Regummiering er en miljørigtig dækløsning

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

- Man kan ikke have en grøn profil, hvis man ikke bruger regummierede dæk.

Kan man som transportfirma have en grøn profil, hvis man ikke kører på regummierede dæk? Nej, det kan man da ikke, mener Erik Neuberg Rasmussen, der er formand for Fabrikantforeningen for Regummierede dæk i Danmark (FFRD).

Han nævner blandt andet et netværksmøde i transportbranchen kort før jul, hvor emnet var "Virksomhedernes vej til grønne transporter". I den forbindelse blev der ikke snakket meget om dæk - og det synes Erik Neuberg Rasmussen er underligt. Dæk kan netop være med til at gøre en transportvirksomhed mere grøn.

Læs også: Vejledning til alle, der arbejder med dæk og fælge

- Det burde være en naturlig selvfølge, at der anvendes regummierede dæk hos alle vognmænd og transportvirksomheder, som profilerer sig som en grøn og miljøansvarlig transportør, siger han. Der er både miljømæssige og driftsøkonomiske fordele, når man kører med regummierede dæk.

Sund fornuft
- Fornuften er straks til at få øje på, når man bruger regummierede dæk, forklarer Erik Rasmussen.

- Regummiering giver det nedslidte dæk et nyt liv, hvilket resulterer i mærkbare energibesparelser og væsentligt mindre CO2 udledning. Råvareforbruget reduceres med cirka 75 procent.

- Når det gælder transportvirksomheders grønne regnskab, har regummierede dæk en klar positiv effekt. Når man producerer otte regummierede dæk til en lastbil med dobbelt-boogie og otte hjul, udledes der 2.080 kg minde CO2 end ved produktion af nye dæk.

Læs også: Nye regler for reparation af dæk

- Desuden er rullemodstanden og kilometerydelsen med regummierede dæk på højde med nye dæk, så regummierede dæk er hele vejen igennem en miljørigtig løsning.

Og der er masser af muligheder for at få regummierede dæk til lastbiler og busser herhjemmehos en af de tre danske regummieringsvirksomheder: NDI/Euroband Brørup, Vulkan Randers og Bandag Tobøl.

Gebyr og afgifter
Sidste år trådte en ny bekendtgørelse i kraft om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk. Den bevirkede en fritagelse af gebyret for regummiering af nedslidte dæk med oprindelse i Danmark. Regummierede dæk blev dermed lidt billigere end tidligere.

Endnu findes der ingen statistikker, der fortæller, om det har haft en indvirkning i salget af regummierede dæk.

Læs også: DSV sælger dæk til TIP Trailer

- Vores kamp for gebyrfritagelsen var måske mere et princip for os end ønsket om en økonomisk gevinst, siger Erik Rasmussen.

- Det var princippet om, at man ikke skal betale et gebyr to gange for den samme vare. Når man købet et nyt dæk, er en del af prisen en gebyr til staten. Det gebyr skulle man også betale, hvis man lod sit dæk regummiere. Dette dobbelt gebyr havde ingen logisk mening, andet end at pålægge virksomhederne et ekstra gebyr. Det faldt heldigvis væk den 1. januar 2017.

Billige dækkøb kortsigtet
- Det er fornuftigt at indkøbe nye dæk af høj kvalitet, som er egnet til regummiering, siger Erik Neuberg Rasmussen.

- Desværre er der en del vognmænd, som kun ser på omkostninger på den korte bane og falder for at købe billige dæk af ringere kvalitet.

Læs også: Direktør: Sådan skal Super Dæk Service udvikle sig

- De billige dæk, som kommer til Europa, er drevet af prisdumpning. Dækkene bliver for eksempel produceret i et land, der giver økonomisk støtte til dækfabrikanterne - og det er ulovligt set med vores øjne. Det er et problem, som EU arbejder med, og som desværre ikke er løst endnu.

- Vi afventer resultatet af de politiske bestræbelser i Europa-Parlamentet på den rejste antidumping-sag, som bør pålægge told på dæk fra lande, som yder statsstøtte til deres dækindustri. Forbrugerne lader sig lokke af billige nye dæk. De mister fornuften og ser desværre kortsigtet på de driftsøkonomiske, miljø- og sikkerhedsmæssige konsekvenser.

