Regummiering er en miljørigtig dækløsning

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

- Man kan ikke have en grøn profil, hvis man ikke bruger regummierede dæk.

Kan man som transportfirma have en grøn profil, hvis man ikke kører på regummierede dæk? Nej, det kan man da ikke, mener Erik Neuberg Rasmussen, der er formand for Fabrikantforeningen for Regummierede dæk i Danmark (FFRD).

Han nævner blandt andet et netværksmøde i transportbranchen kort før jul, hvor emnet var "Virksomhedernes vej til grønne transporter". I den forbindelse blev der ikke snakket meget om dæk - og det synes Erik Neuberg Rasmussen er underligt. Dæk kan netop være med til at gøre en transportvirksomhed mere grøn.



- Det burde være en naturlig selvfølge, at der anvendes regummierede dæk hos alle vognmænd og transportvirksomheder, som profilerer sig som en grøn og miljøansvarlig transportør, siger han. Der er både miljømæssige og driftsøkonomiske fordele, når man kører med regummierede dæk.

Sund fornuft
- Fornuften er straks til at få øje på, når man bruger regummierede dæk, forklarer Erik Rasmussen.

- Regummiering giver det nedslidte dæk et nyt liv, hvilket resulterer i mærkbare energibesparelser og væsentligt mindre CO2 udledning. Råvareforbruget reduceres med cirka 75 procent.

- Når det gælder transportvirksomheders grønne regnskab, har regummierede dæk en klar positiv effekt. Når man producerer otte regummierede dæk til en lastbil med dobbelt-boogie og otte hjul, udledes der 2.080 kg minde CO2 end ved produktion af nye dæk.

Læs også: Vejledning til alle, der arbejder med dæk og fælge

- Desuden er rullemodstanden og kilometerydelsen med regummierede dæk på højde med nye dæk, så regummierede dæk er hele vejen igennem en miljørigtig løsning.

Og der er masser af muligheder for at få regummierede dæk til lastbiler og busser herhjemmehos en af de tre danske regummieringsvirksomheder: NDI/Euroband Brørup, Vulkan Randers og Bandag Tobøl.

Gebyr og afgifter
Sidste år trådte en ny bekendtgørelse i kraft om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk. Den bevirkede en fritagelse af gebyret for regummiering af nedslidte dæk med oprindelse i Danmark. Regummierede dæk blev dermed lidt billigere end tidligere.

Endnu findes der ingen statistikker, der fortæller, om det har haft en indvirkning i salget af regummierede dæk.

Læs også: Nye regler for reparation af dæk

- Vores kamp for gebyrfritagelsen var måske mere et princip for os end ønsket om en økonomisk gevinst, siger Erik Rasmussen.

- Det var princippet om, at man ikke skal betale et gebyr to gange for den samme vare. Når man købet et nyt dæk, er en del af prisen en gebyr til staten. Det gebyr skulle man også betale, hvis man lod sit dæk regummiere. Dette dobbelt gebyr havde ingen logisk mening, andet end at pålægge virksomhederne et ekstra gebyr. Det faldt heldigvis væk den 1. januar 2017.

Billige dækkøb kortsigtet
- Det er fornuftigt at indkøbe nye dæk af høj kvalitet, som er egnet til regummiering, siger Erik Neuberg Rasmussen.

- Desværre er der en del vognmænd, som kun ser på omkostninger på den korte bane og falder for at købe billige dæk af ringere kvalitet.

Læs også: DSV sælger dæk til TIP Trailer

- De billige dæk, som kommer til Europa, er drevet af prisdumpning. Dækkene bliver for eksempel produceret i et land, der giver økonomisk støtte til dækfabrikanterne - og det er ulovligt set med vores øjne. Det er et problem, som EU arbejder med, og som desværre ikke er løst endnu.

- Vi afventer resultatet af de politiske bestræbelser i Europa-Parlamentet på den rejste antidumping-sag, som bør pålægge told på dæk fra lande, som yder statsstøtte til deres dækindustri. Forbrugerne lader sig lokke af billige nye dæk. De mister fornuften og ser desværre kortsigtet på de driftsøkonomiske, miljø- og sikkerhedsmæssige konsekvenser.

Synsvejledning et gode
Erik Rasmussen er ganske tilfreds med den nye synsvejledning, der er kommet fra TYrafikstyrelsen. Den sætter fokus på dæksikkerheden, arbejdsmiljøet og ikke mindst, at vi bevarer så mange karkasser som egnede til regummiering.

