23948sdkhjf

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

At Brian Stage foreløbig er endt som adm. direktør hos den danske kranproducent HMF er ikke så mærkeligt, når man ved, at han er vokset op med biler - store biler. Hans farfar var vognmand i Årslev på Fyn. Havde både kran- og renovationsbiler i Årslev Vognmandsforretning.  Hans far havde Årslev Autoopret.

- Min far og farfar var i samme branche, og de var også naboer. Så jeg var lige meget på værkstedet og i vognmandsfirmaet, husker Brian Stage.

- Jeg var ikke i vuggestue, men blev spændt fast på sædet i en lastbil, og så var jeg med min farfar ude at køre. Når jeg så skulle have skiftet ble, kørte han mig hjem og satte mig af hos min mor. Så man kan roligt sige, at jeg har fået branchen ind med blodet.

Ti år på havet
Det blev dog ikke lastbiler, som var førstevalget, da Brian Stage skulle have en uddannelse. Som 16-årig kom han på Kogtved Søfartsskole. Han ville ud og sejle - og det kom han med Rederiet J. Lauritzen. Efterfølgende læste han til maskinmester på Svendborg Maskinmesterskole. I mere end fem år var han på langfart i hele verden med køleskibe og gasbåde.

I 1996 gik han i land og blev montør på kølefabrikken Sabro/York - et job han måske havde haft endnu, hvis han ikke var taget til Rusland i 2006.

- Vi var på et eksportfremstød med deltagelse af Prins Joachim, og dér stod jeg og præsenterede køleanlæg med powerpoint. Ved siden af stod en fabrikant fra Silkeborg med seler og et alt for kort slips. Det var Søren Hvidtved Larsen. Han havde ikke et powerpoint med. Han havde en plakat med nogle slamsugere på, og så havde han en rigtig slamsuger med på pladsen ude foran.

- Så mens vi andre stod med billeder af det, vi lavede, havde han en bil med, så man kunne gå udenfor og sparke dæk. Det synes jeg var fascinerende.

Ti år med slamsugere
Allerede året efter var Brian Stage blevet ansat som salgschef hos J. Hvidtved Larsen, Danmarks største producent af slamsugere. Årets efter, da Hvidtved Larsen gik på pension og solgte firmaet til Maj Invest, avancerede B.S. til adm. direktør.

Her blev han i 10 år. Da firmaet i 2016 blev solgt til Bucher Industries i Schweiz, besluttede han sig for at søge andre græsgange.

- Jeg sad på det tidspunkt også i HMF’s bestyrelse og havde været med fra dengang det drejede sig om overlevelse. Så da Ove Trankær, der var HMF’s koncerndirektør i genopretningsårene, gik på pension i 2016, blev jeg opfordret til at lægge billet ind.

Transportmagasinet: Hvordan kom du ind i HMF’s bestyrelse?

- Det skyldtes dels, at jeg kom fra branchen af, og dels mit netværk, svarer Brian Stage.

- Jeg kendte bestyrelsesformanden. Han var min chef i Sabro/York. Da han blev formand for bestyrelsen, blev jeg spurgt, om jeg ville være med.

Bundgaards sidste vilje
- Grundlæggeren af HMF, Arne Bundgaard, som døde i år 2000, havde mange jern i ilden, men hans sidste vilje var at bevare kranvirksomheden i Aarhus - og bevare danske arbejdspladser.

- Det havde vi stor respekt for i bestyrelsen, forklarer Brian Stage.

- I forbindelse med finanskrisen 2008/09 blev Bundgaards mange virksomheder afhændet, og i dag er kun kranvirksomheden HMF tilbage; men den har været i god gænge lige siden.

Har rundet en milliard kroner
- Virksomheden har virkelig formået at fortsætte den gode udvikling, og i dag levere HMF på et højere niveau end fra før finanskrisen.

- Vi runder i 2017 en milliard kroner i omsætning. Det er det højeste, vi nogensinde har nået.

- Vi har heller ikke produceret så mange kraner, som nu - og indtjeningen ser helt fin ud. Så 2017 ser virkelig ud til at blive rekordernes år for HMF.

- Nu må vi så se, når regnskabet kommer; men det ser positivt ud, konkluderer Brian Stage.

Han vil gøre sit til, at de gode resultater ikke bliver en sovepude for HMF’s fremtidnge virke.

Der skal fokuseres på HMF’s kerneværdier: Kundefokusering, troværdighed, kommunikation, samarbejde, ansvarlihed og involvering.

- Vil vil fortsat foretage løbende investeringer. Vi spørger os selv: Kan vi gøre det bedre? Vi arbejder aktivt med lastbilhusene i forhold til demokøretøjer. Vi bygger også tætte bånd til vores servicepartnere ude omkring i landet.

- Vi har de senere år brugt overskuddet til at afdrage på gæld.

- Nu er vi meget velpolstrede og klar til at øge investeringerne i vores produktion og i nye ansigter, slutter Brian Stage fra hjørnekontoret på Oddervej 200.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078