Scania med nyt city-førerhus

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Det nye L-førerhus gør indstigningen ekstra lav.

Nu præsenteres L-serien i Scanias nye generation af lastbiler til kørsel i byer og byområder. L-serien er skræddersyet til distribution, affaldshåndtering og entreprenørvirksomhed.

Førerhusene i L-serien er 20 cm længere og fås med tre forskellige taghøjder: Lav, normal og høj. Hvis man bestiller med kneeling-funktion (som aktiveres automatisk via håndbremsen), får chaufføren adgang til førerhuset med kun ét skridt - gulvhøjden er så omkring 80 cm (afhængigt af valg af dæk). Ud over at være lavt, er indgangstrinet også 79 cm bredt.



Uden kneeling-funktion kræves to trin for at komme ind i førerhuset.. Gulvhøjden er så ca. 93 cm høj.

Begge sider af førerhuset tilbyder samme indstigning. Via en forbindelse foran motortunnelen er det også nemt at bevæge sig på tværs af førerhuset - så man eksempelvis undgår at skulle gå ud på vejen i venstre side.

Tre motorstørrelser
L-serien drives af Scanias opdaterede 9-liters motor, som fås i tre forskellige dieselvarianter med forskellig ydelse. I løbet af 2018 vil Scania også tilføje sin OC09-gasmotor med to forskellige ydelser (CNG og LNG).

Alle motorer kan kombineres med Scania Opticruise eller en automatisk Allision-gearkasse.

Læs også: Scania skal levere lastbiler til el-motorveje

- Denne lastbil ikke er så høj som andre lastbiler. Derfor vil den blive værdsat i byområder, siger Henrik Eng, der er product manager i Scania Trucks.

- Det drejer sig ikke kun om fremtoning, men også det faktum, at chaufførerne er i øjenhøjde med andre trafikanter - og forbedret ergonomi for chaufførerne, der stiger ind i og ud af førerhuset mange gange i løbet af en dag.

En særlig rude
En større landvinding inden for sikkerhedsområdet er Scanias introduktion af cityruden. Det er en lavt placeret rude i passagerdøren, så chaufførens bedra har mulighed for at se cyklister og fodgængere i lastbilens umiddelbare nærhed.

Cityruden er opvarmet og kan bestilles til passagerdørene i alle P- og L-førerhuse. Valg af denne ekstra rude giver nogle begrænsninger for åbningen af dørens normale siderude.

Mere om: L-serien | lastbiler | Scania


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Få styr på tungvognsjunglen

Silo Trans udvider i Vejle

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

Nyhedsbrev

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Online Avis Arkiv

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

International rådgivning på højt niveau

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Verdens første brinttog på skinner: Udleder kun vanddamp

To brinttog tages mandag i brug i den nordtyske delstat Niedersachsen. Spændende projekt, mener DTU-professor

Trailere med kunstig intelligens

Offshore-klynge til eksamen

Flere tanktrailere til Dantra

Dantra og TIP Trailer udvider samarbejdet

Køber 21 DAF-lastbiler på fire år

Vejdirektoratet laver banebrydende forsøg på E20

Daimlers digitale drøm

Den nye Mercedes-Benz Actros er så selvkørende, som lovgivningen lige nu tillader.

Tysk opbygger til Danmark

KA-BA er specialiseret i specialopbygninger til dyretransport i Danmark.

Se billederne: Lastbiludstilling blev en våd fornøjelse

Selvom himlen åbnede sig over Jesperhus i weekenden, lagde det ikke en dæmper på den gode stemning

Scania eHighway truck på besøg i Danmark

Sådan vil Volvo overvåge din lastbil

Droner sænker prisen på offshore-vind

Ingen midtlivskrise hos Mini Trans

Den sjællandske transportvirksomhed fejrer 50 år i branchen

DTL: P-bøder må ikke være en pengemaskine

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

HMK Bilcon lander forsvarsordre

Gammel Eurocargo blev byttet til en ny

International rådgivning på højt niveau

VIDEO: Tre tunge løft på 67 sekunder

Uheld afslørede alvorlige fejl på lastbil

Konfigurér din DAF i 3D

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhæng...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Send til en kollega

0.263