23948sdkhjf

Nye regler for reparation af dæk

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Stil krav til værkstedet, så de nye regler bliver overholdt.

Fra årsskiftet er der kommet nye krav til værkstederne, når dæk skal repareres. Det er til gavn for både kunderne og trafiksikkerheden; men som kunde man skal stille krav til værkstedet, så man sørger for, at reglerne bliver fulgt.

Det mener Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækbranchen Danmark. De er meget tilfredse med de nye regler, som er blevet offentliggjort på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Reglerne findes i "Vejledning om syn af køretøjer", og især dækområdet har fået en kraftig - og den har været tiltrængt, siger Volker Nitz, der er branchedirektør i Dækbranchen Danmark.



- Vi har i meget lang tid efterspurgt mere detaljerede regler på dækområdet, da netop dækket, efter vores overbevisning, er køretøjets vigtigste sikkerhedskomponent.

- Såvel dækket som andre sikkerhedskomponenter skal repareres fagmæssigt korrekt og ikke, som hver enkelt finder bedst.

- Især anvendelse af propper til permanent reparation er desværre noget, som stadig florerer i stor stil, og som kun hører hjemme på langsomt kørende køretøjer som traktorer - ikke på person- og varebiler.

- Dette er heldigvis nu med den nye vejledning blevet forbudt. Og det var på høje tid, for vi kan konstatere, at denne form for forkert tætning også er begyndt at blive anvendt som en let løsning til lastbiler og busser.

Læs også: DSV sælger dæk til TIP Trailer

Stil krav til dit værksted
- Mange værksteder falder desværre for fristelsen og udfører reparationer på dæk, som ikke burde repareres, siger Volker Nitz.

- Det er hurtigt, billigt for kunden, men kan efterfølgende gå grueligt galt. Der foretages nemlig alt for ofte tætninger af dæk, hvor værkstedet skyder en prop i dækket udefra. Dermed er dækket ganske vist tæt, men langt fra sikkert og absolut ikke repareret.

- Faren for at dækket ved punkteringen eller lufttabet har fået en skade indvendig, kan man nemlig kun se, hvis dækket tages af fælgen og kontrolleres visuelt indvendigt fra. Hvis dækket har taget indvendig skade, er der stor risiko for, at dækket efterfølgende kan eksplodere under kørslen.

- Stil derfor krav til dit værksted, bed dem om at tage dækket helt af for kontrol og reparation, få information om, hvad årsagen til skaden var - og hvordan den blev udbedret.

Læs også: Vejledning til alle, der arbejder med dæk og fælge

- En korrekt udbedring kræver nemlig, at der foretages en reparation med en lap, som vulkaniseres på plads indvendigt i dækket.

Propper kun som nødtætning
- Er du uheldig at punktere med din person- eller varebil, så er det tilladt, at nødtætne dækket med bilens lappekit eller at vejhjælp tætner dækket med en prop.

- Begge metoder er dog kun nødtætninger, så du kan fortsætte til et værksted, få kontrolleret dækket og repareret det, så det igen lever op til de samme krav, som før skaden opstod. HUSK, at man kun må køre 80 km/t og i en distance på 80 km med et nødtætnet dæk, slutter Volker Nitz.

Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.199