Nye regler for reparation af dæk

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Stil krav til værkstedet, så de nye regler bliver overholdt.

Fra årsskiftet er der kommet nye krav til værkstederne, når dæk skal repareres. Det er til gavn for både kunderne og trafiksikkerheden; men som kunde man skal stille krav til værkstedet, så man sørger for, at reglerne bliver fulgt.

Det mener Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark. De er meget tilfredse med de nye regler, som er blevet offentliggjort på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Reglerne findes i "Vejledning om syn af køretøjer", og især dækområdet har fået en kraftig - og den har været tiltrængt, siger Volker Nitz, der er branchedirektør i Dækbranchen Danmark.



- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent.

- Såvel dækket som andre sikkerhedskomponenter skal repareres fagmæssigt korrekt og ikke, som hver enkelt finder bedst.

- Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer som traktorer - ikke på person- og varebiler.

- Dette er heldigvis nu med den nye vejledning blevet forbudt. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning også er begyndt at blive anvendt som en let løsning til lastbiler og busser.

Læs også: Vejledning til alle, der arbejder med dæk og fælge

Stil krav til dit værksted
- Mange værksteder falder desværre for fristelsen og udfører reparationer på dæk, som ikke burde repareres, siger Volker Nitz.

- Det er hurtigt, billigt for kunden, men kan efterfølgende gå grueligt galt. Der foretages nemlig alt for ofte tætninger af dæk, hvor værkstedet skyder en prop i dækket udefra. Dermed er dækket ganske vist tæt, men langt fra sikkert og absolut ikke repareret.

- Faren for at dækket ved punkteringen eller lufttabet har fået en skade indvendig, kan man nemlig kun se, hvis dækket tages af fælgen og kontrolleres visuelt indvendigt fra. Hvis dækket har taget indvendig skade, er der stor risiko for, at dækket efterfølgende kan eksplodere under kørslen.

- Stil derfor krav til dit værksted, bed dem om at tage dækket helt af for kontrol og reparation, få information om, hvad årsagen til skaden var - og hvordan den blev udbedret.

Læs også: Regummiering er en miljørigtig dækløsning

- En korrekt udbedring kræver nemlig, at der foretages en reparation med en lap, som vulkaniseres på plads indvendigt i dækket.

Propper kun som nødtætning
- Er du uheldig at punktere med din person- eller varebil, så er det tilladt, at nødtætne dækket med bilens lappekit eller at vejhjælp tætner dækket med en prop.

- Begge metoder er dog kun nødtætninger, så du kan fortsætte til et værksted, få kontrolleret dækket og repareret det, så det igen lever op til de samme krav, som før skaden opstod. HUSK, at man kun må køre 80 km/t og i en distance på 80 km med et nødtætnet dæk, slutter Volker Nitz.

Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Få styr på tungvognsjunglen

Silo Trans udvider i Vejle

MAN vinder pris for førerløs lastbil

Årets lastbil er tyrkisk

Trillinger løb med sejren

Nyhedsbrev

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Online Avis Arkiv

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

International rådgivning på højt niveau

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Verdens første brinttog på skinner: Udleder kun vanddamp

To brinttog tages mandag i brug i den nordtyske delstat Niedersachsen. Spændende projekt, mener DTU-professor

Trailere med kunstig intelligens

Offshore-klynge til eksamen

Flere tanktrailere til Dantra

Dantra og TIP Trailer udvider samarbejdet

Køber 21 DAF-lastbiler på fire år

Vejdirektoratet laver banebrydende forsøg på E20

Daimlers digitale drøm

Den nye Mercedes-Benz Actros er så selvkørende, som lovgivningen lige nu tillader.

Tysk opbygger til Danmark

KA-BA er specialiseret i specialopbygninger til dyretransport i Danmark.

Se billederne: Lastbiludstilling blev en våd fornøjelse

Selvom himlen åbnede sig over Jesperhus i weekenden, lagde det ikke en dæmper på den gode stemning

Scania eHighway truck på besøg i Danmark

Sådan vil Volvo overvåge din lastbil

Droner sænker prisen på offshore-vind

Ingen midtlivskrise hos Mini Trans

Den sjællandske transportvirksomhed fejrer 50 år i branchen

DTL: P-bøder må ikke være en pengemaskine

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

HMK Bilcon lander forsvarsordre

Gammel Eurocargo blev byttet til en ny

International rådgivning på højt niveau

VIDEO: Tre tunge løft på 67 sekunder

Uheld afslørede alvorlige fejl på lastbil

Konfigurér din DAF i 3D

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Skab tillid med klima ikon

KTR BoWex Buetandskoblinger

Prysmian koncern 2018 halvårsregnskab

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhæng...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Send til en kollega

0.294