60.000 volt: Firmaer får strakspåbud

To virksomhedsejere forventer at slippe for en bøde for brud på arbejdsmiljøloven, efter at en chauffør omkom på jobbet

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

Afskaffelse af sommertid kan give bøvl med tachografen

DTL har i et høringssvar til EU udtrykt bekymring om planerne for at afskaffe det obligatoriske skift til og fra sommertid

Danske lastbiler kører mere internationalt

Det internationale transportarbejde fra Danmark til udlandet er vokset 25 pct. de seneste fire kvartaler

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Nu kommer Damco under Maersk Line - og bliver speditør

Logistikvirksomheden Damco bliver lagt ind under Maersk Line fra årsskiftet, hvorefter Damco vil være en ren speditørvirksomhed

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

International rådgivning på højt niveau

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Tre jubilæer i samme virksomhed

Selvkørende busser indtager København

De selvkørende busser er indsat på en rute mellem Bella Center og den nærliggende metrostation

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Trailere med kunstig intelligens

EU-valg stopper ikke vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

Inspiration fra Europa

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

International rådgivning på højt niveau

Nu må du parkere på linjerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus i værktøjsmodulet PPAP

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsram...

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Aut...

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhæng...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Send til en kollega

0.188