23948sdkhjf

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

- Man kan ikke have en grøn profil, hvis man ikke bruger regummierede dæk.

Kan man som transportfirma have en grøn profil, hvis man ikke kører på regummierede dæk? Nej, det kan man da ikke, mener Erik Neuberg Rasmussen, der er formand for Fabrikantforeningen for Regummierede dæk i Danmark (FFRD).

Han nævner blandt andet et netværksmøde i transportbranchen kort før jul, hvor emnet var "Virksomhedernes vej til grønne transporter". I den forbindelse blev der ikke snakket meget om dæk - og det synes Erik Neuberg Rasmussen er underligt. Dæk kan netop være med til at gøre en transportvirksomhed mere grøn.



- Det burde være en naturlig selvfølge, at der anvendes regummierede dæk hos alle vognmænd og transportvirksomheder, som profilerer sig som en grøn og miljøansvarlig transportør, siger han. Der er både miljømæssige og driftsøkonomiske fordele, når man kører med regummierede dæk.

Sund fornuft
- Fornuften er straks til at få øje på, når man bruger regummierede dæk, forklarer Erik Rasmussen.

- Regummiering giver det nedslidte dæk et nyt liv, hvilket resulterer i mærkbare energibesparelser og væsentligt mindre CO2 udledning. Råvareforbruget reduceres med cirka 75 procent.

- Når det gælder transportvirksomheders grønne regnskab, har regummierede dæk en klar positiv effekt. Når man producerer otte regummierede dæk til en lastbil med dobbelt-boogie og otte hjul, udledes der 2.080 kg minde CO2 end ved produktion af nye dæk.

Læs også: Helårsdækkene vinder frem

- Desuden er rullemodstanden og kilometerydelsen med regummierede dæk på højde med nye dæk, så regummierede dæk er hele vejen igennem en miljørigtig løsning.

Og der er masser af muligheder for at få regummierede dæk til lastbiler og busser herhjemmehos en af de tre danske regummieringsvirksomheder: NDI/Euroband Brørup, Vulkan Randers og Bandag Tobøl.

Gebyr og afgifter
Sidste år trådte en ny bekendtgørelse i kraft om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk. Den bevirkede en fritagelse af gebyret for regummiering af nedslidte dæk med oprindelse i Danmark. Regummierede dæk blev dermed lidt billigere end tidligere.

Endnu findes der ingen statistikker, der fortæller, om det har haft en indvirkning i salget af regummierede dæk.

Læs også: Vejledning til alle, der arbejder med dæk og fælge

- Vores kamp for gebyrfritagelsen var måske mere et princip for os end ønsket om en økonomisk gevinst, siger Erik Rasmussen.

- Det var princippet om, at man ikke skal betale et gebyr to gange for den samme vare. Når man købet et nyt dæk, er en del af prisen en gebyr til staten. Det gebyr skulle man også betale, hvis man lod sit dæk regummiere. Dette dobbelt gebyr havde ingen logisk mening, andet end at pålægge virksomhederne et ekstra gebyr. Det faldt heldigvis væk den 1. januar 2017.

Billige dækkøb kortsigtet
- Det er fornuftigt at indkøbe nye dæk af høj kvalitet, som er egnet til regummiering, siger Erik Neuberg Rasmussen.

- Desværre er der en del vognmænd, som kun ser på omkostninger på den korte bane og falder for at købe billige dæk af ringere kvalitet.

Læs også: Større dækcenter på ny adresse

- De billige dæk, som kommer til Europa, er drevet af prisdumpning. Dækkene bliver for eksempel produceret i et land, der giver økonomisk støtte til dækfabrikanterne - og det er ulovligt set med vores øjne. Det er et problem, som EU arbejder med, og som desværre ikke er løst endnu.

- Vi afventer resultatet af de politiske bestræbelser i Europa-Parlamentet på den rejste antidumping-sag, som bør pålægge told på dæk fra lande, som yder statsstøtte til deres dækindustri. Forbrugerne lader sig lokke af billige nye dæk. De mister fornuften og ser desværre kortsigtet på de driftsøkonomiske, miljø- og sikkerhedsmæssige konsekvenser.

