Regummiering er en miljørigtig dækløsning

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

- Man kan ikke have en grøn profil, hvis man ikke bruger regummierede dæk.

Kan man som transportfirma have en grøn profil, hvis man ikke kører på regummierede dæk? Nej, det kan man da ikke, mener Erik Neuberg Rasmussen, der er formand for Fabrikantforeningen for Regummierede dæk i Danmark (FFRD).

Han nævner blandt andet et netværksmøde i transportbranchen kort før jul, hvor emnet var "Virksomhedernes vej til grønne transporter". I den forbindelse blev der ikke snakket meget om dæk - og det synes Erik Neuberg Rasmussen er underligt. Dæk kan netop være med til at gøre en transportvirksomhed mere grøn.

Læs også: Vejledning til alle, der arbejder med dæk og fælge

- Det burde være en naturlig selvfølge, at der anvendes regummierede dæk hos alle vognmænd og transportvirksomheder, som profilerer sig som en grøn og miljøansvarlig transportør, siger han. Der er både miljømæssige og driftsøkonomiske fordele, når man kører med regummierede dæk.

Sund fornuft
- Fornuften er straks til at få øje på, når man bruger regummierede dæk, forklarer Erik Rasmussen.

- Regummiering giver det nedslidte dæk et nyt liv, hvilket resulterer i mærkbare energibesparelser og væsentligt mindre CO2 udledning. Råvareforbruget reduceres med cirka 75 procent.

- Når det gælder transportvirksomheders grønne regnskab, har regummierede dæk en klar positiv effekt. Når man producerer otte regummierede dæk til en lastbil med dobbelt-boogie og otte hjul, udledes der 2.080 kg minde CO2 end ved produktion af nye dæk.

Læs også: Nye regler for reparation af dæk

- Desuden er rullemodstanden og kilometerydelsen med regummierede dæk på højde med nye dæk, så regummierede dæk er hele vejen igennem en miljørigtig løsning.

Og der er masser af muligheder for at få regummierede dæk til lastbiler og busser herhjemmehos en af de tre danske regummieringsvirksomheder: NDI/Euroband Brørup, Vulkan Randers og Bandag Tobøl.

Gebyr og afgifter
Sidste år trådte en ny bekendtgørelse i kraft om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk. Den bevirkede en fritagelse af gebyret for regummiering af nedslidte dæk med oprindelse i Danmark. Regummierede dæk blev dermed lidt billigere end tidligere.

Endnu findes der ingen statistikker, der fortæller, om det har haft en indvirkning i salget af regummierede dæk.

Læs også: DSV sælger dæk til TIP Trailer

- Vores kamp for gebyrfritagelsen var måske mere et princip for os end ønsket om en økonomisk gevinst, siger Erik Rasmussen.

- Det var princippet om, at man ikke skal betale et gebyr to gange for den samme vare. Når man købet et nyt dæk, er en del af prisen en gebyr til staten. Det gebyr skulle man også betale, hvis man lod sit dæk regummiere. Dette dobbelt gebyr havde ingen logisk mening, andet end at pålægge virksomhederne et ekstra gebyr. Det faldt heldigvis væk den 1. januar 2017.

Billige dækkøb kortsigtet
- Det er fornuftigt at indkøbe nye dæk af høj kvalitet, som er egnet til regummiering, siger Erik Neuberg Rasmussen.

- Desværre er der en del vognmænd, som kun ser på omkostninger på den korte bane og falder for at købe billige dæk af ringere kvalitet.

Læs også: Direktør: Sådan skal Super Dæk Service udvikle sig

- De billige dæk, som kommer til Europa, er drevet af prisdumpning. Dækkene bliver for eksempel produceret i et land, der giver økonomisk støtte til dækfabrikanterne - og det er ulovligt set med vores øjne. Det er et problem, som EU arbejder med, og som desværre ikke er løst endnu.