- Vi har set med stor bekymring på øget brug af produkter, der anvendes til nødtætninger i dæk.

Læs også: Direktør: Sådan skal Super Dæk Service udvikle sig

- Det handler både om midler, der er en integreret del af dækkets konstruktion, og i særdeleshed midler som tilføres dækket i forbindelse med monteringen.

- Midlerne kan i værste fald umuliggøre en optimal kontrol og eventuel reparation af dækkene forud for produktionen. De nye regler er en win-win-win situation for den mest miljøvenlige dækløsning, miljøet og Transportbranchens grønne profil.

- For os handler det om at holde samfundet sikkert og miljørigtigt kørende i fremtiden.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Der bliver fortsat solgt masser af materiel til vognmændene. Se et lille udvalg

Ny V8’er til jubilar

Chauffør Lars-Erik Iversen havde 10 års jubilæum i sommer, og det blev fejret med en ny lastbil

Volvo: - Lærlinge og elever er af højeste prioritet

Whistleblowerordning skal redde chauffører fra livsfarlige køretøjer

Socialdemokratiet vil beskytte chauffører bedre mod chefer, der sløser med sikkerheden, og drager nu transportministeren ind i sagen

Guld-Volvo til jubilæum

CM Transport er fyldt 100 år og har investeret i en helt unik Volvo

Nyhedsbrev

En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler

Brdr. Platz har bygget en påhængsvogn, der løser problemet for vognmænd, der har store kranbiler uden nyttelast

Online Avis Arkiv

Galleri: Se den selvkørende bus indefra

Verdens første brinttog på skinner: Udleder kun vanddamp

To brinttog tages mandag i brug i den nordtyske delstat Niedersachsen. Spændende projekt, mener DTU-professor

Trailere med kunstig intelligens

Flere tanktrailere til Dantra

Dantra og TIP Trailer udvider samarbejdet

Køber 21 DAF-lastbiler på fire år

Vejdirektoratet laver banebrydende forsøg på E20

Tysk opbygger til Danmark

KA-BA er specialiseret i specialopbygninger til dyretransport i Danmark.

Daimlers digitale drøm

Den nye Mercedes-Benz Actros er så selvkørende, som lovgivningen lige nu tillader.

Se billederne: Lastbiludstilling blev en våd fornøjelse

Selvom himlen åbnede sig over Jesperhus i weekenden, lagde det ikke en dæmper på den gode stemning

Scania eHighway truck på besøg i Danmark

Sådan vil Volvo overvåge din lastbil

Offshore-klynge til eksamen

Ingen midtlivskrise hos Mini Trans

Den sjællandske transportvirksomhed fejrer 50 år i branchen

DTL: P-bøder må ikke være en pengemaskine

Droner sænker prisen på offshore-vind

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

500 lastbiler udstilles på Mors i weekenden

Udstillingen i blomsterparken er nordens største - med hele 500 tilmeldte lastbiler - og er et tilløbsstykke for truckere fra hele Nordeuropa

Succes for Sideguard Assist

Nye leveringer

Her er et udpluk af de lastbiler, der er leveret tidligere på ugen

Affalds-kaos: To biler skal tømme én skraldespand

HMK Bilcon lander forsvarsordre

Gammel Eurocargo blev byttet til en ny

VIDEO: Tre tunge løft på 67 sekunder

Uheld afslørede alvorlige fejl på lastbil

Konfigurér din DAF i 3D

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

7 elementer, der leder til succesfuld implementering af et transport management system

Hejs af ventilation i Vejle Midtpunkt

IDS-dieselkort til lastbiler er 100 % sikkert

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Vores dygtige smede i Aalborg har lavet endnu en specialudgave af S11 løfteåget

Flangekobling til forbrændingsmotorer

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Tag dit udbudsmateriale til nye højder med Nohrcons kursus som affyringsrampe

Lastas har leveret 3 nye Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til AutoBude A/S

Løfter du for tungt på din arbejdsplads?

Olaf Jensen A/S kan køre hjem med 2 nye Kel-Berg 3 akslet overføringsanhængere fra Lastas

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Hydrauliktank fra KTR

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Sidste test-lastbil ud af tre nye er nu afleveret

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktober 2018

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

En svag tyrkisk lira øger handelsrisikoen især den tyrkiske energibranche k...

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

VM Tarm a/s leverer to stk. olie-/benzintankvognstræk

Bronzefigur løftet på plads af Hiabs største kran

Vinderne af 3 stk. Tractel EasyClimb faldsikringsseler er fundet

Send til en kollega

0.307