Synsvejledning et gode
Erik Rasmussen er ganske tilfreds med den nye synsvejledning, der er kommet fra TYrafikstyrelsen. Den sætter fokus på dæksikkerheden, arbejdsmiljøet og ikke mindst, at vi bevarer så mange karkasser som egnede til regummiering.

- Vi har set med stor bekymring på øget brug af produkter, der anvendes til nødtætninger i dæk.

Læs også: Dæk stærke mod stikskader

- Det handler både om midler, der er en integreret del af dækkets konstruktion, og i særdeleshed midler som tilføres dækket i forbindelse med monteringen.

- Midlerne kan i værste fald umuliggøre en optimal kontrol og eventuel reparation af dækkene forud for produktionen. De nye regler er en win-win-win situation for den mest miljøvenlige dækløsning, miljøet og Transportbranchens grønne profil.

- For os handler det om at holde samfundet sikkert og miljørigtigt kørende i fremtiden.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Hollandsk lastbilchauffør kørte 60 kilo hash til Danmark

Krone leverer trailer nr. 1000 til N&K

Politiet kontollerede tung transport ved Roskilde Festival

Verdens største konkurrence for lastvognsteknikere er afgjort

Samlet branche fejrer 30 år med Transport i Herning

En samlet transportbranche står sammen om Skandinaviens førende transportmesse, der nu i 30 år har været gennemført i MCH Messecenter Herning

Nyhedsbrev

Politi afslører flere fejl på køretøjer til studenterkørsel

Unge med nye eksamensbeviser i Køge blev forsinket på køretur, da politiet tjekkede køretøjer

Online Avis Arkiv

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Nye leveringer

Masser af materiel skifter i disse dage hænder. Se et lille udvalg fra denne uge

Minister vil ikke være babysitter for chauffører som camperer

Lastbilchauffører må fra søndag ikke opholde sig længere end 25 timer i træk på landets rastepladser

Miljø-deklaration på lastbiler

Skræddersyede opbygninger makulerer papir i tonsvis

Mobile anlæg til sikkerhedsmakulering bygges på trailere eller forvogne i Haderslev. Det er en af specialerne hos maskinfabrikken Retec Miljø - og det er håndarbejde fra ende til anden.

Lastbiler uden ventetid

Start Klar hedder et nyt koncept fra Mercedes-Benz i Danmark. Det går ud på, at forhandleren altid har lastbiler til hurtig levering

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

Ny spulebil holder klimavejene i topform

NCC tager nye metoder i brug i kampen mod kraftige regnskyl. Det sker med en ny spulebil, som effektivt renser og vedligeholder de mange anlagte klimaveje

Danmarks motorgigant skifter navn – dropper diesel

Teknikalitet diskvalificerer HMK Bilcon fra udbud

Lastbil væltede da 2200 skinker begyndte at svinge

Lørdag morgen væltede en lastbil i en rundkørsel ved Esbjerg, hvorefter en del af motorvejen blev spærret

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

63 trailere til NTG

Store bøder til udenlandske lastbiler

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

Krankollaps: Københavns kommende bro er totalskadet

Vestfyn Trækker 2018
Årets opbyggerpris gik til Løgumkloster

Vestfyn Trækker 2018
Årets Varebil fundet

Vestfyn Trækker 2018
Tre nominerede til "Årets Opbygning"

Dinex runder en milliard kroner

Vestfyn Trækker 2018
Ny generation af medbringertrucks

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet nedb. udtrækstrailer

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men vær opmærksom på Brexit

ISO 9001:2015 Opgraderingsseminar

10 nye VARIOS gardintrailere til Bendix Transport

Hands-on introduktion til design og fremstilling af kompositmaterialer

Leverandøraudit

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til L.M. Transport, Ans A/S

Atradius: Stor stigning i betalingsforsinkelser i Asien – pas på hvis du ha...

Intern Auditor Kvalitet

Widescreen skærme giver bedre overskuelighed for operatøren

NOS A/S leverer Modulift løfteåg

Ny sælger hos Bevola

Send til en kollega

0.222