- Vi afventer resultatet af de politiske bestræbelser i Europa-Parlamentet på den rejste antidumping-sag, som bør pålægge told på dæk fra lande, som yder statsstøtte til deres dækindustri. Forbrugerne lader sig lokke af billige nye dæk. De mister fornuften og ser desværre kortsigtet på de driftsøkonomiske, miljø- og sikkerhedsmæssige konsekvenser.

Synsvejledning et gode
Erik Rasmussen er ganske tilfreds med den nye synsvejledning, der er kommet fra TYrafikstyrelsen. Den sætter fokus på dæksikkerheden, arbejdsmiljøet og ikke mindst, at vi bevarer så mange karkasser som egnede til regummiering.

- Vi har set med stor bekymring på øget brug af produkter, der anvendes til nødtætninger i dæk.

Læs også: Dæk stærke mod stikskader

- Det handler både om midler, der er en integreret del af dækkets konstruktion, og i særdeleshed midler som tilføres dækket i forbindelse med monteringen.

- Midlerne kan i værste fald umuliggøre en optimal kontrol og eventuel reparation af dækkene forud for produktionen. De nye regler er en win-win-win situation for den mest miljøvenlige dækløsning, miljøet og Transportbranchens grønne profil.

- For os handler det om at holde samfundet sikkert og miljørigtigt kørende i fremtiden.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Opbyggerbranchen spiller med musklerne

Fremgang i byggeriet trækker opbyggerbranchen med sig, og flere aktører melder om rekordvækst og mangel på arbejdskraft

Lastbil tømt for millionværdier

Nyhedsbrev

Første Volvo-lastbil kun på el

Volvo Trucks har premiere på sin første fuldt el-drevne lastbil til kommercielt brug. Den testes i år og går i serieproduktion til næste år

Online Avis Arkiv

Transportbranchen må alligevel gerne tætte dæk

30 nye køletrailere ruller ud for Alex Andersen

Nyheder til Volvo FE

Vognmand kæmper for sit firma efter voldsom brand

Øens Fragtrute på Læsø mistede værdier for syv-otte millioner kroner ved brand lørdag

Test
Vi gi’r den gas i svensk snestorm

Transportmagasinet har været til test af Ivecos flåde af gaskøjetøjer i et snevejsramt Sydsverige, så selv om testforholdene var ugunstige, så gav de miljørigtige biler et godt indtryk.

Sikker og effektiv asfaltbil

Aabenraa Kommune har sammen med Kudsk & Nissum opbygget en lastbil, der lægger asfalten ud foran lastbilen, hvor man kan arbejde i større sikkerhed

Vestfyn Trækker kårer årets varebil, kranfører, opbygning og transportfirma

Nye Leveringer

Salget af lastbiler og transportmateriel er fortsat i top. De seneste uger er der dette lille udvalg blevet leveret.

Tidlig påske gav fald i salg af lastbiler

Ekspert vil af med elektroniske låse i varebiler

Håndværkere mister dyrt værktøj, og Post Danmark mister pakker for millioner. Eneste løsning - ifølge ekspert - er at fjerne de elektroniske låse og erstatte dem med god gammeldags mekanik

Ny direktør for Mercedes lastbiler

KH OneStop til tops

Kåret som årets bedste Thermo King forhandler I Europa

Tre Volvo’er til Hasselager

Nye leveringer

Der bliver stadig solgt materiel til vognmændene. Se blot dette lille udvalg:

Kranen folder sig selv sammen

DAF Trucks runder 90 år

Den 1. april 1928 startede den hollandske ingeniør Hub van Doorne et lille værksted i den hollandske by Eindhoven.

Her er alle lastbiler ens

Hos grossisten Lemvigh-Müller har chaufførerne selv været med til at bestemme lastbilflådens opbygning, design og udstyr til gavn for det fysiske arbejdsmiljø

God dialog gav en god oplevelse

Opticruise som mobil-app

Scania investerer i batteriteknologi

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

Nye regler for reparation af dæk

Scania med nyt city-førerhus

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Send til en kollega

0.189