Synsvejledning et gode
Erik Rasmussen er ganske tilfreds med den nye synsvejledning, der er kommet fra TYrafikstyrelsen. Den sætter fokus på dæksikkerheden, arbejdsmiljøet og ikke mindst, at vi bevarer så mange karkasser som egnede til regummiering.

- Vi har set med stor bekymring på øget brug af produkter, der anvendes til nødtætninger i dæk.

Læs også: Nye regler for reparation af dæk

- Det handler både om midler, der er en integreret del af dækkets konstruktion, og i særdeleshed midler som tilføres dækket i forbindelse med monteringen.

- Midlerne kan i værste fald umuliggøre en optimal kontrol og eventuel reparation af dækkene forud for produktionen. De nye regler er en win-win-win situation for den mest miljøvenlige dækløsning, miljøet og Transportbranchens grønne profil.

- For os handler det om at holde samfundet sikkert og miljørigtigt kørende i fremtiden.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Transportcenter til minister: - Stop hindringer for biogas

DAF søger Danmarks bedste lastbilchauffør

Nu vil DAF med på byggepladsen

Spændende Scania til Grønland

Stiholt har leveret en tankbil til transport af drikkevand på Grønland

Nyhedsbrev

Test
Kør din lastbil på afstand

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Online Avis Arkiv

Ny VW Transporter

De første DAF’er til Munck

Munck Asfalt har fået ti nye DAF LF320. Det er deres første DAF’er nogensinde

Ny Iveco Daily

Et år med kraftig TIP-vækst

Gert Jakobsen takkede af

Efter otte år i ITD's bestyrelse sagde formanden, Gert Jakobsen, tak for denne gang.

Kølespecialist i kraftig vækst udvider flåden

Frederiksberg Renovation satser på el

Kommunen vil erstatte alle dieseldrevne skraldebiler med nye el-drevne og støjsvage biler.

Skraldebiler finder huller i mobilnettet

Saltbiler holdt nærmest stille

Transportmessse i Norge

VBG overtager BPW’s trækstænger

Test
Arocs er entreprenørens arbejdshest

Test af Mercedes-benz Arocs - et køretøj, der er skræddersyet til entreprenørkørsel. Vi har prøvet en udgave med 530 hk.

Kamæleon til Birkelse

Denne Scania R 580 kan både kan køre som betonkanon og kran/grab-bil

Nye leveringer

Ny Scania R500 til Bælum

Danmarks største transportør af hønniker får nyt køretøj

Med de gule skovbiler fra Holeby

De gule lastbiler fra Lolland er kendt for mange års transport af halm og træ - seneste skud på stammen er en helt ny Mercedes-Benz Arocs skovbil. Vi har prøvekørt bilen sammen med vognmand Benny Nielsen.

Nye leveringer

Her er et udpluk af det nyeste materiel, de er leveret til vognmænd og transportfirmaer

Ny direktør hos Stiholt Erhvervsbiler

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans knipser, hvad de lover

Hvordan kan det europæiske parkeringsproblem løses?

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Trekantområdet og Østjylland)

Ny TRAILERPARTNER udtræksanhænger !

Ringspann® præcision

Ny letbane i Newcastle, Australien benytter Prysmian kabler

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Jens Buhl & Sønner A/S

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Har du også haft fuld gang i bådtransporten hen over påske?

Vidste du, at man kan se hele vores katalog online?

Kärcher TB - Vaskeportaler Til Erhvervskøretøjer

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Ny svingkran efter påske?

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Løft af LIR (Local Instrument Room) container

Transport af pavilloner

Ny hjemmeside for CERTEX Danmark A/S

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Vognmand John Jørgensen ApS

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kroghejs med brugervenlig løsning

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 3 akslet city gardintrailere til S.J. Fr...

Ekstremt robust wiretræk

Hør om hverdagen hos verdens største minkfodercentral

Send til en kollega

0.184